Subwoofer - questionáirre ;>

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-02-04 22:41

Kraniet skrev:det har snackats en hel del om shiva här på forumet. kanske inte just det element som det pratas om här men ändock.
vad gäller slaglängd osv spelar det ju ingen roll hur mycket slaglängd du har om porten begränsar det hela. har du samtidigt för liten låda kommer det ge kompressioner och dist och återigen blir slaglängden oviktig.

peerless kan du köpa från audiocomponents i holland för mycket lägre pris. kommer inte ihåg just nu men tror priserna därligger på 2/3 av hifikit. http://www.tymphany.com/830847 är väl den som förespråkats.

ska du använda shivan verkar det nästan enklast att stoppa den i en sluten låda ifall du inte vill ha monsterlådor. men då går ju känsligheten ner ännu mer.
sen är skillnaden mellan 84 och 90 db känslighet rätt stor. du får stoppa in 4 gånger mer effekt i shivan för att spela lika kraftigt.

Men shivan kanske är så pass mycket bättre jag vet inte.

Men sen är det klart.. om du vill ha nåt som du kan vara säker på att det fungerar så köper du ett par basmoduler från Ino.. Blir samma peng men garanterat bra (och kanske bättre..)
Men det kanske inte är lika kul :)

edit: peerless i ca 100 liter avstämd vid 20hz ser ut att fungera rätt bra.

det är en bra skilnad på diy cables shiva och adires shiva det enda som har kommit till på den nya shivan är väl xbl2 tekninken sen kan jag inte förstå varför ni är så kåta på perless tycker den är överreklamerad men du har fortfarande inte svarat på min fråga var har du länkarna till diy cables shiva.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-02-05 01:40

Lådan kommer byggas i 22mm spånskiva (MDF är svindyrt) och stagas inuti, jag tänkte tre stag på bakväggen och två stag på framväggen (baffeln) bredvid elementet, som kommer sitta ~10cm ifrån kanten på lådan. Dimensionerna blir 55cm hög, 350cm djup och 100cm lång, vilket ger en intern lådvolym på 141.6L. _mycket_ dämpning kommer att användas, jag vet inte i vilket material dämpningen kommer att vara i än.

Ett rör, innerdiameter 10cm, ytterdiameter 40cm, och rundade portar på båda sidorna kommer att användas. Detta ger en F3-punkt på 19.83Hz, och en avstämning på 17.81Hz på lådan.

Sista kurvan.

Bild

Bild

Jag har en fråga; hur/var placeras porten bäst? Med tanke på att jag har tänkt att dämpa jäkligt mycket i lådan.. sett framifrån på bilden ovan, är något av de alternativen lämpliga?

MVH Mathias
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-02-09 16:35

18mm plywood. Har sågat ut alla bitar, baffeln är gjord av två plywoodbitar ihoppressade och limmade, för säkerhets skull. Shiva-X 12 är sjukt tungt element!

Spelar det någon roll var jag sätter porten? Måste den sitta i baffeln (då måste jag vinkla den 90 grader) eller kan den sitta i sidan, och gå rakt genom lådan?

Bilder kommer snart..

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-02-10 15:29

Porten kommer sitta i baffeln, porten överst och basen under. Håller på att staga lite i lådan nu, sätta dit "lister" för att kunna sätta tätninglist på dom.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-02-13 12:41

Ja just det, jag lovade bilder! Här kommer dom:

BildBildBildBild
BildBildBild
BildBildBild

BildBildBildBild
BildBildBild

Jag har lagt i mycket mer dämpning, allt är dämpat utom golvet i baskammaren, så att säga. Jag upplever att det låter bra, spelar med lätthet ner till 15Hz iaf, men när man höjer riktigt mycket så försvinner den där djupbasen. Någon som har några tips?

Föregående

Återgå till DIY-forum