Room gain i Basta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Room gain i Basta

Inläggav -Martin- » 2008-02-19 18:37

Halloj!

Någon som vet hur man "överför" ett rums höjd, bredd och djup till pol resp nollställen i "Roon gain"-fliken Svantes Basta.

PS. Jag kanske kan tänka ut det själv, men känner mig just nu rätt tom i bollen... :)

//Martin-manick

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 18:52

Nja, jag vet inte, men kanske är du hjälpt av den här diskussionen som låg till grund för defaultvärdena i Basta!.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 292#301292
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-19 21:41

Tack!

Men du vore det inte smutt om man kunde ange dimensionerna på rummet istället?

M

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 21:52

Asvent skrev:Tack!

Men du vore det inte smutt om man kunde ange dimensionerna på rummet istället?

M

Nja, det beror ju på vad avsikten med funktionen är. Som man kan läsa i den där tråden (har jag för mig) så är det inte tal om att simulera ett specifikt rum, utan att få något som är psykoakustiskt riktigt att kompensera emot. Det är ju inte givet att man verkligen vill kompensera bort allt baslyft som rummet ger, man vet ju att man sitter i rummet och därmed fattar man att det borde vara lite baslyft.

Det är svåra grejor det här, och funktionen i Basta! är som sagt inte avsedd att vara en simulering av rummet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-19 22:01

Hm, så vad du säger är alltså att det inte går att simulera hela systemet, dvs högtalare plus den volym den är tänkt att spela i? Vad är det för parametrar som saknas? Efterklangstid etc. går det väl att göra hyfsade skattningar av?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 22:19

Asvent skrev:Hm, så vad du säger är alltså att det inte går att simulera hela systemet, dvs högtalare plus den volym den är tänkt att spela i? Vad är det för parametrar som saknas? Efterklangstid etc. går det väl att göra hyfsade skattningar av?

Jodå, det går, och det finns det folk som har gjort. Det är ganska jobbigt och jag kommer nog inte att lägga till det i Basta! åtminstone inte i morgon.

Om man skulle göra en sån simulering så vore det inte säskilt smart att simulera ett rätblocksformat, helkaklat rum. Man skulle behöva få med väggarnas absorptionsfaktor, eventuella absorbenter och diffusorer (inklusive möbler) osv. Alla har väl hört hur olika det låter i rummet innan man har flyttat in.

Man kan också fråga sig vad som syftet med det skulle vara. Om det nu är så att man inte BÖR kompensera bort all bashöjning, så är det nästan olämpligt med en sån funktion.

Så, kombinationen av min lathet och osäkerheten i relevansen med en sån simulering har gjort att jag inte har fixat nåt sånt. Det närmaste man kommer är bakväggsreflexen för vägghängda högtalare. Den är vettig att ha med eftersom den reflexen kommer så nära i tid och riktning att den funkar som en integrerad del med högtalarens övriga egenskaper.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-19 22:43

Kan du ha det färdigt till i övermorgon? :)

Nej skämt åsido, jag skulle bara vilja ha ett lite mindre "trubbigt" verktyg vad gäller höjningen av de lägsta tonerna. Men det är väl som sagt inte gjort på en kafferast...

Antar att det mest exakta sättet är en tredimensionell uppbyggnad där rummet "hackas upp" i en större mängd finita element med koll på ljudtrycken i varje mesh. Motsvarande program för elektromagnetiska fält inom RF kostar $$...

Så nu är semestern räddad Svante! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-20 00:37

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-20 16:48

Svante skrev:http://www.odeon.dk/

Kostar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-20 17:43

Asvent skrev:

Kostar?

Hoho, nollkoll, men mer än Basta!. :D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-20 17:45

Svante skrev:
Asvent skrev:

Kostar?

Hoho, nollkoll, men mer än Basta!. :D

Hoho (som Helge sa)

Det är ju absurt! :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-20 17:51

Basta är ju extremt prisvärt och man får sjukt mycket för pengarna, inte alla som kan sälja sig lika billigt som Svante :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-20 19:41

Nej jag vet, Svante är billig... :)

Fast jag kanske inte ska klampa ut för mycket på hal tunn, hal is. Tänker nämligen be honom om hjälp sedan när det ska mätas hemmavid... :)

Återgå till DIY-forum