Asvent skrev:Hm, så vad du säger är alltså att det inte går att simulera hela systemet, dvs högtalare plus den volym den är tänkt att spela i? Vad är det för parametrar som saknas? Efterklangstid etc. går det väl att göra hyfsade skattningar av?
Jodå, det går, och det finns det folk som har gjort. Det är ganska jobbigt och jag kommer nog inte att lägga till det i Basta! åtminstone inte i morgon.
Om man skulle göra en sån simulering så vore det inte säskilt smart att simulera ett rätblocksformat, helkaklat rum. Man skulle behöva få med väggarnas absorptionsfaktor, eventuella absorbenter och diffusorer (inklusive möbler) osv. Alla har väl hört hur olika det låter i rummet innan man har flyttat in.
Man kan också fråga sig vad som syftet med det skulle vara. Om det nu är så att man inte BÖR kompensera bort all bashöjning, så är det nästan olämpligt med en sån funktion.
Så, kombinationen av min lathet och osäkerheten i relevansen med en sån simulering har gjort att jag inte har fixat nåt sånt. Det närmaste man kommer är bakväggsreflexen för vägghängda högtalare. Den är vettig att ha med eftersom den reflexen kommer så nära i tid och riktning att den funkar som en integrerad del med högtalarens övriga egenskaper.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.