Hej Martin
Du skriver
Nog för att det endast är ett fåtal som lyckas att skapa det "perfekta ljudet", men det beror nog inte på att de kopierat andras konstruktioner rakt av. Nej, snarare är det att man får tips och ideer från alla möjliga håll tillsammans med ett jäklar anamma (inte minst!) som sedan resulterar i något bra.
Det där är väldigt bra skrivet. Jag håller helt och hållet med dig; touche.
Vad gäller nyckeln till det lilla hemliga rummet på ens konstruktioner så finns det egentligen två sätt att få ett konkurrensförsprång. Det ena är patent som ska skydda ens konstruktioner. Det andra är de små sakerna som man hemlighåller för att kunna ha ett teknikförsprång. Ibland är de fullt synliga men så uppenbara att ingen tänker på det. Ibland gömmer man det genom att t ex gjuta in elektronik. Investorer kallar det för marknadshinder. Finns inte marknadshinder så kan man nog glömma kapital utifrån.
Varför är det så? Jo, det handlar om pengar. Om institutioner och investerare investerar kapital i ett projekt så förväntar de sig att det de investerar i också ger förräntning på deras kapital. Mycket av den ingående tekniken som också kallas för Intellectual Property har man på plussidan i balansräkningen. Ofta är det så att man får skriva under någon form av disclosure över att man inte får vidareföra, yppa eller genom tredje hand utnyttja företagshemligheter.
Dock skall ju prylarna marknadsföras och då skall man ju tala om vad som skiljer sina produkter från konkurrenter och från dem som kopierar ens produkter.
Det är således en balansgång i marknadsföringen. Innan ens produkter finns på marknaden så är trycket hårdare på att försegla ens mun så andra inte hinner före. Efter det att produkten har lanserats på marknaden så lättar trycket en aning.
Vad gäller detta som du skriver så håller jag definitivt inte med dig.
Varför har ni i så fall gått med i LTS(?) Ingvar var väl förövrigt med nästan från början. I alla fall när sammanslagningarna gjordes.
Sammanslagningen var ungefär 1960. Från början hette föreningen Svenska Magnetofonklubben och dess tidning Ljudteknik. Hur gammal tror du Ingvar är? Jag tror Ingvar föddes 1962.
Skulle själv tippa att Ingvar blev medlem i LTS på 80-talet kanske. Men det var först på 90-talet som Ingvar började skriva i Molt om jag inte missminner mig. Lars-Göran Hedström höll i tyglarna på 80-talet. Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag lade märke till Ingvar på LTS möten ens på 80-talet men jag var inte närvarande på alla möten i slutet på åttiotalet.
Dessutom går man nog inte med i LTS med målsättning att yppa företagshemligheter men man kan ju undervisa och föra fysikaliska lagar i ljuset precis som Ingvar också har gjort. Man kan dessutom testa andras produkter för att komma fram till hur väl problemen har lösts vilket vad jag förstår dessutom var en del av Ingvars målsättning.
Själva specifika konstruktionslösningen av problem i en produkt håller nog de flesta inne med. I marknadsföringen kan man upplysa om att man observerat problemet och sedan i allmänna drag beskriva ens tekniska lösningar men att göra sin produkt till en DIY produkt är inte så lyckat om man vill uppnå kommersiell framgång med sitt företag.
Ett annat sätt att marknadsföra sig på är på filosofisk nivå där man exempelvis introducerar ett nytt lyssnande. Linn började med det på 80-talet. Då slipper man marknadsföra teknik och tekniska lösningar. Det räcker med att tala om att alla använder sina öron på fel sätt och att överhövdingen har hittat på ett helt nytt sätt att använda sina öron på då man lyssnar på musik. Det är ett utomordentligt effektivt sätt att upprätthålla konkurrensförsprånget på. Huruvida det görs med smakliga metoder får var och en avgöra själv men stålarna trillade in och alla tror att det var själva överhövdingen som i ett genialiskt hänryckningsögonblick av insikt som uppfann själva musiklyssnandet. Före honom existerade det inga människor som lyssnade på musik enligt den rättrogna läran

. Tro det om ni vill.
Så, nu har jag skrivit angående IP men pudelns kärna i den här tråden är simuleringsverktyg av magnetfält.
Väl mött
Peter Steindl