5-kanalsslutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh

5-kanalsslutsteg

Inläggav emil_fh » 2008-05-23 10:58

Sugen på att bygga ett 5-kanals hemmabioslutsteg.

Jag har tänkt basera det på tripaths i mina ögon underbara chip.

http://www.41hz.com/

Jag har tänkt bygga med 5 separata steg. Amp-11 är det jag tänkt använda. 5 sådana med stabilströmförsörjning i en schysst låda med fina kontakter borde blir bra.

Vad tror ni?

Den här punkten skrämmer mig lite: "AMP11 has no power supply on board and no output relays"

Strömförsörjning ska väl gå att ordna men jag vet ännu inte hur. Men outputrelays, vad är detta? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-23 11:07

"output relays" är helt enkelt tidsfördröjda reläer som inte släpper någon signal till högtalarna förrän efter en viss bestämd tid. Tanken är att slutsteget ska ha hunnit stabilisera sig och inte orsaka några oljud i högtalarna under uppstart.

/ B

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-23 13:07

5xAMP-11 + 3xPS1 + kontakter + chassie = ca 5.000 kr (+arbete...)

Köp en Denon AVR-1708 (7x110W/6ohm) för 4.500 kr och saken är ur världen (anslut dina signaler till de analoga 7.1-ingångarna och ställ signalväljaren på EXT.IN).

Finns förstås billigare modeller om man vill spara ännu mer pengar. Jag köpte AVR-1707 på rea för 2.495 kr, som jag driver ett aktivt delat 3-vägsbygge med (6 kanaler).

Betänk dessutom att AMP-11 består mest av ytmonterad elektronik och inte rekommenderas för beginners (obs - jag vet inget om dina kunskaper, bara objektiv kommentar!).

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-05-23 13:50

Kalejdokom skrev:5xAMP-11 + 3xPS1 + kontakter + chassie = ca 5.000 kr (+arbete...)

Köp en Denon AVR-1708 (7x110W/6ohm) för 4.500 kr och saken är ur världen (anslut dina signaler till de analoga 7.1-ingångarna och ställ signalväljaren på EXT.IN).

Finns förstås billigare modeller om man vill spara ännu mer pengar. Jag köpte AVR-1707 på rea för 2.495 kr, som jag driver ett aktivt delat 3-vägsbygge med (6 kanaler).

Betänk dessutom att AMP-11 består mest av ytmonterad elektronik och inte rekommenderas för beginners (obs - jag vet inget om dina kunskaper, bara objektiv kommentar!).

Menar du att slutstegsdelen i Denon AVR-1708 är såpass bra att jag borde köpa den istället, eller menar du att jag borde använda Denon AVR-1708 som försteg? Tredje alternativet att använda Denon fullt ut, med undantag med DACen då den håller dålig kvalitet?

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-05-23 13:52

Bill50x skrev:"output relays" är helt enkelt tidsfördröjda reläer som inte släpper någon signal till högtalarna förrän efter en viss bestämd tid. Tanken är att slutsteget ska ha hunnit stabilisera sig och inte orsaka några oljud i högtalarna under uppstart.

/ B

Okej, trodde väl det :D Verkar bli en hel del extra komponenter för ett sådant steg och inte direkt något för nybörjaren, nu är jag rätt van vid att löda men Surface mount har jag aldrig lött.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-23 15:21

Han menar att du skall använda slutstegsdelen bara. Huruvida den inbyggda DACen är kass vette fan...

emil_fh skrev:
Kalejdokom skrev:5xAMP-11 + 3xPS1 + kontakter + chassie = ca 5.000 kr (+arbete...)

Menar du att slutstegsdelen i Denon AVR-1708 är såpass bra att jag borde köpa den istället, eller menar du att jag borde använda Denon AVR-1708 som försteg? Tredje alternativet att använda Denon fullt ut, med undantag med DACen då den håller dålig kvalitet?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-23 16:09

Emil, din gamle uv, köp dig en Denon reciever i rätt prisklass. Du kommer garanterat bli nöjd. Skippa extern dac och köp ett kralligt tvåkanalssteg som du kör pre-out till senare. Men visst, det är det roligare att bygga något själv, det är det man har baslådor till.

/Jonas, Maskin06

ps. Jobbade Origo med bror din för en vecka sen :) ds.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-05-23 16:15

tvett skrev:Emil, din gamle uv, köp dig en Denon reciever i rätt prisklass. Du kommer garanterat bli nöjd. Skippa extern dac och köp ett kralligt tvåkanalssteg som du kör pre-out till senare. Men visst, det är det roligare att bygga något själv, det är det man har baslådor till.

/Jonas, Maskin06

ps. Jobbade Origo med bror din för en vecka sen :) ds.

Tjenare!

Ska bli :) Allt tyder på att denon är något extra. Men finns det ingen svaghet i Denons receiver då? Något som drar ner helheten?

Jag var inne på att bygga en Subwoofer förut men vart till att köpa där också.

Bara ett år kvar på utbilningen :) Jobb lär det finnas gott om!

Trevligt bygge han har dragit ihop inte sant?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-23 17:26

Jag vill nog haka på tvett-mannen där!

Själv kör jag en hembiopryttel tillsammans med ett externt 2-kanalssteg för frontarna... eller frontar.. hmm måste nog snickra i helgen :)

Skall du köpa ett steg så rekommenderar jag Rotel RB-985 när de dyker upp då och då.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-23 21:48

Kaffekoppen skrev:Jag vill nog haka på tvett-mannen där!

Själv kör jag en hembiopryttel tillsammans med ett externt 2-kanalssteg för frontarna... eller frontar.. hmm måste nog snickra i helgen :)

Skall du köpa ett steg så rekommenderar jag Rotel RB-985 när de dyker upp då och då.

Jag har haft både MK1 och MK2 .. vet inte varför jag sålde något av dom 8O .. prylhets typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 07:00

emil_fh skrev:

Undertecknad äger den något billigare modellen denon 1507. Enda skillnaden mellan 1707 och 1507 är att du kan köra biamping med 1707.an på frontkanalerna ( vem vill göra det ? ). Effektangivelsen/förbrukning och övrig konstruktion är identisk på 1507, 1707 och 1907 ( där du också har preout ). Öppnar man locket på 1707 och 1507 ser de helt lika ut .

Vad avser den inbyggda dacen i dessa denonreceivrar har jag ännu inte hittat någon cd/dvd-spelare som låter bättre om man använder dessas inbyggda dac.
De spelare jag jämfört/kopplat till är Playstation 3 ( som lät sämst analogt, däremot bra digitalt), sony ns-355 ( samma sorts modell som användes i tråden " ett mycket intressant blindtest- lowend versus highend"), sony dvp 775, cambridge 300. Det har alltid låtit något mera komprimerat med de externa spelare jag kopplat till, i jämförelse med att köra digitalt med den inbyggda dacen i förstärkaren.
Den inbyggda dacen verkar således, enligt mig, vara av god kvalitet.

Frågan är bara om 1708 är samma konstruktion som 1707 ?
Troligen, skulle jag vilja påstå, men säkert är det inte.

H. Richard.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 07:08

Allt tyder på att denon är något extra. Men finns det ingen svaghet i Denons receiver då? Något som drar ner helheten?

Kan bara svara för den förra 07 serien förstås, men den största nackdelen som jag ser det är en hopplös fjärr med en gömd lucka på baksidan, dessutom med menyer där du måste trycka på samma knapp minst 10 gånger för att t.ex. ändra delningen på det aktiva subbasfiltret ( som förövrigt är brant 24/db, och av god kvalitet.)

Sedan kan jag pesonligen tycka att apparaterna är ganska fula.

H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-24 10:19

Richard skrev:
Allt tyder på att denon är något extra. Men finns det ingen svaghet i Denons receiver då? Något som drar ner helheten?

Kan bara svara för den förra 07 serien förstås, men den största nackdelen som jag ser det är en hopplös fjärr med en gömd lucka på baksidan, dessutom med menyer där du måste trycka på samma knapp minst 10 gånger för att t.ex. ändra delningen på det aktiva subbasfiltret ( som förövrigt är brant 24/db, och av god kvalitet.)

Sedan kan jag pesonligen tycka att apparaterna är ganska fula.

H. Richard.
På vilket sätt har du konstaterat att det är av god kvalié, alltså i förhållande till andra filter? Kan man ställa fas och nivåjustera låg och högpassfiltrena oberoende av varandra? Kan man kanske köpa en billig -07 och enkom använda den som filter?

Iallafall stämmer inte uppgiften om filtrets branthet, vilket nedan citat illustrerar:

UrSv skrev:
Kaffekoppen skrev:
Max_Headroom skrev:Jag skulle kört acurusen till pIParna och denonen till basarna. Mycket bättre att basstärkaren klipper än tvärtom.
Svårlöst med det inbyggda delningsfiltret i Denon antar jag.

Är det inte 24/12 delning i filtrena?

Vissa går att välja 12/12 eller 24/12 fast just i detta fall om det är en Denon 1907 går det inte utan det är fast 24/12.
Om det nu är så att alla modellerna är identiska som du säger Richard, så följer de alltså THX-normen för sluten topp, avrullandes runt 80hz (filtrerad med 12db) till basmodul (filtrerad med 24db)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-24 11:33

Nu har vi spårat ur lite. Mitt ursprungliga förslag, att blanda in Denon, gällde bara användning som rent slutsteg, istället för hemmabyggt dito. Det finns säkert andra bioreceivers med bättre försteg, DSP, filter m.m, men det är väl en annan diskussion...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 20:45

Kaffekoppen:; Det verkar som att Denon 1907, 1707 och 1507 har en fast thx delning med 12 db högpass vid 80 hz och 24 db lågpass, ställbart med fasta frekvenser. Fas kan du inte ställa in.

Kvaliteten på filtret verkar vara bättre än på min förra sonyreceiver- där kunde man höra försämringen då man kopplade in högtalarna som " small". Det är svårt att höra någon skillnad alls med denonfiltret inkopplat- eller urkopplat.

Samma sak gäller drivning av subbas- det låter likadant om man använder högtalarutgången till subbasen eller använder lågnivåutgången till subbasen. Troligen ett tecken på att slutsteget inte färgar mycket, vilket inte var fallet med min förra klass-d historia från sony ( som istället var överlägsen handhavandemässigt. ).

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 20:54

Kalejdokom skrev:Nu har vi spårat ur lite. Mitt ursprungliga förslag, att blanda in Denon, gällde bara användning som rent slutsteg, istället för hemmabyggt dito. Det finns säkert andra bioreceivers med bättre försteg, DSP, filter m.m, men det är väl en annan diskussion...

Ursäkta OT. Jag tror inte det finns så många försteg som är bättre än de som finns i denonreceivrarna, rent ljudfärgande..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-24 21:13

Kalejdokom skrev:Nu har vi spårat ur lite. Mitt ursprungliga förslag, att blanda in Denon, gällde bara användning som rent slutsteg, istället för hemmabyggt dito. Det finns säkert andra bioreceivers med bättre försteg, DSP, filter m.m, men det är väl en annan diskussion...

njae, det var ju trådskaparen som undrade över utvecklat användningsområde.

Men jag får erkänna att din lösning är klurig :)

Återgå till DIY-forum