emil_fh skrev:Kalejdokom skrev:5xAMP-11 + 3xPS1 + kontakter + chassie = ca 5.000 kr (+arbete...)
Köp en Denon AVR-1708 (7x110W/6ohm) för 4.500 kr och saken är ur världen (anslut dina signaler till de analoga 7.1-ingångarna och ställ signalväljaren på EXT.IN).
Finns förstås billigare modeller om man vill spara ännu mer pengar. Jag köpte AVR-1707 på rea för 2.495 kr, som jag driver ett aktivt delat 3-vägsbygge med (6 kanaler).
Betänk dessutom att AMP-11 består mest av ytmonterad elektronik och inte rekommenderas för beginners (obs - jag vet inget om dina kunskaper, bara objektiv kommentar!).
Menar du att slutstegsdelen i Denon AVR-1708 är såpass bra att jag borde köpa den istället, eller menar du att jag borde använda Denon AVR-1708 som försteg? Tredje alternativet att använda Denon fullt ut, med undantag med DACen då den håller dålig kvalitet?
Undertecknad äger den något billigare modellen denon 1507. Enda skillnaden mellan 1707 och 1507 är att du kan köra biamping med 1707.an på frontkanalerna ( vem vill göra det ? ). Effektangivelsen/förbrukning och övrig konstruktion är identisk på 1507, 1707 och 1907 ( där du också har preout ). Öppnar man locket på 1707 och 1507 ser de helt lika ut .
Vad avser den inbyggda dacen i dessa denonreceivrar har jag ännu inte hittat någon cd/dvd-spelare som låter bättre om man använder dessas inbyggda dac.
De spelare jag jämfört/kopplat till är Playstation 3 ( som lät sämst analogt, däremot bra digitalt), sony ns-355 ( samma sorts modell som användes i tråden " ett mycket intressant blindtest- lowend versus highend"), sony dvp 775, cambridge 300. Det har alltid låtit något mera komprimerat med de externa spelare jag kopplat till, i jämförelse med att köra digitalt med den inbyggda dacen i förstärkaren.
Den inbyggda dacen verkar således, enligt mig, vara av god kvalitet.
Frågan är bara om 1708 är samma konstruktion som 1707 ?
Troligen, skulle jag vilja påstå, men säkert är det inte.
H. Richard.