Tips om DIY bänk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Tips om DIY bänk

Inläggav subjektivisten » 2008-08-11 00:39

Jag skulle behöva en ny bänk och tänkte bygga en egen så den blir billigare och mer optimerad för det jag har. Tanken är att det ska vara 4 plan och där man får plats med två saker per plan (behöver alltså plats för 8 grejer).
Skulle vilja ha lite tips om hur jag kan bygga den? Den måste vara stabil eftersom det ska stå en skivspelare på. Jag lutar även åt mer "öppen" bänk och inte någon "gömma saker" bänk. En fundering jag haft är, går det bygga en bänk snyggt som inte har fötter utan bottenplanet är direkt mot mattan? Fördelen är ju att det blir mycket lättare att få allt stabilt och bänken blir inte så hög. Men går det att få till det snyggt?

Allt tips är välkommna. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-11 00:44

Du skulle (enkelt nu) kunna bygga upp detta med bara leca-block och färdigköpta skivor av en för dig snygg kvalisort.

Det första planet kan man t.ex. lägga halvsten under, så det blir lågt.

Alternativt använda någon annan stensort som hela byggmarknaden är full av, det finns många snygga varianter "out there" :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-11 01:08

Det är ju sant men hur stabilt blir det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-11 01:16

Ju mer du lägger på (i grejer) desto stabilare står det ju.
Sen väger sten och 25-30mm skivmaterial inte försumbart.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-11 01:20

Jag har hållit på med lecablock och dom är smuliga. Måla dom i så fall.

Det blir stabilt så det räcker. Massiva ekskivor som hyllplan vet du.

Längst ned har du slutstegen, 2x20kg eller mer. Sedan lite lätta grejjor och längst uppgrmmofon. Technics 1200 är bra, den väger 12 kg. Lite i lättaste laget, men får duga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-11 01:27

Max, har du bild på din bänk?
Finns det olika storlek att köpa eller får man kapa lecablocken själv?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-11 01:35

Ett alt som jag funderat på är något liknande

Bild

Bild

Fördelen är ju att man kan ändra höjden om man ändrar i hyllan men hur stabil blir den?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-11 01:56

Kolla på Rydbergs presentation, tror det finns bilder på hans bänk där.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-11 02:54

subjektivisten skrev:Max, har du bild på din bänk?
Finns det olika storlek att köpa eller får man kapa lecablocken själv?

Nu kör jag en IKEA-hylla. Leca-blocken åkte ut i samband med flytten till Norge. Ingen bild tyvärr.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-11 07:31

Kan du svetsa eller känner någon som kan svetsa kan du ju mecka ihop en enkel bänk av Rör och fyrkantprofil som denna:

Bild

Efter jag växt ur den bänken tillverkade jag oxå en "flexy" men med rörstumpar som distanser så att den ser lite mer "köpt" ut

Bild

Bild

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-08-11 07:47

subjektivisten skrev:Fördelen är ju att man kan ändra höjden om man ändrar i hyllan men hur stabil blir den?

Den blir superstabil om du använder 10 eller 12 mm gängad stång, brickor och muttrar samt någorlunda kraftigt material till hyllorna. Jag gjorde en sådan där bänk en gång, och minns mest att man aldrig orkar skruva och ha sig för att ändra höjden på hyllorna. Ett annat alternativ är att sätta upp två ELFA-skenor med valfritt antal konsoler på väggen. Starkt, stabilt, ytterst flexibelt och utrymmesbesparande, eftersom du slipper ha prylarna på golvet. Förutsätter förstås att du har en hyggligt stabil vägg, eller att du ställer slutstegen på golvet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-11 13:20

avr7000, Ser inte bilderna. :?

Tack Pekka, tror jag satsar på en sådan bänk. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-11 14:28

blir det ljudkvalitetsförbättringar med riktiga hifimöbler? då det finns en uppsjö olika metoder och idéer på utförandet så undrar jag om det verkligen gör skillnad

fast frågan är kanske ställd i fel forumsdel, får väl posta rätt del oxå
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-11 16:00

celef skrev:blir det ljudkvalitetsförbättringar med riktiga hifimöbler? då det finns en uppsjö olika metoder och idéer på utförandet så undrar jag om det verkligen gör skillnad

fast frågan är kanske ställd i fel forumsdel, får väl posta rätt del oxå

Nej, det blir det inte. Undantaget kan vara vissa skivspelare och en kanske någon mindre välkonstruerad rörförstärkare som är vibrationskänslig.

Grammofon sätter man gärna på vägghylla, om vibrationer är ett problem.

Vanlig transistorelekronik och CD-spelare påverkas inte alls.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-08-11 21:58

PekkaJohansson skrev:
subjektivisten skrev:Fördelen är ju att man kan ändra höjden om man ändrar i hyllan men hur stabil blir den?

Den blir superstabil om du använder 10 eller 12 mm gängad stång, brickor och muttrar samt någorlunda kraftigt material till hyllorna. Jag gjorde en sådan där bänk en gång, och minns mest att man aldrig orkar skruva och ha sig för att ändra höjden på hyllorna. Ett annat alternativ är att sätta upp två ELFA-skenor med valfritt antal konsoler på väggen. Starkt, stabilt, ytterst flexibelt och utrymmesbesparande, eftersom du slipper ha prylarna på golvet. Förutsätter förstås att du har en hyggligt stabil vägg, eller att du ställer slutstegen på golvet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hur definieras "superstabil"? En eller två vindpustar? Har du bilder?

Vh //
M24
11010000

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-11 23:08

subjektivisten skrev:avr7000, Ser inte bilderna. :?

Tack Pekka, tror jag satsar på en sådan bänk. :)

Bilderna ligger på Hififorum och det krånglar lite ibland med deras server...
Testa att trycka F5 (reload) några gånger så brukar de dyka upp.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-08-12 12:54

Jag har ju byggt en sådan där flexibänk
Bild

Det är 16 mm gängstång i min. Detta gör att den är tillräckligt stabil, speciellet med alla pryttlar jag har i den. Dock skall du kanske satsa på en lägre och bredare som kommer bli mycket stabilare. Stabiliteten är så att man känner att man kan kränga den lite gran när man trycker till ordentligt. Dock är den så stabil så att man inte tvekar att luta sig mot den.

Den stora fördelen är ju hur lättbyggda de är. Man behöver en träborr för rätt dimension och två skiftnycklar. Se till att få skivorna kapade hos bygghandlaren. Behandla också dem färdigt innan du monterar, mycket enklare så. Jag rekommenderar definitivt att använda brickor mellan muttrarna. Det enda riktiga bekymret med den här bänken är vilken sorts fötter man har på den. Jag har mot dragna muttrar på min för att få en större diameter på stödytan.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-12 15:07

avr7000, Ser nu, mycket snyggt. Inga problem med skivspelaren, ens om du spelar riktigt högt?

wayfarer, Ja, det blir nog att bygga en sådan bänk men håller med, bra fötter är lite svårt. Vill ju få allt så stabilt som möjligt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-12 18:41

subjektivisten skrev:avr7000, Ser nu, mycket snyggt. Inga problem med skivspelaren, ens om du spelar riktigt högt?

Eftersom han bara spelar strax under näsblod så vet man ju inte så noga, eftersom det inte finns ngt att referera till. ;)

Ang flexy så tänkte jag kapa min på hälften för att kunna husera två skivspelare, dvs stängerna skall bli 2-1-2 (två ytterst med en gemensam gängstång i mitten). Man kan kapa tillräckligt långa rör som distanser mellan hyllplanen för att dölja det mesta av gängstången och muttrar, ev ett par kupolmuttrar i vardera ände.

Träskivan köpte jag på bauhaus som ett slags mahognyspillvirke, avsedd för grövre arbetsbänk. Bitarna som är limmade i skivan är i väldigt skiftande kulör, men jag tycker det ger mkt liv i utseendet. Lystern beter sig nästan som mahogny och går att vaxa (eftersom skivan var "grundoljad". Min är struken med vaxolja avsedd för köksbänk, med tunn olja som tränger in och carnoubavax som stannar på ytan. Dock är det lite negergöra att polera, men det är det värt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-08-12 22:11

Betr Flexy så går det fint med möbeltassar mellan stång och golv, så länge man inte tänkt lasta hutlöst med monsterslutsteg.
11010000

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-12 22:40

Själv så kör jag med IKEA-Lackbord, ställda på varandra med elektroniken
på det undre planet, förutom effektburkarna, o skivspelaren på det övre.

Billig o kompakt lösning som funkar kanonbra för mig. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-12 22:48

Tänkte köpa mig ett enkolumns Expedit, lägga ned på hockypuckar (givetvis matchgodkända). Efter ett tips från Tux så kan man strunta i att montera fast de "hyllplan" som inte är ytterst och i mitten. Monteras de enligt ritning så får inte grejjorna plats i bredd. Har man dem lösa så syns det inte utåt och ger ändå ett bra stöd till konstruktionen. Det kräver ett par puckar under mitten av hyllan för att den inte skall svacka för mycket. Man kan ju ställa den en bit in under så syns de inte. Hela arrangemanget kommer tillräckligt lågt för att inte jävlas med mina carlssonburkar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-12 23:48

Blir det inte lite väl mycke hockey över de hele ! :D

ps. Vad i alla fall lilla jag vet så har välan inte Trollhättan
utmärkt sig över hövan i denna sport,(puck under anläggning)
tidigare ? 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-13 02:34

Vee-Eight skrev:Eftersom han bara spelar strax under näsblod så vet man ju inte så noga, eftersom det inte finns ngt att referera till. ;)

Det låter bra :P

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-13 19:09

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Eftersom han bara spelar strax under näsblod så vet man ju inte så noga, eftersom det inte finns ngt att referera till. ;)

Det låter bra :P

Det skrev jag aldrig... 8) :wink:

Laila;
Du är välkommen och se på andra puckar! 8O :D Nej, mycket riktigt, det är fjollhocky som är teh shit här, som om jag inte kunde bry mig mindre om idrott.

Sport luktar som bekant bensin.

Hursom; det är en del som har förvånats över ormoljefötterna jag har till hifin (som i övrigt består av ytterst fysiskt handfasta metoder till välljud), tills de tittar lite närmare och ser märkningen om matchgodkänd puck. Rekommenderas iaf till utseendet, jag tycker det förhöjjer det visuella intrycket.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till DIY-forum