Är inte tiden mogen för en högtalartävling.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-05 08:14

celef skrev:var det inte någon som beställt 50 element, svårt att använda så många om inte i en linje

Tja... Serieproduktion?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-05 08:23

Ypperlig idé!

Det går fortfarande att beställa element, de kommmer vara billiga (max 150:- styck) och det borde ge ytrymme till alla att vara med - billigare än så blir det inte!

Dessutom måste man ju vara lite kreativ för att märkas i mängden ;)

Sätt fart - starta en tråd och ge oss riktlinjerna!

Användarvisningsbild
muddywaters

Inläggav muddywaters » 2008-09-05 09:05

Vifa tävling låter skitkul!

...vöre gött att dra igång lite snickeriarbete!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-05 09:11

Vilka kategorier kan man tänka sig för en muppo-tävling, förutom ljudet då, som ju kanske blir svårbedömt pga mängden?
Snyggast bygge, snyggast design, bästa dokumentation, största överraskningen, osv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-05 09:31

Tanken var från början att alla har var sitt likadant par element och att det i princip skulle vara en "låd-tävling", men då tänkte jag inte på att man kan ha flera likadana element i en högtalare....!

Hur göra, begränsa till ett par eller..? Om bara ett par (kanske egen klass), är då t.ex. en passiv radiator att betrakta som element, eller del av lådan...?

Men om nu lådan iaf är kanske den viktigaste tävlingsfaktorn förutom ljudet, så är tänkbara kriterier sådant som kreativitet, teknik, design, hantverk...

En del kanske vill tävla om absolut bästa ljud, allt annat oväsentligt?

Andra kanske villl tävla inom olika aspekter på lådan, enl ovan?'

Det roligaste är ju helt enkelt att få ta del av folks fantasifullhet på olika sätt kring en "gemensam nämnare" :) (i.e. själva tävlandet måste kanske inte vara så superseriöst, möjligen vad gäller ljudklassen?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-05 09:33

paa skrev:Vilka kategorier kan man tänka sig för en muppo-tävling, förutom ljudet då, som ju kanske blir svårbedömt pga mängden?
Snyggast bygge, snyggast design, bästa dokumentation, största överraskningen, osv.

Jag tycker att just ljudet vore det roligaste. Det blir lite som gocart ungefär, alla har likartade begränsningar och det gäller att få ut bästa möjliga ljud ur detta.

Det kan säkert låta rätt olika om bidragen om man börjar bli lite kreativ.

Nivåkalibrering blir dock ett måste. Förslagsvis mäter man ljudnivån med ett musikliknande brus, för att i största möjliga mån balansera bort nivåskillnader som beror på verkningsgrad och tonkurva.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-09-05 09:39

Det fanns en gång en tanke att det skulle bli en del-2 på högtalartävligen jag höll i, och som då gick ut på att man enbart fick använda samma element som det vinnande bidraget, och sedan då (be-) visa att det går att bygga annorlunda och bättre...

Skall jag ta upp en sådan tävling ? Det skulle jag kunna arrangera - men denna gång vet jag inte riktigt vad jag skulle ge som första pris, men det kan jag klura ut senare ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-05 11:46

Bamsefar skrev:Det fanns en gång en tanke att det skulle bli en del-2 på högtalartävligen jag höll i, och som då gick ut på att man enbart fick använda samma element som det vinnande bidraget, och sedan då (be-) visa att det går att bygga annorlunda och bättre...

Skall jag ta upp en sådan tävling ? Det skulle jag kunna arrangera - men denna gång vet jag inte riktigt vad jag skulle ge som första pris, men det kan jag klura ut senare ;)

Teoretiskt låter det som en himla kul idé! Jag kommer om det blir av själv inte delta, men det skulle vara kul och se vilka skapelser som dyker upp. Men standarden på det vinnande bidraget kanske var för högt, så det avskräcker? Men som någon sa, en så här pass dyr tävling, kanske borde vänta till den andra tävlingen är avklarad och så länge kan vi köra en liten budget tävling med muppar :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-05 12:21

celef skrev:var det inte någon som beställt 50 element, svårt att använda så många om inte i en linje

Jag har beställt 50st men det är mest ett resultat av att massa lådor ska byggas. Morsan ska ha högtalare till köket och sovrummet, jag ska troligen fixa en diskret inwall-lösning i tjejens föräldrars vardagsrum, en drös surroundhögtalare ska byggas till mig och några kompisar, etc, etc. Det plockar på... :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-09-05 13:02

Viktigaste är väl att det är roligt. Så vad sägs om en designklass och en öppen klass där begränsningen enbart är att det får vara detta element och det måste vara stereo. I övrigt fria händer när det gäller låda, delningsfilter o.s.v.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-05 13:28

landa skrev:Viktigaste är väl att det är roligt. Så vad sägs om en designklass och en öppen klass där begränsningen enbart är att det får vara detta element och det måste vara stereo. I övrigt fria händer när det gäller låda, delningsfilter o.s.v.

När det gäller ljudbedömningen borde man skilja på lådor med en, två resp. många element.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-05 14:26

Erik_Johansson skrev:

Jag har beställt 50st men det är mest ett resultat av att massa lådor ska byggas. Morsan ska ha högtalare till köket och sovrummet, jag ska troligen fixa en diskret inwall-lösning i tjejens föräldrars vardagsrum, en drös surroundhögtalare ska byggas till mig och några kompisar, etc, etc. Det plockar på... :)

/Erik

det låter som det bara blir över element till korta linjer, men det funkar ju det med :)
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-05 16:14

paa skrev:
landa skrev:Viktigaste är väl att det är roligt. Så vad sägs om en designklass och en öppen klass där begränsningen enbart är att det får vara detta element och det måste vara stereo. I övrigt fria händer när det gäller låda, delningsfilter o.s.v.

När det gäller ljudbedömningen borde man skilja på lådor med en, två resp. många element.
Varför då? Inte i den öppna klassen..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-05 16:20

Kaffekoppen skrev:
paa skrev:

Varför då? Inte i den öppna klassen..
Varför inte då, det är väl inga klasser alls fastställda än, varken öpppna, eller något annat?
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-05 17:00

Jag vill bara ha mer utvecklade argument från dig :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-06 13:39

Jag menar att om en väl genomarbetad konstruktion med ett element där allt tagits hänsyn till ställs mot en halvpåmåfålåda med två element så har ju den senare lådan lägre distorsion och högre max ljudtryck och det blir liksom inte arbetsinsatsen eller raffinemanget som vinner, utan bara råstyrkan och pengainsatsen.
Därför tycker jag att enkelelementslådorna ska tävla i en klass för sig!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-06 13:45

jag tycker paa har rätt, antal element borde vara klassningen helt klart

om man nu inte gillar viktklassning
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-06 14:36

Ja. Enkel- och flerelementklass låter bra.

Vad tror panelen om att ha extra diskantelement i ekvationen?
Jag tror det kommer att behövas till grunkan jag lurar på. :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-06 14:39

KarlXII skrev:Ja. Enkel- och flerelementklass låter bra.

Ja, det lär ju inte kvala in enkelelementklassen i alla fall. :)
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-06 14:42

Cool

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-06 14:42

paa skrev:
KarlXII skrev:Ja. Enkel- och flerelementklass låter bra.

Ja, det lär ju inte kvala in enkelelementklassen i alla fall. :)

Näe. :)
Men det ska ju inte bli så att elementet hamnar som mellanregister i en trevägare heller tycker jag.
Hmm, svår balansgång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-06 14:46

Kaffekoppen skrev:Cool

Jag vill ha mer utvecklade argument från dig :wink:
Numera pensionär.

Föregående

Återgå till DIY-forum