Kan ni nåt om PA element??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 08:44

Har suttit och funderat lite kring utsläckningen vid 2600hz, räknade fram våglängden till ca 13cm.
Det kanske kan vara så att den kommer från övre kanten på lådan, jag har ju gjort en liten läpp där för att skydda elementen ifall jag behöver lägga lådan ner.
Det kanske går att sätta lite dämpning där och provmäta igen?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-11 09:43

Prova på bara!

Ju mer man ändrar och mäter, desto mer lär man sig. Hur stort avstånd är det mellan driverns och basens membran i djupled?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 10:52

Jag vet inte på rak arm, får mäta när jag kommer hem.
Kan det bli utsläckning den vägen också? Tja varför bli förvånad egentligen!?

Idag blir det nog färdig färg på grejerna, så lite mätningar ska nog hinnas med innan dess ska slipa en sista gång och sen trycka i rören.
Jag är lite fundersam kring avstämningen bara, för nu när jag inte har några rör alls så landade avstämninge på ca 50hz, sen ska jag trycka i 2x20cm 4tums rör.
Det känns spontant som om avstämningen borde bli jäkligt låg .....får räkna lite till tror jag.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-11 14:39

Det låter långt, men prova och se vad som händer. Det är lättare att korta av rören än förlänga dem...Stäm av lådan till samma frekvens som basarna, då kommer de arbeta med varandra i fas och verkningsgraden ökar.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 15:12

Jag fick lära mig av min gamla lärare på gymnasiet att om man mäter impedansen och kortar ner röret tilll båda impedanstopparna är lika höga. Då får man 180grader fasförskjutning inuti lådan, luftvolymen i röret åker utåt samtidigt som elementet.
Det blir lite samma sak, fast lådan bestämmer indirekt vilken avstämning man får.
Får testa lite olika sätt.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 22:39

Mätte lite i eftermiddag och när jag kollade impedansen så verkar det ändå in så långt ifrån med rören. De satt lite löst bara så jag fick höfta en aning.

Mätte på en driver utan horn också ....Den var inte snygg i kurvan alltså. Och dippen som vi har snackat om fanns tydligt med där också, så jag tror att det är en medfödd grej.
Har beställt komponenter till filtren, ska hämta på elfa i mölndal imorgon.
Gjorde några ändringar i filtren, speciellt på högdelen. Drog isär delningen lite så nu ska det nog bli bra.

Ska mäta om alltihopa efter det har spelat ett tag, när allt har spelat in sig.

Och idag så har jag lagt några lager färdigfärg, satt dit handtagen och borrat för speakonkontakterna. Byggde även en rack modul för ett tag sen som jag hade spacklat och passade på att måla idag också.
Så imorgon blir det att banka i rören och montera filtren på lämpliga plattor och provspela alltihopa .....spännande!!! :twisted:

Kommer nog att låta filtren ligga på golvet imorgon bara för att lätt kunna modifiera alltihopa.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-15 08:38

Jaha då har premiär spelningen varit med topparna!!

Jag fick skaffat alla komponenter till filtren i fredags och satt ihop efter ritningen, mätte snabbt. Modifierade lite ändrade seriemotståndet till en mindre värde och lite andra grova ändringar.
Sen lät det faktiskt ganska bra, fick lyssnat lite mera i lokalen som festen var i. Och kom fram till att det saknades en del mellanregister, vilket bekräftades vid tidigare mätningar. En ganska kraftig BBC dipp som måste åtgärdas på något sätt.
Tyckte även att det allra översta i diskanten saknades lite, så som du vet Petter så har ju vi en funktion på våra delningsfilter som kompenserar för kompressionshorn. Testade och upplevde det faktiskt som lite bättre, fick iofs dra ner diskanten ganska mycket för det blev lite mycket vi höga volymer.

Jag har kommit fram till att jag måste mäta på högtalarna på ett längre avstånd för att de ska komma till sin rätt. Först kanske 2 meter ifrån började det låta bra.

Men på det hela taget så är jag väldigt nöjd, det gick att spela VÄLDIGT! högt utan distortion.
Jag mätte med dbmeter vid några tillfällen under kvällen och vid dbC var det kanske 115db i topparna. Men det lät rent och fint, nästan farligt rent.

Jag återkommer med bilder och mätningar så snart jag får tid, nu måste huset prioriteras ett tag pga påtryckningar hemifrån :wink:
Men det kommer, var så säkra.

Men jag är på det hela taget faktiskt ganska nöjd.

Någon som vet vart man kan få tag på sträckmetall eller gallerplåt i götet eller om det finns någon bra nätbutik att beställa ifrån?
Det känns som om jag behöver skydda subbarna från nyfikna fötter och annat sköj som flyger runt i lokalen.

vh
Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-15 16:19

Spännande!

Väntar på bilder och mätningar :) Hur upplevde du midbasen och röster i de nya lådorna?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-15 18:17

SlaitH skrev:
Någon som vet vart man kan få tag på sträckmetall eller gallerplåt i götet eller om det finns någon bra nätbutik att beställa ifrån?

Tibnor säljer sträckmetall. Kräver att du har firma för att få köpa.

Biltema säljer tunnare grejjor i samma stil för automobiler. Lite klent, men du kan ju sätta några stag bakom eller nåt. Enklet att köpa i alla fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-16 13:02

Det kommer bilder och mera lyssningsintryck snart.

Nu har jag inte lyssnat på ett par dar, men jag vill minnas att röster kom fram riktigt bra faktiskt, det kanske var lite dämpat i det allra, översta mellanregistret. Svårt att säga!

Midbasen var bra också, jag kunde sänka delningen en aning på baslådorna. Nu kanske den är nere på runt 100hz skulle jag tro, jag ska ta och mäta av delningsfiltret med datorn och se hur compressiondriver kompenseringen fungerar egentligen.
Jag upplevde ett bra basljud ur topparna som inte lät bumligt eller liknande, alltså inte så jättehög grupplöptid antar jag.
Men jag kommer att behöva en EQ till systemet, mest för att kunna höja runt 63hz lite extra för det man kallar lite mera "kick" i ljudet. Baslådorna ihop med topparna går djupt och bra, men inte alltid det som önskas när det kommer till att spela elektronisk musik av det dansanta slaget.

Jag ska fixa lite mera utförliga mätningar och sånt pyssel nu i veckan, det ska vara sol och fint här ett tag så kan man ta fina bilder.

Vi handlar med tibnor på jobbet här, så det kanske skulle kunna gå att få tag på sträckmetall den vägen. Får höra mig för lite, biltemas galler är för tunnt för att fungera tillfredställande för mig.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-19 16:36

Nu har äntligen topparna blivit mätta, men foto dröjer ett tag till. Ni får ge er till tåls.

Vi börjar med impedans samt fas mätningarna, inte mycket att säga. Fasen gör inga stora krumbukter och impedansen är jämn och fin. Det jag kan se är att avstämningen hamnade på ca 35hz.
Detta är i lägsta laget efter min design spec, iofs så kommer nog högtalarna att fungera bra för sig själva också med den avstämningen.
Jag kanske kommer att kapa rören någon gång, men det bli inte lätt att göra ett snyggt snitt inuti en låda.
Bild

Och så lite frekvens mätningar:
Jag satte högtalaren på ett par pallbockar ute i trädgården och mätte på 1, 2 och 3 meters avstånd.
Min mätpunkt hamnade ca 1,40 över marken, ungefär mitt emellan bas och diskant.
Grön 1 meter
Blå 2 meter
Röd 3 meter
Bild

Det är som sagt en rejät dipp från 1800->3500hz, skulle tro att det var detta som jag hörde när jag skulle justera in systemet.
Denna kommer endbart från diskanthornet, det kanske är någon resonsans inne i drivern eller nåt liknande. Detta måste EQ:as bort för att låta bra, och det bör nog vara 31bands. Så det inte bli så breda justeringar, då borde det gå att få hyfsad fason på kurvan.

Jag testade även att ta ut Burst Decay kurva från ARTA, Det går att se någon form av efterklang i övre mellanregistret.
Denna kanske inte säger så mycket men jag hivar med den så kanske någon kan komma med kommentarer.
Bild

Slutligen så hivar jag upp filtret som det blev efter justering, det enda som jag behövde ändra var R1 från 8.2 till 4.7 för diskanten lät för dämpad tyckte jag. Dock så fick jag dra ner diskanten på mixern när jag satte på Compression horn compensation, då blev det lite väl mycket av det goda.
Bild

Ja så står de i sitt nuvarande skick och kommer troligtvis få vara så ett tag till, det är inte så mycket att göra med filtret. Delningarna kom där de skulle och dippen kommer nog att få en del eq så kanske det kommer att ordna sig.

Om det finns synpunkter eller förslag till förbättringar så är det alltid välkommet.

Bilder på hela systemet kommer om ett tag så ni får ge er till tåls lite till

Trevlig helg

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
chrilleS

Inläggav chrilleS » 2008-09-22 21:02

SlaitH du kan få tag på sträckmetall i Uddevalla på ett företag som heter
Liroma http://www.liroma.se/
Jag har handlat där när jag gjorde lastramper till en minigrävare.

Tänkte jag fick debutera med ett inlägg i din lilla tråd.... :)

Mvh
Christer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-22 22:51

Tackar för tipset ....ska kolla upp detta imorgon.

Och välkommen till Faktiskt.se

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-23 08:16

Kan du posta alla måt på hornet och baffeln? kanske något där som spökar...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-23 11:55

Ska fixa detta när jag kommer hem idag.
Men när jag mätte på bara drivern utan hornet så fick jag en likadan dipp. Och då var den uppspänd med en snabbtving och monterad på ett stativ, så det känns inte som om det är det.

Men vill du ta dig en funderare så är det välkommet. :)

Föregående

Återgå till DIY-forum