Nu har äntligen topparna blivit mätta, men foto dröjer ett tag till. Ni får ge er till tåls.
Vi börjar med impedans samt fas mätningarna, inte mycket att säga. Fasen gör inga stora krumbukter och impedansen är jämn och fin. Det jag kan se är att avstämningen hamnade på ca 35hz.
Detta är i lägsta laget efter min design spec, iofs så kommer nog högtalarna att fungera bra för sig själva också med den avstämningen.
Jag kanske kommer att kapa rören någon gång, men det bli inte lätt att göra ett snyggt snitt inuti en låda.
Och så lite frekvens mätningar:
Jag satte högtalaren på ett par pallbockar ute i trädgården och mätte på 1, 2 och 3 meters avstånd.
Min mätpunkt hamnade ca 1,40 över marken, ungefär mitt emellan bas och diskant.
Grön 1 meter
Blå 2 meter
Röd 3 meter
Det är som sagt en rejät dipp från 1800->3500hz, skulle tro att det var detta som jag hörde när jag skulle justera in systemet.
Denna kommer endbart från diskanthornet, det kanske är någon resonsans inne i drivern eller nåt liknande. Detta måste EQ:as bort för att låta bra, och det bör nog vara 31bands. Så det inte bli så breda justeringar, då borde det gå att få hyfsad fason på kurvan.
Jag testade även att ta ut Burst Decay kurva från ARTA, Det går att se någon form av efterklang i övre mellanregistret.
Denna kanske inte säger så mycket men jag hivar med den så kanske någon kan komma med kommentarer.
Slutligen så hivar jag upp filtret som det blev efter justering, det enda som jag behövde ändra var R1 från 8.2 till 4.7 för diskanten lät för dämpad tyckte jag. Dock så fick jag dra ner diskanten på mixern när jag satte på Compression horn compensation, då blev det lite väl mycket av det goda.
Ja så står de i sitt nuvarande skick och kommer troligtvis få vara så ett tag till, det är inte så mycket att göra med filtret. Delningarna kom där de skulle och dippen kommer nog att få en del eq så kanske det kommer att ordna sig.
Om det finns synpunkter eller förslag till förbättringar så är det alltid välkommet.
Bilder på hela systemet kommer om ett tag så ni får ge er till tåls lite till
Trevlig helg
Mvh
Patrik