Så här kan man få hjälp med ett designat LEAP-filter.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Så här kan man få hjälp med ett designat LEAP-filter.

Inläggav X-ray » 2008-10-03 19:36

Det finns bara "några få" på denna planet som kan konstruera ett perfekt passivt 3-vägs filter.

Att få till ett någorlunda hyfsat filter kan vad jag förstår en hel del av medlemmarna på detta forum, jag är definitivt inte en av dem.

Det krävs massor av bla. mätn, provn, utvärd, ändlösa beräkningar och framför allt tid, massor av tid.

Jag valde som projekt att få till något slags linjekälleaktigt, naturligtvis krånglar det till det ytterligare. körde med ett sk. tabellfilter inledningsvis. Det fanns hela tiden en vilja att optimera filtret så bra det kan gå med mina begränsade resurser.

Fick ett tips av den alltid lika gode kaffekoppen att kontakta Madisound speaker i amerika för hjälp med filter, dom designar i programmet LEAP mot ersättning. Tyvärr så behövs det att elementen man använder ska finnas i deras sortiment, mina mellanreg fanns inte då när jag vart klar med bygget. Skit också med andra ord.
Kollade för skojs skull nu för någon månad sedan och upptäckte till min glädje att alla mina element nu fanns i deras sortiment.

Kontakt med Madisound upprättades pronto, jodå det skulle gå bra att hjälpa mig med ett filter.
När jag sedan beskrev vad jag hade så dröjde svaret en stund innan dom lät medd att, We can give it a try via LEAP virtual design program. Och att pga, Due to the additional design difficulty, så fick jag betala lite mer än vad som stod i prislistan.
Men det blev ändå väldigt billigt för mig, ungefär 350 :- slutade affären på.
Passade på att köpa alla komponenter från usa eftersom kursen är relativt bra just nu.

Detta var vad jag fick när dom simulerat färdigt,

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Se dtta som ett gott tips om problem med filterdesign uppstår.

/ Thord[/url]
Senast redigerad av X-ray 2008-10-03 19:56, redigerad totalt 1 gång.
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-03 19:38

Typiskt, bilderna syns inte vad har jag gjort för fel?????
Let it in and let it out

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-10-03 19:39

När man klickar på "hämta bild" dyker det upp ett fönster där man ska logga in..

"Ange lösenord för x-ray på ftp://user.faktiskt.io"
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-03 19:46

Jag är nästan säker på att jag gjorde så, men med mig vet man aldrig.
Bilderna finns på min/user,se räcker inte det??
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-03 19:57

Nu gjorde jag något!!!
fan vet, men nu syns bilderna.

/ Thord
Let it in and let it out

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-10-03 20:14

Ja.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-03 23:17

Nå, hur lirar det?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-04 00:16

Hmm, har de fått låddimensionerna också, eller har de talat om dem för dig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-04 10:13

Kul att tipset kom till nytta!!

Man kan ge dem låddimensionerna, eller be dem ge det med.

Det ger ett utmärkt utgångsläge för fortsatta tweaks.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-04 14:47

Kaffekoppen skrev:...

Frågan är om man någonsin blir färdig? :? Det finns säkert någon liten, liten dj-a förbättring att göra...

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-04 15:10

Resultatet blir faktiskt inte så tokigt alls från början :)

Och om man vill anse sig klar häller man smältlimm på filtret när det är ihopsatt ;)... då är det så besvärligt att pilla mer :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-04 15:42

Lysande idé! Tack vare smältlim kan man få sinnesfrid att påbörja nya projekt! :)

/J

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-04 16:46

Jocke skrev:Nå, hur lirar det?

/Jocke

Jättemycket bättre än det tidigare leksaksfiltret.
Idag finns sångaren i mitten och en himla fin "värme" men den största förändringen var nog att ljudet blev mer behagligt för öronen, inte alls tröttande som förut då man gasade lite.
Tidigare var skillnaden mellan olika skivor ganska stor, nu spelar det inte så stor roll hur skivorna är mixade det låter bättre generellt.
Jag tror, eller jag är ganska övertygad nu idag att med det andra filtret så kom det "bort" en del ljud/instrument.
Jag tycker jag kommit så långt jag kan just nu. Man kan väl tweaka lite, men just nu är jag helnöjd.
Vance Dickason använder detta program och han tweakar förståss en del, men han tycker ändå att han är bra nära med programmets förslag. Detta har jag läst i hans 6 : e upplaga.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-04 16:52

Svante skrev:Hmm, har de fått låddimensionerna också, eller har de talat om dem för dig?

Man måste bla. ange låddimensioner, baffelstorlek om det finns avfasningar och om elementen är skruvade på baffeln eller försänkta. Jag la till så mycket info jag trodde dom kunde behöva, typ till vilken frekv basen är tunad till osv.

Det går också bra att be dom ta fram alla mått på låda också om man bara talar om vad för sorts element man tänker använda.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-04 16:58

Kaffekoppen skrev:Kul att tipset kom till nytta!!

Tack koppen än en gång för tipset.

Är man en sjujävla kille så ska väl tweakandet börja härifrån, men nu är inte jag så jävla kaxig så jag nöjer mig för tillfället med att köra filtret som det är. Det blev faktiskt bra.

Det blev också dyrt! trots att jag köpte från landet i väst med hyfsad bra kurs just nu. Här i EU har komponenterna kostat en förmögenhet.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-04 17:46

X-ray skrev:

/Jocke

Idag finns sångaren i mitten och en himla fin "värme" men den största förändringen var nog att ljudet blev mer behagligt för öronen, inte alls tröttande som förut då man gasade lite.

Det är ju bara att gratulera! :) Tror ändå att diskussionstråden här har betytt en hel del för insikt och förståelse för komplexiteten. Att kunna beställa ett skräddarsytt filter är ju smidigt.

X-ray skrev:Vance Dickason använder detta program och han tweakar förståss en del, men han tycker ändå att han är bra nära med programmets förslag. Detta har jag läst i hans 6 : e upplaga.

/ Thord

Har använt ett av hans filter i mina monitorer. Tyvärr upplevde jag resultatet som allt för "återhållet". Hittade ett annat filter för samma baselement. Trots att det var gjort med LEAP upplevde jag samma sak med det. Så nu pågår tweakandet...

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-04 17:51

:)

Jo, jag ser att du valt rättpåkostade komponenter till hjärtat i högtalaren :)

X-ray skrev:

Är man en sjujävla kille så ska väl tweakandet börja härifrån, men nu är inte jag så jävla kaxig så jag nöjer mig för tillfället med att köra filtret som det är. Det blev faktiskt bra.

Det blev också dyrt! trots att jag köpte från landet i väst med hyfsad bra kurs just nu. Här i EU har komponenterna kostat en förmögenhet.

/ Thord

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-04 18:01

Kaffekoppen skrev::)

Jo, jag ser att du valt rättpåkostade komponenter till hjärtat i högtalaren :)

X-ray skrev:

/ Thord

Precis,
jag tänkte att om det nu blir bra så kan jag väl lika gärna satsa på bra grejor i den kritiska delen(alla komponenter i serie med elementen).
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-04 18:13

Jocke skrev:
X-ray skrev:

/Jocke

Det är ju bara att gratulera! :) Tror ändå att diskussionstråden här har betytt en hel del för insikt och förståelse för komplexiteten. Att kunna beställa ett skräddarsytt filter är ju smidigt.

X-ray skrev:Vance Dickason använder detta program och han tweakar förståss en del, men han tycker ändå att han är bra nära med programmets förslag. Detta har jag läst i hans 6 : e upplaga.

/ Thord

Har använt ett av hans filter i mina monitorer. Tyvärr upplevde jag resultatet som allt för "återhållet". Hittade ett annat filter för samma baselement. Trots att det var gjort med LEAP upplevde jag samma sak med det. Så nu pågår tweakandet...

/Jocke

Som sagt några här på forumet är duktiga på detta med design av filter, enligt mig så är du absolut en av dem.
Själv har jag aldeles för dålig kunskap om detta ämne så jag tar vad jag fått och är nöjd. (önskar jag också kunde tweaka).
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-04 18:46

Min blygsamhet förbjuder mig att hålla med... :oops: Ditt bygge var ju ambitiöst och kanske ett av dyrare som presenterats här med tanke på antalet element! Det är glädjande att du kommit i mål så pass glad och nöjd! :)

/J

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-10-04 19:31

Jocke skrev:Min blygsamhet förbjuder mig att hålla med... :oops: Ditt bygge var ju ambitiöst och kanske ett av dyrare som presenterats här med tanke på antalet element! Det är glädjande att du kommit i mål så pass glad och nöjd! :)

/J

Tackar, ja nu är det läge för utropet "äntligen"
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-04 20:21

Jag vill tacka för inspirationen! :) Har inte "djupat" linjekällor innan och du visade lärorika referenser. Det kan ju vara bra med tanke på att jag har ett par dussin lika 6,5" liggande. Det kan bli nått "vilket år som helst"! :wink:

/Jocke

Återgå till DIY-forum