Träolja

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Träolja

Inläggav JockScott » 2008-10-12 18:29

Har någon tips på en träolja som är så nära ofärgad man kan komma?

Jag har provat lite olika som Herdins vaxolja, rustikolja och någon fler, ingen är helt ofärgande och vill ha tips om någon vet av en som färgar så lite som möjligt.

Den får gärna bli lite lacklik också.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-10-12 18:39

rapsolja eller kanske olivolja...skärbrädan eller smörkniven är väll ofta inoljad med någon av dessa. Så det är kanske ett alternativ

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-10-12 18:50

Ormolja lär vara bra till det mesta.

Skämt å sido, vad ska oljas?

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-10-12 19:18

Rapsolja och olivolja torkar inte, så det kan härskna... Kanske inte så trevligt om det är en högtalare som ska stå i ett vardagsrum...
Annars är det nog svårt att uppnå det du vill!
Men som sagt vad är det som ska oljas? Om du nu vill ha en lackyta, varför lackar du inte?
Men annars så all sorts ytbehandling, där träet suger åt sig av produkten, så kommer det att ändra nyans. Det kommer det ändå förvisso att göra med tiden mha solens och luftens påverkan. Lägger man på en uv-tät lack så förhindrar man det ganska mycket faktiskt!

Mycket spekulation här fast jag inte vet vad du ska ha det till...

//Peder

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-12 19:28

Bäst osmo men det finns nog bättre länkar till denna

Bästa billiga: möbeloljan från pirgas

Dessa väter inte så mycket och är stryktåliga (jämfört många andra ytbehandlingar)

/Marc

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-12 19:40

Jag använder mig av en olja av märket;
Liberon

Finishing oil
Sidenmatt
Färglös

Köpt på en vanlig färgaffär

http://www.alfort.se/templates/AC_findSupplierPage.aspx?id=2427

Linolja kanske?

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2008-10-12 19:44

Jag använde Osmo hårdvaxolja. Det finns också pigmenterade varianter av Osmo.. Jag la på ett lager "vit-transparent" först för att så långt det går behålla den naturliga träfärgen.

Jag la sedan på matt-vax, men jag tror att det finns med högglans också om man vill det..

Resultatet på mina högtalare kan du se här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 6&start=30

/John

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-12 20:09

Jag vet inte du exakt menar med ofärgat, men alla träoljor påverkar väl "färgen" då de dels väter träytan (= den mörknar och kanske får ngn nyans mer markerad) och dels mörknar med tiden den torkar (kanske åratal ?).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-12 20:27

i skrev:Jag vet inte du exakt menar med ofärgat, men alla träoljor påverkar väl "färgen" då de dels väter träytan (= den mörknar och kanske får ngn nyans mer markerad) och dels mörknar med tiden den torkar (kanske åratal ?).

Jag skrev en så nära ofärgad som möjligt, dvs en sådan som färgar så lite som möjligt. Oljor färgar olika beroende på märke, typ etc.

Jag har oljat, vaxat och lackat olika saker. Tycker olja normalt blir bäst, men denna gång vill jag ha en så nära opåverkande på färgen som möjligt och jag vill inte lacka...

Jag har provat ett antal oljor som finns, men eftersom det finna mängder med varianter och jag varken har tid, pengar möjlighet eller lust att prova alla vill jag ha tips på vad andra använt. Så det är bara att ge era bästa förslag.

Vad som ska oljas är väl oväsentligt egentligen men man kan väl anta att det rör hifi då det är ett slags hififorum 8)och någon olivolja eller annan matolja är inte intressant.

Ozmo är en olja jag hittade lite information om och verkar bra, ska finnas en hårdvaxolja av detta märke som egentligen är för golv. Vad jag funderar dä är om den blir matt/vitnande lite för livlös som ex. golv är för det mesta.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-12 20:40

JockScott skrev:
i skrev:Jag vet inte du exakt menar med ofärgat, men alla träoljor påverkar väl "färgen" då de dels väter träytan (= den mörknar och kanske får ngn nyans mer markerad) och dels mörknar med tiden den torkar (kanske åratal ?).

Jag skrev en så nära ofärgad som möjligt, dvs en sådan som färgar så lite som möjligt. Oljor färgar olika beroende på märke, typ etc.

Jag har oljat, vaxat och lackat olika saker. Tycker olja normalt blir bäst, men denna gång vill jag ha en så nära opåverkande på färgen som möjligt och jag vill inte lacka...

Jag har provat ett antal oljor som finns, men eftersom det finna mängder med varianter och jag varken har tid, pengar möjlighet eller lust att prova alla vill jag ha tips på vad andra använt. Så det är bara att ge era bästa förslag.

Vad som ska oljas är väl oväsentligt egentligen men man kan väl anta att det rör hifi då det är ett slags hififorum 8)och någon olivolja eller annan matolja är inte intressant.

Ozmo är en olja jag hittade lite information om och verkar bra, ska finnas en hårdvaxolja av detta märke som egentligen är för golv. Vad jag funderar dä är om den blir matt/vitnande lite för livlös som ex. golv är för det mesta.

Osmo golvoljevaxen, eller vad den heter, blir inte livlös. Grebbestads snickarskola verkar använda den som standard på sina möbler med mycket bra resultat, varken fläskiga som lacker eller gulaktiga som många oljor. Det går kanske att hitta bilder på möblerna så du kan se själv (eller gå på någon mässa där de ställer ut).
Föredrar olja själv eftersom det är så lätt att slipa bort en skada och olja om utan att det syns.

Ytterligare: ljusa träslag mörknar/gulnar vilket inte kan undvikas helt.
Undvik direkt solsken på träet. Mörka träslag kan blekas av ljus eller ändra färg. Ytbehandlingen är i dessa fall oskyldig

/Marc

edit:
en länk utställningsbild
Senast redigerad av Stenberg 2008-10-12 20:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-10-12 20:41

JockScott skrev:Vad som ska oljas är väl oväsentligt egentligen men man kan väl anta att det rör hifi då det är ett slags hififorum 8)och någon olivolja eller annan matolja är inte intressant.

Frågan om vad (som vilket material) är väl det viktigaste att veta?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 20:42

Blir inte allt trä mörkt av olja, oavsett vad? Jag misstänkte det låg i sakens natur.
Jag använder ..... vänta ska jag gå och kolla .............................

................ Liberon finishing oil.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-12 20:51

soundbrigade skrev:Blir inte allt trä mörkt av olja, oavsett vad? Jag misstänkte det låg i sakens natur.
Jag använder ..... vänta ska jag gå och kolla .............................

................ Liberon finishing oil.

Mjuka träsorter suger i sig mer olja och ändrar färgen mer.
På hårdare träslag som t ex lönn och ask blir oljan mer en yta som inte går in i träet, det blir lite mer lack liknande.

OBS! Tummregelvarning!
Det bästa är att prova (på spillbitar)och avgöra efteråt vilken som är snyggast.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-12 20:53

Osmo ska jag se om jag hitar i någon butik, rätt dyr men priset har inte betydelse om egenskaperna är rätt.

Tillägg: Tråden handlar inte om olja och träets egenskaper av behandlingen eller jämförelser med lack och andra ytbehandlingar utan kort och gott förslag på oljor som har de egenskaper jag efterfrågar - så ofärgad som möjligt på trä så ingen har missförstått det hela.

Tackar för de seriösa tips som framkommit hitills.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-12 20:54

Linolja färgar ju träet ganska mycket, Junckers Rustic Oil färgar betydligt mindre, liksom IKEAS vattenförtunnade träolja "Behandla". Men jag har sett köksbänkskivor av björk som varit hårdvaxoljebehandlade, och som varit i princip lika ljusa som klar UV-lack. Skulle vara intressant att veta vad det är för produkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-12 21:10

JockScott skrev:Tillägg: Tråden handlar inte om olja och träets egenskaper av behandlingen eller jämförelser med lack och andra ytbehandlingar utan kort och gott förslag på oljor som har de egenskaper jag efterfrågar - så ofärgad som möjligt på trä så ingen har missförstått det hela.

Olja ser olika ut på olika träslag. Om man hittar ett varuprov (på en sån där pinne i affären typ) som man gillar så kan man få en otrevlig överraskning om man oljar en annan träsort med andra egenskaper.
Vad gäller oljor så är pirgas möbeloljorna betydligt ljusare än linolja men egenskaperna i övrigt ganska lika.

/Marc

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-12 22:36

Stenberg skrev:
JockScott skrev:Tillägg: Tråden handlar inte om olja och träets egenskaper av behandlingen eller jämförelser med lack och andra ytbehandlingar utan kort och gott förslag på oljor som har de egenskaper jag efterfrågar - så ofärgad som möjligt på trä så ingen har missförstått det hela.

Olja ser olika ut på olika träslag. Om man hittar ett varuprov (på en sån där pinne i affären typ) som man gillar så kan man få en otrevlig överraskning om man oljar en annan träsort med andra egenskaper.
Vad gäller oljor så är pirgas möbeloljorna betydligt ljusare än linolja men egenskaperna i övrigt ganska lika.

/Marc

Jag är fullt medveten om de olika egenskaper trä har, tråden är till för att få uppslag till oljor som har liten egen grundfärg då många oljor har mer el mindre "bärnstens" färg (eller vad den kan kallas) Har erfarenhet av säkert minst 5st med varierande resultat och grundfärg.

Osmo verkar vara hetaste tipset, sedan hittade jag på nåt båtforum en olja som kunde liknas vid lack i slutresultat hette nånting med "D1" och "D2"

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-13 02:50

Owatrol D1 D2 används mycket på eksnipor bla.

LÄNK

http://www.batnytt.se/NYTTA___TIPS___RA ... 1449_.aspx
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-13 03:32

Rå kallpressad linolja!

Ska du stryka med annat efter så använd 50/50 med balsamterpentin i.

Glöm inte att testa på något först så du själv vet att du gillar vad du får.

Återgå till DIY-forum