i skrev:Jag vet inte du exakt menar med ofärgat, men alla träoljor påverkar väl "färgen" då de dels väter träytan (= den mörknar och kanske får ngn nyans mer markerad) och dels mörknar med tiden den torkar (kanske åratal ?).
Jag skrev en så nära ofärgad som möjligt, dvs en sådan som färgar så lite som möjligt. Oljor färgar olika beroende på märke, typ etc.
Jag har oljat, vaxat och lackat olika saker. Tycker olja normalt blir bäst, men denna gång vill jag ha en så nära opåverkande på färgen som möjligt och jag vill inte lacka...
Jag har provat ett antal oljor som finns, men eftersom det finna mängder med varianter och jag varken har tid, pengar möjlighet eller lust att prova alla vill jag ha tips på vad andra använt. Så det är bara att ge era bästa förslag.
Vad som ska oljas är väl oväsentligt egentligen men man kan väl anta att det rör hifi då det är ett slags hififorum

och någon olivolja eller annan matolja är inte intressant.
Ozmo är en olja jag hittade lite information om och verkar bra, ska finnas en hårdvaxolja av detta märke som egentligen är för golv. Vad jag funderar dä är om den blir matt/vitnande lite för livlös som ex. golv är för det mesta.