Tjena
Kul att någon är intresserad!
Jo det har gått ganska bra faktiskt, jag har satt ihop kort med lite olika reivsioner m m.
Men den slutgiltiga verkar vara ganska lovande, övertonerna som jag fick undrar jag om det inte kommer av något skit på mitt nät här hemma.
När jag mätte med tongenerator och multimeter (dB) på jobbet så kunde jag inte hitta något som helst skräp i signalen, iallafall så indikerade den inget på mätaren.
Jag kommer förhoppningsvis snart att få mina lådor och då ska jag göra ett försteg med HP/LP filter och LT kretsar på både topp och botten.
Tanken är att kunna ta med detta till hififorums träff i götet i april, men som sagt jag har inte fått några lådor ännu.
I värsta fall så får jag väl smörja ihop något i rostfritt på jobbet.
Jag postar några bilder på hur korten kommer att se ut.
Vi börjar med nätdelen, det som skiljer från nuvarande revision är att jag har flyttat inkommande spänning så att fas/nolla ligger bredvid varandra och jorden inte ligger i mitten. Det kändes lite avigt när man kopplade, nu ligger jorden närmast montage hålet.
Först en 3d rendering som jag lyckades få till.
Sen det riktiga kortet, det skiljer som sagt inte så mycket mellan korten. Jag har inte monterat någon lysdiod heller, det kommer i den färdiga lådan istället.
Och så fortsätter vi med filtret först i 3d
Och sen på riktigt, som man kan se på kortet så har jag satt dit motstånd överst till vänster och i mitten till vänster. Dessa fick komma till efteråt och är på 1Mohm och sitter över ingången för att jorda ner den om det inte finns någon signal kopplad.
Och till sist så kommer det bara en 3D rendering på LT kortet, detta har jag modifierat lite så att buffern som sitter på utgången kan man variera ± ca 13dB för att lättare kunna justera nivån.
Gjorde detta som en trimpot men det är ju väldigt enkelt att dra kablar till en pot i lådväggen om så skulle önskas.
Detta har jag inte etsat eller byggt ännu men kommer att testas snarast.
Ja så ligger det till för tillfället, jag har haft lite funderingar kring att göra nån form av aktivt försteg också, men det finns ju enkla att göra på veroboard om man skulle vilja.
Och Naqrefs 5 minuters försteg verkar ju gå framåt på PCB fronten så det kanske kan bli nåt som går att ha till de här korten.
Sen så kommer det att göras en faskompenserare variabel eller fast vet jag inte ännu heller.
Jag ska försöka hinna klart med korten innan forum träffen, så man kanske kan få lite omdömen på hur det låter och så kommer jag naturligtvis att testa det här hemma ordentligt först.
Sen ska jag se om det är någon som har tillgång så man kan mäta distortionen och frekvens områden på korten.
Jag har för mig att jag läste om nåt som går att använda till datorn här på forumet för inte så längesen, någon som kommer ihåg?
Mvh
Patrik