PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-07 20:19

Tjenare!

Jag väcker den här stendöda gamla tråden igen ....kanske dags att starta en ny? :wink:

Jag har kommit mig för att göra det där PCB:t med Högpass och lågpass filter som jag pratade lite vagt om typ förra året nån gång.

Så här är ett utkast som jag gjorde.
Detta är i princip bara en dubbel kopia av de andra filterkorten som jag gjorde.

Först schemat:
Bild

Sen så fortsätter vi med själva kortet, det var ett jäkla meck att få till strömförsörjningen utan att bygla över signalledningar.
Det var inte lätt att få till jordplanen ihop med spänningen heller, satt nästan hela kvällen igår och funderade och kom fram till att alla spänningsbyglarna verkar vara den lösningen som blir bäst.
Bild

Naturligtvis så skulle jag uppskatta all feedback, det är lätt att stirra sig blind när man sitter och bara stirrar på skärmen och inte kommer fram till nåt vettigt.

Sen kommer jag att göra ett prototypkort för test och mätning, efter det så får vi se.
Jag har ett projekt på gång för Hififorum träffen i Göteborg, och detta kortet ihop med 2st LT kort och några tangband element.
Får väl se om det blir nåt att ha. :)

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-21 17:14

Hejsan

Nu har jag gjort ett prototypkort och testat lite, fick lite problem med att när det inte var någon signal kopplad på ingången. Så fick jag +15Volt på in och utgångssidan så jag höll på att bränna upp ljudkortet i datorn :?
Så när jag mätte mera på jobbet så försvann fenomenet när jag kopplade in en tongenerator. Så det var nog bara ingångarna som fick hispan av all skit som finns i luften.
Så jag satte ett motstånd på 1megaohm över ingången för att jorda ner skräpet på ingången, så högt ohmtal kommer inte att påverka ljudet i övrigt. (Tror jag) Eller man kanske inte kan göra så utan att fucka upp kretsarna?
Funderade på att sätta en konding i serie med ingången för att blockera ut DC men det skulle påverka högpassfiltret och flytta delningsfrekevensen, så det skulle inte gå utan en bufferkrets innan och det finns det inte plats för på kortet.

Jag mätte upp kortet och fick alldeles utmärkta värden, delningen kom precis där jag ville.
Det som jag funderar lite över är att opamparna blir lite varma, men jag kunde inte mäta någon oscillering. OPA2134PA
Det enda som jag kan se på mätningen är att när jag nått botten på LP filtret så kommer det lite övertoner och en del brus, men det är inte det minsta hörbart.

Jag skulle gärna vilja ha lite funderingar kring om det här kan vara nåt att hänga upp sig på.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-22 16:48

Jag gjorde några mätningar för att visa övertonerna som jag får i lågpassfiltret
Lägger in både med och utan smooth
Bild

Och med smooth 1/3 oct
Bild

Grejen är att jag har försökt att isolera ljudet, men jag kan inte för mitt liv höra det med blotta örat. Men det finns ju där.

Om någon skulle vilja hjälpa mig skulle det vara tacksamt

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-22 20:12

Nu ikväll gjorde jag mätningar på ett av de andra korten som jag byggde och det fanns samma signaler där, såg i princip precis likadant ut.
Och det hörs ju inte några konstiga toner ur dessa heller. (Annat än det som spelas förstås, men det tar jag inget ansvar för) 8)

Så det det verkar inte vara någon ko på isen känns det som, ska testa mera i veckan.
Koppla in det på några subbar och lyssna riktigt noga.

Patrik

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-23 12:26

Hej SlaitH!

Har du någon framgång med kortet?

Jag skulle vara mycket intresserad av ett eventuellt gruppköp när det är färdigt, min egna försök att få ihop ett fungerande filter på en labbplatta har än så länge blivit mer anus än bra...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-03-23 18:51

Tjena

Kul att någon är intresserad!

Jo det har gått ganska bra faktiskt, jag har satt ihop kort med lite olika reivsioner m m.
Men den slutgiltiga verkar vara ganska lovande, övertonerna som jag fick undrar jag om det inte kommer av något skit på mitt nät här hemma.
När jag mätte med tongenerator och multimeter (dB) på jobbet så kunde jag inte hitta något som helst skräp i signalen, iallafall så indikerade den inget på mätaren.

Jag kommer förhoppningsvis snart att få mina lådor och då ska jag göra ett försteg med HP/LP filter och LT kretsar på både topp och botten.
Tanken är att kunna ta med detta till hififorums träff i götet i april, men som sagt jag har inte fått några lådor ännu.
I värsta fall så får jag väl smörja ihop något i rostfritt på jobbet. :wink:

Jag postar några bilder på hur korten kommer att se ut.

Vi börjar med nätdelen, det som skiljer från nuvarande revision är att jag har flyttat inkommande spänning så att fas/nolla ligger bredvid varandra och jorden inte ligger i mitten. Det kändes lite avigt när man kopplade, nu ligger jorden närmast montage hålet.
Först en 3d rendering som jag lyckades få till.
Bild

Sen det riktiga kortet, det skiljer som sagt inte så mycket mellan korten. Jag har inte monterat någon lysdiod heller, det kommer i den färdiga lådan istället.
Bild

Och så fortsätter vi med filtret först i 3d
Bild

Och sen på riktigt, som man kan se på kortet så har jag satt dit motstånd överst till vänster och i mitten till vänster. Dessa fick komma till efteråt och är på 1Mohm och sitter över ingången för att jorda ner den om det inte finns någon signal kopplad.
Bild

Och till sist så kommer det bara en 3D rendering på LT kortet, detta har jag modifierat lite så att buffern som sitter på utgången kan man variera ± ca 13dB för att lättare kunna justera nivån.
Gjorde detta som en trimpot men det är ju väldigt enkelt att dra kablar till en pot i lådväggen om så skulle önskas.
Detta har jag inte etsat eller byggt ännu men kommer att testas snarast.
Bild

Ja så ligger det till för tillfället, jag har haft lite funderingar kring att göra nån form av aktivt försteg också, men det finns ju enkla att göra på veroboard om man skulle vilja.
Och Naqrefs 5 minuters försteg verkar ju gå framåt på PCB fronten så det kanske kan bli nåt som går att ha till de här korten.
Sen så kommer det att göras en faskompenserare variabel eller fast vet jag inte ännu heller.

Jag ska försöka hinna klart med korten innan forum träffen, så man kanske kan få lite omdömen på hur det låter och så kommer jag naturligtvis att testa det här hemma ordentligt först.
Sen ska jag se om det är någon som har tillgång så man kan mäta distortionen och frekvens områden på korten.
Jag har för mig att jag läste om nåt som går att använda till datorn här på forumet för inte så längesen, någon som kommer ihåg?

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-03-23 19:03

Update:
Fick mail ifrån Italien att de hade fått lådorna och skulle skicka dem asap.
Så det ser lovande ut inför träffen i götet, nu ska bara skiten byggas också ......... :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-03 22:08

Nu har jag nästan byggt klart hypex steget, det är ju inte speciellt svårt med färdiga moduler.
Lite trådning och några borrhål så ska det vara klart för test.
Har även etsat LT korten för mitt projekt, ska nog borra dem och mäta av topparna imorgon så kan jag sno ihop det ena kortet iallafall och börja montera i den lilla lådan.

Det kommer lite bilder om ett tag, jag bygger en del på jobbet på lediga stunder så jag har inte så bra möjlighet att fota.
Men jag får ta mera kort på de fördiga grejerna och komplettera med mätningar också.

Patrik

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-04-04 09:19

SlaitH skrev:Jag gjorde några mätningar för att visa övertonerna som jag får i lågpassfiltret
Lägger in både med och utan smooth
Bild

Och med smooth 1/3 oct
Bild

Grejen är att jag har försökt att isolera ljudet, men jag kan inte för mitt liv höra det med blotta örat. Men det finns ju där.

Om någon skulle vilja hjälpa mig skulle det vara tacksamt

Mvh
Patrik

hmm, det är inte jämna multiptlar av 50 hz (hade synts vid 100 hz då)
det är inte ngn artefakt av ditt mätinstrument? oscilloskopet eller vad du använder?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-04 17:28

De senaste mätningarna som jag har postat här har jag gjort med Room EQ wizard, men jag får samma fenomen med Tombstone.
Så ja, jag tror också att det är nåt annat som stör.

Jag har provat med 2 olika ljudkort och får samma fenomen.
Även på de första korten som jag gjorde, de som sitter i den svarta lådan som jag visade här i tråden.
Och när jag mätte dem så fick jag inga artefakter alls, det enda som har varit skillnad från då till nu är att vi har flyttat till hus.

Och efter det så finns det skit på mätningarna, skumt som fasen.
Får nog ragga med mig oscilloskåpet från jobbet och kolla 230:n här om det finns en massa skit på ledningarna.

När jag mätte på jobbet med en vanlig tongenerator och ett kalibrerat mätinstrument så fick jag inga övertoner alls, förresten så hade jag nog ett oscilloskåp inkopplat också.

Jag kan inte för mitt liv höra någonting heller, men det kommer isåfall att synas på frekevensmätningarna som jag kommer att göra på subbarna när de är klara.

Idag har jag bränt till ELFA en sväng och handlat mera doningar till slutsteget, så nu ska det nog gå att färdigställa och beställde ett gäng RCA kontakter också för försteget.
Tyvärr verkar det som om Biltema har slutat att sälja chassi kontakter, de finns inte heller kvar på deras hemsida.
Synd för kvaliteten var helt ok och de var billigast, speciellt om man behöver ett gäng som till ett försteg som exempel.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-04 18:04

Jag behöver nått sånt här :)

Jag behöver lyfta från 0db vid 35hz till +12db vid 20hz för att sedan plana ut....

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-04 18:38

Då skulle nog en LT krets passa väldigt bra skulle jag tro, dock så är väl dina lådor portade.
Så du skulle nog behöva ett HP filter på vägen också, bara för att plana ut förstärkningen. För LT kretsen fortsätter ju att förstärka ner till DC nästan.

Annars så sätter du dina gamla raggsockor i portarna och provar slutet med ren LT, har för mig att det är ett av Peters alternativ för Bremen basarna. Rätta mig om jag har fel.

Det skulle nog också fungera bra, men jag antar att du redan har övervägt detta. Jag får intrycket av dig att det kommer väl genomtänkta grejer när det ska till och tillverkas.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-04 18:56

I min nuvarande konfiguration kommer de faktiskt spela slutna... så visst är detta vad jag behöver.

Mm.. ett hp behövs nog för att inte rumstillskottet vid lägre frekvenser skall bli lurigt, men funderar på att testa med ren LT först..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-05 00:49

Så tanken är att du ska plugga rören antar jag.
Det är inte ens säkert att du kommer att behöva rumble filter ihop med LT:n.
Kanske bara om du kör mycket vinyl och speciellt skivor som kanske har blivit lite skeva med åren.

Jag hade nog också börjat med bara en LT krets och sen går det ju alltid att komplettera med Hp filter efteråt.
Jag antar att ditt system inte är till för att spela svinhögt hela tiden och eftersom du har byggt såpass många baslådor så nyttjar du ju inte så fasligt mycket av slaglängden vid normala lyssningsnivåer.

Så kör på det .....tycker jag iallafall.

Patrik

Ps Du har ju också en väldigt bra möjlighet att testa slutet gentemot basreflex med samma basar, det tror jag att flera här skulle vara intresserade av att både lyssna och läsa om.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-05 01:25

Jo... hmm... hur gör man nu för att ta del av den här elementa LT lösningen :)

Och jo, det kommer testas och lekas rätt ordentligt med basarna ;)
Precis som du säger så utnyttjas inte särdeles stor slaglängd, ens vid rätt starka ljudtryck
så det finns slaglängd kvar att spela på.

Användarvisningsbild
Larxxon

Inläggav Larxxon » 2009-04-06 21:03

Hej hej

Tänkte bara säga att jag fick ihop mitt LT filter från SlaitH och det funkar kanon!!. Ska göra lite mera tester och återkommer i en annan tråd med bilder av mitt bygge!

Johan Larsson

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-06 21:43

Det var roligt att höra att du är nöjd ....verkligen kul!

En tråd med bilder och sånt roligt är alltid uppskattat.

Angående mina egna byggen, så har jag gjort klart metall arbetet med hypex UCD400 steget idag, trådar nog det mesta imorgon tror jag.
Har borrat 2 LT kort med den nya designen, den som inkluderar poten för justering av nivån.
Så nu rullar det på ganska bra, ska nog mäta av lite impedanser och sånt på topp delarna så jag vet hur mycket jag måste LT:a dem.
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-08 20:03

Ytterliggare en liten update ....nu är äntligen Hypex UCD400AD steget klart, sitter och lyssnar just nu.

Intryck:
Jag har bara jämfört mot min gamla AVR4000 ännu, men det som sticker ut mest är framför allt att det har blivit transparantare i översta registren. Röster låter riktigt bra, nedre registren har jag inte brytt mig så mycket om just nu. De tar separata subbar hand om.
Jag upplever nog att jag inte (subjektivt) blir lika lyssningstrött av det här steget, AVR:en känner jag nog som lite tröttande i längden.

Och kraft finns det så det räcker och blir över.
Ska ta testa det lite mera nu över helgen.

Jag ska nog göra en lite bildtråd med bilder på det färdiga steget, jag gjorde allt på jobbet så det fanns inte tillfälle att fota.

Patrik

Föregående

Återgå till DIY-forum