EKK internkabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

EKK internkabel

Inläggav JockScott » 2007-05-15 12:42

Är det vettigt att använda en EKK kabel från clas ohlsson : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389187

Använda den 4 ledade 1,5mm kabeln och ta bort yttersta PVC isoleringen och göra 4 fläta till internkabel i högtalare?

Eller ska man använda den 3ledade med 2,5mm och bara använda en ledare till + och en till - och 3:e oanvänd?

Ev. lägga ytterliggare skärm på den om nödvändigt av teflontejp, metallskärm.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 12:47

EKU eller EKUA är en lämplig kabel för dragning internt i lådan. EKK är för stelt för detta brukar det hävdas. Möjligen tycker du kanske att EKU/EKUA har för liten tvärsnittsarea men den resistans det handlar om är försumbar i sammanhanget.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 12:53

Ok, möjligt att den kan tyckas stel som den är. Men om man tar bort yttersta isoleringen och gör 4 flätor kanske det blir bättre?

Har tidigare använt 1,2mm kopplingstråd, silverplätterad koppar som jag gjort 4 flötor med. Gick bra och fungerade bra men tänkte prova ren koppar. Innan jag ev. handlar rena kopparkablar och isolerar dem med bomull som jag tänkte funderade jag på prova en billig variant med EKK.

Finns på Jula också, troligen samma kabel? Jula

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 13:13

JockScott skrev:Ok, möjligt att den kan tyckas stel som den är. Men om man tar bort yttersta isoleringen och gör 4 flätor kanske det blir bättre?

Har tidigare använt 1,2mm kopplingstråd, silverplätterad koppar som jag gjort 4 flötor med. Gick bra och fungerade bra men tänkte prova ren koppar. Innan jag ev. handlar rena kopparkablar och isolerar dem med bomull som jag tänkte funderade jag på prova en billig variant med EKK.

Men du behöver väl inte fyrfläta internt? Det rör sig endast om några dm kabel med försumbar serieresistans.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-15 13:14

Varför göra fyr-fläta över huvud taget? Är ju bara bökigt...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 13:16

Jag ser faktiskt inget problem i att göra 4 flätan, tiden och möjligheten finns. Kablarna kommer att vara 1m långa. Och då högtalaren i övrigt är väldigt påkostad så gör jag alla små ev. förbättringar som kan göras. Jag är mer intresserad i råmaterialt till dem, lämpliggt med EKK? andra kopparkablar med isolering att köpa?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 13:25

Kör inte Ingvar Öhman EKUA i alla sina minst sagt genomarbetade konstruktioner? Duger det där tror jag nog det duger i de flesta fall. Tycker det verkar "overkill" att använda kablar med tvärrsnittsareor om 4x1.5 eller 4x2.5 mm2 internt. Vad är det du vill uppnå med det? Ofta sitter det ändå delningsfilter med helt andra serieresistanser inne i högtalaren.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 13:32

Ingen aning vad Öhman kör med, jag har absolut inga problem med overkill. Till de högtalare jag bygger så är overkill passande. Som sagt tid, möjligheten samt pengarna finns för detta lilla projekt.

Finns inget hinder att fläta EKK med 1,5mm så ska jag nog prova dem då Jula finns i närheten. Annars finns en hel del kabel att beställa på Elfa och Conrad som jag ev. provar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 13:40

Jag tycker bara det blir tveksamt om du t.ex. har en spole i serie med signalen vars tråd kanske har diametern 0.8 mm. Den tråden kan vara flera meter lång... Vilken skillnad gör då ett stycke fyrfläta? Känns inte som det är nödvändigt att lägga så mycket krut på det stället! Skulle vara ett annat läge om du hade ett aktivt delat Apogee-system med impedanser kring 1 Ohm.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-15 13:40

Ett möjligt problem med kabel som är styv är att resonansfrekvensen skjuter i höjden, och skulle kunna hamna i det hörbara området.

Om du ökar resistansen och induktansen i kabeln så är det ju bara att införa motsvarande minskning i filtret, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 13:41

Ok, om jag ställer frågan...kan det bli sämre?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 14:09

Har hittat en annan kabel, vettigt använda denna med bomull elelr teflonisolering?

Conrad silverpläteradkoppar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 15:10

I detta fall kan man nog lita till en så erfaren konstruktör som Öhman som i ett tidigare inlägg avrått från just EKK som internkablage. EKU eller EKUA finns "överallt", är billig och är en fullt gångbar lösning. Är detta en för "simpel" lösning?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 15:50

RogerGustavsson skrev:I detta fall kan man nog lita till en så erfaren konstruktör som Öhman som i ett tidigare inlägg avrått från just EKK som internkablage. EKU eller EKUA finns "överallt", är billig och är en fullt gångbar lösning. Är detta en för "simpel" lösning?

Möjligt, det finns som sagt inte allt för stora begränsningar i varken tid eller kostnad så kan man göra något som eliminerar alla möjliga försämringar eller ger någon liten förbättrning...eller helt enkelt inte på något sätt gör det sämre så är det intressant.

Sen var det ju inte tänkt att använda EKK som den är, utan EKK som material i internkabeln.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-15 16:04

Med EKK i lådan riskerar du att sabotera elementens anslutningsterminaler.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 16:10

Är ledarna i EKK så styva, eller är det den vita isoleringen som är så styv som ni säger?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 16:33

Morello skrev:Med EKK i lådan riskerar du att sabotera elementens anslutningsterminaler.

Ja, men bara om du löder fel.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 16:41

JockScott skrev:Är ledarna i EKK så styva, eller är det den vita isoleringen som är så styv som ni säger?

Eftersom jag själv har använt skalade EKK 1,5 mm kablar internt i några högtalarbyggen kan jag säga att det fungerar alldeles utmärkt.

2-ledare 1,5 mm räcker dock. Tvinna dom lite lätt och löd snabbt.

Ljudet blir faktiskt hörbart bättre än den undermåliga EKUA eller liknande " dockskåpskabel ".

Eftersom du funderar på att använde EKK invändigt så förutsätter jag att, du, liksom jag, kör med minst 1,4 mm tråd till delningsfiltret.
Det är en onödig flaskhals att köra med 0,8 mm till seriespolarna till t.ex baselementen.
Järnkärnor är naturligtvis bannlysta, låter illa, även jämfört med luftlindade 0,8 mm spolar.
Du måste naturligvis kompensera diskantens seriedämpningsmotstånd om du skall ändra spolarna i serie med baselementet, så att nivåerna blir likadana.

EKK är lätt att löda ( koppar ), löd snabbt, med hög temperatur.

Använd EKK även till diskanten, kör du med annan kabel får du en oaceptabel färgning, enligt min mening.

( En som provat och lyssnat )

V.H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 16:43

RogerGustavsson skrev:I detta fall kan man nog lita till en så erfaren konstruktör som Öhman som i ett tidigare inlägg avrått från just EKK som internkablage. EKU eller EKUA finns "överallt", är billig och är en fullt gångbar lösning. Är detta en för "simpel" lösning?

EKUA låter hörbart sämre än EKK 1,5 vid längder mer än 30 cm.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 16:44

JockScott skrev:Ok, om jag ställer frågan...kan det bli sämre?

Ja, om du använder EKUA .

EKK låter bäst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-15 16:48

Dogmatiskt uttalande.

Huruvida skillnaden är hörbar beror naturligtvis på vad man lastar den med. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 16:48

Almen skrev:Ett möjligt problem med kabel som är styv är att resonansfrekvensen skjuter i höjden, och skulle kunna hamna i det hörbara området.

Om du ökar resistansen och induktansen i kabeln så är det ju bara att införa motsvarande minskning i filtret, eller?

Helt felaktigt.
Att en styv kabel skulle genera en hörbar resonans är ren fantasi, tyvärr.

Det är inte så enkelt Almen, ljudet blir sämre om du försämrar dämpfaktorn genom att använda den undermåliga EKUA.

Detta kan INTE kompenceras i filtret.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 16:53

RogerGustavsson skrev:Jag tycker bara det blir tveksamt om du t.ex. har en spole i serie med signalen vars tråd kanske har diametern 0.8 mm. Den tråden kan vara flera meter lång... Vilken skillnad gör då ett stycke fyrfläta? Känns inte som det är nödvändigt att lägga så mycket krut på det stället! Skulle vara ett annat läge om du hade ett aktivt delat Apogee-system med impedanser kring 1 Ohm.

Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Varje grej du byter ut till en bättre genererar ju ett hörbart bättre ljud.
Du måste dock kompensera för den ev. nivåskillnad det blir med en lägre resistans i spolen.

Man bör enligt min erfarenhet använda de bästa komponenterna man kan hitta, även till rel. billiga högtalare.
Just bara, för att förbättringen blir så pass stor, i förhållande till den lilla, i sammanhanget, investeringen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 16:57

Morello skrev:Dogmatiskt uttalande.

Sant.

Enligt min erfarenhet blir det ändå hörbart bättre med en vanlig högtalarlast på, säg, 6 ohm. Impedansen varierar ju dessutom något vid verkligt musiklyssnande.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 17:00

Med risk att sila mygg och svälja elefanter, kan jag väl tillägga, att själva komponenterna i delningsfiltret har en mycket större hörbar skillnad än den kabel som går till elementen.

Men, är det en kompromisslös inställning till högtalarbygge man har, bör man, enligt min mening, använda EKK hela vägen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 17:04

JockScott skrev:Är ledarna i EKK så styva, eller är det den vita isoleringen som är så styv som ni säger?

Ledarna är mindre styva i skalat tillstånd.
Dom är dock styva, om du jämför med lampsladd.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 17:06

Morello skrev:Dogmatiskt uttalande.

Jag får erkänna, morello, du hade faktiskt rätt angående IC:n5534, den låter inte så illa, måste erkännas.
Ber om ursäkt för mitt dogmatiska tyckande i just 5534-frågan. :wink:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-15 17:08

Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg. :)
Blir lätt lite grötigt med tvåhundraelva efter varandra. Fast du sparar kanske?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 17:12

Rookie skrev:Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg. :)
Blir lätt lite grötigt med tvåhundraelva efter varandra. Fast du sparar kanske?

Svårt att ta in så mycket fakta? På så kort tid?

Läs inläggen en gång till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 17:13

Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Varje grej du byter ut till en bättre genererar ju ett hörbart bättre ljud.
Du måste dock kompensera för den ev. nivåskillnad det blir med en lägre resistans i spolen.

Serieresistansen påverkar Q-värdet och därigenom ändras basavstämningen. Den lägre serieresistansen är inte alltid av godo.

Nästa

Återgå till DIY-forum