Moderator: Redaktörer
JockScott skrev:Ok, möjligt att den kan tyckas stel som den är. Men om man tar bort yttersta isoleringen och gör 4 flätor kanske det blir bättre?
Har tidigare använt 1,2mm kopplingstråd, silverplätterad koppar som jag gjort 4 flötor med. Gick bra och fungerade bra men tänkte prova ren koppar. Innan jag ev. handlar rena kopparkablar och isolerar dem med bomull som jag tänkte funderade jag på prova en billig variant med EKK.
RogerGustavsson skrev:I detta fall kan man nog lita till en så erfaren konstruktör som Öhman som i ett tidigare inlägg avrått från just EKK som internkablage. EKU eller EKUA finns "överallt", är billig och är en fullt gångbar lösning. Är detta en för "simpel" lösning?
JockScott skrev:Är ledarna i EKK så styva, eller är det den vita isoleringen som är så styv som ni säger?
RogerGustavsson skrev:I detta fall kan man nog lita till en så erfaren konstruktör som Öhman som i ett tidigare inlägg avrått från just EKK som internkablage. EKU eller EKUA finns "överallt", är billig och är en fullt gångbar lösning. Är detta en för "simpel" lösning?
Almen skrev:Ett möjligt problem med kabel som är styv är att resonansfrekvensen skjuter i höjden, och skulle kunna hamna i det hörbara området.
Om du ökar resistansen och induktansen i kabeln så är det ju bara att införa motsvarande minskning i filtret, eller?
RogerGustavsson skrev:Jag tycker bara det blir tveksamt om du t.ex. har en spole i serie med signalen vars tråd kanske har diametern 0.8 mm. Den tråden kan vara flera meter lång... Vilken skillnad gör då ett stycke fyrfläta? Känns inte som det är nödvändigt att lägga så mycket krut på det stället! Skulle vara ett annat läge om du hade ett aktivt delat Apogee-system med impedanser kring 1 Ohm.
Morello skrev:Dogmatiskt uttalande.
Huruvida skillnaden är hörbar beror naturligtvis på vad man lastar den med.
Morello skrev:Dogmatiskt uttalande.
Huruvida skillnaden är hörbar beror naturligtvis på vad man lastar den med.
Rookie skrev:Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg.![]()
Blir lätt lite grötigt med tvåhundraelva efter varandra. Fast du sparar kanske?
Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Varje grej du byter ut till en bättre genererar ju ett hörbart bättre ljud.
Du måste dock kompensera för den ev. nivåskillnad det blir med en lägre resistans i spolen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 229 gäster