Moderator: Redaktörer
manw skrev:Funkar serienumret, köpt att låsa upp förra versionen, även till den nya?
EDIT: God Jul![]()
Rookie skrev:Vilka är de små nyheterna då?
Rookie skrev:Tack för nya Basta! Svante!Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var.
Jocke skrev:Rookie skrev:Tack för nya Basta! Svante!Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var.
Håller med, det funkar fint så här långt. Funktionen du efterlyser är nog:
-Materialize simulation.
God Jul!
/J
Svante skrev:Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.
God Jul!
http://user.faktiskt.io/svante/basta
Magnuz skrev:Svante skrev:Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.
God Jul!
http://user.faktiskt.io/svante/basta
Schysst! Måste dock påpeka att det saknas en hel del bilder i "User's guide" och "Technical documentation".
Magnuz skrev:Ja titta, nu är det ju andra bilder än igår!Jag får gå in lite nu och då så kanske webbläsaren har cachat dem alla tillslut.
Det lustiga är att det inte går att välja "visa bild" om man högerklickar på de röda kryssen. Det går heller inte att spara ned de bilder som syns. Men så verkar du ha gjort sidan i Word också...
![]()
![]()
Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.
Svante skrev:
Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning.
Magnuz skrev:Svante skrev:
Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning.
Aha, det är alltså så man gör. Le finns i data från SEAS, men inte Le loss och Q.
Asvent skrev:Svante!
Har du kollat på formeln för L i Notch-filtret?
//Martin
celef skrev:kan du inte införa att piltangenterna upp/ner funkar att öka/minska ett värde i en "ifyllnadsruta", typ för vb, qb, etc.
Magnuz skrev:Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.
phon skrev:
Är t.ex. nivån 4 dB högre ovanför resonansen än vid resonansen så är Q runt 0,63.
Magnuz skrev:phon skrev:
Är t.ex. nivån 4 dB högre ovanför resonansen än vid resonansen så är Q runt 0,63.
Hur räknar du då?
Magnuz skrev:Man kan förstås också se ungefär vad Q är men blir det tillräckligt exakt? Det verkar ju anges med tre decimaler i Basta! per default...
Magnuz skrev:
Svante förresten, varför kommer Basta! bara ihåg ett av de system man senast hade öppna? Är det för att jag bara har demoversionen?
Magnuz skrev:
Hur räknar du då?
Svante skrev:Magnuz skrev:Svante skrev:
Aha, det är alltså så man gör. Le finns i data från SEAS, men inte Le loss och Q.
Ja, fast du kommer att behöva justera Le också. Den hänger ihop med Le loss och värden på Le som finns i datablad är värda noll komma noll.
Le är ju frekvensberoende och den angivna siffran gäller därmed bara vid en enda frekvens. Ska man täcka upp ett större frekvensområde kan man ta till Le loss (det finns även andra modeller), men då måste man pilla även på Le.
Termos_friend skrev:Om jag förstått detta rätt så är Le, Le loss ganska viktig för att simulera. Och metoden för att uppskatta Le och Le loss är att göra Basta tranparent och lägga den ovanpå bilden av databladet från tillverkaren.
Därför har jag en fråga:
Tanken är om det skulle vara möjligt att ur databladet plocka ut ca tio punkter. Mha av dessa punkter anpassar man ett polynom som skulle beskriva kurvan. Ur detta polynom borde det gå att plocka ut lämpliga värden för Le och Le loss. Detta istället för att manuellt anpassa kurvan.
Borde inte detta gå att göra numeriskt? med lite kodning...
eller är jag ute och cyklar?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 256 gäster