Ny Basta! släppt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Ny Basta! släppt!

Inläggav Svante » 2007-12-22 11:47

Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.

God Jul!

http://user.faktiskt.io/svante/basta
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2007-12-22 13:25

Funkar serienumret, köpt att låsa upp förra versionen, även till den nya?

EDIT: God Jul :!: :wink:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-12-22 13:43

Vilka är de små nyheterna då? :wink:
Back in black!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-22 14:03

manw skrev:Funkar serienumret, köpt att låsa upp förra versionen, även till den nya?

Jag bara installerade över den nya och licensnumret är kvar.

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 16:50

manw skrev:Funkar serienumret, köpt att låsa upp förra versionen, även till den nya?

Javisst!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 16:52

Rookie skrev:Vilka är de små nyheterna då? :wink:

Från user's guide (alla gäller köpeversionen, några gäller den fria):

1.2.0.0
-Added support for multiple vents
-Added entry of vent diameter
-Added support for Linkwitz transform
-The volume of air enclosed by the vent(s) is now shown.
-Added support for source density>1 also for vents; this enables simulation of close-field measurement of vents.
-Added individual microphone distance to each system. This enables comparison between measurement distances
-Export of response curves to text files
-Added selection of font for the axes in the response window
-Added a “Reverse polarity” checkbox on the driver tab
-The sensitivity of a driver is shown on the driver tab
-Qb is considered for the Q in box value
-New color schemes are now available with more colors
-Added a delay for updating curves; Basta! now waits approximately 1 s to update curves in order to avoid frequent redrawing.
-Moved baffle designer settings to the baffle designer
-Fixed quirk that caused multiple updates, slowing down the redraw procedure
-Fixed a flaw in how co-oscillating air was calculated. The difference is small however, typically within tenths of a dB.
-Fixed a bug in opening of .bastaelement files.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-12-22 19:39

Tack för nya Basta! Svante! :) Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-22 20:12

Rookie skrev:Tack för nya Basta! Svante! :) Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var. :)

Håller med, det funkar fint så här långt. Funktionen du efterlyser är nog:
-Materialize simulation.

God Jul!

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 20:14

Jocke skrev:
Rookie skrev:Tack för nya Basta! Svante! :) Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var. :)

Håller med, det funkar fint så här långt. Funktionen du efterlyser är nog:
-Materialize simulation.

God Jul!

/J

Hehe, ja en koppling till 3D-skrivare vore kul. En som kan skriva ut både MDF, koppar, järn, ferrit och neodym. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-22 20:47

Fast det är rätt kul att meka också! Har bara sånna spärrar att få på snickarbyxorna nuförtiden. Filterna kan jag hålla på med hur länge som helst. Nja, nästan i alla fall om man ska döma av hur länge de får bo på lådans ovansida! :wink: Så man kan ju fundera över vad som är viktigast - vägen eller målet?

/Jocke

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Ny Basta! släppt!

Inläggav Magnuz » 2007-12-29 23:42

Svante skrev:Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.

God Jul!

Schysst! Måste dock påpeka att det saknas en hel del bilder i "User's guide" och "Technical documentation".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ny Basta! släppt!

Inläggav Svante » 2007-12-30 02:49

Magnuz skrev:
Svante skrev:Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.

God Jul!

Schysst! Måste dock påpeka att det saknas en hel del bilder i "User's guide" och "Technical documentation".

Mm, jag tror det hänger ihop med att det är många som hämtar saker från servern nu (iom releasen) och att det egentligen är lite för låg bandbredd. Bilderna finns där, dock.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-30 14:52

Ja titta, nu är det ju andra bilder än igår! :) Jag får gå in lite nu och då så kanske webbläsaren har cachat dem alla tillslut. :) Det lustiga är att det inte går att välja "visa bild" om man högerklickar på de röda kryssen. Det går heller inte att spara ned de bilder som syns. Men så verkar du ha gjort sidan i Word också... :x :wink:

Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 15:15

Magnuz skrev:Ja titta, nu är det ju andra bilder än igår! :) Jag får gå in lite nu och då så kanske webbläsaren har cachat dem alla tillslut. :) Det lustiga är att det inte går att välja "visa bild" om man högerklickar på de röda kryssen. Det går heller inte att spara ned de bilder som syns. Men så verkar du ha gjort sidan i Word också... :x :wink:

Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.

Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning. Man brukar också se rätt tydligt att konuppbrytningar saknas i Basta!s modell, och det brukar ge skillnader upp över 5-10 kHz.

*Det går ju att göra Basta!s tonkurvefönster genomskinligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-30 15:26

Svante skrev:
Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning.

Aha, det är alltså så man gör. Le finns i data från SEAS, men inte Le loss och Q.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 15:30

Magnuz skrev:
Svante skrev:
Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning.

Aha, det är alltså så man gör. Le finns i data från SEAS, men inte Le loss och Q.

Ja, fast du kommer att behöva justera Le också. Den hänger ihop med Le loss och värden på Le som finns i datablad är värda noll komma noll.

Le är ju frekvensberoende och den angivna siffran gäller därmed bara vid en enda frekvens. Ska man täcka upp ett större frekvensområde kan man ta till Le loss (det finns även andra modeller), men då måste man pilla även på Le.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-30 17:33

Svante!
Har du kollat på formeln för L i Notch-filtret?

//Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 18:38

Asvent skrev:Svante!
Har du kollat på formeln för L i Notch-filtret?

//Martin

Svarar i andra tråden...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-30 19:23

kan du inte införa att piltangenterna upp/ner funkar att öka/minska ett värde i en "ifyllnadsruta", typ för vb, qb, etc.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 20:48

celef skrev:kan du inte införa att piltangenterna upp/ner funkar att öka/minska ett värde i en "ifyllnadsruta", typ för vb, qb, etc.

Mm, det skulle ju vara kul. Det är fler som har önskat sig det, men är lite bök att få till. Vi får se... :D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-30 21:54

Och även tune-möjlighet för komponenterna i "Advanced network"!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-30 23:23

Snälla...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-31 00:43

:D

Jag förstår inte riktigt vad du menar, faktiskt? Menar du nån sorts automatoptimering?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-31 03:19

Som celef menar fast för komponentvärdena i Advanced network. En liten rull-pot helt enkelt för varje komponent...

En optimeringsfunktion vore också grejt (du tog ju upp det själv :) )

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-31 09:17

Magnuz skrev:Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.

Det brukar gå rätt bra att höfta Q genom att ta skillnaden i dB ur responsen mellan nivån vid resonans och nivån vid "steady state" en bit upp.

Är t.ex. nivån 4 dB högre ovanför resonansen än vid resonansen så är Q runt 0,63.

Det fungerar ju bra på stora slutna lådor oclkså, och en diskant är ju egentligen bara en sluten högtalarlåda. Efter ett tag så "ser" man Q i kurvan utan att räkna.

Sedan måste man ändå pilla in diskanten i Basta som Svante beskriver. Diskanter är lustiga djur att simulera. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-31 13:31

phon skrev:
Är t.ex. nivån 4 dB högre ovanför resonansen än vid resonansen så är Q runt 0,63.

Hur räknar du då?

Man kan förstås också se ungefär vad Q är men blir det tillräckligt exakt? Det verkar ju anges med tre decimaler i Basta! per default...

Svante förresten, varför kommer Basta! bara ihåg ett av de system man senast hade öppna? Är det för att jag bara har demoversionen? :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-31 13:41

Magnuz skrev:
phon skrev:

Hur räknar du då?

20*log(0,63)=-4.01 ?

Magnuz skrev:Man kan förstås också se ungefär vad Q är men blir det tillräckligt exakt? Det verkar ju anges med tre decimaler i Basta! per default...

Man kan ändra på antalet decimaler på menyn, men tre decimaler är i överkant. Tre decimaler ger som mest ett fel på 1,01/1,00=1,01 dvs 1%. Det motsvarar 20*log 1,01 =0,086 dB. Sä noggrann är inte simuleringen iaf.

Magnuz skrev:
Svante förresten, varför kommer Basta! bara ihåg ett av de system man senast hade öppna? Är det för att jag bara har demoversionen? :oops:

Det är så "by design". Men det kanske ändrar sig när jag har flyttat bort lagringen av systemet från registret. Man ska ju inte proppa dit för mycket saker.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-31 15:15

Magnuz skrev:
Hur räknar du då?

Jag utgår från en uppmätt, eller publicerad, tonkurva på den slutna lådan. Kollar av nivån vid resonansfrekvensen som jag får mäta upp, eller ta den publicerade. Kollar nivån en bra bit upp i frekvens, där det är rimligt slätt. Drar den senare från den första, och får minus några dB som jag räknar om till ggr. Resultatet är Q-värdet.

Rent praktiskt så gör jag två tonsvep med Tombstone och närmickat. Första svepet med 50 - 100 ohm i serie med högtalaren för att se resonansfrekvensen. Andra svepet för att få tonkurvan som jag sedan räknar på.

Sedan sätter jag cursorn på det släta området, håller kvar högerknappen, och släpper på den frekvens (resonansfrekvensen) som första mätningen visade.

Läser av längst ner till vänster och räknar om.

hmmmm, det kunde ju stå ggr för Q där direkt , eller .... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2008-01-01 18:44

Svante skrev:
Magnuz skrev:
Svante skrev:

Ja, fast du kommer att behöva justera Le också. Den hänger ihop med Le loss och värden på Le som finns i datablad är värda noll komma noll.

Le är ju frekvensberoende och den angivna siffran gäller därmed bara vid en enda frekvens. Ska man täcka upp ett större frekvensområde kan man ta till Le loss (det finns även andra modeller), men då måste man pilla även på Le.

Om jag förstått detta rätt så är Le, Le loss ganska viktig för att simulera. Och metoden för att uppskatta Le och Le loss är att göra Basta tranparent och lägga den ovanpå bilden av databladet från tillverkaren.

Därför har jag en fråga:

Tanken är om det skulle vara möjligt att ur databladet plocka ut ca tio punkter. Mha av dessa punkter anpassar man ett polynom som skulle beskriva kurvan. Ur detta polynom borde det gå att plocka ut lämpliga värden för Le och Le loss. Detta istället för att manuellt anpassa kurvan.

Borde inte detta gå att göra numeriskt? med lite kodning...

eller är jag ute och cyklar?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-01 19:34

Termos_friend skrev:Om jag förstått detta rätt så är Le, Le loss ganska viktig för att simulera. Och metoden för att uppskatta Le och Le loss är att göra Basta tranparent och lägga den ovanpå bilden av databladet från tillverkaren.

Därför har jag en fråga:

Tanken är om det skulle vara möjligt att ur databladet plocka ut ca tio punkter. Mha av dessa punkter anpassar man ett polynom som skulle beskriva kurvan. Ur detta polynom borde det gå att plocka ut lämpliga värden för Le och Le loss. Detta istället för att manuellt anpassa kurvan.

Borde inte detta gå att göra numeriskt? med lite kodning...

eller är jag ute och cyklar?

Mja, jo, det skulle förstås gå, men jag tror att man är sämre på att läsa av punkterna än att justera kurvan så att den passar. Dessutom så förstår man inte om det blir fel då. Med kurvanpassningen kan man ju direkt se hur bra det blev.

Nästa

Återgå till DIY-forum