Det blir ett par lite större trevägare med en udda ensemble av tyska element. De är inte till mig själv och kommer ha lite annorlunda karaktär. Det viktiga under designprocessen var imponator-bas och bedövande ljudtryck, och naturligtvis på en begränsad budget. Djupbas offras här för en mer fysisk mellanbas.
Det svåraste var att hitta 10-12" stora basar som passade i en relativt liten, högt avstämd volym. Hittade jag ett element som uppfyllde dessa krav hade det oftast för låg mekanisk och termisk effekttålghet. Men till slut hittade jag några som var helt perfekta enligt tillverkarens specs och efter att ha köpt och mätt upp dom så stämde det över förväntan.
Mellanregister och diskant är också en chansning men de har jag inte fått ännu. Hoppas på innan Jul.
Kraven på ljudkvalitet är inte så stora här så det ska bli roligt att laborera lite hur man kan få en högtalare att låta så mäktig som möjligt.
Det bästa av allt är att jag får bygga dom lite drygt 2 meter höga och jag räknar med över 120 dB från 35 Hz och upp. Ett drömprojekt för mig!