Tempest - Goes active

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Tempest - Goes active

Inläggav Nwalmaer » 2008-12-19 20:10

Nu är det dags att göra lite nytta igen. Har skissat på detta några månader men nu i Julledigheten är det dags att börja med det konkreta. MDF har beställts och baselement ligger på inspelning.

Bild

Det blir ett par lite större trevägare med en udda ensemble av tyska element. De är inte till mig själv och kommer ha lite annorlunda karaktär. Det viktiga under designprocessen var imponator-bas och bedövande ljudtryck, och naturligtvis på en begränsad budget. Djupbas offras här för en mer fysisk mellanbas.

Det svåraste var att hitta 10-12" stora basar som passade i en relativt liten, högt avstämd volym. Hittade jag ett element som uppfyllde dessa krav hade det oftast för låg mekanisk och termisk effekttålghet. Men till slut hittade jag några som var helt perfekta enligt tillverkarens specs och efter att ha köpt och mätt upp dom så stämde det över förväntan.

Mellanregister och diskant är också en chansning men de har jag inte fått ännu. Hoppas på innan Jul.

Kraven på ljudkvalitet är inte så stora här så det ska bli roligt att laborera lite hur man kan få en högtalare att låta så mäktig som möjligt.
Det bästa av allt är att jag får bygga dom lite drygt 2 meter höga och jag räknar med över 120 dB från 35 Hz och upp. Ett drömprojekt för mig!
Senast redigerad av Nwalmaer 2009-06-30 17:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-12-19 22:48

Spännande, som alla projekttrådar du gjort hittillls. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Tempest - Nytt projekt

Inläggav chrisss » 2008-12-19 23:24

Nwalmaer skrev:Det bästa av allt är att jag får bygga dom lite drygt 2 meter höga och jag räknar med över 120 dB från 35 Hz och upp. Ett drömprojekt för mig!

Det är kul att spela så det känns 8)
Mina pågående byggen blir bara 1,8 m höga och klarar bara 115 dB :cry:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-20 10:31

Skoj skoj skoj! Kommer att följas med intresse!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-20 13:52

Mycket intressant :-)

Är det något specifikt som du gör avkall på med tanke på budget och dB?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-12-20 14:23

Den lägsta oktaven har offrats i första hand och jag kommer inte spendera mer på filtret än att elementen spelar inom deras optimala arbetsområde och att de inte spelar ur fas.

Egentligen skulle högtalarna behöva vara ett delat system med aktiv filtrering men nu skall de kunna drivas av en vanlig tvåkanalsförstärkare med ett par hundra watt per kanal. Jag tror det skall gå.

chrisss: Jag följer ditt projekt med intresse, speciellt då de är byggda för att jobba mot vägg. Det är något jag själv är inne på mycket nu. Man har ju ändå alltid väggar så man kan lika gärna använda sig av dom.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-12-23 19:29

Trycker snabbt på bevaka...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-12-30 16:23

Idag ringde snickaren och sa att 4 av 6 lådor (baslådorna) var klara. Jag börjar bli gammal nu så jag låter gärna någon annan än mig göra så mycket jobb som möjligt, så dessa lådor är redan ihopsatta (skruv och lim) så när som på stag och bakstycke.

Bild

Det är inga vidunder direkt utan ganska nätta på 40x40x60 cm av 19 mm MDF med minimal stagning. De kommer stämmas av ganska högt vid ca. 36 Hz med en 90 mm port. Innervolymen ligger på lite över 50 liter.

Bild

Elementförsänkningarna var något för små så helt utan jobb blev man inte. Sen ska det naturligtvis slipas och spacklas men där kommer jag få hjälp av blivande ägaren.

Baselementen är något så udda som Mivoc AWM124. Mivoc är ett tyskt budgetmärke men för det låga priset tycker jag dom är extremt välbyggda. Det gjutna chassiet är över en cm tjockt på sina ställen, och motorn är inte liten och dessutom snyggt polerad.

Bild

Det var också det enda (!) element jag hittade som uppfyllde mina krav. T/S parametrarna är helt perfa med mycket stark motor, lågt Qts och Vas och lagom högt Fs. Xmax på +- 9 mm kommer räcka gott.

Mellanregistren är också Tyska men från Monacor. SPH-170C. Inte jättebilliga men jag vet inte riktigt vad man betalar för här. Elementen var mycket simplare än jag trodde dom skulle vara. Men de ska nog duga.

Bild

Diskanterna är mer välkända, DT-300 med tillhörande waveguide. Bör väl spela ganska starkt i alla fall.

Bild

Så, pust. Återkommer nästa år med obligatorisk 3d-render och filterdetaljer.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-09 01:09

Så här är det tänkt att dom ska se ut. Svårt att få till ljuset med så mycket svart men det blir någon form av mattsvart färg med struktur. Leker också med tanken att göra vinklade socklar så att basdelarna lutar in mot lyssnarna lite som nya Focal serien. Vore läckert men vet inte om jag orkar.

Bild

Väntar på mellanlådorna innan jag börjar med filtret. Men fnular lite på om jag vågar paralellkoppla basarna så jag slipper dra en extern seriekoppling för det blir ju fult. Drivningen kommer vara en ny H/K 3490 som enligt tester skall hantera 2 Ohms laster riktigt bra. Vad säger experterna?

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-09 01:29

Nwalmaer skrev:Så här är det tänkt att dom ska se ut. Svårt att få till ljuset med så mycket svart men det blir någon form av mattsvart färg med struktur. Leker också med tanken att göra vinklade socklar så att basdelarna lutar in mot lyssnarna lite som nya Focal serien. Vore läckert men vet inte om jag orkar.

Bild

Väntar på mellanlådorna innan jag börjar med filtret. Men fnular lite på om jag vågar paralellkoppla basarna så jag slipper dra en extern seriekoppling för det blir ju fult. Drivningen kommer vara en ny H/K 3490 som enligt tester skall hantera 2 Ohms laster riktigt bra. Vad säger experterna?

Snyggt :!:

Renderingen är läcker. Speciellt ljuset och skuggorna
Jag vet hur svårt det är att få det bra.

Vilka monster. Hur höga är dom? Edit: 2m står det ju tidigare.

Angående 2 ohmslast: Är det nödvändigt med den extra effekten det ger?
Antar att effektkuben är relativt plan och att den ger mer i låg last.
Har du koll på vad som krävs (V) för att driva basarna till Xmax?
Räkna om förstärkarens effekt i olika last till V för att jämföra.
Känslighet relativt mittlådan?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-09 14:00

Känsligheten hos basarna blir för hög oavsett hur jag kopplar, men med seriekoppling får jag problem med elektriska fasen som ballar ur fullständigt med över +-60 graders kast i basen. Parallelkopplat blir ju impedansen låg men fasen betydligt snyggare. Jag kommer behöva motstånd till basdelen oavsett hur jag kopplar, tyvärr.

Har bara simulerat med basarna mätt i friluft. Får se hur det blir sen med dom i lådan.

Basarna klarar sig upp emot 45 volt, och då är vi uppe i över 120 dB, så det räcker nog.

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2009-01-09 14:29

Riktigt läckra skapelser :D
MVH
Kludden

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-09 15:02

[quote="Nwalmaer"]...men med seriekoppling får jag problem med elektriska fasen som ballar ur fullständigt med över +-60 graders kast i basen. Parallelkopplat blir ju impedansen låg men fasen betydligt snyggare. Jag kommer behöva motstånd till basdelen oavsett hur jag kopplar, tyvärr.
quote]

Sorry, jag förstår inte.

Skillnaden i impedansens fas mellan serie å //?
Motstånd till basen???
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-09 18:41

Jo, alltså, impedanspuckeln vid Fs blir ju 4 ggr högre vid seriekoppling med elektrisk fas därefter. Inte vackert. Men det är som sagt med elementen i friluft. Det borde bli bättre sen.

Med motstånd menar jag att baselementen kommer att behöva dämpas även om jag parallel eller seriekopplar. Motstånd i serie till element med lågt Q är egentligen ganska dumt om det är lågt Q man är ute efter, vilket jag är. Men de har en så pass bra verkningsgrad, 94 dB om jag minns rätt. Med placeringen nära hörn och vid golv respektive tak så blir det en bedövande verkningsgrad i förhållande till resten av högtalaren. Så de måste dämpas. Kompromisser, kompromisser.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-09 18:46

Nwalmaer skrev:Jo, alltså, impedanspuckeln vid Fs blir ju 4 ggr högre vid seriekoppling med elektrisk fas därefter. Inte vackert. Men det är som sagt med elementen i friluft. Det borde bli bättre sen.

Jo pucklarna blir 4ggr högre än vid parallellkoppling men fasvinklarna blir identiska om du parallellkopplar, använder ett element eller seriekopplar. Ett motstånd i serie kommer inte att påverka detta dessutom (såvida det inte är extremt stort).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-09 19:03

Är du säker på det? LSPCad visar något annat. Bäst resultat får jag med lite seriemotstånd och lagom stort paralellmotstånd. Då kan jag hålla kasten inom +- 45 grader.

Edit: Nu när jag kollar igen ser jag att för enskilt element påverkas inte fasen, som Naqref säger, men i system gör den det. Problemet var visst (mindes inte riktigt) att det blir på tok för kapacitivt med basarna seriekopplade, med den filterlösning jag fick fram. Japp, så var det.
Senast redigerad av Nwalmaer 2009-01-09 19:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-09 19:13

Rätt säker på det. Om du labbar med ett parallellmotstånd också så är det däremot en helt annan sak. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-09 19:20

Nwalmaer skrev:Är du säker på det? LSPCad visar något annat. Bäst resultat får jag med lite seriemotstånd och lagom stort paralellmotstånd. Då kan jag hålla kasten inom +- 45 grader.

Det Naq säger stämmer.

Men med serie-parallell kopplade motstånd sänks toppen och fasvinklarna jämnas ut.

Den höga skarpa topparna du ser i simuleringen blir i verkligheten mjukare och lägre så det är inte riktigt lika illa som i teorin.
Mät Z i låda.

Att seriekoppla motstånd är ju inget vidare till basar men med kombinationen serie/parallell så får du stor dämpning med ett måttligt seriemotstånd.

Men :!: Dom kommer att bli varma. Räkna på effektförlusten i motstånden och ta till så dom inte brinner upp.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-10 18:02

Jag chansar på att parallelkoppla och sen se till att min. impedans ligger runt 3 Ohm. Inte värre än många kommerciella "8 Ohm" högtalare egentligen. Blir så mycket lättare att få till filtret då.

Har provspelat en låda lite idag och det verkar lovande. En ensam modul spelar starkare / watt än mina egna dubbla moduler med TB W8Q-1071 element i 90 liters lådor, men självklart inte lika djupt. Men jag är lite bitter över att jag valde 19 mm MDF. Stagningen är ganska smart men bakstycket klingar rätt fint ändå.

Bild

Så här är de byggda.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-01-10 18:14

Nwalmaer skrev:Så här är det tänkt att dom ska se ut. Svårt att få till ljuset med så mycket svart men det blir någon form av mattsvart färg med struktur. Leker också med tanken att göra vinklade socklar så att basdelarna lutar in mot lyssnarna lite som nya Focal serien. Vore läckert men vet inte om jag orkar.

Bild

tycker de påminner en del om dessa:
Bild

Det gör inget, de ser tokhäftiga ut. Mycket imponatorlook.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-10 18:44

Visst gör dom! Funderade först på att säga att han helt enkelt skulle köpa ett par såna, men jag tror inte dom låter så stora som dom ser ut. Men uppbyggnaden tycker jag är smart, eftersom att dom har gjort likadant som mig. Eller tvärtom kanske det var. :idea:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-10 18:53

Jag är övertygad om att dina blir överlägsna dessa!

Jag gillar dina projekt!

Har någon sagt att du är överproduktiv 8)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-01-10 18:58

Tror också att dina kommer låta bättre.
Ville bara visa på likhet i utseende, inte funktion...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-10 19:03

Får man lov att fråga vad slutgiltig materialkostnad uppskattas att vara?

Man blir bra sugen, det ser ut till att kunna dunka som fan!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-10 19:08

Nwalmaer skrev:Jag chansar på att parallelkoppla och sen se till att min. impedans ligger runt 3 Ohm. Inte värre än många kommerciella "8 Ohm" högtalare egentligen. Blir så mycket lättare att få till filtret då.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Hinner inte skriva mer nu. Skall vara på middag om 20 minuter.

Vi hörs imorgon.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-10 19:26

Chrisss, det kommer kanske klarna om jag visar lite filtersimuleringar. Det ska jag göra snart(tm).

Materialkostnaden blir... säg 5000 för element, 2000 för MDF ink. sågning. Filter får vi se men kanske runt 1500. Men jag har fuskat och hyrt ut arbete så slutnotan hamnar väl på närmare 10-11.

Tack för alla kommentarer och synpunkter!

Edit: Förresten, är det någon som har bra tips på hur man får utfrästa hål att bli större utan att fräsa igen? Har gnagt runt med en fil men det var inte så smidigt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-10 19:43

varför väljer alla att placera porten närmast begränsningsyta (golv/tak) och inte baselementet, baselementet går ju högre upp i frekvens så det borde vara fördel med omvänd placering?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-10 20:38

För att det blev snyggast så! Men det skadar väl inte att ha porten nära begränsningsytor.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-01-10 21:29

Nwalmaer skrev:Förresten, är det någon som har bra tips på hur man får utfrästa hål att bli större utan att fräsa igen? Har gnagt runt med en fil men det var inte så smidigt.

Fräsa är väl bäst, men då måste man ha något anhåll.

Efter mina högtalare varit på lack så var det lite färg i kanten/nersänkningen. Längst ner i botten (av nersänkningen) hade jag satt papper & tejp, så där var ingen färg. För att slipa ner detta lite så gjorde jag (här borde jag haft en bild) en 'grej' så här: Fixade en rund träskiva i ca 2mm plywood. Genom att såga med en hålsåg ca 7 cm i diameter. I centrum på den limmade och skruvade jag en bit rundstav, blir ett bra handtag. Runt den runda skivan (ytterkant 2 mm bred) limmade jag sandpapper (2 mm brett).

Ett runt rör med sandpapper på (limmat eller bara hålla på plats) funkar bra att slippa upp genomgående hål. I detta fall undvek jag detta förfarande p.g.a. risk att det skulle slipa för högt upp på kanten som syns (närmast den synliga sidan av baffeln).

Jag fick ta det mycket försiktigt i och med att de var lackade, ville inte slinta och få repor.

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-10 23:03

Frodrak skrev:

Bild

tycker de påminner en del om dessa:
Bild

Det gör inget, de ser tokhäftiga ut. Mycket imponatorlook.

Vad heter förlagan? Ser ut som Klippsch !?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nästa

Återgå till DIY-forum