Bygga absorbenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Bygga absorbenter

Inläggav Julle_Jansson » 2004-07-24 19:04

Yo!

Detta har nog varit på tapeten förut, men jag hittar det inte så:
Jag tänker bygga en bunt med absorbenter. Sådanna som man kan ställa längst med väggarna. Eftersom det borde vara ganska billigt att bygga tänkte jag göra många som man sedan kan ta med i önskad mängd när man flyttar runt (som det ju kan bli när man studerar :(.... ). Det skulle vara praktiskt att ha dem lika breda som sängen (underlättar vid flytt), alltså 80cm. Hur tycker ni det skulle vara smartast att utforma dem? Framsidorna tänker jag klä med tyg så att man kan göra trevlig konst av dem :D . Tips mottages med stor glädje.
/Julle

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-24 19:37

jag funderade ut ett par billiga panerabsorbenter...

Dessa som grund:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47806

Dessa som front:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=42558

Och sedan bara sy på ett tyg! Man kan även dra in en träram i arbetet om man vill trycka upp dom på väggen medelst sådat medel.

Har prövat den hos en vän, funkar effektivt där! D:

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-07-25 00:40

Där ser man. Biltemas skumplastfront kostade då inte mycket.
Jag tänkte köra träramar fyllda med gullfiber och hålad masonit på och skumplast på masoniten och tyg. Har dock inte riktigt koll på vilka dimensioner (eller snarare tjocklek) jag skall köra på.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-07-25 02:37

Slartibartfast skrev:jag funderade ut ett par billiga panerabsorbenter...

Dessa som grund:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47806

Dessa som front:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=42558

Och sedan bara sy på ett tyg! Man kan även dra in en träram i arbetet om man vill trycka upp dom på väggen medelst sådat medel.

Har prövat den hos en vän, funkar effektivt där! D:

Mvh Jocke

ska man inte köra med markplattor? dom där verkar lite glesa om jag får tycka ?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-07-25 03:05

ska man inte köra med markplattor? dom där verkar lite glesa om jag får tycka ?

Det beror på vid vilken frekvens man ska dämpa, jag har fått lära mig att vanlig sten ull e bra :)

titta på hur tex "akustiker johan" har gjort.........verkar funka bra :D

markskivor är säkert bra med ett lager vanlig isolering ytterst om man vill dämpa jämt..........fast det är bara en gissning :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-25 10:18

Äsch, strula inte till det med sånna skummplattor i shit.
Köp vanlig stenull eller gullfiber på Woddy och smäll
upp i ramar, eller ska vi säga lådor.. Sedan spänna
tyg över detta så blir det fint.
Har du en tjocklek av cirka 20cm får du en 100% dämpning
ner till möjligen 250hz..

Dämpa runt högtalarna, förstasidoreflexen.. Runt om högtalarna..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-07-25 13:05

NNord skrev:Äsch, strula inte till det med sånna skummplattor i shit.
Köp vanlig stenull eller gullfiber på Woddy och smäll
upp i ramar, eller ska vi säga lådor.. Sedan spänna
tyg över detta så blir det fint.
Har du en tjocklek av cirka 20cm får du en 100% dämpning
ner till möjligen 250hz..

Dämpa runt högtalarna, förstasidoreflexen.. Runt om högtalarna..

precis vad jag tänkte :)

matson

Inläggav matson » 2004-07-25 14:47

Nja, skall man ändå lägga tid på att bygga så kan man ju göra det ordentligt.

Glas eller Stenull har viss ytreflektion som inte är helt optimalt vid höga frekvenser, varför det är en god idé att sätta skumplast ytterst.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-07-25 16:04

matson skrev:Nja, skall man ändå lägga tid på att bygga så kan man ju göra det ordentligt.

Glas eller Stenull har viss ytreflektion som inte är helt optimalt vid höga frekvenser, varför det är en god idé att sätta skumplast ytterst.

tja men det blir svårt å få det snyggt då iaf...wafen e farligt låg...

sen tror jag reflektionen är försumlig... man får ju ändå en betydlig förbättring

matson

Inläggav matson » 2004-07-25 22:21

Wafen blir ju likadan om man sätter tyg över. Vad som är fulast av glasull eller profilerad skumplast vet jag inte.

Reflektionen är reell och om den är försumbar kan man ju fundera kring, men jag vill ha dämpningen jämnt fördelad.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-25 22:28

Om man är duktig så kan man välja tyg så att det passar perfa för att motverka ytreflexen vid höga frekvenser men det kräver ju lite testande i tygaffären! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-07-25 22:38

matson skrev:Wafen blir ju likadan om man sätter tyg över. Vad som är fulast av glasull eller profilerad skumplast vet jag inte.

Reflektionen är reell och om den är försumbar kan man ju fundera kring, men jag vill ha dämpningen jämnt fördelad.

markplattan e ju rak iaf...profilen på skumplasten kommer ju synas igenom

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-26 09:32

Haakan_W skrev:markplattan e ju rak iaf...profilen på skumplasten kommer ju synas igenom

Om man inte lämnar en liten luftspalt under tyget... då kan man ju få det slätt ändå...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-07-26 19:32

P.g.a materialtillgång har jag bestämt mig för 15cm gullfiber + skumplasten. Vad tror ni om gullfiber med hålad masonit på, och skumplasten fastlimmad på masoniten (kommer masoniten "störa" gullfibret?)?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-26 19:48

strunta i massoniten

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-07-26 21:08

NNord skrev:strunta i massoniten

enklast möjligt jag skulle strunta i skumplasten också å satsa iaf på en tjockare gullfiber (mer)

matson

Inläggav matson » 2004-07-26 23:12

Använd masonit(om du inte vill att dämpväggen skall vara en halvmeter). Använd profilerad skumplast för att slippa ytreflektioner.(Jam.se har bra pris)

Detta gäller dock endast om det överhuvudtaget är rätt medicin att slänga ihop en dämpvägg överhuvudtaget(vilket inte är säkert).

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-07-27 00:52

Detta gäller dock endast om det överhuvudtaget är rätt medicin att slänga ihop en dämpvägg överhuvudtaget(vilket inte är säkert).

Hmmm, är inte dämpning av tidiga reflexer alltid av godo? Det blir absorbentmouler (80cm x 170cm) som kan ställas på önsade ställen

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-27 09:42

varför masonit?
Vill ny försöka bygga nån "membranabsorbent" ?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-07-29 21:49

med hålad masonit får man ju en basreflexlåda, avstämd till vadå? bättre att köpa färdigbyggt, clou cable har bas/rörfällor för ynka 1500:-. biltemas skumplast är skit, ömtåligt vid beröring, för låg densitet, skiftar i färg mellan arken! jag har 20 st sådana på väggen hemma i trumrummet, funderar på att delvis pendla taket istället. väggarna tänkte jag täcka med stackade marshall-lådor (eller kanske orange) fyllda med dämpvadd iställer för elektronik.
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-30 08:14

Julle_Jansson skrev:P.g.a materialtillgång har jag bestämt mig för 15cm gullfiber + skumplasten. Vad tror ni om gullfiber med hålad masonit på, och skumplasten fastlimmad på masoniten (kommer masoniten "störa" gullfibret?)?

Det finns en byggbeskrivning i Musik och Ljudteknik av en sådan konstruktion som du beskriver, med 10 cm glasfiber och ca 6 cm profilerad polyesterskumplast av akustiktyp. Som celef skriver blir det en basreflexavstämning av gullfibern till ca 100 Hz. Skumplasten tar sedan hand som resten av frekvensområdet. Om man vill räkna lite själv finns det formler i Everests "Master handbook of acoustics" som jag tror skall stämma hyggligt. Det är allså viktigt att ta hänsyn till både hålstorlek, hur tätt hålen sitter, hur tjock skivan är samt hur mycket glasull man har bakom.

Observera matsons antydan om att det är bäst att ta reda på om det verkligen är en högpresterande dämpvägg man behöver. Det är långt ifrån säker att det blir bättre. "Not better, just different".

Priset på skumplastskiket är det som kommer att dominera kostnaderna. Jag har ingen koll på att den skumplast som säljs på Jam är av rätt typ, men den är billig i sammanhanget. (matson: har du kollat detta?)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-07-31 11:30

Ok, har någon de exakta måtten för MoLT-absorbenten? Skulle inte den profilerade skumplasten gå att ersätta med gullfiber? Pengarna räcker inte ens halvvägs med skumplasten :cry:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-07-31 20:46

man kan nog gott och väl strunta i den profilerade skumplasten, där dessa skall placeras är det ändå mindre gott om högfrekvent energi

om man är knixig så kan man kanske välja ett hålavstånd och håldimension (alla har väl en borrmaskin och en borr?) på masoniten som gör den mer akustiskt transparent för högre frekvenser
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-02 11:58

Julle_Jansson skrev:Ok, har någon de exakta måtten för MoLT-absorbenten? Skulle inte den profilerade skumplasten gå att ersätta med gullfiber? Pengarna räcker inte ens halvvägs med skumplasten :cry:

Skumplasten har fördelar i denna applikation: trevlig att handskas med, mycket bra dämpningsegenskaper vid relativt tunna skikt, låg ytreflektion oavsett vinkel. Frågan är bara hur optimalt man vill göra. Ytreflektionen på ett akustiskt material är olika i olika vinklar. En ljudvåg som "stryker" dämpmaterialet reflekteras kraftigare än om den kommer mer "rakt på". Det är därför akustikplattor är profilerade så att ytreflektionen skall kunna minimeras i alla instrålningsvinklar. En slät yta kommer alltså att uppvisa olika mängd absorptioin beroende på vinkel. Vill man optimera dämpningen med vanlig gullfiber så har Ingvar Öhman tipsat om att strimla gullfiber i ca 5-10 cm breda remsor och limma upp den vriden 90 grader så att snittytorna blir exponerade. Kul jobb. Not! Men billigt. För övrigt bör man nog inte strunta i att beklä hålmasoniten med något. Det är en helmholtzresonator och har således begränsad absorption även i register där högtalare fortfarande kan ha god (bred) spridning.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-02 12:17

Julle_Jansson skrev:Ok, har någon de exakta måtten för MoLT-absorbenten? Skulle inte den profilerade skumplasten gå att ersätta med gullfiber? Pengarna räcker inte ens halvvägs med skumplasten :cry:

Jag ser nu att din förfrågan längre upp i tråden gällde något annat än den dämpvägg som fanns i MoLT (som handlar om att totaldämpa väggen bakom högtalarna ned till ca 100 Hz). Jag vill därför sälla mig till herrarna Haakan_W&Nord: träram+markskiva+tyg. Lika snyggt som billigt. Om du är en typisk student och bor trångt behöver du inte göra så många: små rum är i mindre behov av extra dämpning än stora rum. Glöm täckjacksfodret om det är dämpning du är ute efter.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-03 10:26

markskiva verkar för hård för att vara optimal

vad har ljudtryck för densitet?
Bikinitider

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-03 10:51

Alltså, markskiva verkar ha för hög densitet. Kör med vanlig väggisolering istället. Skumplasten på Jam kan vara bra, men den kan också vara av fel densitet/porösitet. Vill man vara säker får man mäta upp den, att den verkligen absorberar hyfsat. Fast gissningsvis gör den hyfsad verkan, om än inte optimal.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-03 12:32

markih skrev:Alltså, markskiva verkar ha för hög densitet. Kör med vanlig väggisolering istället.

För hög för vad? Om man skall dämpa planvågor nära vägg kan man med fördel använda tätare material, typ markskiva eller skummad polyester. Att använda markskiva i en högtalare är dock inte att rekommendera eftersom vågorna där är krökta och har en annan impedans (som kräver fluffigare material). Ytreflexionen från en markskiva är visserligen inte försumbar men det är ju inte överallt som ytreflexionen är kritisk. Är det så kan man kanske lägga på lite skumplast eller tyg. Densiteten hos markskiva motsvarar för övrigt densiteten hos kommersiella produkter (> 75 kg/m3) för väggbeklädnad, t.ex. från www.rpginc.com. Eller för vanliga dämpande skärmväggar på kontor.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-03 13:27

Desisteten är ca 3 ggr så hög som rekommenderas till dämpväggen i MoLT. Flera jag har talat med tycker att mellan 15-30 kg/m^3 är lagom, beroende på om det stenull eller glasull.
Jag kan inte tänka mig annat att 75kg/m^3 är alldeles för högt.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-08-03 13:42

Är isovers markskivor på 140 kg/m^3 lämpliga till att dämpa?

Kan tänka mig att de reflekterar höga frekvenser en del, så att dämpa t.ex. förstareflex kanske inte är lämpligt. Men hur är de annars (för att få ner efterklangen)?

Nästa

Återgå till DIY-forum