Julle_Jansson skrev:P.g.a materialtillgång har jag bestämt mig för 15cm gullfiber + skumplasten. Vad tror ni om gullfiber med hålad masonit på, och skumplasten fastlimmad på masoniten (kommer masoniten "störa" gullfibret?)?
Det finns en byggbeskrivning i Musik och Ljudteknik av en sådan konstruktion som du beskriver, med 10 cm glasfiber och ca 6 cm profilerad polyesterskumplast av akustiktyp. Som celef skriver blir det en basreflexavstämning av gullfibern till ca 100 Hz. Skumplasten tar sedan hand som resten av frekvensområdet. Om man vill räkna lite själv finns det formler i Everests "Master handbook of acoustics" som jag tror skall stämma hyggligt. Det är allså viktigt att ta hänsyn till både hålstorlek, hur tätt hålen sitter, hur tjock skivan är samt hur mycket glasull man har bakom.
Observera matsons antydan om att det är bäst att ta reda på om det verkligen är en högpresterande dämpvägg man behöver. Det är långt ifrån säker att det blir bättre. "Not better, just different".
Priset på skumplastskiket är det som kommer att dominera kostnaderna. Jag har ingen koll på att den skumplast som säljs på Jam är av rätt typ, men den är billig i sammanhanget. (matson: har du kollat detta?)
/Dahlqvist