Åtta basar, två i varje låda eller åtta utspridda lådor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson

Åtta basar, två i varje låda eller åtta utspridda lådor?

Inläggav PetterPersson » 2011-07-01 15:44

Om du hade åtta basar, hur och varför skulle du göra? Sätta två basar i
varje låda mot varandra för att minimera vibrationer eller bygga åtta
lådor för att optimera utspridningen och bekämpa rumsresonanserna
effektivare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-01 16:15

Pragmatisk som jag är skulle jag valt det som möbleringen kräver.

8 separata lådor är flexiblare, dubbellådorna har andra självklara fördelar.

Jag valde separata lådor, piotr valde det andra alternativet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2011-07-01 16:22

Går i samma val och kval. Ska bli intressant att höra åsikter om detta.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-01 16:31

Jag tycker att 4x2, dvs fyra lådor med två element i varje låter optimalt.
Med fyra lådor att flytta runt kommer man mycket långt.

Men som Magnus skriver, det beror på förutsättningarna. När jag byggde blev det ju 2x6 för det passade bäst inredningsmässigt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Åtta basar, två i varje låda eller åtta utspridda lådor?

Inläggav paa » 2011-07-01 16:34

PetterPersson skrev:Om du hade åtta basar, hur och varför skulle du göra? Sätta två basar i
varje låda mot varandra för att minimera vibrationer eller bygga åtta
lådor för att optimera utspridningen och bekämpa rumsresonanserna
effektivare?

Var tänkte du placera elementen i rummet för att optimera utspridningen? En rad på tvären fram, eller en pelare i varje hörn från golv till tak, eller en kombination, eller nåt annat? Jacro föreslog ju en annan variant.
Kanske det går att bygga lådor med dubbla element i varje, och ändå fördela elementen i rummet som önskas?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-07-01 17:16

4 lådor skulle jag kört på.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-07-01 17:22

Än så länge kan de vara placerade var som helst. Så inga begränsningar
där. Ryggen mår dock bättre av enskilda lådor (tredje våningen utan
hiss). Man kan ju tänka sig en sniklösning också med lådor som går att
montera ihop rygg mot rygg och prova olika lösningar.

Med två basar finns en resonans (djupledes i rummet) på 38 Hz som
ligger ca +5 dB jfr 100 Hz, sen en svacka på 15 dB till ~80 Hz och däröver
är nivån rätt jämn även om efterklangen är för lång (något jag får ta tag i
snart). Under 38 Hz går nivån ner ca 5-10 dB och håller sig relativt
konstant ner till åtminstone 16 Hz. 80 Hzaren upplevs då som
"discopuckel" utan värme med djupare bas. Det vill jag få bort. Vill ha en
jämn och fin kurva :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-01 17:31

Jag ser inget problem med att konstruera baslådor som inte hoppar runt, så för mig kommer nog alltid flexibiliteten och möbleringsmöjligheterna med enskillda lådor överväga.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-07-01 17:48

Jo, det lutar åt det för mig också. Man kan ju alltid lägga en trädgårdssten på toppen :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-01 18:55

Är det 8st 36" du skall använda? 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-07-01 19:49

Jag tycker 4 lådor är "lagom", så jag hade troligen satt 2 basar i varje låda och dödat vibrationer. Men det beror lite på vad det är för element vi snackar om också. Lådor på 500 liter är ju inte så roliga att hantera...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-01 20:43

Jag skulle definitivt sätta 2 basar i samma låda med någon anordning så att magneterna blir stelt förbundna med varandra. Är elementen ventilerade i bakstycket så måste man sörja för ventilation mellan magneterna. Dessutom skulle jag placera basarna så de hamnar mot sidovägg och golv eller mot tak om man så vill. Om lådorna blir alldeles för stora så får man tänka en gång till.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-01 21:42

Vad är det för vibrationer, som två element i samma låda skulle få bort?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-01 22:31

Ragnwald skrev:Vad är det för vibrationer, som två element i samma låda skulle få bort?

Innan Boom monterar sina basar i låda så tyckar ja du skall hålla i en bas runt magneten medans Boom lägger på en sinuston på 30 Hz och styr ut basen så konen rör sig några cm. Du håller den alltså i händena runt magneten. 8)

Därefter kopplar du in den andra basen också parallellt och sätter ihop båda basars magneter så att de blir stelt förbundna med varandra. Då kan du känna på skillnaden i vibrationer. Basarna skall anslutas i samma polaritet vilket innebär att båda konerna skall röra sig utåt samtidigt :) Ta det försiktigt så att du inte tappar basarna i golvet :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-02 00:18

Ingen som testat att ställa lådorna hyfsat tätt och låtit basarna slå mot varandra?
Gammal CW demoteknik.

Mvh/Harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-02 07:29

petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:Vad är det för vibrationer, som två element i samma låda skulle få bort?

Innan Boom monterar sina basar i låda så tyckar ja du skall hålla i en bas runt magneten medans Boom lägger på en sinuston på 30 Hz och styr ut basen så konen rör sig några cm. Du håller den alltså i händena runt magneten. 8)

Därefter kopplar du in den andra basen också parallellt och sätter ihop båda basars magneter så att de blir stelt förbundna med varandra. Då kan du känna på skillnaden i vibrationer. Basarna skall anslutas i samma polaritet vilket innebär att båda konerna skall röra sig utåt samtidigt :) Ta det försiktigt så att du inte tappar basarna i golvet :)

MvH
Peter

Han kan få låna några fynda basar dom har gott om.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-02 10:56

boom skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Han kan få låna några fynda basar dom har gott om.

Jamen, han måste svettas lite 8) även om det går bra att känna av fenomenet med fynda. Förresten, så är det ett givande experiment för alla och envar som håller på med basar och högtalare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-07-02 11:56

Vad är det för princip du funderar på Petter, slutet, TL/BR eller massa horn? :D

/mvhff

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-02 15:28

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Du har naturligtvis redan gjort denna upptäckt praktiskt, men vad är det som blir bättre av att montera två element i en låda?

Svante har ju redan redovisat, att ett element fritt hängande, inte kommer i pendling och Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-02 15:57

Ragnwald skrev:... Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.

De behöver ju inte spela i samma kavitet. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-02 16:41

Naqref skrev:
Ragnwald skrev:... Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.

Men vad är det som talar för att man uppnår några mätbara fördelar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-02 17:06

Ragnwald skrev:
Naqref skrev:

Inte mycket, åtminstone om man rör sig i det rundstrålande området.

Man kan tänka sig en cylindrisk sub med ett element i ena ändan där membranets area motsvarar arean på det cirkulära tvärsnittet på cylindern. Suben är placerad så att membranets rörelseriktning är vinklad 90 grader mot lyssningspositionen. Den spelar s a s ut åt sidan.

Sedan tänker man sig två fall. Ett där membranet väger lika mycket som resten av suben och ett där membranet väger lika mycket som i första fallet men där resten väger oändligt mycket. I båda fallen hängs lådan upp så den kan röra sig fritt. Sedan lägger man på en signal som gör att membranet rör sig låt säga 1cm.

I första fallet så kommer membranet röra sig 0.5cm och lådan kommer röra sig 0.5cm. I andra fallet kommer membranet röra sig 1cm medan lådan rör sig inte alls.

I första fallet kan man se "baksidan" av suben som ett membran med samma area som det riktiga membranet. Man kan se det som två membran som rör sig 0.5cm. De rör sig dessutom åt exakt motsatt håll.
Det hela blir exakt som om man har två element i varje ända av cylindern och där elementens magneter är stumt kopplade.

Av detta kan man dra slutsatsen att för låga frekvenser så spelar det ingen roll vilken vikt lådan har i förhållande till membranet, det spelar ingen roll om lådan rör sig då pumpkapaciteten ändå blir identisk. Det som spelar roll är att lådan är tillräckligt styv. Och om lådan rör sig så får man inte knyta element till den som spelar högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-02 17:38

Jag skulle byggt lådorna så att membranen kan möta väggen så nära som möjligt. 8st 60cm höga lådor där elementet sitter 30cm upp skulle inte sitta fel.

Användarvisningsbild
lennartj

Osymmetriskt utspridda

Inläggav lennartj » 2011-07-02 19:27

Väldigt vad nästan alla tar i när de bygger sub-ystem.

Jag tycker 4 st 10" i slutna 25 liters lådor med Linkwitz-"transform" drivna i mono med 1 kW är mer än tillräckligt i mitt långsmala vardagsrum på ca 65 kubikmeter.
Det har gått över förväntan att förbättra frekvensgången vid sweetspot genom att sprida ut dem osymmetriskt i rummet. Jag eftersträvar så lika avstånd som möjligt mellan alla högtalarsystem och sweetspot så att de inte riskerar att motverka varann. En tiondels våglängd skiljer mellan min närmaste baslåda och den mest avlägsna vid delningsfrekvensen hos mig.

Lyssningsplatsen befinner sig i ena halvan av det långsmala rummet med frothögtalarna ovanpå varsin baslåda mot ena långväggen på cirka 2 respektive 5 tiondelar av rummets bredd. Tredje baslådan är placerad uppe i ett bakre takhörn för att den inte ska komma för nära swetspot sittande och slutligen fjärde lådan på drygt 6 tiondelar av rumsbredden. Med detta synsätt är rummet ungefär dubbelt så brett som det är långt.
Med många mätningar och förflyttning av enstaka högtalarlådor eller sweeetspot i en eller två decimeters intervall har min stora Helmholtz-resonator i praktiken blivit överflödig.

Om jag har uttryckt mig svårbegripligt om placeringarna klarnar det föhoppningsvis om du kollar bilderna på första och sista sidan i min medlemspresentation http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=760683
Senast redigerad av lennartj 2011-07-03 03:34, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-02 23:08

Ragnwald skrev:... och Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.

Är du säker på det?
Det jag kan minnas är några råd hur man på bästa sätt ska koppla parallell-serie, med fyra i samma låda, kanske det var i LTS trevägare?
Men jag har ju inte läst precis alla inlägg.

Däremot har jag hittat detta, som egentligen handlar om 2.5vägssystem:

IngOehman skrev:Man kan verkligen diskutera om det är rimligt att påstå att högtalarelementen styrs med av lådresonanser än av insignalen. Är så fallet bör man utan dröjsmål göra något åt lådresnanserna!

När det gäller ljudtrycket inuti lådan är de dessutom så, att det är tämligen homogent fördelat inuti lådan i det egentliga basområdet. Det skiljer bara bråkdelar av en dB i en välkonstruerad låda. I en normalstor högtalare är det först över 200 Hz som trycket börjar bli ordentligt olika i olika delar av lådan.

En normal högtalare har alltså hyggligt homogent tryck i hela det frekvensområde som har lågohmig (mjuk) akustisk drivning, medan man i det mera... resonanspotentiella (fast man får hoppas att de är under god kontroll i högtalare som kallas normala!) området till följd av baselementets massastyrning har ett ganska orubbligt membranrörelsemönster, och att trycket inuti lådan därledes inte förmår signifikant inficiera membranets rörelse.

Naqref™ skrev:
Jag är mer intresserad av huruvida två likadana baselement i en och samma låda verkligen jobbar i fas med varandra hela tiden? Läste någongång att två element i samma låda bör seriekopplas, hellre än parallellkopplas. Detta pga att då går samma ström genom båda elementen, vilket gör att elementen samarbetar bättre. Synpunkter?

Skillnaden är minmal om man delar lågt men man bör nog göra förutsättningarna optimala i vilket av fallen ändå. Det blir enklast om man har separata lådor och låter de arbeta parallellt men detta funkar ju inte alltid om man måste ha dem att dela ett långt basreflexrör och om känsligheten blir för hög med parallellkoppling. Ett tumregelmässigt svar går inte att ge.

Bra sagt! Tumregler suger. Här som alltid.

Vh, iö
Senast redigerad av paa 2011-07-02 23:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2011-07-02 23:33

Är det inte så att man skall placera basarna i hörnen?
Om man ställer dem i alla hörn så minskas resonanserna i rummet.
8st räcker till ett vanligt rum.
När alla hörn är fyllda av basar ställer man dem mitt emellan de befintliga basar tills det att man har basar utefter alla väggar, tak/ golv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 01:03

ssoep skrev:Är det inte så att man skall placera basarna i hörnen?
Om man ställer dem i alla hörn så minskas resonanserna i rummet.
8st räcker till ett vanligt rum.
När alla hörn är fyllda av basar ställer man dem mitt emellan de befintliga basar tills det att man har basar utefter alla väggar, tak/ golv.

Det är inte den bästa lösningen.

Här kan du läsa lite:

http://www.sonicdesign.se/subplace.html
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-03 14:17

Naqref skrev:
Ragnwald skrev:
Naqref skrev:

Inte mycket, åtminstone om man rör sig i det rundstrålande området.

Man kan tänka sig en cylindrisk sub med ett element i ena ändan där membranets area motsvarar arean på det cirkulära tvärsnittet på cylindern. Suben är placerad så att membranets rörelseriktning är vinklad 90 grader mot lyssningspositionen. Den spelar s a s ut åt sidan.

Sedan tänker man sig två fall. Ett där membranet väger lika mycket som resten av suben och ett där membranet väger lika mycket som i första fallet men där resten väger oändligt mycket. I båda fallen hängs lådan upp så den kan röra sig fritt. Sedan lägger man på en signal som gör att membranet rör sig låt säga 1cm.

I första fallet så kommer membranet röra sig 0.5cm och lådan kommer röra sig 0.5cm. I andra fallet kommer membranet röra sig 1cm medan lådan rör sig inte alls.

I första fallet kan man se "baksidan" av suben som ett membran med samma area som det riktiga membranet. Man kan se det som två membran som rör sig 0.5cm. De rör sig dessutom åt exakt motsatt håll.
Det hela blir exakt som om man har två element i varje ända av cylindern och där elementens magneter är stumt kopplade.

Av detta kan man dra slutsatsen att för låga frekvenser så spelar det ingen roll vilken vikt lådan har i förhållande till membranet, det spelar ingen roll om lådan rör sig då pumpkapaciteten ändå blir identisk. Det som spelar roll är att lådan är tillräckligt styv. Och om lådan rör sig så får man inte knyta element till den som spelar högre frekvenser.

Jag undrar över hur den stora massan lådan representerar fungerar ihop med dom snabba
svängningar som membranet åstadkommer? Påverkar inte den stora massan i lådan på något sätt
membranets möjlighet till att återge snabba transientförlopp? För jag antar att membranet kontra
lådans pumpförmåga förskjuts i motsatt riktning av viktens fördelning mellan membran och låda?

Jag följde Piotrs big-ba-da-boom-tråd med stort intresse då jag tyckte hans upplägg med "kraft-motverkande"
basar verkade spännande och att jag kunde attraheras av argumenten för en sådan koppling.

En sådan koppling är således meningslös och man bör i stället satsa på en mer flexibel lösning med en bas per låda?
Fler basar per låda ökar ju liksom möbleringsproblem drastiskt...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 14:52

En styv låda ( stagad så att de fria ytorna mellan stagen motsvarar en våglängd som med god marginal inte kommer spelas av baslådan) med en massa motsvarande 1000 gånger elementets rörliga massa och som är placerade på mjuk anläggning (med låg resonansfrekvens) mot underlaget har räckt långt i många år.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-03 14:57

Jo, fast påståendet var ju att vikten på lådan inte spelade någon roll i förhållande
till vikten på membranet, dessutom med exempel på samma vikt på membran
och låda. Det är ju väldigt långt ifrån en låda med en vikt på tusen gånger membranets!

Jag tycker spontant att det borde finnas en skillnad mellan viktfördelning 1:1
och 1:1000, därav min fråga.

Nästa

Återgå till DIY-forum