Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Om du hade åtta basar, hur och varför skulle du göra? Sätta två basar i
varje låda mot varandra för att minimera vibrationer eller bygga åtta
lådor för att optimera utspridningen och bekämpa rumsresonanserna
effektivare?
Ragnwald skrev:Vad är det för vibrationer, som två element i samma låda skulle få bort?
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för vibrationer, som två element i samma låda skulle få bort?
Innan Boom monterar sina basar i låda så tyckar ja du skall hålla i en bas runt magneten medans Boom lägger på en sinuston på 30 Hz och styr ut basen så konen rör sig några cm. Du håller den alltså i händena runt magneten.![]()
Därefter kopplar du in den andra basen också parallellt och sätter ihop båda basars magneter så att de blir stelt förbundna med varandra. Då kan du känna på skillnaden i vibrationer. Basarna skall anslutas i samma polaritet vilket innebär att båda konerna skall röra sig utåt samtidigtTa det försiktigt så att du inte tappar basarna i golvet
![]()
MvH
Peter
boom skrev:petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för vibrationer, som två element i samma låda skulle få bort?
Innan Boom monterar sina basar i låda så tyckar ja du skall hålla i en bas runt magneten medans Boom lägger på en sinuston på 30 Hz och styr ut basen så konen rör sig några cm. Du håller den alltså i händena runt magneten.![]()
Därefter kopplar du in den andra basen också parallellt och sätter ihop båda basars magneter så att de blir stelt förbundna med varandra. Då kan du känna på skillnaden i vibrationer. Basarna skall anslutas i samma polaritet vilket innebär att båda konerna skall röra sig utåt samtidigtTa det försiktigt så att du inte tappar basarna i golvet
![]()
MvH
Peter
Han kan få låna några fynda basar dom har gott om.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för vibrationer, som två element i samma låda skulle få bort?
![]()
MvH
Peter
Ragnwald skrev:... Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.
Naqref skrev:Ragnwald skrev:... Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.
De behöver ju inte spela i samma kavitet.
Ragnwald skrev:Naqref skrev:Ragnwald skrev:... Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.
Men vad är det som talar för att man uppnår några mätbara fördelar?
Ragnwald skrev:... och Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.
IngOehman skrev:Man kan verkligen diskutera om det är rimligt att påstå att högtalarelementen styrs med av lådresonanser än av insignalen. Är så fallet bör man utan dröjsmål göra något åt lådresnanserna!
När det gäller ljudtrycket inuti lådan är de dessutom så, att det är tämligen homogent fördelat inuti lådan i det egentliga basområdet. Det skiljer bara bråkdelar av en dB i en välkonstruerad låda. I en normalstor högtalare är det först över 200 Hz som trycket börjar bli ordentligt olika i olika delar av lådan.
En normal högtalare har alltså hyggligt homogent tryck i hela det frekvensområde som har lågohmig (mjuk) akustisk drivning, medan man i det mera... resonanspotentiella (fast man får hoppas att de är under god kontroll i högtalare som kallas normala!) området till följd av baselementets massastyrning har ett ganska orubbligt membranrörelsemönster, och att trycket inuti lådan därledes inte förmår signifikant inficiera membranets rörelse.Naqref™ skrev:Jag är mer intresserad av huruvida två likadana baselement i en och samma låda verkligen jobbar i fas med varandra hela tiden? Läste någongång att två element i samma låda bör seriekopplas, hellre än parallellkopplas. Detta pga att då går samma ström genom båda elementen, vilket gör att elementen samarbetar bättre. Synpunkter?
Skillnaden är minmal om man delar lågt men man bör nog göra förutsättningarna optimala i vilket av fallen ändå. Det blir enklast om man har separata lådor och låter de arbeta parallellt men detta funkar ju inte alltid om man måste ha dem att dela ett långt basreflexrör och om känsligheten blir för hög med parallellkoppling. Ett tumregelmässigt svar går inte att ge.
Bra sagt! Tumregler suger. Här som alltid.
Vh, iö
ssoep skrev:Är det inte så att man skall placera basarna i hörnen?
Om man ställer dem i alla hörn så minskas resonanserna i rummet.
8st räcker till ett vanligt rum.
När alla hörn är fyllda av basar ställer man dem mitt emellan de befintliga basar tills det att man har basar utefter alla väggar, tak/ golv.
Naqref skrev:Ragnwald skrev:Naqref skrev:Ragnwald skrev:... Ingvar har redovisat några nackdelar med dubbelmontage i en kavitet, har jag för mig.
Men vad är det som talar för att man uppnår några mätbara fördelar?
Inte mycket, åtminstone om man rör sig i det rundstrålande området.
Man kan tänka sig en cylindrisk sub med ett element i ena ändan där membranets area motsvarar arean på det cirkulära tvärsnittet på cylindern. Suben är placerad så att membranets rörelseriktning är vinklad 90 grader mot lyssningspositionen. Den spelar s a s ut åt sidan.
Sedan tänker man sig två fall. Ett där membranet väger lika mycket som resten av suben och ett där membranet väger lika mycket som i första fallet men där resten väger oändligt mycket. I båda fallen hängs lådan upp så den kan röra sig fritt. Sedan lägger man på en signal som gör att membranet rör sig låt säga 1cm.
I första fallet så kommer membranet röra sig 0.5cm och lådan kommer röra sig 0.5cm. I andra fallet kommer membranet röra sig 1cm medan lådan rör sig inte alls.
I första fallet kan man se "baksidan" av suben som ett membran med samma area som det riktiga membranet. Man kan se det som två membran som rör sig 0.5cm. De rör sig dessutom åt exakt motsatt håll.
Det hela blir exakt som om man har två element i varje ända av cylindern och där elementens magneter är stumt kopplade.
Av detta kan man dra slutsatsen att för låga frekvenser så spelar det ingen roll vilken vikt lådan har i förhållande till membranet, det spelar ingen roll om lådan rör sig då pumpkapaciteten ändå blir identisk. Det som spelar roll är att lådan är tillräckligt styv. Och om lådan rör sig så får man inte knyta element till den som spelar högre frekvenser.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 30 gäster