Ombyggnad Tandberg högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Ombyggnad Tandberg högtalare

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-29 00:50

Hej!
Jag kom över ett par Tandberg-högtalare som jag tyckte såg väldigt trevliga ut. Tyvärr (hoppas att jag inte trampar någon på tårna) så lät de inte lika bra som de såg ut, enligt mitt tycke.

Hoppas kunna få nytt liv i dessa skönheter och på så vis börja bygga en ljudanläggning kring dessa.Jag letade runt efter nya element, men hittade inga med rätt passform. Tillverkas den modellen ens idag? Är det läge att bygga om insidan av lådan för att få dit nya element?

Alla tips och åsikter är uppskattade, hur hade du gått tillväga för att få ut det mesta av dessa lådor?

Bild
Bild

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-06-29 05:58

Tyckte att det var snygga högtalare och lite udda. Personligen så hade jag nog inte ändrat något, om nu inte något är sönder?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-29 08:41

Min gamla morbror har ett par sådana. Riktigt snygga vintageprylar, men inte direkt någon hi-fi. Det sitter väl en bredbandare i? Det grova rastret framför högtalaren är inte optimalt för spridningen.

Svårigheten med baffeln är att det är svårt att byta till något annat element som passar. Annars kunde det vara ett alternativ, att byta elementen och köra dessa som rena subbar och komplettera med några mindre "toppar" att ställa ovanpå. Svårt dock att hitta något som matchar designmässigt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-06-29 09:50

Du kan tex montera en 5" högt upp på baffeln, och använda en "super diskant" som ligger i en vagga ovanpå lådan? :)
Bild
Detta är en Coral H-105, och sådana har jag själv haft.
Men de är nog svåra att få tag på, numera...
Men kanske något snarlikt? :)
Senast redigerad av NADifierad 2012-06-29 09:54, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-29 09:53

Tycker det vore intressant att få veta hur "gallret" påverkar vad som kommer ur dem... Har du möjlighet att mäta?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-29 09:55

En djärv tanke är att montera en ny baffel på insidan av lådan (som alltså täcker för det gamla hålet) och sedan fräsa upp ett nytt, försänkt hål för en ny bas, som monteras helt synligt utifrån 8).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-29 09:59

nadifierad skrev:Men kanske något snarlikt? :)

Fostex och Visaton har motsvarande varianter, men de är tyvärr svindyra.

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-29 15:56

Tyckte att det var snygga högtalare och lite udda. Personligen så hade jag nog inte ändrat något, om nu inte något är sönder?

Ingenting är sönder så vitt jag vet. Sitter dock enligt mig halvt risiga bredbandselement i som inte låter något vidare. Och det är ju inte kul att ha högtalare bara att titta på =(

Min gamla morbror har ett par sådana. Riktigt snygga vintageprylar, men inte direkt någon hi-fi. Det sitter väl en bredbandare i? Det grova rastret framför högtalaren är inte optimalt för spridningen.

Svårigheten med baffeln är att det är svårt att byta till något annat element som passar. Annars kunde det vara ett alternativ, att byta elementen och köra dessa som rena subbar och komplettera med några mindre "toppar" att ställa ovanpå. Svårt dock att hitta något som matchar designmässigt.

En djärv tanke är att montera en ny baffel på insidan av lådan (som alltså täcker för det gamla hålet) och sedan fräsa upp ett nytt, försänkt hål för en ny bas, som monteras helt synligt utifrån Cool.

Precis, nu sitter det ett par bredbandare i dem. Och precis som du skriver så var det svårt att hitta element som passar. Och gallret försvårar ju för att anpassa baffeln för nya element.

Förslaget med att fräsa låter spännande. Tror du att gallret håller för det?

u kan tex montera en 5" högt upp på baffeln, och använda en "super diskant" som ligger i en vagga ovanpå lådan? Smile

Men kanske något snarlikt? Smile

Menar du att jag använder det befintliga hålet och försöker passa in ett cirkulärt element? Eller en mer avancerad operation där jag på något sätt försöker såga/fräsa från insidan utan att gå igenom till gallret?

Tycker det vore intressant att få veta hur "gallret" påverkar vad som kommer ur dem... Har du möjlighet att mäta?

Om du på ett så när pedagogiskt sätt förklarar vad och hur jag ska mäta så kan jag göra ett försök!

Tackar för all snabb feedback!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-06-29 17:17

u kan tex montera en 5" högt upp på baffeln, och använda en "super diskant" som ligger i en vagga ovanpå lådan? Smile

Men kanske något snarlikt? Smile

Quote:Menar du att jag använder det befintliga hålet och försöker passa in ett cirkulärt element? Eller en mer avancerad operation där jag på något sätt försöker såga/fräsa från insidan utan att gå igenom till gallret?[/quote]

Jag menar att du behåller gallret intakt, men ser till att minimera cc avståndet mellan ev ny bredbandare och överliggande diskant. 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-29 17:30

Nadifierad: Han skall väl inte göra dom fulare.

Leta efter en passande bredbandare att sätta i. Vilken innervolym har lådan?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-06-29 18:00

Fjonkalicious skrev:Nadifierad: Han skall väl inte göra dom fulare.

Nej lådan blir ju intakt då! :)
Han sätter en ny baffel på insidan av lådan och ser till att den nya bredbandaren hamnar så högt som möjligt, ju! :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Modell 7 ?

Inläggav lennartj » 2012-06-29 18:22

Vilken modell är det du har?

Kan det vara denna?

http://www.nrhf.no/Tandberg/TR%20Hoyttalere/t-hoyt-hifi-7.html
Modell 7 med 6 x 10 tums baslement i 25 l låda samt en tvåtumsdiskant.
Som gammal Carlsson och Tandberg-nörd skulle jag testat överblivna prylar från OA52-uppgraderingar och tagit hjälp av någon fräs-kunnig person och gjort nya innerbafflar med försänkt monterad ScanSpeak 8542 (omkantad) mitt för hålet efter den borttagna 6 x 10 tumsbasen och Peerless K10DT diskant mitt för hålet för originaldiskanten och tillhörande delningsfilter.

Jag misstänker att det är betydligt lättare att ta loss bakstycket på dessa och att originalelementen är monterade bakifrån än tvärtom.
Det blir säkert en del diffraktion i kanterna från de gamla elementhålen men jag tror ändå att fördelarna överväger stort.
Har jag fel och fronterna är lätta att ta bort blir det betydligt enklare att montera de nyare elementen på ett bättre sätt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-29 18:48

Vilken modell är det du har?

Kan det vara denna?

http://www.nrhf.no/Tandberg/TR%20Hoytta ... ifi-7.html
Modell 7 med 6 x 10 tums baslement i 25 l låda samt en tvåtumsdiskant.
Som gammal Carlsson och Tandberg-nörd skulle jag testat överblivna prylar från OA52-uppgraderingar och tagit hjälp av någon fräs-kunnig person och gjort nya innerbafflar med försänkt monterad ScanSpeak 8542 (omkantad) mitt för hålet efter den borttagna 6 x 10 tumsbasen och Peerless K10DT diskant mitt för hålet för originaldiskanten och tillhörande delningsfilter.

Jag misstänker att det är betydligt lättare att ta loss bakstycket på dessa och att originalelementen är monterade bakifrån än tvärtom.
Det blir säkert en del diffraktion i kanterna från de gamla elementhålen men jag tror ändå att fördelarna överväger stort.
Har jag fel och fronterna är lätta att ta bort blir det betydligt enklare att montera de nyare elementen på ett bättre sätt.

Jag antar att det är den modellen (?) Jag har tagit två bilder, en på insidan av lådan och en på det befintliga elementet. Hoppas detta är till hjälp. Det är också så som du säger att man endast kommer åt via bakstycket!

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-29 18:55

Innerlådan har måtten; 250,200,500 och alltså en innervolym på 25L.

Problemet jag har är ju att hitta ett element som passar. (därav tråden). Som du ser på bilden i förra posten så är det gallret+baffelns konstruktion som ställer till det. Vet du något element som skulle kunna passa för det hålet (10x6 tum)?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-06-29 20:06

Om det är bredbandare som gäller har det nämnts visaton och fostex lägger till monacor.

Tror en konvertering till 2 vägare kan bli mera ljud per krona då bra bredbandare kostar skjortan.

Nån 6.5-8 plus diskant borde gå att skohorna in :D

Djärv tanke diskant på toppen rundstrålande 8O

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-29 21:11

Jo men det måste ju funka att göra en inre baffel av två lager hoplimmad MDF så man har 36-44 mm material att fräsa ner så att baselementets korg och konen får fritt spelrum även det befintliga elliptiska hålet täcker några centimeter av konen på undre halvans sidor om man monterar ett sjutumselement i hålets underkant och likaså att man försänker fästplattan för en domediskant som man monterar nära det eliptiska hålets övre spets.

Det finns nästan hur många element som helst att välja på som kan passas in på det viset.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-29 21:58

flathead skrev:
Tror en konvertering till 2 vägare kan bli mera ljud per krona då bra bredbandare kostar skjortan.

Nån 6.5-8 plus diskant borde gå att skohorna in :D

Detta tror jag är helt rätt väg att gå !

Det är ju bara att bygga någon sorts "inre baffel" att fästa elementen i... (typ som lennartj har beskrivit)

Antingen en 6,5" + diskant i hålet som redan finns.

Eller en 8" i det befintliga hålet och sedan en diskant ovanför. Om detta går att göra utan att förstöra frontgallret vill säga...

Klart kul projekt iaf ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-29 22:08

Jo men det måste ju funka att göra en inre baffel av två lager hoplimmad MDF så man har 36-44 mm material att fräsa ner så att baselementets korg och konen får fritt spelrum även det befintliga elliptiska hålet täcker några centimeter av konen på undre halvans sidor om man monterar ett sjutumselement i hålets underkant och likaså att man försänker fästplattan för en domediskant som man monterar nära det eliptiska hålets övre spets.

Det finns nästan hur många element som helst att välja på som kan passas in på det viset.

Det är ingen dum tanke. Du tror inte att det kommer påverka ljudet märkbart då hålet som du säger, täcker några centimeter? (kanske var en dum fråga)..

Men om vi förutsätter att jag går till väga enligt ovan. Några tips på prisvärda element som skulle passa till mina lådor. Lådans volym är 25L, men sen försvinner ju visserligen en del med den extra baffeln.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-30 01:32

Snarare en befogad fråga, tycker jag.
Med tanke på hur baselemetet är inklämt i en Larsen 6 tror jag inte det någon större fara att lite av baselementet täcks.

Då är jag lite mer orolig för diffrakionsfenomen beroende på hur nära kanten av det elliptiska hålet en diskantdome hamnar, men det kanske kan lösas med att limma en filtbit i kanten?

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-30 02:26

Snarare en befogad fråga, tycker jag.
Med tanke på hur baselemetet är inklämt i en Larsen 6 tror jag inte det någon större fara att lite av baselementet täcks.

Då är jag lite mer orolig för diffrakionsfenomen beroende på hur nära kanten av det elliptiska hålet en diskantdome hamnar, men det kanske kan lösas med att limma en filtbit i kanten?

Det var ju skönt att höra!

Angående diffraktionen så är filt-lösningen så är den absolut genomförbar! Kommer antagligen inte att synas heller. Antar att jag vill hamna så nära hålet som möjligt med diskanten (?) men samtidigt ge basen tillräckligt med utrymme att få arbeta. Blir en balansgång i så fall!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-30 09:51

Finns det inte bilhögtalare med de där måtten?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 10:00

Jo, det finns ovala två- och tre-vägs koaxialhögtalare till bilar. HiFiKit har några från JBL och Rila tror jag.

Det jag funderar på med den där Tandbergaren är hur den mäter från början, och om det inte går att göra att nytt filter till den och behålla elementen. Det skulle jag ha provat i första hand tror jag.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-30 12:07

Hur de mäter spelar väl ingen större roll?
Om man inte söker ett vintage-sound utan djupbas, färgat mellanregister och matt diskant (utom i skottlinjen)
så tror jag inte man kommer undan elementbyte.
De gamla 60-talselementen är säkert känsliga och begränsar man sitt musikval kan de nog vara kul på sitt sätt
men siktar man på modern hifi-kvalitet som får besökare att häpna måste allt innanmäte bytas.

Edit: lagt till frågetecken på rad 1. Bytt 'säkert' mot 'nog' i sista meningen.
Senast redigerad av lennartj 2012-06-30 13:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-30 12:18

Om de funkar och är i fint skick tycker jag att du i första hand inte ska göra nåt icke-reversibelt moddande - ta ut och spara originalelementen, försök (om skrutten är inne på) hitta ett bättre för bilbruk som passar, helt enkelt..! :)

Blir inte det bra så kan du antingen sälja dem till samlare eller modda vidare.

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-30 12:37

Finns det inte bilhögtalare med de där måtten?

Det hade jag faktiskt inte tänkt på, men det ser jag ju nu när jag letar runt lite! Tack!

Hur den mäter spelar väl ingen större roll, om man inte söker ett vintage-sound utan djupbas, färgat mellanregister och matt diskant (utom i skottlinjen) så tror jag inte man kommer undan elementbyte. De gamla 60-talselementen är säkert känsliga och begränsar man sitt musikval kan de säkert vara kul på sitt sätt men siktar man på modern hifi-kvalitet som får besökare att häpna måste allt innanmäte bytas.

Om man resonerar lite kring den ombyggnad med en ny innre baffel och bas+diskantelement kontra en koaxial högtalare för en bil. Vad kan jag tänkas få mest ljud för pengarna för?

Och sett ur ett långsiktigt perspektiv, när jag bygger ut ljudsystemet, vilket alternativ gör sig bäst med större och mindre sällskap?

Hittade bl.a. dessa på hifikit; http://www.hifikit.se/index.php?id=238
Någon som lyssnat till dessa?

Tack för svaren!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 13:24

lennartj skrev:Hur den mäter spelar väl ingen större roll, om man inte söker ett vintage-sound utan djupbas, färgat mellanregister och matt diskant (utom i skottlinjen) så tror jag inte man kommer undan elementbyte.

Jag tänkte nog mer på att försöka komma bort lite från vintage-sound utan djupbas, färgat mellanregister och matt diskant (utom i skottlinjen) genom att leka med en filterlösning.

Då skulle jag ha mätt först för att få veta hur/om jag kunde snida ihop nåt filter. Skall det bytas element så behövs det förstås inte mätas. :)

Djupbasen kan jag som du säger antagligen glömma, men det finns ju subbar. :)

En bilbas, koaxial eller nåt, blir nog en enklare lösning totalt sett, även om just jag antagligen inte hade prioriterat den.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-30 14:57

Ganska billiga och med någorlunda hög känslighet är dessa Pioneer-koaxialer, 91 dB, 799 kr/par.
http://www.fynda.se/produkt/pioneer-ts-a6913i-3-vags-hogtalare-6x9-tum/5011/

Ett par Zachry BX-6.9 kostar bara 499 kr
http://www.ljudia.com/billjud-s82121/hogtalare-s82122/koaxialer-c78240/zachry-bx-69-p78245/
men då kan man undra om inte Tandbergelementen är väl så bra?

Mer hifi kan man nog förvänta sig från Infinity Kappa 693.9I för 1295 kr/par,
http://www.ljudia.com/billjud-s82121/hogtalare-s82122/koaxialer-c78240/infinity-kappa-6939i-p495679/
men specifikationerna är luriga, känsligheten är angiven till 96 dB, 2,83V, 1m. Kollar man lite till upptäcker man att det är ett 2 ohmselement, så 2,83V över den talspolen innebär 4W in och inte 1W, som brukligt så känsligheten är egentligen helt normala 90 dB, 1W, 1m och att elementet är olämpligt för de flesta hifi-förstärkare för hemmabruk på grund av sin låga impedans.

Vilken lådvolym brukar 6 x 9 tummare vara avstämda för?
Om de är tänkta att sättas i hatthyllan på en sedan kan det ju vara ca 500 l luft bakom. Runda 6½-koaxialer och mindre är väl avstämda för dörrmontage med bara ett 10-tal liter luft bakom.

Bilhögtalarna är väl alltid en tum kortare än Tandbergelementet och ska monteras framifrån i sin baffel, så du kommer inte undan att göra dina egna innerbafflar i alla fall.

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-30 16:15

Vilken lådvolym brukar 6 x 9 tummare vara avstämda för?
Om de är tänkta att sättas i hatthyllan på en sedan kan det ju vara ca 500 l luft bakom. Runda 6½-koaxialer och mindre är väl avstämda för dörrmontage med bara ett 10-tal liter luft bakom.

Bilhögtalarna är väl alltid en tum kortare än Tandbergelementet och ska monteras framifrån i sin baffel, så du kommer inte undan att göra dina egna innerbafflar i alla fall.

Jag tänkte nog mer på att försöka komma bort lite från vintage-sound utan djupbas, färgat mellanregister och matt diskant (utom i skottlinjen) genom att leka med en filterlösning.

Då skulle jag ha mätt först för att få veta hur/om jag kunde snida ihop nåt filter. Skall det bytas element så behövs det förstås inte mätas. Smile

Djupbasen kan jag som du säger antagligen glömma, men det finns ju subbar. Smile

En bilbas, koaxial eller nåt, blir nog en enklare lösning totalt sett, även om just jag antagligen inte hade prioriterat den.

Om jag ändå måste göra en ny innerbaffel, blir det ju minst lika mycket jobb (om inte mer) för att få in en av bilhögtalarna. Tänker att jag får ett bättre ljud om jag väljer att sätta ett bas/mellanregisterelement i lådan och sedan bygger egen diskant att sätta ovanpå? För att sedan komplettera med en sub kanske.. Tror ni detta är ett rimligt projekt för mig som är nybörjare i ämnet?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-30 16:54

Jaakobssons skrev:
Om jag ändå måste göra en ny innerbaffel, blir det ju minst lika mycket jobb (om inte mer) för att få in en av bilhögtalarna. Tänker att jag får ett bättre ljud om jag väljer att sätta ett bas/mellanregisterelement i lådan och sedan bygger egen diskant att sätta ovanpå? För att sedan komplettera med en sub kanske.. Tror ni detta är ett rimligt projekt för mig som är nybörjare i ämnet?

Skall du inte behålla designen på högtalaren ? Det är ju det som är kul ju ! Att ha en gammal låda med moderna element i...

Fast det är ju bara min åsikt.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-30 17:37

Det är klart att du måste gömma diskanten inuti så att högtalarna ser ut att vara helt original!
Som sagt, jag skulle försöka hitta baselement mellan 6 och 8 tum och lämpligt diskantelement som du förhoppningsvis kan få billigt från någon som fått över efter att ha uppgraderat någon annan högtalare.

Nästa

Återgå till DIY-forum