Moderator: Redaktörer
Oresound skrev:fast Vitalfabriken brann ner...
kanske finns fler producenter.
bootstrap skrev:Tänkte provbygga en absorbent med glasull och se om mitt eko blir mindre tills jag har tid och ork att göra nåt vettigare.
Den ska vara direkt bakom mitt huvud och jag är orolig att det ska klia som fasen och ev. förstöra soffan med kliande glasfibrer.
Därför funderar jag på om man kan klä in det i några lager polyesterfilt för att hålla glasfibren i schack.
bootstrap skrev:Det är väl så att man tar en chans med glasull och jag vill inte ha sönder soffan, jag lägger ned glasullen.
bootstrap skrev:Tänkte provbygga en absorbent med glasull och se om mitt eko blir mindre tills jag har tid och ork att göra nåt vettigare.
Den ska vara direkt bakom mitt huvud och jag är orolig att det ska klia som fasen och ev. förstöra soffan med kliande glasfibrer.
Därför funderar jag på om man kan klä in det i några lager polyesterfilt för att hålla glasfibren i schack.
DQ-20 skrev:När det gäller yrkesmässig hantering av vanliga glasullsskivor finns det inga rekommendationer om andningsskydd, endast skyddskläder och handskar för att undvika hudirritation.
Purre skrev:DQ-20 skrev:När det gäller yrkesmässig hantering av vanliga glasullsskivor finns det inga rekommendationer om andningsskydd, endast skyddskläder och handskar för att undvika hudirritation.
Det finns visst! I vissa fall iaf.
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om ... lasull.pdf
Isovers egna säkerhetsdatablad för vanlig glasullsisolering.
På sidan 2/3 går det att läsa följande "Täck utsatt hud. Bär ansiktsmask av engångstyp vid arbete i oventilerade områden."
Result
2011-05-16
PX03759-02-5A
1 (3)
1002 ISO/IEC 17025
SP Wood Technology Att: Finn Englund Box 5609 Drottning Kristinas Väg 67 114 86 Stockholm
Determination of sound absorption coefficient in impedance tubes according to ISO 10534-2
(2 appendices)
Naqref skrev:bootstrap skrev:Det är väl så att man tar en chans med glasull och jag vill inte ha sönder soffan, jag lägger ned glasullen.
Varför skulle glasullen ha sönder soffan?
bootstrap skrev:Naqref skrev:bootstrap skrev:Det är väl så att man tar en chans med glasull och jag vill inte ha sönder soffan, jag lägger ned glasullen.
Varför skulle glasullen ha sönder soffan?
Jag har ingen erfarenhet med isolering men med glasfiber :/
Jag tänkte låta dom vila på soffryggen och vi kommer garanterat att buffa till den i bland. Det jag befarar är att det dels ska börja klia i skallen min men också att det ska fälla i soffan.
DQ-20 skrev:bootstrap skrev:Tänkte provbygga en absorbent med glasull och se om mitt eko blir mindre tills jag har tid och ork att göra nåt vettigare.
Glasfiber dammar inte om man inte hanterar det. Det sticks för att man trycker in små glasfibernålar i huden. Använd handskar vid hantering. När det gäller yrkesmässig hantering av vanliga glasullsskivor finns det inga rekommendationer om andningsskydd, endast skyddskläder och handskar för att undvika hudirritation. Ett undantag är sk. teknisk isolering som innehåller andra typer av fiber och dessutom flamskydd. Men det är det inte fråga om här. Men i hemmiljö är det bra att svepa in glasfiber i något tyg så man slipper komma i kontakt med fibrerna: de kliar som sagt. Men:
a) jag är tveksam till att ha en absorbent direkt bakom huvudet, oavsett material. Det kan lätt bli en "konstig" ljudupplevelse.
b) man ska inte använda glasfiber som kuddstopp...
I stället för en absorbent skulle du kunna prova med en skiva som vinkar upp reflexen mot taket.
\ vinklad träskiva
= |
= |_____ soffa från sidan
= ||||||||
(Jag var tvungen att skriva lite extra tecken eftersom jag inte hittade fasta mellanslag...)
/DQ-20
sprudel skrev:Tjusig ritning, den fick du jobba med en stund!

2-ch skrev:sprudel skrev:Tjusig ritning, den fick du jobba med en stund!
Vad ska man med grafikprogram till när det finns ascii![]()
|
|\
| \ <--- vinklad skiva
| ||
| ||
| ||||||||| <-- soffa från sidan
|___||___||_________
Naqref skrev:Klä bara in dom med lita lakan eller liknande så löser det sig.
DQ-20 skrev:FUUUUSK! Det där är en JPG! Förresten, får man fråga vad det är? En evighetsmaskin?
Johan_Lindroos skrev:bootstrap skrev:Tänkte provbygga en absorbent med glasull och se om mitt eko blir mindre tills jag har tid och ork att göra nåt vettigare.
Att ha absorbent bakom huvidet brukar jag avråda från. Kul att prova, men inget att ha i längden. Det borde säkert gå att hitta varför, jag orkar inte förklara det igen för femtioelfte gången här och på Hififorum, och jag orkar inte söka upp det åt dig för jag är så dålig på sådant. Fråga PAA om sökhjälp om du vill.
Johan_Lindroos skrev:Hej Hotspur!
Man bör ej dämpa precis bakom lyssningsplats. Psykoakustiskt får man då "en halvsfär av tystnad" vilket ju aldig någonsin uppträder i verkligheten då man lyssnar på musik.
Som du har soffan väldigt nära väggen bakom dig är lite olyckligt. Du bör helst ha soffan en bit ut från väggen. Då kan det t.om. vara acceptabelt att inte göra något med bakväggen.
Här kommer då förslaget på den bästa lösningen: Att diffusera!
Man kan göra det medelst en bokhylla med böcker eller CD-skivor eller andra objekt som står med oregelbundet djup. Eller så kan man köpa någon av de otal olika varianter av diffusorer som finns att köpa på marknaden. T.ex. har Svanå Miljöteknik olika varianter. Jag rekommenderar en som har ett djup på minst 10 cm. En diffusor fungerar på lite annorlunda sätt än en absorbent, den sprider infallande ljudet åt olika riktningar istället, vilket gör att du kommer att slippa den tydliga väggreflexen, men samtidigt får du inte den obehagliga "lock-i-huvudet-känslan". Man kan prova att lyssna hur en diffusor fungerar genom att prata med den! Sedan jämför man att prata mot en kal vägg med samma avstånd. Man kan även prova att prata med en absorbent. Man märker då att med en diffusor får man inte samma "hårda" reflex, men samtidigt blir det inte den oönskade tystnaden som en absorbent orsakar.
Jag har själv designat några varianter av diffusorer med inbyggda basabsorbenter. De var utrymmeskrävande och sitter nu i ett hembiorum längs hela väggen bakom lyssnarna och ungefär halva sidoväggen snett bakom lyssnarna. Man kan förstås göra mindre som bara är någon meter bred och halvmeter hög och 10 cm tjock. Eftersom du ska sitta så pass nära så behöver den inte vara så stor.
Frågan om att absorbera bakom huvudet brukar dyka upp då och då och det förvånar mig lite att det ofta anses vara en bra metod. Det finns t.ex. inga (bra) studio som man bygger så. På Hififorum har jag skrivit en hel del om detta då jag hette Knoppen där. Även här på Faktiskt kan man nog hitta en del i arkivet.
DQ-20 skrev:Om jag förstår saken rätt så är det ju sällan man sitter i ett rum som helt saknar bakvägg, vilket ju blir effekten om man dämpar precis bakom huvudet. Det är det som gör att det känns "lite konstigt". Bättre är att diffusera, eller att vinkla bort om det handlar om enskilda reflexer.
Tror,
DQ-20
warmiz skrev:Har lite samma funderingar kring att få ner efterklangen i mitt vardagsrum som består av betongväggar och tak samt parkettgolv med några lurviga mattor.
Jag har absorbenter bakom högtalarna men har några väggakustikskivor över och tänkte försöka klä in dem som tavlor och sätta upp på väggen.
Då högtalarna står långsidan på ena sidan av mitt avlånga vardagsrum är det egentligen bara bortre kortväggen eller över lyssningsplats som är några vettiga alternativ rent estetiskt (balkongdörr på närmaste kortsidan). Men skulle jag uppnå nån förbättring ljudmässigt tro? Bortre kortväggen är cirka 5m från lyssningsplats.
Om man placerar absorbenten/-erna högt över lyssningsplats (säg 70 cm) vad blir effekten av det?
Användare som besöker denna kategori: nijo och 14 gäster