Kli-fri glasull absorbent?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Kli-fri glasull absorbent?

Inläggav bootstrap » 2012-10-20 04:44

Tänkte provbygga en absorbent med glasull och se om mitt eko blir mindre tills jag har tid och ork att göra nåt vettigare.

Den ska vara direkt bakom mitt huvud och jag är orolig att det ska klia som fasen och ev. förstöra soffan med kliande glasfibrer.

Därför funderar jag på om man kan klä in det i några lager polyesterfilt för att hålla glasfibren i schack.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-10-20 05:15

Träfiberisolering kan man köra på, det är mer hälsosamt och kliar inte

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-10-20 08:15

fast Vitalfabriken brann ner...
kanske finns fler producenter.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-20 09:52

Man kan väl använda skivor från akustiktak, dom har bundna fibrer som inte lossnar så lätt.
Annars är det många som rekommenderar att sätta absorbenterna främst på andra ställen i rummet än bakom huvudet. Just där kan det kanske bli (ännu) bättre resultat med en diffussor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-20 10:00

Bakom huvudet är ju kanske inte bästa stället, men det är väl bara att vira in den i vadd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-10-20 13:57

De här skivorna säljer Woodisol AB:
http://www.feelingwood.se/

Jag har inte provat dom själv. Men verkar tätare än Vital.

--

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-10-20 14:50

Woodisol verkar jättevettigt. Ska kolla om dom inte vill skicka lite till mig.

Det är väl så att man tar en chans med glasull och jag vill inte ha sönder soffan, jag lägger ned glasullen.

Diffusor tänkte jag först men jag har inte råd att köpa och ingen tid att bygga en. En absorbent däremot, det går snabbt att bygga. :)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-10-20 19:49

Oresound skrev:fast Vitalfabriken brann ner...
kanske finns fler producenter.

Finns andra tillverkare så klart

"http://www.isolina.com/se/
Kanske går att köra på det istället?

http://www.cremab.se/Pavaflex-isolerskivor.aspx
En annan tillverkare utav träfiberisolering.

http://www.feelingwood.se/
En till tillverkare

Kollar man på byggahus verkar feelingwood populärt på sina håll :)"

Skrev jag för en tid sedan här på forumet.
Senast redigerad av Purre 2012-10-22 12:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Kli-fri glasull absorbent?

Inläggav 2-ch » 2012-10-22 09:17

bootstrap skrev:Tänkte provbygga en absorbent med glasull och se om mitt eko blir mindre tills jag har tid och ork att göra nåt vettigare.

Den ska vara direkt bakom mitt huvud och jag är orolig att det ska klia som fasen och ev. förstöra soffan med kliande glasfibrer.

Därför funderar jag på om man kan klä in det i några lager polyesterfilt för att hålla glasfibren i schack.

Jag byggde 4st. i en ram med vanlig gullfiber som klätts in med lakansväv och ytterligare ett tyg. De stod bakom soffan och jag hade inga som helst problem med varken kli eller kattpisslukt som en del tydligen råkat ut för.
Väldigt effektiva blev dom i alla fall.

Var bor du, absorbenterna har måtten 60x240x5 dom kan du kan låna och prova med om du vill.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-22 09:32

bootstrap skrev:Det är väl så att man tar en chans med glasull och jag vill inte ha sönder soffan, jag lägger ned glasullen.

Varför skulle glasullen ha sönder soffan? :?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-22 10:19

Jag har 12 balar med Isover Piano i mitt rum. Visst, det luktade "kattpiss" i 2 veckors tid eller så och kliade när man hanterade det. Men idag luktar det inget vad jag kan känna och soffan som stod i rummet när all ull hanterades fick en vanlig dammsugning = klifri.

Trist att jobba med, absolut, men har man ett täckande lager så att fibrer inte kan komma ut så är det lugnt!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-22 11:08

bootstrap skrev:Tänkte provbygga en absorbent med glasull och se om mitt eko blir mindre tills jag har tid och ork att göra nåt vettigare.

Glasfiber dammar inte om man inte hanterar det. Det sticks för att man trycker in små glasfibernålar i huden. Använd handskar vid hantering. När det gäller yrkesmässig hantering av vanliga glasullsskivor finns det inga rekommendationer om andningsskydd, endast skyddskläder och handskar för att undvika hudirritation. Ett undantag är sk. teknisk isolering som innehåller andra typer av fiber och dessutom flamskydd. Men det är det inte fråga om här. Men i hemmiljö är det bra att svepa in glasfiber i något tyg så man slipper komma i kontakt med fibrerna: de kliar som sagt. Men:

a) jag är tveksam till att ha en absorbent direkt bakom huvudet, oavsett material. Det kan lätt bli en "konstig" ljudupplevelse.
b) man ska inte använda glasfiber som kuddstopp...

I stället för en absorbent skulle du kunna prova med en skiva som vinkar upp reflexen mot taket.

\ vinklad träskiva
= |
= |_____ soffa från sidan
= ||||||||

(Jag var tvungen att skriva lite extra tecken eftersom jag inte hittade fasta mellanslag...)
/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-10-22 12:36

DQ-20 skrev:När det gäller yrkesmässig hantering av vanliga glasullsskivor finns det inga rekommendationer om andningsskydd, endast skyddskläder och handskar för att undvika hudirritation.

Det finns visst! I vissa fall iaf.
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om ... lasull.pdf
Isovers egna säkerhetsdatablad för vanlig glasullsisolering.
På sidan 2/3 går det att läsa följande "Täck utsatt hud. Bär ansiktsmask av engångstyp vid arbete i oventilerade områden."

För egen del kan jag säga att de gånger jag handskas med glasfiberisolering eller stenull för den delen så används ansiktsmask eftersom jag blir irriterad och börjar hosta.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-22 12:56

Purre skrev:
DQ-20 skrev:När det gäller yrkesmässig hantering av vanliga glasullsskivor finns det inga rekommendationer om andningsskydd, endast skyddskläder och handskar för att undvika hudirritation.

Det finns visst! I vissa fall iaf.
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om ... lasull.pdf
Isovers egna säkerhetsdatablad för vanlig glasullsisolering.
På sidan 2/3 går det att läsa följande "Täck utsatt hud. Bär ansiktsmask av engångstyp vid arbete i oventilerade områden."

Om vi byter till "det finns inga allmänna rekommendationer", kanske vi blir överens? Det är inget särskilt med andningsmask vid yrkesmässig hantering av isolering utan det gäller vid allt arbete som dammar så att man får problem med luftvägarna. Torrsopa golv, till exempel. Såga. Plöja. Min poäng är att hantering av glasfiberull inte kräver några särskilda skydd för att glasull skulle vara extra farligt. Och ny glasull dammar väldigt lite vid normal hantering. Undantag är t.ex. när man sprutar lösull eller river gammal isolering, men det är ju inte det som är på tapeten.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-10-22 14:11

Det finns hampafiber och linfiber som man kan använda om man vill ha ekofiber.
http://www.nordicnaturfiber.se/getpage.asp?do=3&lang=sv
http://www.goshandel.se/linfiber.html

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2012-10-22 15:51

Angående Feelingwood så såg jag att det fanns en länk till en PDF med mätning av materialets ljudabsorberande egenskaper på hemsidan.

Result
2011-05-16
PX03759-02-5A
1 (3)
1002 ISO/IEC 17025
SP Wood Technology Att: Finn Englund Box 5609 Drottning Kristinas Väg 67 114 86 Stockholm
Determination of sound absorption coefficient in impedance tubes according to ISO 10534-2
(2 appendices)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-22 17:14

absorbtionen ser ju ut att matcha en hälften så tjock glasullskiva
Bikinitider

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-10-22 17:53

Naqref skrev:
bootstrap skrev:Det är väl så att man tar en chans med glasull och jag vill inte ha sönder soffan, jag lägger ned glasullen.

Jag har ingen erfarenhet med isolering men med glasfiber :/

Jag tänkte låta dom vila på soffryggen och vi kommer garanterat att buffa till den i bland. Det jag befarar är att det dels ska börja klia i skallen min men också att det ska fälla i soffan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-22 18:24

bootstrap skrev:
Naqref skrev:

Jag har ingen erfarenhet med isolering men med glasfiber :/

Jag tänkte låta dom vila på soffryggen och vi kommer garanterat att buffa till den i bland. Det jag befarar är att det dels ska börja klia i skallen min men också att det ska fälla i soffan.

Klä bara in dom med lita lakan eller liknande så löser det sig.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-10-24 22:09

DQ-20 skrev:

Glasfiber dammar inte om man inte hanterar det. Det sticks för att man trycker in små glasfibernålar i huden. Använd handskar vid hantering. När det gäller yrkesmässig hantering av vanliga glasullsskivor finns det inga rekommendationer om andningsskydd, endast skyddskläder och handskar för att undvika hudirritation. Ett undantag är sk. teknisk isolering som innehåller andra typer av fiber och dessutom flamskydd. Men det är det inte fråga om här. Men i hemmiljö är det bra att svepa in glasfiber i något tyg så man slipper komma i kontakt med fibrerna: de kliar som sagt. Men:

a) jag är tveksam till att ha en absorbent direkt bakom huvudet, oavsett material. Det kan lätt bli en "konstig" ljudupplevelse.
b) man ska inte använda glasfiber som kuddstopp...

I stället för en absorbent skulle du kunna prova med en skiva som vinkar upp reflexen mot taket.

\ vinklad träskiva
= |
= |_____ soffa från sidan
= ||||||||

(Jag var tvungen att skriva lite extra tecken eftersom jag inte hittade fasta mellanslag...)
/DQ-20

Tjusig ritning, den fick du jobba med en stund! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-25 07:43

sprudel skrev:Tjusig ritning, den fick du jobba med en stund! :)

Vad ska man med grafikprogram till när det finns ascii :wink:

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-25 10:31

2-ch skrev:
sprudel skrev:Tjusig ritning, den fick du jobba med en stund! :)

Vad ska man med grafikprogram till när det finns ascii :wink:

Bild

FUUUUSK! Det där är en JPG! Förresten, får man fråga vad det är? En evighetsmaskin?

Nedan har jag gjort en ny bild, Sprudel till ära: nu i kod. Kan de bli mycket finare?
Tänkte att adzer kunde överge det där Sketchup-junket och börja använda lite mer kreativa tekniker som ASCII. En pi60 i skala 1:5 kanske kan vara något att börja med? Gärna i Wenge. Eller kanske Masur.

Kod: Markera allt
|
|\
| \  <--- vinklad skiva
|  ||
|  ||
|  |||||||||  <-- soffa från sidan
|___||___||_________

You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-25 10:32

Naqref skrev:Klä bara in dom med lita lakan eller liknande så löser det sig.

Finns kanske lite kvar att göra på estetiken. Eller är det bara jag? :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-25 10:43

DQ-20 skrev:FUUUUSK! Det där är en JPG! Förresten, får man fråga vad det är? En evighetsmaskin?

Ja, ja... lite fusk men det var ju bara för att illustrera hur flexibelt det är med ASCII :wink:
Vad kretsen gör... ingen aning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-10-25 10:58

Att ha absorbent bakom huvidet brukar jag avråda från. Kul att prova, men inget att ha i längden. Det borde säkert gå att hitta varför, jag orkar inte förklara det igen för femtioelfte gången här och på Hififorum, och jag orkar inte söka upp det åt dig för jag är så dålig på sådant. Fråga PAA om sökhjälp om du vill.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-25 11:30

Johan_Lindroos skrev:

Att ha absorbent bakom huvidet brukar jag avråda från. Kul att prova, men inget att ha i längden. Det borde säkert gå att hitta varför, jag orkar inte förklara det igen för femtioelfte gången här och på Hififorum, och jag orkar inte söka upp det åt dig för jag är så dålig på sådant. Fråga PAA om sökhjälp om du vill.

Såhär skrev Johan_Lindroos den 11 februari 2005. Man förstår att han börjat ledsna...

Johan_Lindroos skrev:Hej Hotspur!

Man bör ej dämpa precis bakom lyssningsplats. Psykoakustiskt får man då "en halvsfär av tystnad" vilket ju aldig någonsin uppträder i verkligheten då man lyssnar på musik.

Som du har soffan väldigt nära väggen bakom dig är lite olyckligt. Du bör helst ha soffan en bit ut från väggen. Då kan det t.om. vara acceptabelt att inte göra något med bakväggen.

Här kommer då förslaget på den bästa lösningen: Att diffusera!
Man kan göra det medelst en bokhylla med böcker eller CD-skivor eller andra objekt som står med oregelbundet djup. Eller så kan man köpa någon av de otal olika varianter av diffusorer som finns att köpa på marknaden. T.ex. har Svanå Miljöteknik olika varianter. Jag rekommenderar en som har ett djup på minst 10 cm. En diffusor fungerar på lite annorlunda sätt än en absorbent, den sprider infallande ljudet åt olika riktningar istället, vilket gör att du kommer att slippa den tydliga väggreflexen, men samtidigt får du inte den obehagliga "lock-i-huvudet-känslan". Man kan prova att lyssna hur en diffusor fungerar genom att prata med den! Sedan jämför man att prata mot en kal vägg med samma avstånd. Man kan även prova att prata med en absorbent. Man märker då att med en diffusor får man inte samma "hårda" reflex, men samtidigt blir det inte den oönskade tystnaden som en absorbent orsakar.

Jag har själv designat några varianter av diffusorer med inbyggda basabsorbenter. De var utrymmeskrävande och sitter nu i ett hembiorum längs hela väggen bakom lyssnarna och ungefär halva sidoväggen snett bakom lyssnarna. Man kan förstås göra mindre som bara är någon meter bred och halvmeter hög och 10 cm tjock. Eftersom du ska sitta så pass nära så behöver den inte vara så stor.

Frågan om att absorbera bakom huvudet brukar dyka upp då och då och det förvånar mig lite att det ofta anses vara en bra metod. Det finns t.ex. inga (bra) studio som man bygger så. På Hififorum har jag skrivit en hel del om detta då jag hette Knoppen där. Även här på Faktiskt kan man nog hitta en del i arkivet.

Om jag förstår saken rätt så är det ju sällan man sitter i ett rum som helt saknar bakvägg, vilket ju blir effekten om man dämpar precis bakom huvudet. Det är det som gör att det känns "lite konstigt". Bättre är att diffusera, eller att vinkla bort om det handlar om enskilda reflexer.

Tror,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-10-26 10:02

Tack DQ! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-26 10:59

DQ-20 skrev:Om jag förstår saken rätt så är det ju sällan man sitter i ett rum som helt saknar bakvägg, vilket ju blir effekten om man dämpar precis bakom huvudet. Det är det som gör att det känns "lite konstigt". Bättre är att diffusera, eller att vinkla bort om det handlar om enskilda reflexer.

Tror,

DQ-20

Jag hade soffan en dryg halvmeter från dämpväggen bakom och det fungerade ganska bra.
Men mitt problem var ett annat än bootstraps, det var inte efterklangen jag i första hand jag var ute efter.

Användarvisningsbild
warmiz

Inläggav warmiz » 2012-10-26 13:00

Har lite samma funderingar kring att få ner efterklangen i mitt vardagsrum som består av betongväggar och tak samt parkettgolv med några lurviga mattor.
Jag har absorbenter bakom högtalarna men har några väggakustikskivor över och tänkte försöka klä in dem som tavlor och sätta upp på väggen.

Då högtalarna står långsidan på ena sidan av mitt avlånga vardagsrum är det egentligen bara bortre kortväggen eller över lyssningsplats som är några vettiga alternativ rent estetiskt (balkongdörr på närmaste kortsidan). Men skulle jag uppnå nån förbättring ljudmässigt tro? Bortre kortväggen är cirka 5m från lyssningsplats.

Om man placerar absorbenten/-erna högt över lyssningsplats (säg 70 cm) vad blir effekten av det?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-26 22:54

warmiz skrev:Har lite samma funderingar kring att få ner efterklangen i mitt vardagsrum som består av betongväggar och tak samt parkettgolv med några lurviga mattor.
Jag har absorbenter bakom högtalarna men har några väggakustikskivor över och tänkte försöka klä in dem som tavlor och sätta upp på väggen.

Då högtalarna står långsidan på ena sidan av mitt avlånga vardagsrum är det egentligen bara bortre kortväggen eller över lyssningsplats som är några vettiga alternativ rent estetiskt (balkongdörr på närmaste kortsidan). Men skulle jag uppnå nån förbättring ljudmässigt tro? Bortre kortväggen är cirka 5m från lyssningsplats.

Om man placerar absorbenten/-erna högt över lyssningsplats (säg 70 cm) vad blir effekten av det?

Efterklang=ljudgröten som uppstår i rummet av ljud som studsar runt i rent okynne. I förhållande till lyssningsplatsen spelar det då inte så stor roll var man dämpar jämfört med om det är enskilda reflexer som är problemet. Effektivast vad gäller efterklang är absorbenter som befinner sig nära två eller flera begränsningsytor, dvs. nära fogen vägg-golv och vägg-tak samt hörn. Anledningen är att ljud studsar från flera olika håll i dessa områden och absorbenten får fler chanser att fånga ljudet så att säga. Fast det är inte där man brukar se tavelliknande DIY-absorbenter. Eller mattor för den delen. När det gäller efterklang är det yta som gäller. När det gäller enskilda reflexer gäller rätt placering och som det verkar, ganska bredbandig absorption.

Lite amatörfunderingar på kvällskvisten,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till DIY-forum