Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
paa skrev:På Cosmonova hade man konstruerat subwoofern med ett gäng 18" JBL 2255H. Dom har fs 39 Hz och Qt=0.30
Men när dom gick sönder satt man in Eminence-basar med liknande parametrar, och dom funkar jättebra dom också, med en basåtergivning som man troligen inte har en chans att återskapa hemma.
Vad kan vi dra för märkliga slutsatser av detta?
Jättebra i vilket område? Jag tror om de bytt till dubbelt så många JBL 2235H (bara 15") så hade det blivit än bättre över ett bredare register. Fs 20Hz, Qts 0,25...paa skrev:På Cosmonova hade man konstruerat subwoofern med ett gäng 18" JBL 2255H. Dom har fs 39 Hz och Qt=0.30
Men när dom gick sönder satt man in Eminence-basar med liknande parametrar, och dom funkar jättebra dom också, med en basåtergivning som man troligen inte har en chans att återskapa hemma.
Vad kan vi dra för märkliga slutsatser av detta?
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
Ja, man kan ju undra vem som kom på den idén...
Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
så att de kostar lika mycket som ino W121, tycker du inte är aningen dyrt?MagnusÖstberg skrev:Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
Ser inget fel på något förutom verkningsgraden (och impedansen).
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
Glebster skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
Det låter som något av en retorisk fråga, så vem var det?
Alexi skrev:så att de kostar lika mycket som ino W121, tycker du inte är aningen dyrt?MagnusÖstberg skrev:Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
Aerob skrev:Jag vet inte riktigt vad som händer, men vettiga baselement i vettiga prisklasser existerar knappt längre, och det märks tydligare ju större element man tittar på tycker jag. Tiotummare finns det väl lite att välja mellan, tolvtummare några få, femton och arton är så gott som helt dött som jag ser det. AE är ute ur leken, CSS är ute, Mach5 så gott som uträknade, JBL borta med dom bästa alternativen och chockhöjda priser på resterande, osv osv. Hade man bott i staterna så finns det kanske lite mer att välja på, men fraktkostnader, moms och tullavgifter gör även dom alternativen relativt kostbara.
Återstår gör då PA-element, men dom på marknaden som har hyfsad slaglängd kostar ju också skjortan.
Trist utveckling.
MagnusÖstberg skrev:Men man behöver 8 stycken.
Alexi skrev:så att de kostar lika mycket som ino W121, tycker du inte är aningen dyrt?MagnusÖstberg skrev:Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
Komorok skrev:Men talspoleuppvärmningen då? BLir värmeavledningen bättre med Titan? Om den blir bättre så kanske det är av ondo då konmaterialet kanske inte kan hantera värmen.
Oavsett det så är talspoleuppvärmning av ondo då det orsakar dist.
---
Jag tycker elementet ser mycket trevligt ut för basreflexlösningar. Hade gärna haft en starkare motor för slutna lådor för Infra-bruk.
Nja 12,82g får jag det till.Aerob skrev:Hmm, AE AV15X landar på 9,13g. John borde verkligen försöka få liv i AV-serien igen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster