Tänkte börja lära mig göra egna kablar,nämligen...

Tacksam för alla svar!
Jag vet att jag kommer att få några....

Moderator: Redaktörer
iö skrev:Det första du måste ta reda på är vilka egenskaper hos kabeln...
...Vilken resistans och induktans skall kabeln ha för att passa till högtalarna maximalt bra?...
...Detta kan alla seriösa (tihi..) högtalartillverkare svara på. Bara att ringa dem.
Svante skrev:Hör och häpna, jag bockade för 100+ -alternativet.
MartinX skrev:Jag har ett tag tänkt på att använda saftig koaxialkabel som högtalarkabel, detta med tanke på att induktansen då borde bli den lägsta möjliga.
Vee-Eight skrev:matte:
Nu är det så att jag är maskinare i botten, så det elektriska är ett svart hål...![]()
Rätta mig gärna.
Iaf, vad jag fått lära mig är att nätkabel är bra att använda pga att isoleringen på varje kardel är teflonisolering, vilket skall vara ett bra dielektrikum, och det är ofta man i "hi end"-sammanhang hör detta med teflon, eller PTFE, tefzel som det också kan kallas.
IngOehman skrev:Fy skämspå V8 att kalla nätverkskabel för nätkabel, det är ju helt olika saker.
![]()
matte skrev:Inget att skämmas för![]()
Vad har du för teorier om vilken kontakt som egentligen ÄR bäst till högtalarna våra då?
IngOehman skrev:Är det en sådan högtalare man utgår ifrån så skall kabeln naturligtvis vara så lågohmig och så låginduktiv som det bara går. Men då måste man även minnas att impedansanpassa den på mottagaränden, över sisådär 100 000 Hz. Annars kan förstärkaren lida illa.
Svante skrev:Är det överhuvudtaget vettigt att fixa en avvikelse på 0,2 dB vid 20 kHz, även om den är hörbar?
IngOehman skrev:Fy skämspå V8 att kalla nätverkskabel för nätkabel, det är ju helt olika saker.
![]()
matte skrev:jo,kunnig e han.Det kan jag garantera!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 53 gäster