Lämpliga kablar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket får det kosta,att göra sina egna kablar...?

0-50kr/st
4
9%
50-100kr/st
12
27%
Eller från 100 och uppåt/st
28
64%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
matte

Lämpliga kablar...

Inläggav matte » 2005-07-03 05:49

Kan nån ge mig ett gäng bra förslag på var jag enklast och billigast kan beställa metervara silverkabel eller dylikt till egna kabelprojekt?!
Tänkte börja lära mig göra egna kablar,nämligen... :twisted:
Tacksam för alla svar!
Jag vet att jag kommer att få några....

8)
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-07-03 10:39

Vad är det för kablar du tänker göra? Högtalarkabel eller lågnivåkabel?

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 10:45

I första hand tänkte jag högtalarkablar,det glömde jag ju faktiskt skriva :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 11:30

Om man vill göra egna kablar, varför vill man isåfall beställa kabel i metervara? För att titta hur de ser ut, så man vet hur man skall göra?

Eller menar du att det är "sätta på kontakter på en redan tillverkad kabel" du vill göra? :wink:

I övrigt vill jag avråda å det bestämdaste från silverkablar för högtalarbruk. Här följer en lista med för- och nackdelar:

EMOT:

#En silverkablen med samma resistans som en kopparkabel blir MYCKET dyrare. Även om den intrinsiska resistansen är något lägre (se även fördelar) är ju priset på metallen avsevärt mycket högre. För samma pengar kan man således få en mycket bättre kopparkabel (flera gånger lågohmigare).

#Silver är ett ämne vars oxider leder ström osedvanligt bra. Det gör att de distorsionsfenomen man får av flerkardelighet blir maximalt illaljudande i silverkablar. I flerkardeliga kablar hoppar ju laddningsbrarna mellan kardelerna, och resistansen mellan dem är signalberoende på grund av de elektromagnetiska krafter som uppstår i kabeln. De flesta svavelföreningar med silver är dock dåligt ledande.

#Vill man helt slippa flerkardelighetsdistorsion (tvärimpedansmodulation) så måste man använda sig av antingen enkardelig kabel, eller litz-kabel, och mig veterligt finns inga sådana att köpa som använder silver som ledarmeterial. I koppar finns det en uppsjä kabelkonfigurationer att få tag på dock.

#Sliver kan vara mera sprickbenäget, i varje fall jämfört med glödgad koppar, vilket gör kabeln skörare. Det är i min erfarenhet klart vanligare med kabelbrott för silverkablar, fast det kan förstås bero på att silverkablar oftare tillverkas av sharlataner, som inte behärskar bra produktionstekniker för att undvika kabelbrott.

#Man riskerar att bli utskrattad av de polare man har som känner till alla de ovanstående nackdelarna med silver.

FÖR:

#Blir man utskrattad enligt ovan, så är det personlighetsdanande, således att man kanske kan bli en starkare person. :wink:

#Silver har något lägre intrinsisk resistans (92,44%) än koppar, vilket gör att man för en given kabelresistans kan göra en silverkabel lite (3,85%) tunnare (isoleringen faller utanför detta resonemang).
Om man exempelvis utgår ifrån en kopparkabel med diametern 1,5 mm kan man ersätta den med en silverkabel med diametern 1,44 mm. Jippy-Yeiii!!! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-03 11:41, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 11:38

Ok.
Om jag säger så här då:Tips på lämpliga kabelmaterial,samt skärmning och lite hjälp på vägen :roll: önskas av kabeldåre i amatörklassen!
:P

Tack för informationen iallafall,Öhman!
Visdom e makt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 11:46

Det första du måste ta reda på är vilka egenskaper hos kabeln du behöver.

Längden brukar vara given av installationen, men därutöver (eller rättare sagt därifrån styrt) behöver du veta:

Vilken resistans och induktans skall kabeln ha för att passa till högtalarna maximalt bra?

Har du en effektförstärkare med ovanligt dålig dämpfaktor kan även denna behöva dras in i resonemanget, men annars är det bara att kontakta högtalartllverkaren för att få svar på exakt vilken drivimpedans den är konstruerad för att få musiken levererad via. :P

Detta kan alla seriösa (tihi..) högtalartillverkare svara på. Bara att ringa dem. 8)

En annan viktig info är förstås vilken kontakttyp du behöver i högtalarändarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-03 11:56

Matte:

Jag rekommenterar cat5 vätverkskabel för installationl, dvs den enkardeliga typen. De kan ge upphov till alla möjliga flätningsexperiment, eftersom de är mkt fiffigt färgkodade.

Har en fet (som i tjock) kabel gjord på 6st cat5, som är 6-flätad. 75m cat5 gick åt till 2 st 4 meter långa tampar. Idag skulle jag nog inte göra dem lika tjocka, men de imponerar iaf den klentrogne. :wink:

Bild på Obelix 6-flätad cat5

Som lågnivå är jag mkt nöjd med ct100-kabel.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 12:06

Nätverkskabel....?Till högtalarkablage? 8O
Måste ju erkänna att din Obelix e fet,men varför nätverkskabel?
Vad e fördelarna och hur går jag tillväga?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 12:14

Påminnelse:

iö skrev:Det första du måste ta reda på är vilka egenskaper hos kabeln...

...Vilken resistans och induktans skall kabeln ha för att passa till högtalarna maximalt bra?...

...Detta kan alla seriösa (tihi..) högtalartillverkare svara på. Bara att ringa dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-07-03 12:24

Jag har ett tag tänkt på att använda saftig koaxialkabel som högtalarkabel, detta med tanke på att induktansen då borde bli den lägsta möjliga. Kapacitansen kanske blir högre än för konventionella tvåledare men det borde inte vara så farligt. Lämpliga typer skulle vara RG213/214 eller H1000, Ledararean hamnar på ca 3 kvadratmillimeter med dom nämda typerna så det borde vara tillräckligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 12:35

Hör och häpna, jag bockade för 100+ -alternativet. Kontakterna kan vara rätt viktiga. Inte för ljudet, kanske, men för hanterbarheten. Jag önska att speakon eller nåt annat bra vore standard för högtalare. Bananer eller skruvkontakter är ett helsike och dessutom inte kortslutningssäkert. En lågnivåkabel går kanske att göra billigare, men å andra sidan kan man ju köpa såna på varuhuset, det blir både billigare och bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 12:38

Inget att skämmas för :wink:
Vad har du för teorier om vilken kontakt som egentligen ÄR bäst till högtalarna våra då? 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 12:41

Svante skrev:Hör och häpna, jag bockade för 100+ -alternativet.

Det gjorde jag också.

Men inte för att jag tycker att det "skall var dyrt", utan för att de andra alternativen var så orealistiska om kontakterna skall ingå.

En billig (vettig) terminerad kabel hamnar ju i det dyraste segmentet. Vilka som hamnar i de billigare vet jag inte.

Alternativen kunde lika gärna ha varit <1:-, <2:- eller >2:-. :wink:

Även där finns bara ett realistiskt alternativ (jag förutsatte två kanaler).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-03 13:09

matte:

Nu är det så att jag är maskinare i botten, så det elektriska är ett svart hål... :? :wink: Rätta mig gärna.

Iaf, vad jag fått lära mig är att nätkabel är bra att använda pga att isoleringen på varje kardel är teflonisolering, vilket skall vara ett bra dielektrikum, och det är ofta man i "hi end"-sammanhang hör detta med teflon, eller PTFE, tefzel som det också kan kallas. Även kravspecen på kabeln är rätt hög då de skall vara driftsäkra och inte innebära nätfel etc. Den stora tillverkningsvolymen drar ju ned kostnaden för en ganska avancerad kabel med höga krav. Ledarna är också tvinnade, vilket är ett gammalt trick för att den skall bli mindre känslig för störning utifrån och sådan störning som kabeln själv producerat. Man kan ju iof skala yttre höljet och fläta om dem, det funkar också. Det var därför jag tipsade om de färggranna färgerna på isoleringen, för att hålla reda på alla tåtar. :)

Terminerar man väl så tror jag att en cat5 är bra som tusan som just högtalarkabel. Det har förekommit även DIY-kablar gjorda av lackade, tunna kopparkablar, flätade och dragna i en tunn plastslang. Klart läckra!

Man kan ju komplettera alltsammans med en strumpa för att skärma, bara att testa sig fram.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 13:16

Vee-Eight kommer med ganska intressant fakta.Då min kompis med server har X antal meter cat5 över (har ringt han nyss),kommer jag prov-starta ett projekt med dylika.
Detta för att jag tycker d låter som en rolig sysselsättning!
Hur än resultatet blir,publicerar jag det här.

:)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-03 13:17

Att fläta är en skoj sysselsättning när man lyssnar på de gamla kablarna.. :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-03 13:23

MartinX skrev:Jag har ett tag tänkt på att använda saftig koaxialkabel som högtalarkabel, detta med tanke på att induktansen då borde bli den lägsta möjliga.

Jag har mätt lite på det där ;) och kan konstatera att induktansen på en koax inte är nämnvärt mycket lägre än hos en vanlig lampsladd. Inte alls ens! 8O Så det är bättre att labba med andra konstruktioner om man vill ha låg induktans. Ex genom att använda de tvinnade kardelena i en cat5 där den ena av de partvinnade används till minusledaren och den andra till plusledaren och så parallellkoppla så många av dessa par så att ledararean blir ok.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 13:34

Vee-Eight skrev:matte:

Nu är det så att jag är maskinare i botten, så det elektriska är ett svart hål... :? :wink: Rätta mig gärna.

Iaf, vad jag fått lära mig är att nätkabel är bra att använda pga att isoleringen på varje kardel är teflonisolering, vilket skall vara ett bra dielektrikum, och det är ofta man i "hi end"-sammanhang hör detta med teflon, eller PTFE, tefzel som det också kan kallas.

Fy skäms :oops: på V8 att kalla nätverkskabel för nätkabel, det är ju helt olika saker. 8)

Vill försiktigt påminna om att man bör börja med att ta reda på vilka egenskaper högtalarkabeln bör ha. Innan man gjort det kan man ju inte veta hur den skall byggas. :cry:

Om man inte utgår ifrån att den högtalare man äger konstruerats av någon/något företag som inte vet :oops: att kablar har resistans och induktans (>0 ohm, >0 uH) vill säga...
Är det en sådan högtalare man utgår ifrån så skall kabeln naturligtvis vara så lågohmig och så låginduktiv som det bara går. Men då måste man även minnas att impedansanpassa den på mottagaränden, över sisådär 100 000 Hz. Annars kan förstärkaren lida illa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 13:52

Mina högtalare är ett par modifierade Wharfedale Modus 8
som en vän har hjälpt mig med.
Han bytat ut allt innerkablage och fått till värsta (externa) delningsfiltret!Delar vid 160Hz och 4Khz!!
(Konjugatlänkar oxå)
Har inte hittat nån teknisk specifikation på nätet om dem,bara.
8 Ohm nominellt,samt 150W står bak på dem,men tror inte det gäller nu.
Taskigt nog e han i Thailand nån månad till... :(
Så jag har svårt att få exakta data om de...

(Och driver de med Cyrus AV-Master+Cyrus Xpa)
Senast redigerad av matte 2005-07-03 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 13:57

IngOehman skrev:Fy skäms :oops: på V8 att kalla nätverkskabel för nätkabel, det är ju helt olika saker. 8)

Ytterligare ett exempel, i klass med "högt ljud". Under min tid som PC-ansvarig fick jag många frågor av typen:
-Har du en sån där sladd?
-Vad då för sladd?
-Ja en nätkabel?
-Jaha, vad då för nätkabel?
-En sån där som sitter i vägguttaget.
-Jaha, vilken sort?
-Finns det flera?

etc.

Efter ett tag lärde jag mig att säga nätverkskabel, eller 220-kabel. Att införa helt nya otvetydiga ord, i stället för att definiera om "nätkabel" till det ena. Sen föll det på att de höjde nätspänningen till 230 volt, men iaf.

matte skrev:Inget att skämmas för :wink:
Vad har du för teorier om vilken kontakt som egentligen ÄR bäst till högtalarna våra då? 8)

Nja, det är just det, det är inte teori, utan praktik. Vilken modell som är bäst vet jag inte, men jag tycker att den där Speakon verkar bra, om än lite dyr. Enda andra alternativet är väl DIN-kontakten, men den är väl stendöd vid det här laget. Den ska iaf vara lätt att sätta i och ta ur och inte kunna kortsluta ledarna.

IngOehman skrev:Är det en sådan högtalare man utgår ifrån så skall kabeln naturligtvis vara så lågohmig och så låginduktiv som det bara går. Men då måste man även minnas att impedansanpassa den på mottagaränden, över sisådär 100 000 Hz. Annars kan förstärkaren lida illa.

...och jag kan inte låta bli att tycka följande: Induktans och resistans i en typisk lampsladd är så låg att det inte ger någon påverkan att tala om överhuvudtaget. Kanske kan man höra inverkan av induktansen, men so what? Hur mycket fel har högtalaren vid 20 kHz? Är det överhuvudtaget vettigt att fixa en avvikelse på 0,2 dB vid 20 kHz, även om den är hörbar?

Vidare tycker jag att det är skrot om en vanlig lampsladd inte ska kunna användas pga att förstärkaren blir instabil. Då är inte felet lampsladden utan förstärkaren. Släng förstärkaren isf!

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 14:18

Svante skrev:Är det överhuvudtaget vettigt att fixa en avvikelse på 0,2 dB vid 20 kHz, även om den är hörbar?

Både ja och nej.

Om högtalarkonstruktören suttit med superb kringutrustning och lyssnat på programmaterial av högsta klass (även självinspelat med mätmikrofoner med mindre toleranser än 0,2 dB) i hundratals timmar, för att skapa en så perfekt balanserad återgivnig som han eller hon förmår, så är det vettigt att inte rubba detta genom att använda en annan anslutningsimedans. Inte "ovettigt" i varje fall. :roll:

I ännu högre grad tycker jag det är vettigt att skaffa sig samma kabel (samma sort och samma längd, men förstås inte samma exemplar... :wink: ) till vänster och höger. Men det finns säkert dom som tycker att det inte heller spelar någon roll. Det är ju rätt svårt att höra en skillnad mellan H och V om 0,2 dB också.

Huruvida man som användare sedan tycker att det ena eller andra spelar roll eller inte får förstås var och en själv bedöma.

Men jag tycker att det är vettigt (rent av självklart) att varje seriös högtalartillverkare specificerar vilken resistans och induktans som kabeln bör ha, med toleranser. Annars har ju inte kunden ens möjlighet att få veta hur det skall gå till att få höra högtalaren som den var avsedd.

Vh, iö

PS. Jag läste Mattes högtalarombyggnadsbeskrivning med skräckblandat intresse. Det lät onekligen som en rad helt tumregelbaserade ingrepp... Är ombyggaren verkligen kunnig i ämnet?
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-03 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 14:33

jo,kunnig e han.Det kan jag garantera!
det e bara jag som utrycker mig dåligt. :oops:

kolla in dem på min fotosida, http://photobucket.com/albums/y197/swingelston/Hifi/

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-03 16:52

IngOehman skrev:Fy skäms :oops: på V8 att kalla nätverkskabel för nätkabel, det är ju helt olika saker. 8)

Som sagt, rätta mig gärna! :P :wink: Men å andra sidan; vilket nät menade du? Finns ju de som används i Smögen.. :wink: Eller kanske nån som är lite lustig i magen och lägger en dylika kabel i porslinsfåtöljen... 8O :D

Ni andra kan väl fortsätta närmare topic än jag?! :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 17:17

matte skrev:jo,kunnig e han.Det kan jag garantera!

Låt höra - hur ser den garantin ut? :wink:

På vilka grunder gör du bedömningen att han är kunnig?

Vh, iö

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 17:46

Låt höra - hur ser den garantin ut? :wink:

På vilka grunder gör du bedömningen att han är kunnig?

Vh, iö[/quote]

Jag känner människan sedan länge och litar på honom!Skulle den "garantin" inte räcka,så önskar jag alla lycka till på Faktiskt.se
och avslutar min tid här... :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 17:59

Det räcker bra!

Alla förklaringar hade räckt. Jag ville ju bara veta hur förklaringen såg ut. :wink:

Matte, kompis!

Vh, iö

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 18:09

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-03 20:34

Jag röstade direkt på 0-50:- Några meter lampsladd borde inte kosta mer. Förmodligen kostar högtalarkablar ingenting alls eftersom jag klipper dom från någon kasserad skrivbordslampa som ligger och dräller nånstans. Dom kapas sedan i rätt längd, räcker då precis fram till varje högtalare.

Sedan skiljer jag på terminering och kontaktering. Jag kontakterar inte mina högtalarkablar eftersom jag kör med klämkontakter på högtalarna, som är de som sedan terminerar samma kablar. Då termineras dom med 8 ohm nominellt. (eller 16 eller nåt annat, ofta skilt från noll ohm).

I andra änden, mot förstärkaren kör jag också klämmisar. Vill inte gärna ha en massa förluster i olika konstiga högtalarkontakter. Om inte annat blir det vådliga KiK-förluster i sådana kontakter.

Hittar jag ingen skrivbordslampa så använder jag högtalarkabel.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-03 21:27

Svante: På vilket sätt är kostnaden med Speakon ett problem? Vet man bara var man ska köpa tycker jag att priserna är minst sagt överkomliga.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-07-03 21:40

...och var ska man köpa?

Nästa

Återgå till DIY-forum