Vettig ny högtalare från Troels

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Vettig ny högtalare från Troels

Inläggav Kraniet » 2020-10-30 12:08

Det här är nog en väldigt prisvärd högtalare att bygga sett till bang/buck.
2,5vägare med Scan-Speak Discovery 6,5 tums midbas och 8 tum bas i basreflex.
Torde hamna på ca 3000 per låda.

http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861.htm

saknar bara mätningar på off-axis men det borde se rätt bra ut.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Re: Vettig ny högtalare från Troels

Inläggav Morello » 2020-10-30 12:15

Helfestligt med olika storlek på elementen - överstyr de samtidigt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-30 13:21

Kraniet skrev:Det här är nog en väldigt prisvärd högtalare att bygga sett till bang/buck.

Som Morello skriver så är kanske en 2,5 vägare ingen bra ideˋ med olika element ?
Inte bara överstyrningarna kommer se olika ut , utan även fasen blir väl inte helt lika pga elementens olikheter då de kommer spela delvis i samma frekvensregister ?

Iövrigt väldigt snyggt bygge som vanligt då Troels varit framme :)

Denna trorjag låter bättre :
http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-3W-Discovery.htm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-30 13:35

Wilsson Audio har gjort eller kanske gör en helknasig högtalare med två helt olika typer av baselement, spelandes i samma kabinett. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-30 13:45

Morello skrev:Wilsson Audio har gjort eller kanske gör en helknasig högtalare med två helt olika typer av baselement, spelandes i samma kabinett. 8O

Gör fortfarande. Scan-speak 28W tillsammans med 32W. Det mindre elementet överstyrs först och sedan blir det kaos. Nu spelar det inte så stor roll i praktiken då man kan dra på riktigt ordentligt innan gränsen nås.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-30 13:51

Audiobranschen saknar motstycke ifråga om knasigheter!
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-10-30 14:31

Skillnaden i detta fallet mot tex en trevägare är att det i området där elementen överlappar finns en samlad konarea på 370 cm2 att tillgå.
Vet inte hur stort problem det är att de spelar som 2,5väg i praktiken. Det mindre elementet spelar i en egen sluten volym medan det större är basreflex.

Över 150 Hz kroknar de båda ungefär samtidigt.
Senast redigerad av Kraniet 2020-10-30 14:44, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2020-10-30 14:33

Såvitt jag förstår är det en 3-vägare?

Eller läser jag filtret fel?

Edit, japp, det verkar så.
Senast redigerad av platon1980 2020-10-30 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-10-30 14:35

platon1980 skrev:Såvitt jag förstår är det en 3-vägare?

Eller läser jag filtret fel?

Det är en 2,5-vägare
The benefit of running an 8" and 6" in a 2½-way fashion is the increase in membrane area to around 370 cm^2
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-30 16:18

Är Troels ens medveten om det mindre braiga att köra 2,5 - vägare med olika element ? Jag tror inte det.

R.Crawford som gjorde en av de första ( kanske den allra första ) 2.5 vägaren i form av Linn Kaber 1990 skriver i ett av sina whitepapers att elementen bör vara identiska.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-10-30 16:42

Tangband skrev:Är Troels ens medveten om det mindre braiga att köra 2,5 - vägare med olika element ? Jag tror inte det.

R.Crawford som gjorde en av de första ( kanske den allra första ) 2.5 vägaren i form av Linn Kaber 1990 skriver i ett av sina whitepapers att elementen bör vara identiska.

Varför skulle det vara så dåligt? Om du använder två likadana element storknar de ju lika fort ändå. Men du får inte fördelen med den större konarean.
Kanske kan det ses som "slösaktigt" att du begränsar hur mycket du kan utnyttja det större elementet. Men för 300kr per låda kan det ju vara värt det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-10-30 17:06

Hittar inte i hans beskrivning hur långt upp 8" hjälper till. Till baffelsteget (som brukligt i 2,5vägs?) eller hela vägen upp till delning mot diskanten?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-02 11:06

Emanuelgbg skrev:Hittar inte i hans beskrivning hur långt upp 8" hjälper till. Till baffelsteget (som brukligt i 2,5vägs?) eller hela vägen upp till delning mot diskanten?

Ja du. Står ju inte. Men om man kikar på den summerade kruvan och ör de två elementen så syns 22W bidraget till kurvan upp till 2kHz iaf. Det är ju en första ordningens avrullning så de bör ju överlappa ett rätt stort område
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-02 13:06

Är det att två olika element med ev olika spridningsegenskaper, dist osv och som då spelar i samma register som kan ge problem? Kan ni som dissar lösningen förklara för en okunnig? För pumpförmågan i basen är det en fördel med större membranyta. Hade det ändå varit bättre om den varit en 3-vägskonstruktion?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-11-02 13:10

Med ena elementet i basreflex och andra i sluten låda kommer faslägena mellan elementen att variera kraftigt i det lägre frekvensregistret, vilket inte bådar gott för någon synergieffekt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-02 13:50

Emanuelgbg skrev:Är det att två olika element med ev olika spridningsegenskaper, dist osv och som då spelar i samma register som kan ge problem? Kan ni som dissar lösningen förklara för en okunnig? För pumpförmågan i basen är det en fördel med större membranyta. Hade det ändå varit bättre om den varit en 3-vägskonstruktion?

Det kan bli problem då olika element ska spela samma register.

Olika element = olika fasgång och olika frekvensgång = sämre än ett singel-baselement på vissa parametrar.

Samma element= samma fasgång och samma frekvensgång inom de verksamma områdena ( det ena elementet rullar av tidigare, med fördel där baffeln slutar stödja ) = bättre på nästan alla sätt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-02 15:04

Faktiskt är verkligen befolkat av folk med ingenjörssjälar :)
Man ser en udda lösning, första frågan är " vad händer när man pressar denna till maxgränsen, blir det inte dåligt då" ?

Det finns tre nivåer av säkerhet:

Barnsäkert, finns tom CE märkning och harmoniserade standarder
Operatörssäkert, krävs en ingenjör för att krångla till det hit med tillräckligt många skydd och förreglingar
Ingenjörssäkert, ett presumptivt konstruktionstillstånd som ingen har uppnått i den fysiska världen

Sedan finns det entreprenörsingenjören som inflikar att när du pressat den till max har du redan gått bortom alla rimliga gränser för vad som är kommersiellt nödvändigt :)

Murkas

Inläggav Murkas » 2020-11-04 22:08

Kraniet skrev:Det här är nog en väldigt prisvärd högtalare att bygga sett till bang/buck.

Sugen på att bygga denna. Finns 2 olika alternativ för filter - Level 1 och Level 2. Vad tror ni? Pärlor för svin eller är det självklart att man ska välja Level1?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-05 20:43

Murkas skrev:

Sugen på att bygga denna. Finns 2 olika alternativ för filter - Level 1 och Level 2. Vad tror ni? Pärlor för svin eller är det självklart att man ska välja Level1?

Jag tycker Troels lägger väldigt mycket pengar på delningsfilter. Har svårt att se att det ger så mycket över "tillräckligt bra" komponenter. Så level 1 duger gott skulle jag säga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2020-11-06 09:05

Kraniet skrev:
Murkas skrev:

Jag tycker Troels lägger väldigt mycket pengar på delningsfilter. Har svårt att se att det ger så mycket över "tillräckligt bra" komponenter. Så level 1 duger gott skulle jag säga.

Notera att level 1 är den dyrare. Tillåme level 2 har ju dyrare kondingar än nödvändigt. Och silverpläterad kabel?! :roll:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-06 11:01

Tank skrev:
Kraniet skrev:
Murkas skrev:

Notera att level 1 är den dyrare. Tillåme level 2 har ju dyrare kondingar än nödvändigt. Och silverpläterad kabel?! :roll:

Ah jag läste listan fel..

Nä man sparar som sagt en del slantar om man köper filterkomponenterna från annat håll.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-06 12:54

Ja, det gödlas med dyra filterkomponenter. Han jobbar på uppdrag från Jantzen och tanken är att sälja produkter vilket man ev får se igenom lite.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2020-11-06 20:21

Håller med angående filterkomponenter, men iom hans koppling till Jantzen, så säljs väl detta endast som filterkit.
Han avslöjar väl inga värden numera. Har för mig att före samarbetet fanns de ofta angivna.

Förresten, hade inte (90-tal?) Dali 800/810 en 8” och en 6,5” som jobbade parallellt? Iof frångick de det i efterföljaren.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-14 11:20

paa skrev:Med ena elementet i basreflex och andra i sluten låda kommer faslägena mellan elementen att variera kraftigt i det lägre frekvensregistret, vilket inte bådar gott för någon synergieffekt.

Eftersom jag jobbade i databranchen knappade jag i början av 80-talet in ett högtalarlådprogram som fanns i IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet. Hur som helst kring 1990 hade Cerwin Vega en högtalare med dubbla basar i olika storlek. Aha, tänkte jag då borde de båda elementens impedanstoppar kunna ta ut varandra, enkelt att göra passivt filter. Jag skrev om programmet så man kunde köra två element i två lådor samtidigt och summerade komplext. Mycket labbande med parametrar fram och tillbaka. Jo, man kunde få en jämn och snygg impedanskurva, men responsen blev alltid konstig. Jag la ner projektet.

Det borde gå med olika element om båda är likadant avstämda, men Tröls blandar ju sluten och reflex.

Finns det moderna lådprogram där man kan parallellköra två olika element? Då är det ju enkelt att testa den här lösningen och få ett definitivt svar.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-11-14 15:46

RJohan skrev:
paa skrev:Med ena elementet i basreflex och andra i sluten låda kommer faslägena mellan elementen att variera kraftigt i det lägre frekvensregistret, vilket inte bådar gott för någon synergieffekt.

Eftersom jag jobbade i databranchen knappade jag i början av 80-talet in ett högtalarlådprogram som fanns i IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet. Hur som helst kring 1990 hade Cerwin Vega en högtalare med dubbla basar i olika storlek. Aha, tänkte jag då borde de båda elementens impedanstoppar kunna ta ut varandra, enkelt att göra passivt filter. Jag skrev om programmet så man kunde köra två element i två lådor samtidigt och summerade komplext. Mycket labbande med parametrar fram och tillbaka. Jo, man kunde få en jämn och snygg impedanskurva, men responsen blev alltid konstig. Jag la ner projektet.[...]

Kan man möjligen få se en kopia av publikationen "IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet" och/eller ditt eget knåpande?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-15 08:38

MacBruce skrev:
RJohan skrev:

Eftersom jag jobbade i databranchen knappade jag i början av 80-talet in ett högtalarlådprogram som fanns i IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet. Hur som helst kring 1990 hade Cerwin Vega en högtalare med dubbla basar i olika storlek. Aha, tänkte jag då borde de båda elementens impedanstoppar kunna ta ut varandra, enkelt att göra passivt filter. Jag skrev om programmet så man kunde köra två element i två lådor samtidigt och summerade komplext. Mycket labbande med parametrar fram och tillbaka. Jo, man kunde få en jämn och snygg impedanskurva, men responsen blev alltid konstig. Jag la ner projektet.[...]

Kan man möjligen få se en kopia av publikationen "IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet" och/eller ditt eget knåpande?

Sorry, allt är borta. Ett antal flyttar + att programmet fanns på någon slängd diskett... IEEEEEEEEEEEEEEEE artikeln fick jag en kopia av på KTH's bibliotek när det begav sej. Borde finnas kvar(?), jag är rätt säker att det var årgång 1972.

Hmmmmm, kanske finns på nätet?

Här finns artikeln i deras index: https://ieeexplore.ieee.org/document/1162409/metrics#metrics Jag som vanlig dödlig verkar inte kunna få ut den :(

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-11-15 09:43

RJohan skrev:
MacBruce skrev:
RJohan skrev:

Sorry, allt är borta. Ett antal flyttar + att programmet fanns på någon slängd diskett... IEEEEEEEEEEEEEEEE artikeln fick jag en kopia av på KTH's bibliotek när det begav sej. Borde finnas kvar(?), jag är rätt säker att det var årgång 1972.

Här finns artikeln i deras index: https://ieeexplore.ieee.org/document/1162409/metrics#metrics Jag som vanlig dödlig verkar inte kunna få ut den :(

Jag, som om möjligt ännu dödligare, kan inte heller få ut den... ;-) Men "Program WOOF" — kan det möjligen vara det Fortran-program som jag översatte till Pascal på sent 70-tal? (Av Susan Lee & Michael Lampton om jag minns rätt?). ;-) (Har f.ö. full sympati med dina upplevelser av förluster efter upprepade flytt!)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-15 13:32

MacBruce skrev:
RJohan skrev:
MacBruce skrev:

Jag, som om möjligt ännu dödligare, kan inte heller få ut den... ;-) Men "Program WOOF" — kan det möjligen vara det Fortran-program som jag översatte till Pascal på sent 70-tal? (Av Susan Lee & Michael Lampton om jag minns rätt?). ;-) (Har f.ö. full sympati med dina upplevelser av förluster efter upprepade flytt!)

Det var i Fortran, ja. Det kan ju inte ha funnits många program på den tiden. Så här efteråt undrar jag själv hur jag ens fick nys om det. Jag skrev förresten ocskå om det för att klara bandpasslådor.

Program för delningsfilter fanns inte alls, så jag skrev ett själv. Samma där, borta.

Fanns det förresten stöd för komplexa tal i Pascal, eller fick du tota ihop egna funktioner för det?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-11-16 06:10

RJohan skrev:
MacBruce skrev:
RJohan skrev:

Det var i Fortran, ja. Det kan ju inte ha funnits många program på den tiden. Så här efteråt undrar jag själv hur jag ens fick nys om det. Jag skrev förresten ocskå om det för att klara bandpasslådor.

Program för delningsfilter fanns inte alls, så jag skrev ett själv. Samma där, borta.

Fanns det förresten stöd för komplexa tal i Pascal, eller fick du tota ihop egna funktioner för det?

Jag hade visserligen två olika Fortrankompilatorer men ingen av dem hade CMPLX. Det hade inte Pascalen heller - men jag råkade just då vara lite betuttad i det språket. Fick göra det "för hand", ja. :-)
Antropomorfiera mera!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-11-21 00:51

MacBruce skrev:
RJohan skrev:
MacBruce skrev:

Jag hade visserligen två olika Fortrankompilatorer men ingen av dem hade CMPLX. Det hade inte Pascalen heller - men jag råkade just då vara lite betuttad i det språket. Fick göra det "för hand", ja. :-)

Hittade "oförhappandes" en kopia av artikeln i en pärm... Det var Michael Lampton som hade skrivit den, ensam den här gången.
Antropomorfiera mera!

Nästa

Återgå till DIY-forum