Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Det här är nog en väldigt prisvärd högtalare att bygga sett till bang/buck.
2,5vägare med Scan-Speak Discovery 6,5 tums midbas och 8 tum bas i basreflex.
Torde hamna på ca 3000 per låda.
http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861.htm
saknar bara mätningar på off-axis men det borde se rätt bra ut.
Morello skrev:Wilsson Audio har gjort eller kanske gör en helknasig högtalare med två helt olika typer av baselement, spelandes i samma kabinett.
platon1980 skrev:Såvitt jag förstår är det en 3-vägare?
Eller läser jag filtret fel?
The benefit of running an 8" and 6" in a 2½-way fashion is the increase in membrane area to around 370 cm^2
Tangband skrev:Är Troels ens medveten om det mindre braiga att köra 2,5 - vägare med olika element ? Jag tror inte det.
R.Crawford som gjorde en av de första ( kanske den allra första ) 2.5 vägaren i form av Linn Kaber 1990 skriver i ett av sina whitepapers att elementen bör vara identiska.
Emanuelgbg skrev:Hittar inte i hans beskrivning hur långt upp 8" hjälper till. Till baffelsteget (som brukligt i 2,5vägs?) eller hela vägen upp till delning mot diskanten?
Emanuelgbg skrev:Är det att två olika element med ev olika spridningsegenskaper, dist osv och som då spelar i samma register som kan ge problem? Kan ni som dissar lösningen förklara för en okunnig? För pumpförmågan i basen är det en fördel med större membranyta. Hade det ändå varit bättre om den varit en 3-vägskonstruktion?
Kraniet skrev:Det här är nog en väldigt prisvärd högtalare att bygga sett till bang/buck.
Murkas skrev:Kraniet skrev:Det här är nog en väldigt prisvärd högtalare att bygga sett till bang/buck.
Sugen på att bygga denna. Finns 2 olika alternativ för filter - Level 1 och Level 2. Vad tror ni? Pärlor för svin eller är det självklart att man ska välja Level1?
Kraniet skrev:Murkas skrev:Kraniet skrev:Det här är nog en väldigt prisvärd högtalare att bygga sett till bang/buck.
Sugen på att bygga denna. Finns 2 olika alternativ för filter - Level 1 och Level 2. Vad tror ni? Pärlor för svin eller är det självklart att man ska välja Level1?
Jag tycker Troels lägger väldigt mycket pengar på delningsfilter. Har svårt att se att det ger så mycket över "tillräckligt bra" komponenter. Så level 1 duger gott skulle jag säga.
Tank skrev:Kraniet skrev:Murkas skrev:
Jag tycker Troels lägger väldigt mycket pengar på delningsfilter. Har svårt att se att det ger så mycket över "tillräckligt bra" komponenter. Så level 1 duger gott skulle jag säga.
Notera att level 1 är den dyrare. Tillåme level 2 har ju dyrare kondingar än nödvändigt. Och silverpläterad kabel?!
paa skrev:Med ena elementet i basreflex och andra i sluten låda kommer faslägena mellan elementen att variera kraftigt i det lägre frekvensregistret, vilket inte bådar gott för någon synergieffekt.
RJohan skrev:paa skrev:Med ena elementet i basreflex och andra i sluten låda kommer faslägena mellan elementen att variera kraftigt i det lägre frekvensregistret, vilket inte bådar gott för någon synergieffekt.
Eftersom jag jobbade i databranchen knappade jag i början av 80-talet in ett högtalarlådprogram som fanns i IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet. Hur som helst kring 1990 hade Cerwin Vega en högtalare med dubbla basar i olika storlek. Aha, tänkte jag då borde de båda elementens impedanstoppar kunna ta ut varandra, enkelt att göra passivt filter. Jag skrev om programmet så man kunde köra två element i två lådor samtidigt och summerade komplext. Mycket labbande med parametrar fram och tillbaka. Jo, man kunde få en jämn och snygg impedanskurva, men responsen blev alltid konstig. Jag la ner projektet.[...]
MacBruce skrev:RJohan skrev:paa skrev:Med ena elementet i basreflex och andra i sluten låda kommer faslägena mellan elementen att variera kraftigt i det lägre frekvensregistret, vilket inte bådar gott för någon synergieffekt.
Eftersom jag jobbade i databranchen knappade jag i början av 80-talet in ett högtalarlådprogram som fanns i IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet. Hur som helst kring 1990 hade Cerwin Vega en högtalare med dubbla basar i olika storlek. Aha, tänkte jag då borde de båda elementens impedanstoppar kunna ta ut varandra, enkelt att göra passivt filter. Jag skrev om programmet så man kunde köra två element i två lådor samtidigt och summerade komplext. Mycket labbande med parametrar fram och tillbaka. Jo, man kunde få en jämn och snygg impedanskurva, men responsen blev alltid konstig. Jag la ner projektet.[...]
Kan man möjligen få se en kopia av publikationen "IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet" och/eller ditt eget knåpande?
RJohan skrev:MacBruce skrev:RJohan skrev:
Kan man möjligen få se en kopia av publikationen "IEEEEEEEE transactions i början av 70-talet" och/eller ditt eget knåpande?
Sorry, allt är borta. Ett antal flyttar + att programmet fanns på någon slängd diskett... IEEEEEEEEEEEEEEEE artikeln fick jag en kopia av på KTH's bibliotek när det begav sej. Borde finnas kvar(?), jag är rätt säker att det var årgång 1972.
Hmmmmm, kanske finns på nätet?
Här finns artikeln i deras index: https://ieeexplore.ieee.org/document/1162409/metrics#metrics Jag som vanlig dödlig verkar inte kunna få ut den
MacBruce skrev:RJohan skrev:MacBruce skrev:
Sorry, allt är borta. Ett antal flyttar + att programmet fanns på någon slängd diskett... IEEEEEEEEEEEEEEEE artikeln fick jag en kopia av på KTH's bibliotek när det begav sej. Borde finnas kvar(?), jag är rätt säker att det var årgång 1972.
Här finns artikeln i deras index: https://ieeexplore.ieee.org/document/1162409/metrics#metrics Jag som vanlig dödlig verkar inte kunna få ut den
Jag, som om möjligt ännu dödligare, kan inte heller få ut den...Men "Program WOOF" — kan det möjligen vara det Fortran-program som jag översatte till Pascal på sent 70-tal? (Av Susan Lee & Michael Lampton om jag minns rätt?).
(Har f.ö. full sympati med dina upplevelser av förluster efter upprepade flytt!)
RJohan skrev:MacBruce skrev:RJohan skrev:
Jag, som om möjligt ännu dödligare, kan inte heller få ut den...Men "Program WOOF" — kan det möjligen vara det Fortran-program som jag översatte till Pascal på sent 70-tal? (Av Susan Lee & Michael Lampton om jag minns rätt?).
(Har f.ö. full sympati med dina upplevelser av förluster efter upprepade flytt!)
Det var i Fortran, ja. Det kan ju inte ha funnits många program på den tiden. Så här efteråt undrar jag själv hur jag ens fick nys om det. Jag skrev förresten ocskå om det för att klara bandpasslådor.
Program för delningsfilter fanns inte alls, så jag skrev ett själv. Samma där, borta.
Fanns det förresten stöd för komplexa tal i Pascal, eller fick du tota ihop egna funktioner för det?
MacBruce skrev:RJohan skrev:MacBruce skrev:
Det var i Fortran, ja. Det kan ju inte ha funnits många program på den tiden. Så här efteråt undrar jag själv hur jag ens fick nys om det. Jag skrev förresten ocskå om det för att klara bandpasslådor.
Program för delningsfilter fanns inte alls, så jag skrev ett själv. Samma där, borta.
Fanns det förresten stöd för komplexa tal i Pascal, eller fick du tota ihop egna funktioner för det?
Jag hade visserligen två olika Fortrankompilatorer men ingen av dem hade CMPLX. Det hade inte Pascalen heller - men jag råkade just då vara lite betuttad i det språket. Fick göra det "för hand", ja.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster