Moderator: Redaktörer
I-or skrev:En ganska ordinär placering med elementen på olika sidor av högtalaren kan bli i det närmaste meningslös över ca 40 Hz. Detta beror på att rumsresonanserna ger kraftigt olika bidrag för de två elementen och därmed reducerar utsläckningen av jämna ordningars distorsion.
Högst prestanda i rummet får man om man låter elementens ljudtrycksbidrag summeras via en liten frontkavitet. Det finns många varianter på detta koncept.
Ytterligare en möjlighet som fungerar nästan lika bra är att montera elementen så tätt som möjligt i höjdled på samma sida av högtalaren eftersom höjdresonanserna har lägst modaltäthet och därmed ger minst inverkan på frekvensgången. Detta ger dock ingen kraftutsläckning.
Maarten skrev:Kan lägga till ett fjärde alternativ; soffsubben: viewtopic.php?f=3&t=71680&hilit=soffbas. Om det är en modell att nyttja beror på ditt elements distorsionsprofil.
Tror du att många personer här vet vad de tre ovan innebär eller tänker du att de som vet är de mest lämpliga att svara? (Jag tänker inte så). Jag tror alltså att du ökar sannolikheten för goda svar om du utvecklar ditt första inlägg.
NADifierad skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2149575#p2149575
Jag gjorde en variant på V-montage, som jag tyckte funka bra .
I-or skrev:Man behöver inte mäta distorsionen. Andratonen minskar relativt push-push med åtminstone 10 dB (ca 3 ggr) och tredjetonen blir opåverkad. Det bör noteras att elementen bör dela bakkavitet så att de för låga frekvenser kopplas akustiskt.
Även om andratonen typiskt dominerar THD så blir den hörbara effekten ungefär en halvering av olinjäriteterna eftersom tredjetonen har betydligt större hörbarhet.
I-or skrev:Högst prestanda i rummet får man om man låter elementens ljudtrycksbidrag summeras via en liten frontkavitet. Det finns många varianter på detta koncept.
Doofus skrev:Du hade inte ett tips på storleken på kavitet och dess öppning?

Glebster skrev:Intressant tråd för mig och mina övervägande för biorum då även jag har åtta element till förfogande. Vad är fördelen/nackdelen med de fyra utstrålningspunkterna jämfört med att tex distribuera baselement jämnt på översida och undersida frontvägg? Varför inte placera mynningarna så nära hörnet som möjligt för maximalt rumsbidrag?
Kan tillägga att jag är intresserad av en mer jämn basfördelning i rummet än den jag har idag med bara två basar.
I-or skrev:När det gäller detta så är övertygad om att man med en adekvat uppställning (d.v.s. en vertikal resonansfrekvens nedåt 5 Hz) skulle kunna eliminera de negativa effekterna från de stora dynamiska krafterna. Nu var dock kraftutsläckning ett krav från trådstartaren.
Angående ritningarna ovan så finns det för övrigt ingen anledning att vinkla elementen. Kraftutsläckningen blir effektivare utan vinkel och akustiskt blir det ingen märkbar skillnad.
(Det är även i det närmaste meningslöst att använda dubbla skivor för baffeldelen - elementkorgarna styvar upp den delen av lådan och dessutom är strukturmoderna globala.)
Blir det push-pull eller push-push-montage? Med push-pull-montage, d.v.s. med ena motorn vänd utåt, bör man korrigera lådvolymen en aning om man vill ha samma nettovolym.
I-or skrev:Källplaceringen längs den största rumsdimensionen är viktigast eftersom denna dominerar modaltätheten. I höjdled har placeringen liten betydelse för basmoduler i normala rum eftersom endast en mod ligger i passbandet med en delningsfrekvens om 80 Hz.
Under ca 40 Hz är källorna ovan akustiskt sett placerade i hörnen eftersom avståndet är mindre än 1/8 våglängd.
momotom skrev:Du behöver inga islagsmuttrar osv i 18mm björkplywood. Allt under 4mm skruv brukar gå av om man inte förborrar rätt. Hör av dig om du vill ha hjälp med material, du bor väl bara ett stenkast från mig?
I-or skrev:Med ett av elementen monterat med motorn utåt släcker man ut jämna ordningars distorsionskomponenter, vilket ger ett något renare ljud. Detta beror på att asymmetrin för motor och upphängning vid rörelse in- och ut balanseras bort.
Anledningen till att man vill ha stor öppen area och liten frontkavitet är att det uppstår en Helmholtzresonans som höjer distorsionen en del om denna hamnar alltför lågt i frekvens. För montaget ovan fungerar det väl med parallella bafflar och skillnaden mot vinklade dito blir försumbar.
Vad gäller att skapa precis samma kavitetsvolym för ett inverterat element så är detta mest för den supernoggranne (vilket är min erfarenhet av audiofiler). I praktiken kommer man inte att höra någon skillnad.
momotom skrev:Mitt emot Askers by, så 15km via ormkullarna
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster