Komorok basmöbelkonstruktion & Infradiskussion

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-02-18 23:12

komorok skrev:www.spectrumaudio.de

4st CSS SDX15 för 1400 euro inklusive frakt.

Hittar dem inte på sidan... ska de ta in dem eller är jag blind bara?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-18 23:26

komorok skrev:Boom:

Du får gärna berätta hur de beter sig under avstämningen. Jag har
ingen aning. Jag gör detta för att lära mig om bassystem.

johaneriksson:

Nej. Skicka ett PM om du är seriöst intresserad. Allt är till salu till rätt
pris. 10 kkr är inte rätt pris :wink: .

har gjort mitt bästa att få dom att bottna men har inte lyckats
sen är jag lite osäker om du har simulerat med rums stöd eller ej för när jag beräknar så räknar jag inte med rums stöd
sen har jag lite förkärlek till stora slavbas system med riktigt lång slagiga slavar minst 3tum one way.
men jag skulle tro att du skulle klara dig på runt 17hz då kan du mata dom med full effekt vid rätt lådvolym och det är tillräckligt för att pumpen skall må dåligt .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-02-18 23:36

Nefilim skrev:
bakerman22 skrev:
Nefilim skrev:
bakerman22 skrev:Tänkte att jag skulle lägga in en bild på mina små nätta som jag byggt med Tempest X, men jag fattar inte hur man postar en bild i forumet... :(

Lättast är detta:
www.geting.se

Det går inte att posta direkt i forumet eller...? Måste man länka...?

Sorry för OT, men försöker få upp en bild på mina Tempest X... :oops:

Dessa?

Bild

Det är lite krångligare att kopiera bilder från Min Hembio.

Ja just det ! :D
Det är mina små söta lådor. Har två. Gjorda i flytspackel. Isobarikmonterade Tempest X. Däremot inte så hög WAF kanske..

M50

Inläggav M50 » 2010-02-19 00:09

boom skrev:
M50 skrev:Boom:
Tack för tipset om CSS och länken till Finland.

/M50

vad sägs om en sdx18 som det ryktas om sen kommer sdx15 mk2

Hmm, visst Boom kunde det vara intressant men bl.a. boendeförhållande medger inte 18" element hos mig och gränsen går nu vid 15" element.

Okej, intressant tips om möjliga SDX15 Mk2, men det lär fortfarande dröja en tid till innan jag kan bygga något åt mig själv - kanske senare i år? Men man få aktualisera frågan för en själv när det bli aktuellt.

komorok skrev:Jag for ned till Chrisss en sväng för att vi skulle kunna skissa lite tillsammans. Otroligt snäll som han är så skissade han upp min vägg i CAD och vi placerade ut basmodulerna med CSS 15 som
jag tänkt mig i mitt huvud.

* Bild *

Förslaget fick nyss tummen ned av min kära fru, så jag får jobba vidare
på den svåra uppgiften att dölja 600 liter basfundament.

Sen jämförde vi de kurvor jag fått fram mot varandra och vi är ganska
överens om att CSS 15 är det bästa elementet vi hittat ännu om man
tittar på de simuleringar jag gjort.

Vad trevligt att se den bilden som du och Chrisss har "kokat" ihop med CCS SDX15 elementen i låda tillsammans med pi60s.

Ja, vissa saker kan vara svårt att få en acceptans av sin motpart - flickvän/frun i det här fallet och det kan blir att arbeta på den biten för att finna en lösning på problemet. Jag får hoppas du når fram till en lösning mellan dig och din fru.

Som jag har uppfattat från olika forums på Internet så finns det mycket gillande bland många människor för just SDX15 elementet, med tanke på t.ex. prestanda/egenskaper vs. kostnad, som kanske var intressant för dig och då gav jag dig det tipset till dig något som tycks ha gått hem med ett gillande även hos dig/Chrisss. Ja, även jag har ett visst intresse för det elementet.

Det ska bli intressant att följa fortsättningen på valet av element...

Bele skrev:
komorok skrev:www.spectrumaudio.de

4st CSS SDX15 för 1400 euro inklusive frakt.

Hittar dem inte på sidan... ska de ta in dem eller är jag blind bara?

Jag gissar på att herr Komorok har skickat ett e-brev ned till Tyskland och sedan fått ett svar på dem, att de kan sälja dem till honom.

Bakerman22:
Ja, det var några små "söta" lådor du har - host, "bara" på 205 pannor per styck (!) men har du kanske inte funderat på lite mer ytlig dekor?

Det bör nog ge rätt bra tryck/upplevelse med de här Tempest-X 15" elementen och med det övriga systemet i ditt biorum.

/M50

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-02-19 00:31

M50 skrev:
Bakerman22:
Ja, det var några små "söta" lådor du har - host, "bara" på 205 pannor per styck (!) men har du kanske inte funderat på lite mer ytlig dekor?

Det bör nog ge rätt bra tryck/upplevelse med de här Tempest-X 15" elementen och med det övriga systemet i ditt biorum.

/M50

Det var lite hela grejen med dom. Jag har gjort både en låda i mattsvart och en som jag fick till riktigt riktigt bra svart high gloss på, men dom här ville jag behålla riktigt grova och ruffiga. :)
Jovars, det trycker på ganska bra. Dubbla frontar och center är dock bara på prov.
Dubbel delning i basen är inte så lätt att få till, men har lyckats ganska bra tror jag. Tveklöst så är ju Tempest X stadiga och välbyggda element.
Något låg känslighet dock. Vill ha mycket effekt.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-02-19 00:53

Bele skrev:Ett litet inlägg från mig i denna tråd då.

Har själv byggt med shiva x-12, dock basreflex, och anser att det är ett prisvärt alternativ. Helt ok element som kan spela djuupt! (gen I)

Sen tycker jag att CSS:s element ser riktigt intressanta ut... Och jag har en (mycket) stark känsla av att de kommer få en svensk distributör inom kort! :wink:

Här tänkte jag att folk skulle börja bli lite nyfikna och ställa frågor så att jag kunde känna mig viktig för att jag hade lite "inside info", men icke! :lol:

Kan iaf. berätta att hela (eller nästan, tror jag) CSS's sortiment kommer att börja säljas från en ny svensk distributör inom kort... nån vecka eller så. Har själv bokat två SDX 15 tillsammans med 4 slavar. :D

M50

Inläggav M50 » 2010-02-19 01:27

Bakerman22:
Jag skulle då inte använda lådor med obehandlad betong då det finns flera nackdelar med det men är man fast med den råa utseendet på betongen är det svårare sak att lösa.

Ja, att göra delning mellan olika bassystem är inte alltid lätt att få till det bra med rätt ljudkurva mellan de olika elementen/systemen. Men du tycks ha fått ihop ett system som du gillar och det är en viktig aspekt i sammanhanget.

Bele:
Jag är då nyfiken... hur långt bort är det gissningsvis med en svensk distributör för CSS sortimentet och hur kan t.ex. prisbilden vara mot t.ex. andra Europeiska handlare?

/M50

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-19 06:39

M50 skrev:Bakerman22:
Jag skulle då inte använda lådor med obehandlad betong då det finns flera nackdelar med det men är man fast med den råa utseendet på betongen är det svårare sak att lösa.

Ja, att göra delning mellan olika bassystem är inte alltid lätt att få till det bra med rätt ljudkurva mellan de olika elementen/systemen. Men du tycks ha fått ihop ett system som du gillar och det är en viktig aspekt i sammanhanget.

Bele:
Jag är då nyfiken... hur långt bort är det gissningsvis med en svensk distributör för CSS sortimentet och hur kan t.ex. prisbilden vara mot t.ex. andra Europeiska handlare?

/M50

skulle tro att det blir dyrt för om man tittade vad streaming audio tog för elementen så var det billigare att importera dom själva med en bulvan som köpte dom i usa .

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-19 09:36

subjektivisten skrev:
komorok skrev:Jag vill inte ha ett slavbassystem avstämt på 13 Hz. För vad händer
med ljudet under 13 Hz som jag är intresserad av att återge?

Frågan är om det är något att hämta det. Jag försökt få fram lite fakta om detta i en annan tråd men det verkar mest vara generella påstående utan någon direkt grund som kom fram. För vad är det för mening att ha återgivning vid 10 hz om man inte märker av det?
Som sagt, hade varit intressant att göra riktiga blindtester på detta.

Here we go again, with a twist!
Vad är det för fakta du vill ha?
För övrigt kan jag lova att 10hz märker du. Det är en skrämmande upplevelse. Jag körde ut en 10hz ton för en tjejkompis. Hon hoppade upp ur soffan och tittade på mig i halvpanik och berättade sen efteråt att hon helst hade velat springa ut ur rummet för att hon trodde att rummet skulle implodera.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-19 09:45

Starta en ny tråd om det där med funktionen om infabas vetja! Jag har åsikter i ämnet som jag inte vill OT-trumma ut här. :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-19 10:46

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:Jag förstår men mitt tips är att försöka testa lite innan. Jag hörde INGEN skillnad mellan infra och profundus Y modulerna på någon av dom filmerna och djupbasmusiken jag testa. Det säger inte att man kan få fram en skillnad men frågan är om det är speciellt ofta?
T ex så skulle det vara intressant och veta hur högt ljudtryck man skulle behöva vid 10 hz för att skapa en klar märkbar tryckförändring i ett rum på 30 kvm.

Jag tycker det här är en bra fråga!

Jag kan testa ikväll.
Återkommer med resultat.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

M50

Inläggav M50 » 2010-02-19 11:11

boom skrev:

Bele:

/M50

skulle tro att det blir dyrt för om man tittade vad streaming audio tog för elementen så var det billigare att importera dom själva med en bulvan som köpte dom i usa .

Ja, det är vad jag misstänker kan ske d.v.s. att det är bättre att handla elementen från en etablerad källa utomlands än från någon butik här i Sverige sett till kostnaden för köparen. (och det är inte alltid lätt att driva näringsverksamhet i Sverige under sådana förhållanden).

/M50

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-02-19 11:36

Ragnwald skrev:Tänk på att ett baselementets slaglängd, endast ska utnyttjas till en fjärdedel, om rent ljud, låg dist är viktigt.
Många element blir det, om du ska ner i källaren. :wink:

Nja. xmax anges av en anledning. Om konstruktören är ärlig så kan man lita på xmax, då man förhoppningsvis vägt in motorstyrkans avtagning samt fjädringens/upphängningens linjäritet.

basta! har en bugg ang xmax, man måste ange den rätt mycket högre i programmet (säg 44mm ist för 27mm) än vad specarna säger, för programmet klipper av MOL vid 50% av xmax eller något sådant. :?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-02-19 11:41

komorok skrev:M50.

Jag har kollar på Shiva-x2 12" nu också.

Jag tar input från alla jag kan för att hitta bra alternativ. Här är ett till:

Bild

Suck..

Den där kurvan stämmer _inte_.

xmax för Shiva-X2 är satt till 26mm, envägs. Basta klipper vid 20mm ungefär. Alltså finns det ca 4mm (give or take) mer headroom, som är distortionsfritt, eller så låg dist att det absolut inte påverkar.

MOL stämmer alltså inte i basta!-simuleringar om man inte ger programmet "felaktiga" parametrar.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-02-19 12:10

Bele:

/M50

Jag tror att de ska börja säljas nästa vecka eller veckan därpå. Vet inte hur prisbilden ser ut för övriga element, men jag tror att SDX 15 kommer att ha ett liknande pris som övriga europeiska butiker tar för den, alltså ca: 3500:- eller snäppet under.

Även om priset är i stort sett likadant (på SDX 15) som i övriga Europa så handlar iaf. jag hellre från en butik i Sverige... Har rätt tråkiga erfarenheter med att handla utomlands då saker och ting faktiskt kan gå sönder och att det kan vara besvärligt att reklamera en vara då.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-19 12:14

steveo1234 skrev:Here we go again, with a twist!
Vad är det för fakta du vill ha?
För övrigt kan jag lova att 10hz märker du. Det är en skrämmande upplevelse. Jag körde ut en 10hz ton för en tjejkompis. Hon hoppade upp ur soffan och tittade på mig i halvpanik och berättade sen efteråt att hon helst hade velat springa ut ur rummet för att hon trodde att rummet skulle implodera.

Fakta som bygger på objektiva grunder. Alltså inte "jag bytte kabel och vilken skillnad det blev". Jag skulle vilja se blindtest där man testar om ens folk märker någon skillnad när man spelar musik eller film.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-02-19 12:22

Bele skrev:

Bele:

/M50

Jag tror att de ska börja säljas nästa vecka eller veckan därpå. Vet inte hur prisbilden ser ut för övriga element, men jag tror att SDX 15 kommer att ha ett liknande pris som övriga europeiska butiker tar för den, alltså ca: 3500:- eller snäppet under.

Även om priset är i stort sett likadant (på SDX 15) som i övriga Europa så handlar iaf. jag hellre från en butik i Sverige... Har rätt tråkiga erfarenheter med att handla utomlands då saker och ting faktiskt kan gå sönder och att det kan vara besvärligt att reklamera en vara då.

SDX15 är ett schysst element :), specifikationer: http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-SDX ... 121107.pdf

Här är en jämförelse mellan Tempest-X2 och CSS SDX15:

Bild

Tempest har lite högre MOL, men det tror jag inte märks i verkliga livet. SDX15 har 4mm mer xmax, men har också högre Le.

edit: Båda i 170L avstämda till 20Hz med 150mm slotport. Personligen hade jag stämt av till 17 eller så. Längre port blir det dock. En port på 150mm skall nog klara av de lufthastigheterna utan problem så länge man har bra avrundningar i båda ändarna. Se http://www.subwoofer-builder.com/flare-testing.htm för mer information.

M50

Inläggav M50 » 2010-02-19 12:34

Fackamato:
Stämmer det du skriver (om X-max och om MOL) är det inte bara trist utan är ett rätt allvarligt fel i programmet Basta. De här felen borde ha varit känt sedan tidigare så att programmet kan rättas till, kan man tycka.

Men som du skriver, uppger inte alltid elementtillverkaren/konstuktören helt korrekta värden för sina element och en viss naturlig avvikelse finns att finna mellan varje element. Det får man ha med i beräkningen.

Edit: ja, det verkar som CSS CDX15 är ett "schysst element" i jämförelse med andra element t.ex. Tempest-X2, med hänsyn till prestanda vs. kostnad.

Bele:
Tack för upplysningen. Okej, då får man se vad som sker med en svensk distributör för CSS framöver.

Ja, som du skriver har det sina poänger att handla på svensk mark med tanke på reklamationer och risken för skador i försändelsen eller att saker rent av kommer bort på vägen till köparen. Men är priset i stort likvärdigt med ett vanligt Europeiskt pris på CSS produkterna t.ex. CDX15 elementet så kan det bli aktuellt med att handla elementen via en svensk distributör för de personer som är intresserad av deras produkter.

/M50

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2010-02-19 12:38

Fulcitering

"Suck..

xmax för Shiva-X2 är satt till 26mm, envägs. Basta klipper vid 20mm ungefär. Alltså finns det ca 4mm (give or take) mer headroom, som är distortionsfritt, eller så låg dist att det absolut inte påverkar.

MOL stämmer alltså inte i basta!-simuleringar om man inte ger programmet "felaktiga" parametrar"

Basta visar RMS.

Multiplicera med 2sqr (1,41) för toppvärde.

Vet inte varför Svante valt att redovisa på detta sätt.
Om programmet internt räknar med RMS betyder ju inte
att det skulle vara möjligt att visa toppvärdet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-02-19 12:38

Glöm ej att ett högpassfilter behövs. Förslagsvis Reckhorn B1 (lägsta frekvens 12Hz har jag för mig. 4e ordningen), eller ännu bättre, en SMS-1. Då får du bra rumskorrigering/EQ med på köpet. Nackdel: dyr.

Eller EQ:a själv mha t.ex. mikrofon och REW.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-02-19 12:43

chrisss skrev:Fulcitering

"Suck..

MOL stämmer alltså inte i basta!-simuleringar om man inte ger programmet "felaktiga" parametrar"

Basta visar RMS.

Multiplicera med 2sqr (1,41) för toppvärde.

Vet inte varför Svante valt att redovisa på detta sätt.
Om programmet internt räknar med RMS betyder ju inte
att det skulle vara möjligt att visa toppvärdet.

Aha okej, det förklarar saken. Det är lite dåligt med dokumentation tycker jag (programmet är väl dessutom nerlagt?), när det gäller sådana här saker.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-02-19 14:24

Den här tråden handlar inte OM det ska byggas infra eller ej. Den handlar
om HUR.

Jag är givetvis nyfiken på om det är relevant eller ej, men det får gärna
dryftas i en annan tråd.

I övrigt så tycker jag det är intressant att se att CCS15 snart finns i
Sverige.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-19 16:23

Ok, fair :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-19 18:32

komorok skrev:Den här tråden handlar inte OM det ska byggas infra eller ej. Den handlar
om HUR.

Jag är givetvis nyfiken på om det är relevant eller ej, men det får gärna
dryftas i en annan tråd.

I övrigt så tycker jag det är intressant att se att CCS15 snart finns i
Sverige.

Enkelt 170 liter lådor som går slutet och en satans massa effekt på varje bas ca 3000 watt sen en grym lt på det så kan du nog få ett bra pulver vid 10hz.
men du klarar dig på 2 och halva effekten det är alleredan tillräckligt med pulver och hjärtklappning .

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-19 18:45

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:Jag förstår men mitt tips är att försöka testa lite innan. Jag hörde INGEN skillnad mellan infra och profundus Y modulerna på någon av dom filmerna och djupbasmusiken jag testa. Det säger inte att man kan få fram en skillnad men frågan är om det är speciellt ofta?
T ex så skulle det vara intressant och veta hur högt ljudtryck man skulle behöva vid 10 hz för att skapa en klar märkbar tryckförändring i ett rum på 30 kvm.

Jag kan testa ikväll.
Återkommer med resultat.

10hz ton kan jag först höra vid ca 85db. Vid 110db är det klart märkbart och kännas "oroande". Jag kan inte testa nu men gissar att ca 120db upplevs som mycket obehagligt.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-02-19 19:25

steveo1234 skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag kan testa ikväll.
Återkommer med resultat.

10hz ton kan jag först höra vid ca 85db. Vid 110db är det klart märkbart och kännas "oroande". Jag kan inte testa nu men gissar att ca 120db upplevs som mycket obehagligt.

Jaja... då tar vi diskussionen här då :wink:

Det här var ju mycket intressant information. Hur högt kan du spela
egentligen i de här frekvenserna?

Vart går gränsen för kännbart/hörbart?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-19 19:50

steveo1234 skrev:10hz ton kan jag först höra vid ca 85db. Vid 110db är det klart märkbart och kännas "oroande". Jag kan inte testa nu men gissar att ca 120db upplevs som mycket obehagligt.

Du måste ha en hörsel som är bättre än en katt jag kan inte höra en 10hz ton men känner den i kroppen.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-02-19 21:00

/M50

Vad finns det för nackdelar med betong ?? 8O
Mina är iofs gjorda i 50 mm dubbelarmerat, glasfiberförstärkt flytspackel.
Har betongoljat dom fem gånger så dom inte ska släppa damm.
Styva är dom kan jag lova...
Djupt går dom...

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-02-19 21:06

steveo1234 skrev:Ännu ett alternativ:
AE AV15X
http://aespeakers.com/shop/catalog/prod ... ucts_id=68

AV15-X - 4 ohm
Fs: 24Hz
Qms: 4.1
Vas: 197L
Cms: .22mm/N
Mms: 200g
Rms: 7.4kg/s
Xmax: 23mm
Sd: 794sqcm
Qes: .39
Re: 3.2
Le: .196mH
Z: 4ohm
Bl: 15.6Tm
Pe: 1000W
Qts: .36
1W SPL: 90.4dB
2.83V: 94.3dB

900dollar stycket om du köper 4 stycken.

876 för fyra stycken blev det ju.

Kollade precis upp elementet. Hade inte gjort det innnan eftersom din
prisangivelse fick mig att tro att priset var 3600 dollar för fyra! Men det
var det ju inte.

Jag diskuterade ett annat element från AE igår med Magnus Östberg.
De verkar ju ha en del godis i gömmorna.

Denna bild visar 4 av respektive element Shiva x2 12 mot AE AV15X i
480 liter låda. Jag har nu ställt LeLoss till noll på anmodan av Chrisss.
Q-värdet hamnar på ungefär 0,6 i båda alternativen. Talspole-
temperaturen har jag angivit till 100gC.

Bild

Lådtrycket blir aningens högt i AE-alternativet, men för att nå ett
lådtryck på över 150 dB krävs en förstärkare på mer än 800 watt i
8ohm då Shiva x2 12 behöver 1000 watt för att nå dit.

För framtida ombyggnad ser det ännu ljusare ut för AE-elementen. För
om jag flyttar elementen till dubbel volym hamnar Q på 0,537 och det
är inte så illa misstänker jag. För att nå Q: 0,5 krävs 1550 liter. Då ser
det ut så här med roomgain och LT på.

Bild

Det känns lite perverst att kolla på det här elementet på något sätt.
jag blir nog nedtagen på jorden snart. Fast med den kunskap jag har
tillskansa mig hittills så ser detta väldigt bra ut. Kanske ska man ha
lägre Q än 0,6 i lådorna? Om jag förstått rätt så är det inget problem
om en LT-krets ska kopplas på.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2010-02-19 21:18

Komorok:
"Jag har nu ställt LeLoss till noll på anmodan av Chrisss"

Missförstånd. Med LeLoss kan man justera så att simulerad
SPL-kurvans avrullning uppåt stämmer med verkligheten.

Eftersom du är intresserad av vad som händer i botten så
spelar det ingen roll.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum