komorok skrev:www.spectrumaudio.de
4st CSS SDX15 för 1400 euro inklusive frakt.
Hittar dem inte på sidan... ska de ta in dem eller är jag blind bara?
Moderator: Redaktörer
komorok skrev:Boom:
Du får gärna berätta hur de beter sig under avstämningen. Jag har
ingen aning. Jag gör detta för att lära mig om bassystem.
johaneriksson:
Nej. Skicka ett PM om du är seriöst intresserad. Allt är till salu till rätt
pris. 10 kkr är inte rätt pris.
Nefilim skrev:bakerman22 skrev:Nefilim skrev:bakerman22 skrev:Tänkte att jag skulle lägga in en bild på mina små nätta som jag byggt med Tempest X, men jag fattar inte hur man postar en bild i forumet...
Lättast är detta:
www.geting.se
Det går inte att posta direkt i forumet eller...? Måste man länka...?
Sorry för OT, men försöker få upp en bild på mina Tempest X...
Dessa?
Det är lite krångligare att kopiera bilder från Min Hembio.
boom skrev:M50 skrev:Boom:
Tack för tipset om CSS och länken till Finland.
/M50
vad sägs om en sdx18 som det ryktas om sen kommer sdx15 mk2
komorok skrev:Jag for ned till Chrisss en sväng för att vi skulle kunna skissa lite tillsammans. Otroligt snäll som han är så skissade han upp min vägg i CAD och vi placerade ut basmodulerna med CSS 15 som
jag tänkt mig i mitt huvud.
* Bild *
Förslaget fick nyss tummen ned av min kära fru, så jag får jobba vidare
på den svåra uppgiften att dölja 600 liter basfundament.
Sen jämförde vi de kurvor jag fått fram mot varandra och vi är ganska
överens om att CSS 15 är det bästa elementet vi hittat ännu om man
tittar på de simuleringar jag gjort.
Bele skrev:komorok skrev:www.spectrumaudio.de
4st CSS SDX15 för 1400 euro inklusive frakt.
Hittar dem inte på sidan... ska de ta in dem eller är jag blind bara?
M50 skrev:
Bakerman22:
Ja, det var några små "söta" lådor du har - host, "bara" på 205 pannor per styck (!) men har du kanske inte funderat på lite mer ytlig dekor?
Det bör nog ge rätt bra tryck/upplevelse med de här Tempest-X 15" elementen och med det övriga systemet i ditt biorum.
/M50
Bele skrev:Ett litet inlägg från mig i denna tråd då.
Har själv byggt med shiva x-12, dock basreflex, och anser att det är ett prisvärt alternativ. Helt ok element som kan spela djuupt! (gen I)
Sen tycker jag att CSS:s element ser riktigt intressanta ut... Och jag har en (mycket) stark känsla av att de kommer få en svensk distributör inom kort!
M50 skrev:Bakerman22:
Jag skulle då inte använda lådor med obehandlad betong då det finns flera nackdelar med det men är man fast med den råa utseendet på betongen är det svårare sak att lösa.
Ja, att göra delning mellan olika bassystem är inte alltid lätt att få till det bra med rätt ljudkurva mellan de olika elementen/systemen. Men du tycks ha fått ihop ett system som du gillar och det är en viktig aspekt i sammanhanget.
Bele:
Jag är då nyfiken... hur långt bort är det gissningsvis med en svensk distributör för CSS sortimentet och hur kan t.ex. prisbilden vara mot t.ex. andra Europeiska handlare?
/M50
subjektivisten skrev:komorok skrev:Jag vill inte ha ett slavbassystem avstämt på 13 Hz. För vad händer
med ljudet under 13 Hz som jag är intresserad av att återge?
Frågan är om det är något att hämta det. Jag försökt få fram lite fakta om detta i en annan tråd men det verkar mest vara generella påstående utan någon direkt grund som kom fram. För vad är det för mening att ha återgivning vid 10 hz om man inte märker av det?
Som sagt, hade varit intressant att göra riktiga blindtester på detta.
MagnusÖstberg skrev:subjektivisten skrev:Jag förstår men mitt tips är att försöka testa lite innan. Jag hörde INGEN skillnad mellan infra och profundus Y modulerna på någon av dom filmerna och djupbasmusiken jag testa. Det säger inte att man kan få fram en skillnad men frågan är om det är speciellt ofta?
T ex så skulle det vara intressant och veta hur högt ljudtryck man skulle behöva vid 10 hz för att skapa en klar märkbar tryckförändring i ett rum på 30 kvm.
Jag tycker det här är en bra fråga!
boom skrev:M50 skrev:Bakerman22:
Jag skulle då inte använda lådor med obehandlad betong då det finns flera nackdelar med det men är man fast med den råa utseendet på betongen är det svårare sak att lösa.
Ja, att göra delning mellan olika bassystem är inte alltid lätt att få till det bra med rätt ljudkurva mellan de olika elementen/systemen. Men du tycks ha fått ihop ett system som du gillar och det är en viktig aspekt i sammanhanget.
Bele:
Jag är då nyfiken... hur långt bort är det gissningsvis med en svensk distributör för CSS sortimentet och hur kan t.ex. prisbilden vara mot t.ex. andra Europeiska handlare?
/M50
skulle tro att det blir dyrt för om man tittade vad streaming audio tog för elementen så var det billigare att importera dom själva med en bulvan som köpte dom i usa .
Ragnwald skrev:Tänk på att ett baselementets slaglängd, endast ska utnyttjas till en fjärdedel, om rent ljud, låg dist är viktigt.
Många element blir det, om du ska ner i källaren.
komorok skrev:M50.
Jag har kollar på Shiva-x2 12" nu också.
Jag tar input från alla jag kan för att hitta bra alternativ. Här är ett till:
Bele:
/M50
steveo1234 skrev:Here we go again, with a twist!
Vad är det för fakta du vill ha?
För övrigt kan jag lova att 10hz märker du. Det är en skrämmande upplevelse. Jag körde ut en 10hz ton för en tjejkompis. Hon hoppade upp ur soffan och tittade på mig i halvpanik och berättade sen efteråt att hon helst hade velat springa ut ur rummet för att hon trodde att rummet skulle implodera.
Bele skrev:M50 skrev:Bakerman22:
Bele:
/M50
Jag tror att de ska börja säljas nästa vecka eller veckan därpå. Vet inte hur prisbilden ser ut för övriga element, men jag tror att SDX 15 kommer att ha ett liknande pris som övriga europeiska butiker tar för den, alltså ca: 3500:- eller snäppet under.
Även om priset är i stort sett likadant (på SDX 15) som i övriga Europa så handlar iaf. jag hellre från en butik i Sverige... Har rätt tråkiga erfarenheter med att handla utomlands då saker och ting faktiskt kan gå sönder och att det kan vara besvärligt att reklamera en vara då.
chrisss skrev:Fulcitering
"Suck..
Den där kurvan stämmer _inte_.
xmax för Shiva-X2 är satt till 26mm, envägs. Basta klipper vid 20mm ungefär. Alltså finns det ca 4mm (give or take) mer headroom, som är distortionsfritt, eller så låg dist att det absolut inte påverkar.
MOL stämmer alltså inte i basta!-simuleringar om man inte ger programmet "felaktiga" parametrar"
Basta visar RMS.
Multiplicera med 2sqr (1,41) för toppvärde.
Vet inte varför Svante valt att redovisa på detta sätt.
Om programmet internt räknar med RMS betyder ju inte
att det skulle vara möjligt att visa toppvärdet.
komorok skrev:Den här tråden handlar inte OM det ska byggas infra eller ej. Den handlar
om HUR.
Jag är givetvis nyfiken på om det är relevant eller ej, men det får gärna
dryftas i en annan tråd.
I övrigt så tycker jag det är intressant att se att CCS15 snart finns i
Sverige.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:subjektivisten skrev:Jag förstår men mitt tips är att försöka testa lite innan. Jag hörde INGEN skillnad mellan infra och profundus Y modulerna på någon av dom filmerna och djupbasmusiken jag testa. Det säger inte att man kan få fram en skillnad men frågan är om det är speciellt ofta?
T ex så skulle det vara intressant och veta hur högt ljudtryck man skulle behöva vid 10 hz för att skapa en klar märkbar tryckförändring i ett rum på 30 kvm.
Jag kan testa ikväll.
Återkommer med resultat.
steveo1234 skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:subjektivisten skrev:Jag förstår men mitt tips är att försöka testa lite innan. Jag hörde INGEN skillnad mellan infra och profundus Y modulerna på någon av dom filmerna och djupbasmusiken jag testa. Det säger inte att man kan få fram en skillnad men frågan är om det är speciellt ofta?
Jag kan testa ikväll.
Återkommer med resultat.
10hz ton kan jag först höra vid ca 85db. Vid 110db är det klart märkbart och kännas "oroande". Jag kan inte testa nu men gissar att ca 120db upplevs som mycket obehagligt.
steveo1234 skrev:10hz ton kan jag först höra vid ca 85db. Vid 110db är det klart märkbart och kännas "oroande". Jag kan inte testa nu men gissar att ca 120db upplevs som mycket obehagligt.
/M50
steveo1234 skrev:Ännu ett alternativ:
AE AV15X
http://aespeakers.com/shop/catalog/prod ... ucts_id=68
AV15-X - 4 ohm
Fs: 24Hz
Qms: 4.1
Vas: 197L
Cms: .22mm/N
Mms: 200g
Rms: 7.4kg/s
Xmax: 23mm
Sd: 794sqcm
Qes: .39
Re: 3.2
Le: .196mH
Z: 4ohm
Bl: 15.6Tm
Pe: 1000W
Qts: .36
1W SPL: 90.4dB
2.83V: 94.3dB
900dollar stycket om du köper 4 stycken.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 42 gäster