Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.
![]()
Förmodligen...![]()
If something is worth doing, it´s worth overdoing...![]()
Börjar bygga imorrn.
Alltså, jag kör dubbla IB med totalt 6 stycken rätt kapabla 15" i ett rum på under 25m^2. Du behöver inte motivera överkapacitet för mig.
![]()
Det du har är dock överkapacitet över överkapacitet.
Med det sagt så. Kul bygge, jag ser fram emot bilder och lyssningsintryck. Hur tänker du EQ`a?
IngOehman skrev:*Dock är det en myt att slutna lådor vars samarbete optimerats för rummet
med hjälp av eq, skulle klara mera programnivå, genom den högre mekaniska
verkningsgraden i subsoniska registret och sitt långsammare fall mot de låga
frekvenserna. Snarare gäller det motsatta - basreflexlådor utan eq klarar sig
bättre med avseende på att hantera mera programnivå (väldigt mycket mer
i registret över Fh).
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.
![]()
Förmodligen...![]()
If something is worth doing, it´s worth overdoing...![]()
Börjar bygga imorrn.
Alltså, jag kör dubbla IB med totalt 6 stycken rätt kapabla 15" i ett rum på under 25m^2. Du behöver inte motivera överkapacitet för mig.
![]()
Det du har är dock överkapacitet över överkapacitet.
Med det sagt så. Kul bygge, jag ser fram emot bilder och lyssningsintryck. Hur tänker du EQ`a?
Blir förmodligen en mini-dsp.
Verkar faktiskt inte finnas något bättre på marknaden ?
MagnusÖstberg skrev:Det kan vi snart testa, men jag och några kloka hjärnor ser ännu inte något problem med det
Edit: Men det är 2x8 varianten.
single_malt skrev:IngOehman skrev:*Dock är det en myt att slutna lådor vars samarbete optimerats för rummet
med hjälp av eq, skulle klara mera programnivå, genom den högre mekaniska
verkningsgraden i subsoniska registret och sitt långsammare fall mot de låga
frekvenserna. Snarare gäller det motsatta - basreflexlådor utan eq klarar sig
bättre med avseende på att hantera mera programnivå (väldigt mycket mer
i registret över Fh).
Om man gör jämförelser mellan systemen ska man tänka på att man kanske kan klämma in två element i en sluten låda av samma storlek som en basreflex med jämförbara egenskaper.
IngOehman skrev:Med reservation för ditt "med jämförbara egenskaper" (menade du just stor-
leken?) så - ja! Dock behövs i regel tre gånger så många motsvarande ele-
ment i sluten låda för att nå liknande kapacitet i registret från 0,9 *Fh och
uppåt. (Ned till ungefär 0,7 *Fh är basreflexlådans mekaniska verkningsgrad
samma eller bättre än den slutna lådan.)
AndreasArvidsson skrev:Hel baffel och sedan topp då dessa syns mest.
Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
HenrikE skrev:Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Detta är precis samma besked jag fick hos lackeringsfirman när jag lämnade in mitt senaste bygge. Gera 45 grader är enda rimliga sättet att få skarvarna osynliga efter lackering. Men sen beror det ju på hur petig man är. De tyckte att skarvarna syntes jättetydligt på mina lådor. Jag tycker knappt de syns alls om man inte letar efter dem.
Elfsberg skrev:De där lådorna i länken var riktigt snygga.
Aerob skrev:Som ni säger, limfogar brukar krypa fram förr eller senare. Sedan beror det på både underarbete samt vilken färg, glanstal och hur man applicerar färgen hur mycket det syns i slutändan.
När jag bygger kuber brukar jag gera ihop topp/botten och sidor, låta bakstycke vara innanförliggande och sedan limma baffeln stumt mot lådan. Sedan fräser jag ett 2x2mm spår med notfräs genom limskarven runt hela lådan. Det lilla notspåret gör att det ser lite mer arbetat ut, och limskarven lyser med sin frånvaro.
Samma beskrivning plus en bild som visar notspåret som löper runt lådan kan man hitta här: viewtopic.php?p=1727532#p1727532
lennartj skrev:Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Frågan är vad "eller senare" betyder.
Det är snart 8 år sedan jag byggde mina lådor och jag är en mycket oerfaren amatör som inte byggt en högtalarlåda på 30 år och det var dessutom en byggsats. Däremot är jag nog ganska bra på att formulera de rätta frågorna och hitta kompetens som kan ge de mest relevanta svaren.
Nu verkar det finnas program för nästan allt, men då går man ju miste om tillfredsställelsen att ha klurat själv, som på kapningsschemat till mina fyra OB52-lådor där jag fick in alla på en 22 mm MDF-skiva med 84% utnyttjandegrad.
[ Bild ]
Det var väldigt väl använda pengar att låta K-Rauta kapa skivan så att jag bara fick tre travar med 8 små skivor (och lite spill) som jag lätt kunde köra hem i en vanlig personbil.
Tack vare att lådorna är så små i förhållande till de våglängder de återger anser jag att extra stagning är helt överflödig när jag bygger i 22 mm MDF och kexar alla fogytor (tack för lånet av kexfräsen, adhoc)
[ Bild ]
Redan när jag satte ihop lådorna torrt med bara kex kändes de så tighta att det nästan verkade onödigt att limma dem.
Den som lyder (goda) råd är vis, tror jag att det heter, och det viktigaste är nog att inte fuska med underarbetet så jag spacklade och slipade ändå i många omgångar för att vara på säkra sidan innan jag handrollade dem tre gånger, grundfärg + 2 ggr lackfärg.
[ Bild ]
Matchningen mellan de troligen sprutlackerade OA52 och de handrollade OB52 är jag helt nöjd med
[ Bild ]
På en undersida kan jag skönja en fog, men för användning med Carlsson OA52 är det längsta sidan som är vänd framåt så den gjorde jag hel och lät fogarna hamna på gavlarna, men de är fortfarande osynliga.
[ Bild ]
Nu har jag vänt dem på högkant för att spela med B&W DM4.
Så här ser OA52 och OB52 ut tillsammans.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster