Att bygga slutna baslådor...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-18 17:28

en gång bodde jag granne med en tant som aldrig tvättade håret, eller eller så använde hon pulverschampo, jag vet inte, men hon såg förjävlig ut, det var synd om henne, hon gick sällan ut, när hon gick ut så skyndade hon sig till konsum på grindsgatan/blekingegatan och köpte cigg och folköl, hennes ciggrök välde in i min lägenhet, och jag kunde höra hur on sprang in på muggen, väldigt ofräscht. för att få ett slut på eländet så sprutade jag in flera flaskor biltemafogskum i stora hål i golvsockeln som vette mot tantens lägenhet, det fungerade, men jag vet inte vart all skum tog vägen, jag misstänker att tanten fick påhälsning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-18 19:26

celef skrev:..., jag misstänker att tanten fick påhälsning

Du tvättar väl håret själv? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-11-18 21:33

steveo1234 skrev:
bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.

:lol:
Förmodligen... :wink:

If something is worth doing, it´s worth overdoing... :wink:

Börjar bygga imorrn. :)

Alltså, jag kör dubbla IB med totalt 6 stycken rätt kapabla 15" i ett rum på under 25m^2. Du behöver inte motivera överkapacitet för mig.

Det du har är dock överkapacitet över överkapacitet.

Med det sagt så. Kul bygge, jag ser fram emot bilder och lyssningsintryck. Hur tänker du EQ`a?

Blir förmodligen en mini-dsp.
Verkar faktiskt inte finnas något bättre på marknaden ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-18 22:04

Fundera över vilken modell du kan behöva.
2 - 8, har högre gain.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-11-18 22:39

Om/när det kommer bli dags att köpa en, då kommer jag fråga om råd innan beställning.
Känner mej inte alls insatt i det där. :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-11-19 08:39

IngOehman skrev:*Dock är det en myt att slutna lådor vars samarbete optimerats för rummet
med hjälp av eq, skulle klara mera programnivå, genom den högre mekaniska
verkningsgraden i subsoniska registret och sitt långsammare fall mot de låga
frekvenserna. Snarare gäller det motsatta - basreflexlådor utan eq klarar sig
bättre med avseende på att hantera mera programnivå (väldigt mycket mer
i registret över Fh).

Om man gör jämförelser mellan systemen ska man tänka på att man kanske kan klämma in två element i en sluten låda av samma storlek som en basreflex med jämförbara egenskaper.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-19 11:07

bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:
bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.

Förmodligen... :wink:

If something is worth doing, it´s worth overdoing... :wink:

Börjar bygga imorrn. :)

Alltså, jag kör dubbla IB med totalt 6 stycken rätt kapabla 15" i ett rum på under 25m^2. Du behöver inte motivera överkapacitet för mig.

Det du har är dock överkapacitet över överkapacitet.

Med det sagt så. Kul bygge, jag ser fram emot bilder och lyssningsintryck. Hur tänker du EQ`a?

Blir förmodligen en mini-dsp.
Verkar faktiskt inte finnas något bättre på marknaden ?

Jag tror att miniDSP är the shit för tillfället.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-19 11:10

Beror på hur mycket den fördärvar ljudet som inte går till basen... :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 11:15

Det kan vi snart testa, men jag och några kloka hjärnor ser ännu inte något problem med det ;)

Edit: Men det är 2x8 varianten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-11-19 11:17

MagnusÖstberg skrev:Det kan vi snart testa, men jag och några kloka hjärnor ser ännu inte något problem med det ;)

Edit: Men det är 2x8 varianten.

Hoppas på att snart få se lite bilder, på dina senaste experiment!? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-19 22:17

single_malt skrev:
IngOehman skrev:*Dock är det en myt att slutna lådor vars samarbete optimerats för rummet
med hjälp av eq, skulle klara mera programnivå, genom den högre mekaniska
verkningsgraden i subsoniska registret och sitt långsammare fall mot de låga
frekvenserna. Snarare gäller det motsatta - basreflexlådor utan eq klarar sig
bättre med avseende på att hantera mera programnivå (väldigt mycket mer
i registret över Fh).

Om man gör jämförelser mellan systemen ska man tänka på att man kanske kan klämma in två element i en sluten låda av samma storlek som en basreflex med jämförbara egenskaper.

Med reservation för ditt "med jämförbara egenskaper" (menade du just stor-
leken?) så - ja! Dock behövs i regel tre gånger så många motsvarande ele-
ment i sluten låda för att nå liknande kapacitet i registret från 0,9 *Fh och
uppåt. (Ned till ungefär 0,7 *Fh är basreflexlådans mekaniska verkningsgrad
samma eller bättre än den slutna lådan.)

Dock kommer den slutna konstruktionen att kosta i runda tal tre gånger mer
än basreflexalternativet - och även kräva tre gånger mera förstärkare, det
vill säga den biten blir också tre gånger dyrare.

Och visst - tar man hänsyn till det och dimensionerar trippelt, så kommer
systemet med slutna lådor (och infra eq) typiskt att klara att hantera mera
programnivå än basreflexlådan vid frekvenser långt under den sistnämndas
Fh, men det beror faktiskt på rummet, eftersom det är rummet som bestäm-
mer hur mycket infra-eq som behövs.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-12 13:35

IngOehman skrev:Med reservation för ditt "med jämförbara egenskaper" (menade du just stor-
leken?) så - ja! Dock behövs i regel tre gånger så många motsvarande ele-
ment i sluten låda för att nå liknande kapacitet i registret från 0,9 *Fh och
uppåt. (Ned till ungefär 0,7 *Fh är basreflexlådans mekaniska verkningsgrad
samma eller bättre än den slutna lådan.)

Bumpelibump!! :)

Är det någon som har en visualisering av detta, t ex i form av amplitud/frekvens-diagram, där de två jämförda/jämförbara konfigurationerna ligger överlagrade på varandra? Jag är ute efter att få en tydlig bild som underlag för vidare fundering kring just jämförbara egenskaper mellan sluten låda och basreflex.

Och jag erkänner att jag inte vet vad frekvensen Fh är - vad är det? (Kanske något kärt vars alla namn jag inte känner.)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-12 14:01

På DIYaudio hittade jag denna tråd i samma ämne, som jag tycker är intressant:
Technical question on sealed vs ported subs, http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/250159-technical-question-sealed-vs-ported-subs-3.html

Jag citerar inlägg #26, av laplace:

"Have a google for the term "group delay" because if you can wrap your head around that, it very nicely encapsulates the difference in outcomes between the two approaches. It's a description of the time delay between multiple frequencies, and it is the "extra parameter" you were looking for in trying to quantify subwoofer performance. It's not enough to have a flat frequency response, the phase response should also be as linear as possible, i.e. we should minimise group delay for good transient response.

Consider a kick drum - you stand in front of it and you feel the kick in your sternum; that is a transient. It's basically a square wave of signal which contains a very broad range of frequencies from sub-20Hz to well up past 100Hz and if you know your maths, you know that a square wave is composed of a bunch of odd (1, 3, 5, 7, 9 etc) harmonics. If there is little or no group delay between the drum and you, the sharp edge (wall of air) arrives nicely coordinated and you still feel the punch in the chest.

With significant group-delay, the different frequencies are differently delayed and the edge no longer arrives in a coordinated fashion. The 5th harmonic will arrive, then the 3rd, then the fundamental, with the result that the pulse of air is smeared out into a rumble. There's a loud sound with the right spectral content (the right frequencies are present in the right quantities) but the phase (timing) errors mean that it's smeared out and loses its impact.

Play that kick-drum through a sealed sub system and it's still going to kick you. Put it through a ported system and though the sound level might be greater, there isn't the solidity of a single coordinated slap in the chest.

If you're playing organ music or something, the only thing you'll hear is that the ported box is louder lower, but if your music contains a lot of drums, the ported box will lack impact. The low/loud aspect means that ported boxes are well suited to home theatre and making explosion noises though.

I would recommend going into a home theatre showroom, tell the salesdroid you've got $1000 to spend on a sub and you want to hear both ported and sealed options. Ask to hear both an action-movie soundtrack and some drumming music.

hope that helps clear up the subjective terms a bit...

edit: for an even more-extreme approach, there are things like 4th-order bandpass. They can produce extremely low frequencies extremely loudly, but have horrific transient response. I built a pair when I was a little more clueless and while it was flat within about 1dB from 10Hz to 70Hz, it had zero punch. You could get tones out of it and that was it. OK for movies, OK for some forms of electronic music but pretty sad otherwise. They gather dust now."

Det pratas mycket teori i detta ämne, är det någon som gjort utförliga jämförelser i lyssning med musik, kanske till och med blint? Den enda utförliga erfarenhet jag själv har är min egen BR-subwoofer, som jag gillar betydligt bättre när den är pluggad. Men det kan ju bero på att det råkar passa bäst i de rummen jag provat i, eller att konstruktionen på något sätt inte är optimal.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-02-12 18:28

Intressant :) . Jag läste nyligen om problemen som beskrivs, fast där nämnde de LLT som ett sätt att komma i från bekymmerna. Fast det är ju inte alltid önskvärt att ha lådor på en halv kubikmeter per bas :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Empa

Re: Att bygga slutna baslådor...

Inläggav Empa » 2016-10-18 14:54

Tar upp den här gamla tråden, finns det några fördelar eller nackdelar hur man lägger måtten när man bygger en sluten modul. Tänkte mest på slutfinish.
MDF-skarvarna har en tendens att synas om man målar lite slarvigt. Hur brukar ni göra? Hel baffel, topp eller sida?

2016-10-18 14_50_06-Untitled - SketchUp Make.png
2016-10-18 14_50_06-Untitled - SketchUp Make.png (15.68 KiB) Visad 3951 gånger

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-18 15:08

Hel baffel och sedan topp då dessa syns mest.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-18 15:24

Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-10-18 15:55

AndreasArvidsson skrev:Hel baffel och sedan topp då dessa syns mest.

Ja det är klart, får bli hel baffel och sedan topp

Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.

Ja är ju det bästa, men har tyvärr inte maskiner för det. Funderar på om jag ska leja bort jobbet men jag vet inte riktigt. De ska ändå stå i ett biorum så kommer inte att synas så väl.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-18 16:09

Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.

Detta är precis samma besked jag fick hos lackeringsfirman när jag lämnade in mitt senaste bygge. Gera 45 grader är enda rimliga sättet att få skarvarna osynliga efter lackering. Men sen beror det ju på hur petig man är. De tyckte att skarvarna syntes jättetydligt på mina lådor. Jag tycker knappt de syns alls om man inte letar efter dem.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-10-18 18:43

HenrikE skrev:

Detta är precis samma besked jag fick hos lackeringsfirman när jag lämnade in mitt senaste bygge. Gera 45 grader är enda rimliga sättet att få skarvarna osynliga efter lackering. Men sen beror det ju på hur petig man är. De tyckte att skarvarna syntes jättetydligt på mina lådor. Jag tycker knappt de syns alls om man inte letar efter dem.

Som ni säger, limfogar brukar krypa fram förr eller senare. Sedan beror det på både underarbete samt vilken färg, glanstal och hur man applicerar färgen hur mycket det syns i slutändan.

När jag bygger kuber brukar jag gera ihop topp/botten och sidor, låta bakstycke vara innanförliggande och sedan limma baffeln stumt mot lådan. Sedan fräser jag ett 2x2mm spår med notfräs genom limskarven runt hela lådan. Det lilla notspåret gör att det ser lite mer arbetat ut, och limskarven lyser med sin frånvaro.

Samma beskrivning plus en bild som visar notspåret som löper runt lådan kan man hitta här: viewtopic.php?p=1727532#p1727532

Summer Passing

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-10-18 20:14

De där lådorna i länken var riktigt snygga.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-18 20:23

Elfsberg skrev:De där lådorna i länken var riktigt snygga.

Kan bara hålla med! Citat som "trovärdigt med engagemang" och "mer rock'n'roll" gör ju en inte mindre sugen på ett par egna. Fast jag får nog försöka åstadkomma detsamma med 12" om jag ska få plats i min vindsvåning.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-10-18 22:19

Aerob skrev:Som ni säger, limfogar brukar krypa fram förr eller senare. Sedan beror det på både underarbete samt vilken färg, glanstal och hur man applicerar färgen hur mycket det syns i slutändan.

När jag bygger kuber brukar jag gera ihop topp/botten och sidor, låta bakstycke vara innanförliggande och sedan limma baffeln stumt mot lådan. Sedan fräser jag ett 2x2mm spår med notfräs genom limskarven runt hela lådan. Det lilla notspåret gör att det ser lite mer arbetat ut, och limskarven lyser med sin frånvaro.

Samma beskrivning plus en bild som visar notspåret som löper runt lådan kan man hitta här: viewtopic.php?p=1727532#p1727532

Ja jäklar, det var riktigt bra!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-20 14:57

Frågan är vad "eller senare" betyder.
Det är snart 8 år sedan jag byggde mina lådor och jag är en mycket oerfaren amatör som inte byggt en högtalarlåda på 30 år och det var dessutom en byggsats. Däremot är jag nog ganska bra på att formulera de rätta frågorna och hitta kompetens som kan ge de mest relevanta svaren.
Nu verkar det finnas program för nästan allt, men då går man ju miste om tillfredsställelsen att ha klurat själv, som på kapningsschemat till mina fyra OB52-lådor där jag fick in alla på en 22 mm MDF-skiva med 84% utnyttjandegrad.

Bild

Det var väldigt väl använda pengar att låta K-Rauta kapa skivan så att jag bara fick tre travar med 8 små skivor (och lite spill) som jag lätt kunde köra hem i en vanlig personbil.
Tack vare att lådorna är så små i förhållande till de våglängder de återger anser jag att extra stagning är helt överflödig när jag bygger i 22 mm MDF och kexar alla fogytor (tack för lånet av kexfräsen, adhoc)

Bild

Redan när jag satte ihop lådorna torrt med bara kex kändes de så tighta att det nästan verkade onödigt att limma dem.
Den som lyder (goda) råd är vis, tror jag att det heter, och det viktigaste är nog att inte fuska med underarbetet så jag spacklade och slipade ändå i många omgångar för att vara på säkra sidan innan jag handrollade dem tre gånger, grundfärg + 2 ggr lackfärg.

Bild

Matchningen mellan de troligen sprutlackerade OA52 och de handrollade OB52 är jag helt nöjd med

Bild

På en undersida kan jag skönja en fog, men för användning med Carlsson OA52 är det längsta sidan som är vänd framåt så den gjorde jag hel och lät fogarna hamna på gavlarna, men de är fortfarande osynliga.

Bild

Nu har jag vänt dem på högkant för att spela med B&W DM4.
Så här ser OA52 och OB52 ut tillsammans.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-20 16:10

lennartj skrev:

Frågan är vad "eller senare" betyder.
Det är snart 8 år sedan jag byggde mina lådor och jag är en mycket oerfaren amatör som inte byggt en högtalarlåda på 30 år och det var dessutom en byggsats. Däremot är jag nog ganska bra på att formulera de rätta frågorna och hitta kompetens som kan ge de mest relevanta svaren.
Nu verkar det finnas program för nästan allt, men då går man ju miste om tillfredsställelsen att ha klurat själv, som på kapningsschemat till mina fyra OB52-lådor där jag fick in alla på en 22 mm MDF-skiva med 84% utnyttjandegrad.

[ Bild ]

Det var väldigt väl använda pengar att låta K-Rauta kapa skivan så att jag bara fick tre travar med 8 små skivor (och lite spill) som jag lätt kunde köra hem i en vanlig personbil.
Tack vare att lådorna är så små i förhållande till de våglängder de återger anser jag att extra stagning är helt överflödig när jag bygger i 22 mm MDF och kexar alla fogytor (tack för lånet av kexfräsen, adhoc)

[ Bild ]

Redan när jag satte ihop lådorna torrt med bara kex kändes de så tighta att det nästan verkade onödigt att limma dem.
Den som lyder (goda) råd är vis, tror jag att det heter, och det viktigaste är nog att inte fuska med underarbetet så jag spacklade och slipade ändå i många omgångar för att vara på säkra sidan innan jag handrollade dem tre gånger, grundfärg + 2 ggr lackfärg.

[ Bild ]

Matchningen mellan de troligen sprutlackerade OA52 och de handrollade OB52 är jag helt nöjd med

[ Bild ]

På en undersida kan jag skönja en fog, men för användning med Carlsson OA52 är det längsta sidan som är vänd framåt så den gjorde jag hel och lät fogarna hamna på gavlarna, men de är fortfarande osynliga.

[ Bild ]

Nu har jag vänt dem på högkant för att spela med B&W DM4.
Så här ser OA52 och OB52 ut tillsammans.

[ Bild ]

Snyggt. Vad kostar det i material ungefär, för en sådan låda?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-20 21:12

Högt räknat 2.000 kr för MDF, isover, spackel, färg, kablar och terminaler till alla fyra.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 16:03

Mina lådor har också överlevt tiden :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum