[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 20:10

Spacebug skrev:Ja y-splitt behövs bara ifall man bara har en utgång på delningsfiltret till bas eller om man inte vill ha två kanaler (stereo) i basen.
Ofta är det fallet med hembiorecievers eller andra förstärkare med bara en utgång för sub samt vissa delningsfilter.
Huruvida det är någon fördel med mono eller stereo i basen låter jag vara osagt.

Isåfall funkar länkat delningsfilter ja, ifall man vill ha monokopplat bassystem.
Isåfall kopplas en y-split xlr kabel till sub out och de två andra ändarna kopplas in i A samt B ingång i inuke.

Jag har testat (och använder) L26ROY element (som mäter 3,4 ohm resistans) med båda slutstegen.
2 element paralellkopplade per kanal till inuke3000dsp (resulterar i 1,7 ohm resistans/ lägsta impedans) gick utmärkt.

Nu har jag 6000dsp och kör nu 4 element serie-paralell kopplat per kanal (resulterar i 3,4 ohm resistans/ lägsta impedans) går också utmärkt.

3ohm borde funka fint per kanal till inuke6000 tycker jag, mina ROY ligger inte långt ifrån så...
Såvida inte elementet dippar långt under 3 ohm?
ROY listas som 4 ohms impedans och har 3,4 ohms resistans (motstånd vid 0Hz), lägre än så blir inte impedansen.
Kolla upp vad elementet har för resistans!

Jag förstår. Jag har googlat lite snabbt på fördelar/nackdelar med att koppla subwoofers stereo jämfört med mono men utan direkta svar. Vill någon vänlig själ på forumet bekräfta skillnaden, om det är någon?

Japp jag hajar inkopplingen på det senaste delningsfiltret, glasklart.

Du kör med iNuke, trevligt. Hur tycker du det är i övrigt?

Elementet har en resistans på 2.47 Ohm.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 20:13

En tanke kring mono eller stereo kopplingen:

Kommer jag kunna justera gain osv separat för basmodulerna?

Det kan hända att vänsta subwoofern behöver mer gain än högra och om dessa är på samma kanal kanske det inte går? Men det gäller kanske bara delningen, att delningen blir densamma i delningsfiltret men i iNuken får de var sin kanal som båda går att justera separat?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-15 20:27

Diskussionen mellan stereo och mono i basen finns det flera trådar om ifall du söker, men kontentan är väl att vi inte kan enas. Vissa påstår att det inte går att höra skillnad samtidigt som vissa påstår att mono bas är helt oanvändbart.
Jag ligger någonstans mitt emellan och tycker att stereo i basen kan vara trevligt, men absolut inget måste.

De flesta(iaf de bra) delningsfilter har justerbar gain per baskanal så du kan ställa höger och vänster kanal separat.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-15 20:50

Nu skall jag erkänna att jag inte läst hela tråden så vet ej ifall jag kikar på rätt element, men ifall det är detta så pekar databladet på 3,66 ohm resistans, (båda talspolarna seriekopplade då), isåfall inga problem.

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-650

Huruvida 2.47 ohm funkar då vet jag ej...

Jag tycker om mina Inuke steg, mest 6000 då det känns klart biffigare och mer välbyggt, dubbla effekten också men inte mycket dyrare än 3000.
Jag köpte först 3000dsp då 6000dsp var betydligt dyrare och jag trodde ( i min enfald :lol: ) att den effekten var gott och väl tillräckligt för mina behov :roll:
Det dög fint att driva 4 ROY men när jag byggde 4 till räckte den inte till så jag köpte 6000dsp istället, den driver 8 alldeles utmärkt.
Nu har jag ju ett 3000dsp som står oanvänt så jag funderar en smula på att köpa 4 element till så jag kan använda det steget med.

I största allmänhet är jag nöjd med Inuke stegen men en irriterande detalj har de.
Inuke liksom de flesta andra (antar jag) klass-D steg med switchad nätdel har en klenare nätdel än effekten man man plocka ut ur slutsteget.
Inte så konstigt då man kan plocka 2300W ur en 10A 230V lina men man kan plocka ut mer effekt ur steget (under korta intervaller) sålänge det finns kräm i kondensatorbanken.

Sålänge man inte tar ut för mycket effekt ur slutsteget går det fint, men tar man ut mer än nätdelen klarar av att mata så kommer slutsteget stänga av sig till protection mode.
Lite irriterande, vore bättre om de hade valt att sänka uteffekten ifall man kliver över effekten nätdelen levererar och man tömt kondensatorbanken.

Jag skall väl säga att jag bytt ut fläktarna i stegen till tystare då jag har stegen i vardagsrummet, så jag vet inte ifall det beror på värmeutveckling och det kanske hade vart löst med standardfläkten men den låter så mycket att det inte är något alternativ.

Jag har löst problemet med att sätta en peak limiter på -3db på 3000dsp varianten, då kunde jag spela så limit lampan lös konstant ( -3db nivå konstant) utan att trigga protection så hälften av maxeffekten kunde jag få ut.

Nu med 6000dsp har jag lagt peak-limitern på -2db och har inte lyckats trigga protection mode än, men högre än så tror jag inte jag kan gå,
elementen klarar inte mycket mer heller, använder nästan all tillgänglig slaglängd vid fullt utstyrda lågfrekventa signaler...

Så jag tror du kan räkna med att kunna använda upp till -3db (halva maxeffekten) iallafall med inuke stegen utan att någonsin riskera att trigga protection mode.
Huruvida stegen klarar likspänning (0Hz) vet jag ej, jag har lagt in ett högpassfilter vid 3Hz för att klippa bort allt under det, jag har bara märkbar output ner till 6-7Hz iaf så jag har ingen nytta av att försöka reproducera lägre frekvenser än så...

Det kan vara bra att kolla lite på simuleringar av element med låda och kolla hur mycket effekt man kan peta in innan man får slut på slaglängd.
Kan vara så att basarna får slut på slaglängd innan man ens närmar sig maxeffekten på slutstegen, så man kanske bottnar basarna långt innan slutstegens effekt tar slut.

Du kan justera individuell gain på varje kanal på inuke steget, även ifall båda kanalerna får samma signal (såsom med y-splitt).
Däremot kommer den baslådan som spelar högst få slut på slaglängd tidigast, så den kommer begränsa ens maximala användbara spl.
Det kan alltså vara bra att alla basar spelar lika starkt, så begränsar alla samtidigt och man kan använda all kapacitet.

Jag har 4 basar bakom soffan och 4 framme vid duken, de bakom soffan låter högre än de framme vid duken då jag sitter närmare de bakre.
Jag har löst avståndet med delay på deras kanal i inuke-dsp samt lågpassfiltrerat de vid 45Hz så att output/gain smyger upp på de bakre basarna med sjunkande frekvens.
Då kan jag inte höra någon bas bakifrån utan ljudet låter framifrån vid musik och smälter ihop bra med de främre basarna, men de hjälper ändå till vid lägre frekvenser då jag behöver all kapacitet jag kan få...
Senast redigerad av Spacebug 2013-07-15 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 20:59

adzer skrev:Diskussionen mellan stereo och mono i basen finns det flera trådar om ifall du söker, men kontentan är väl att vi inte kan enas. Vissa påstår att det inte går att höra skillnad samtidigt som vissa påstår att mono bas är helt oanvändbart.
Jag ligger någonstans mitt emellan och tycker att stereo i basen kan vara trevligt, men absolut inget måste.

De flesta(iaf de bra) delningsfilter har justerbar gain per baskanal så du kan ställa höger och vänster kanal separat.

Det är så pass alltså. Då märker jag säkerligen ingen skillnad då jag inte anser mig vara det minsta kunnig. Och oavsett så är allt uppgraderbart med tiden, som jag sagt tidigare vill jag bara komma igång igen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-15 21:00

Fast som jag ser det så finns det ingen direkt anledning att inte ha möjligheten att köra stereo i basen. En del delningsfilter har valet mellan stereo och mono i basen.

Har du sedan ett 2kanalsslutsteg och två stycken basar så kan du ju avgöra själv hur du vill spela.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-15 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 21:00

Spacebug skrev:Nu skall jag erkänna att jag inte läst hela tråden så vet ej ifall jag kikar på rätt element, men ifall det är detta så pekar databladet på 3,66 ohm resistans, (båda talspolarna seriekopplade då), isåfall inga problem.

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-650

Huruvida 2.47 ohm funkar då vet jag ej...

Jag tycker om mina Inuke steg, mest 6000 då det känns klart biffigare och mer välbyggt, dubbla effekten också men inte mycket dyrare än 3000.
Jag köpte först 3000dsp då 6000dsp var betydligt dyrare och jag trodde ( i min enfald :lol: ) att den effekten var gott och väl tillräckligt för mina behov :roll:
Det dög fint att driva 4 ROY men när jag byggde 4 till räckte den inte till så jag köpte 6000dsp istället, den driver 8 alldeles utmärkt.
Nu har jag ju ett 3000dsp som står oanvänt så jag funderar en smula på att köpa 4 element till så jag kan använda det steget med.

I största allmänhet är jag nöjd med Inuke stegen men en irriterande detalj har de.
Inuke liksom de flesta andra (antar jag) klass-D steg med switchad nätdel har en klenare nätdel än effekten man man plocka ut ur slutsteget.
Inte så konstigt då man kan plocka 2300W ur en 10A 230V lina men man kan plocka ut mer effekt ur steget (under korta intervaller) sålänge det finns kräm i kondensatorbanken.

Sålänge man inte tar ut för mycket effekt ur slutsteget går det fint, men tar man ut mer än nätdelen klarar av att mata så kommer slutsteget stänga av sig till protection mode.
Lite irriterande, vore bättre om de hade valt att sänka uteffekten ifall man kliver över effekten nätdelen levererar och man tömt kondensatorbanken.

Jag skall väl säga att jag bytt ut fläktarna i stegen till tystare då jag har stegen i vardagsrummet, så jag vet inte ifall det beror på värmeutveckling och det kanske hade vart löst med standardfläkten men den låter så mycket att det inte är något alternativ.

Jag har löst problemet med att sätta en peak limiter på -3db på 3000dsp varianten, då kunde jag spela så limit lampan lös konstant ( -3db nivå konstant) utan att trigga protection så hälften av maxeffekten kunde jag få ut.

Nu med 6000dsp har jag lagt peak-limitern på -2db och har inte lyckats trigga protection mode än, men högre än så tror jag inte jag kan gå,
elementen klarar inte mycket mer heller, använder nästan all tillgänglig slaglängd vid fullt utstyrda lågfrekventa signaler...

Så jag tror du kan räkna med att kunna använda upp till -3db (halva maxeffekten) iallafall med inuke stegen utan att någonsin riskera att trigga protection mode.
Huruvida stegen klarar likspänning (0Hz) vet jag ej, jag har lagt in ett högpassfilter vid 3Hz för att klippa bort allt under det, jag har bara märkbar output ner till 6-7Hz iaf så jag har ingen nytta av att försöka reproducera lägre frekvenser än så...

Det kan vara bra att kolla lite på simuleringar av element med låda och kolla hur mycket effekt man kan peta in innan man får slut på slaglängd.
Kan vara så att basarna får slut på slaglängd innan man ens närmar sig maxeffekten på slutstegen, så man kanske bottnar basarna långt innan slutstegens effekt tar slut.

Jag ska ta och läsa genom hela ditt inlägg alldeles strax :)

Elementet det gäller för tillfället är faktiskt två JL Audio 12W7-3 som kommit fram under trådens gång, så jag förstår om du inte snappat upp det. Har ju blivit ett par sidor nu...
Senast redigerad av Illuminatus 2013-07-15 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 21:03

adzer skrev:Fast som jag ser det så finns det ingen direkt anledning att inte ha möjligheten att köra stereo i basen. En del delningsfilter har valet mellan stereo och mono i basen.

Har du sedan ett 2kanalsslutsteg och två stycken basar så kan du ju avgöra själv hur du vill spela.

Men med det sist länkade delningsfiltret borde jag väll kunna köra både stereo och mono på basarna?

Detta:

Bild

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-15 21:26

Ahh det förklarar en del, hade på känn att jag kikade på fel element.

Tänkte säga att jag la till lite text i mitt milslånga inlägg så du inte missar det:

Du kan justera individuell gain på varje kanal på inuke steget, även ifall båda kanalerna får samma signal (såsom med y-splitt).
Däremot kommer den baslådan som spelar högst få slut på slaglängd tidigast, så den kommer begränsa ens maximala användbara spl.
Det kan alltså vara bra att alla basar spelar lika starkt, så begränsar alla samtidigt och man kan använda all kapacitet.

Jag har 4 basar bakom soffan och 4 framme vid duken, de bakom soffan låter högre än de framme vid duken då jag sitter närmare de bakre.
Jag har löst avståndet med delay på deras kanal i inuke-dsp samt lågpassfiltrerat de vid 45Hz så att output/gain smyger upp på de bakre basarna med sjunkande frekvens.
Då kan jag inte höra någon bas bakifrån utan ljudet låter framifrån vid musik och smälter ihop bra med de främre basarna, men de hjälper ändå till vid lägre frekvenser då jag behöver all kapacitet jag kan få...

Ska även förtydliga lite om Inuke och effektproblemen.
De inträffar bara ifall jag plockar ut nära maxeffekt så man plockar mer effekt än nätdelen klarar av.
Har man en impedans som gör att effekten begränsas inträffar det aldrig.
Jag fick aldrig problem med Inuke3000 med två element seriekopplat till 8ohm per kanal eller ett element (4ohm) per kanal men paralellkopplat till 2ohm kunde jag trigga protection ifall jag plockade ut för mycket effekt.

Har aldrig fått protection på 6000 modellen faktiskt, då med 4ohms last men det kanske beror på att elementen inte klarar mycket mer effekt än steget lämnar när jag satt peak-limiter till -2dB...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 21:36

Spacebug skrev:Ahh det förklarar en del, hade på känn att jag kikade på fel element.

Tänkte säga att jag la till lite text i mitt milslånga inlägg så du inte missar det:

De inträffar bara ifall jag plockar ut nära maxeffekt så man plockar mer effekt än nätdelen klarar av.
Jag fick aldrig problem med Inuke3000 med två element seriekopplat till 8ohm per kanal eller ett element (4ohm) per kanal men paralellkopplat till 2ohm kunde jag trigga protection ifall jag plockade ut för mycket effekt.

Har aldrig fått protection på 6000 modellen faktiskt, då med 4ohms last men det kanske beror på att elementen inte klarar mycket mer effekt än steget lämnar när jag satt peak-limiter till -2dB...

Har läst genom texten och det var mycket matnyttigt där som jag kan ta del av, tack ska du ha :)

Det borde med högsta sannolikhet klara av att driva 2st W7 element på moderata ljudnivåer. Jag bor fortfarande i lägenhet och kan säkert inte spela så högt som jag kommer vilja pga risk att störa grannar eller dylikt.

Vad har du för delningsfilter om man får fråga?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 22:27

Om man hoppar upp ett snäpp gällande delningsfiltret och skaffar ett sådant här istället:

Behringer DCX2496 Ultradrive Pro

Bild

Blir fördelarna många och är det värt prisskillnaden?

Behöver man fortfarande DSP delen i slutsteget?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-15 23:24

Nu har jag inte koll på vad DCX2496 klarar av men om den liknar de dsp funktionerna som INUKE har så behövs inte dsp i slutsteget, då kan du dela och exempelvis lyfta lågbasen med samma pryl.
Minidsp är en annan kompetent dsp manick som fixar båda delarna.
Kan inte svara på hur bra/dålig de delningsfiltrena är tyvärr, det får någon annan med bättre koll svara på.

Jag själv har kört den snåla men för mig praktiska vägen att jag sköter delningen i bild/ljud källan.
I mitt fall en dator som jag kör all musik, film, serier, spel ifrån.
Det började väl när jag ville köra blu-ray filmer men hade en gammal hembioreciever utan HDMI, annars fullt fungerande.
Blu-ray formatet tillåter inte HD ljud ifall man inte är ansluten via HDMI till lämplig reciever, något som går att gå runt i datorprogram.
Bestämde mig då för att köra allt genom datorn och använda ett program för att sköta all filtrering och annan dsp korrigering (förutom den i INUKE då).
Jag använder DSP delen i J-river mediacenter för att sköta delning med mera, och skickar då allt ljud, film, spel, musik, youtube osv till programmet och sedan vidare till ljudkort och analog anslutning in på multichannel input på recievern.

Så jag använder bara recievern som en glorifierad volymratt i princip samt använder dess slutsteg till att driva front och surround högtalare.
Subwoofer out från recievern går till inuke steget som driver basarna.

Far min ville också ansluta sin vinylspelare så den kör vi på linjeingång på ljudkortet i datorn, ljudet går in i datorn, processas i J-river och skickas ut till recievern.
Han kunde inte vara gladare, recievern står konstant på en ingång, vinylspelaren brusar inte tack o lov när den inte används så den är konstant ikopplad till ljudkortet.
Bara att se till att alla prylar är startade så är det bara att köra, varesig det gäller film, musik på datorn eller vinylskivor, inga ingångsväljare att tappa bort sig i :lol:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-16 08:27

Illuminatus skrev:
Spacebug skrev:Ahh det förklarar en del, hade på känn att jag kikade på fel element.

Har läst genom texten och det var mycket matnyttigt där som jag kan ta del av, tack ska du ha :)

Det borde med högsta sannolikhet klara av att driva 2st W7 element på moderata ljudnivåer. Jag bor fortfarande i lägenhet och kan säkert inte spela så högt som jag kommer vilja pga risk att störa grannar eller dylikt.

Vad har du för delningsfilter om man får fråga?

skulle nog rekomendera ett T-Amp 2400mkll och ett externt delnings filter och skita i inuken med sitt filter har för mig att dom klarar bara att gå ner till 20hz så skall du lägre så är det andra grejor som skall till och det är detsamma med dcx2496 filtret kan du inte mäta och vet hur man använder REW så köp något filter som är lättare att ställa in t. e.x en velodyne sms1 så är du mera i hamn och kan göra inställningar lättare.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 08:57

boom skrev:skulle nog rekomendera ett T-Amp 2400mkll och ett externt delnings filter och skita i inuken med sitt filter har för mig att dom klarar bara att gå ner till 20hz så skall du lägre så är det andra grejor som skall till och det är detsamma med dcx2496 filtret kan du inte mäta och vet hur man använder REW så köp något filter som är lättare att ställa in t. e.x en velodyne sms1 så är du mera i hamn och kan göra inställningar lättare.

Är rädd att det inte kommer räcka med T-Amp 2400. Har kikat upp det och det verkar vara av typ med terodialtransformator. De andra är ju digitala vilket också märks på vikten :)

Är det hörbar skillnad på digitalt vs analogt slutsteg för basar?

Ja det kan hända att det är för avancerat för mig men åt andra sidan kan man alltid lära sig. Velodyne sms1 är lite i överkant när det gäller priset tyvärr. Jag måste försöka hålla i budgeten. Lite extra här och där blir snart dubbelt vad man tänkt sig, tyvärr...

Som jag sagt tidigare. Det jag vill just nu är bara få ihop ett vettigt system så att jag kan börja lyssna och inte bara spekulera i vad som är bäst. Uppgraderingar kan och kommer att ske framöver. Men att köpa allt det "bästa" på en och samma gång, ja det blir dyrt :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 10:27

Inte räcka?

Vad är din målsättning? Varför bygger du inte 16 basmoduler?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 10:34

MagnusÖstberg skrev:Inte räcka?

Vad är din målsättning? Varför bygger du inte 16 basmoduler?

Av vad jag läst så vill just det elementet ha rätt mycket kraft för att leva ut ordentligt. Om ett T-Amp räcker eller ej vet jag nog inte förrän jag testat. Jag vet ju inte ens vilka krav/målsättningar jag har :)

Om vi säger så här. Min målsättning var att få till lite mer djup och tryck i de lägre frekvenserna. Min tråd började på minhembio med förslag som REL T5 och BK Electronics XLS, det hela drog snabbt iväg och blev till ett DIY-projekt.

Så målsättningen?

Jag vill att det spelar lika bra som två REL T5 alt. BK Electronics, gärna bättre såklart...

Jag har haft en Velodyne SPL-800i tidigare och det säger väll lite om min tidigare erfarenhet av basar :)

Anledningen att jag inte bygger 16 basmoduler är delvis att jag inte tror jag behöver det, finns ingen plats för det samt av estetiska anledningar. Jag hade gärna testat fler moduler än två men det får vänta tills man flyttar till hus och eventuellt kan få till ett rum dedikerat för bio.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-07-16 10:39

Vadå "vill ha mycket kraft"? Menar du effekt? Att köra in mycket effekt i ett element är aldrig bra. Bättre att fördela effekt på fler talspolar. Jag föredrar själv att ha så lite effekt till mina basmoduler än jag helst INTE kan bottna dem vid någon frekvens alls. Ett större slutsteg än så möjliggör bara sönderspelande av dina baselement. Jo... och att du kan spela starkare vid högre frekvenser förstås. Men ökad talspoletemperatur gör att tonkurvan ändras och att det distar mer. Bättre att lägga pengarna på fler element än att ha onödigt mycket effekt.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 10:55

Okej...

Kod: Markera allt
Now for the tech specs: the REL T-5 features a closed design with a single 8-inch, down-firing driver. It's driven by a 125W amplifier and can go down as low as 32Hz at -6bB

Det var inte så höga krav ljudtrycksmässigt, men kanske hur de låter :)

Jag skulle ge fan i den typ av element du tittar på.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf är ett element som är förträffligt. Bygg en låda på 100 liter och stäm av dem vid 18Hz. Nu har du något som är bättre än båda dina måttstockar och du behöver inte dra mer effekt ur ditt T-amp än 300w/kanal någonsin.

Jag skulle kanske gå ett steg till och skita i basmodulerna nu och invänta topparna. Sedan kunde du titta på om det gruppköp på 15"-element som är på gång kanske vore något för dig med (jo, du får allt läsa hela tråden):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51921
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 11:04

Komorok skrev:Vadå "vill ha mycket kraft"? Menar du effekt? Att köra in mycket effekt i ett element är aldrig bra. Bättre att fördela effekt på fler talspolar. Jag föredrar själv att ha så lite effekt till mina basmoduler än jag helst INTE kan bottna dem vid någon frekvens alls. Ett större slutsteg än så möjliggör bara sönderspelande av dina baselement. Jo... och att du kan spela starkare vid högre frekvenser förstås. Men ökad talspoletemperatur gör att tonkurvan ändras och att det distar mer. Bättre att lägga pengarna på fler element än att ha onödigt mycket effekt.

Det är över min kunskap men där lärde jag mig något nytt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-16 11:06

Ja det är i princip alltid bättre att ha fler element som matas med mindre effekt än att ha få som man matas med mycket effekt i. Inom rimliga gränser såklart.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-16 11:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 11:08

MagnusÖstberg skrev:Okej...

Kod: Markera allt
Now for the tech specs: the REL T-5 features a closed design with a single 8-inch, down-firing driver. It's driven by a 125W amplifier and can go down as low as 32Hz at -6bB

Det var inte så höga krav ljudtrycksmässigt, men kanske hur de låter :)

Jag skulle ge fan i den typ av element du tittar på.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf är ett element som är förträffligt. Bygg en låda på 100 liter och stäm av dem vid 18Hz. Nu har du något som är bättre än båda dina måttstockar och du behöver inte dra mer effekt ur ditt T-amp än 300w/kanal någonsin.

Jag skulle kanske gå ett steg till och skita i basmodulerna nu och invänta topparna. Sedan kunde du titta på om det gruppköp på 15"-element som är på gång kanske vore något för dig med (jo, du får allt läsa hela tråden):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51921

Nej jag har nog inte det. Jag har aldrig ägt något större än en Velodyne SPL-800i i basväg.

Har haft System Audio Ranger senast som frontar och jag prioriterar att det låter bra, snyggt och med välljud.

Anledningen att jag kikat in W7 elementet är dels för att jag fått mycket bra pris på det men även för att det enligt omdömen spelar väldigt "snyggt". Det finns säkert mycket mer prisvärda element som jag förstått det som och även som går avsevärt djupare men jag tror två W7 kommer tillföra det extra trycket vid musik men även höja upplevelsen vid film. Något som hade kunnat blivit ännu bättre om jag satsat på större element och fler i antalet.

Jag citerar bakerman:

"Det är kanske inte det bästa valet om du vill köra infrabas, men välljudande blir det säkert"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 11:24

Det behöver lite mer än dubbelt så mycket effekt som det elementet jag visade för samma utnivå. Jag hade också sålt det om jag varit dum nog att köpa det.

Det är gjort för att fungera i en bil, där lyssningsrummet är på typ 4-5 kvadratmeter med massor av gratis tillskott i lågbasområdet. Jag antar att du har större rum hemma.

Parametrarna är lagda för att lådvolymen inte skall stjäla någon plats i bilen och kräver massa effekt för att få någon utnivå. Funkar i bil, men är värdelöst för återgivning med lite kvalité i ett normalstort rum.

Det är inte jag som skall lyssna på det, men gillar du dist och effektkompression så kommer det göra dig nöjd.

JAG skulle inte använda det hemma ens om jag fick elmentet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 11:39

MagnusÖstberg skrev:Det behöver lite mer än dubbelt så mycket effekt som det elementet jag visade för samma utnivå. Jag hade också sålt det om jag varit dum nog att köpa det.

Det är gjort för att fungera i en bil, där lyssningsrummet är på typ 4-5 kvadratmeter med massor av gratis tillskott i lågbasområdet. Jag antar att du har större rum hemma.

Parametrarna är lagda för att lådvolymen inte skall stjäla någon plats i bilen och kräver massa effekt för att få någon utnivå. Funkar i bil, men är värdelöst för återgivning med lite kvalité i ett normalstort rum.

Det är inte jag som skall lyssna på det, men gillar du dist och effektkompression så kommer det göra dig nöjd.

JAG skulle inte använda det hemma ens om jag fick elmentet.

Det var ju lite tråkiga nyheter.

JL Audio använder ju samma element i deras Fathom och Gotham subbar och de får väldigt bra respons. Kan det verkligen bli så illa som du får det att framstå som?

Mitt vardagsrum är på 40kvm så givetvis så är det större än i ett bilutrymme.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 11:47

Det är ju jag det, smaken är som baken.

Bild

Inte mycket luft i den lådan...tungdrivet och effektkrävande.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-07-16 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 11:49

MagnusÖstberg skrev:Det är ju jag det, smaken är som baken.

Bild

Inte mycket lyft i den lådan...

Vad är det för element & låda?

Ser ut som deras gamla e-sub series.
Senast redigerad av Illuminatus 2013-07-16 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-16 11:51

JL audio fathom

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 11:54

Har för mig boom simulerade W7 i en 100L låda och det såg tydligen bra ut, vad bra är vet jag inte men han skrev riktigt bra till och med.

Men någon 40L låda hade jag inte tänkt.
Senast redigerad av Illuminatus 2013-07-16 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 11:56

JL Audio E-112 Home Subwoofer

Det är helt klart att de gillar något annat än jag. Den drivs av en 1400w förstärkare förövrigt. Galet i mina ögon.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 11:59

MagnusÖstberg skrev:JL Audio E-112 Home Subwoofer

Det är helt klart att de gillar något annat än jag. Den drivs av en 1400w förstärkare förövrigt. Galet i mina ögon.

Jag kan förstå att små lådor och mycket effekt kanske inte är den bästa kombon för ljudkvalitet men nu ska jag bygga egen låda på runt 75-100L vilket jag inte tycker är liten låda.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 12:04

Det blir pannkaka med det elementet skulle jag gissa på.

Recommended Enclosure Type:

Minimum Sealed Box Volume
1.375 cubic feet

Maximum Sealed Box Volume
1.375 cubic feet

Minimum Ported Box Volume
1.75 cubic feet

Maximum Ported Box Volume
1.75 cubic feet

Ovan är JLs utsagor om lådstorlekar som passar "ditt element".

Nåja, jag önskar dig lycka till. Jag kan nog inte tillföra så mycket mer :)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum