FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Doofus » 2016-08-19 15:42

Får man fråga hur det ser ut off-axis ? typ 30 och 60 grader ?

Jättekul projekt, heja heja !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2016-08-19 16:46

Spännande projekt. Kanske något som skulle funka i min kommande hembio tillsammans med ett par basmoduler

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-19 18:20

Spikrakt ju. Jag är nyfiken på hur högt dom spelar innan dom distar för mycket. Är det diskant eller bas som ger upp först? Jag har någon tanke om att bygga aktivt drivet, så grund låda som möjligt så det blir mer som ett par tavlor på väggen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-19 18:45

mawes skrev:Jag har någon tanke om att bygga aktivt drivet, så grund låda som möjligt så det blir mer som ett par tavlor på väggen.

Alla är såklart fria att göra sina egna versioner, men din lösning kommer säkert kräva en hel del anpassning om du vill att den ska fungera som vi tänkt. Typ en helt ny, annan högtalare. :)

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-19 19:07

Cortado skrev:
mawes skrev:Jag har någon tanke om att bygga aktivt drivet, så grund låda som möjligt så det blir mer som ett par tavlor på väggen.

Alla är såklart fria att göra sina egna versioner, men din lösning kommer säkert kräva en hel del anpassning om du vill att den ska fungera som vi tänkt. Typ en helt ny, annan högtalare. :)

Jag ser det inte så, mer som väldigt närbesläktade. Samma volym(pratar slutna versionen), lite annan form på baffel bara, hyllan eller vinklade baffeln samt filter görs i dsp. Samma fast olika.

Hursom, det är än så länge bara en tanke och jag ser fram emot att lyssna på er skapelse. :D

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-19 20:26

mawes: Rent spontant säger jag basen, speciellt i basreflexversionen. Bygg en med två basar om du ändå ska köra aktivt :)
Men jag tror man kommer kunna spela bra högt med den slutna delad mot basar.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-19 23:40

Prototypen ovan är ca 40 cm hög?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-19 23:50

darkg: 353mm.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-20 12:02

Jag vill se mätningar i fler riktningar! Både uppåt och åt sidan hade varit intressant + kommentarer såklart :)

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-20 14:21

DanNorman skrev:darkg: Elementavståndet diskant-diskant blir stort, och det ger extremt snäv spridning vertikalt. Waveguiden ger ju redan en fin boost i diskantens låga register. Tio gånger högre effekttålighet och tre gånger lägre dist typ. Även en medioker diskant blir extremt bra i stor waveguide, och det oaktat de fina (och nödvändiga?) spridningsegenskaperna :)

Finns det några nackdelar med wg som du ser det? Längre cc till basen tvingar fram lägre delning antar jag (?) och kostnad för wg såklart, men i övrigt? Tar ditt ord på att det är bra skit men varför är det inte mer eller mindre standard?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-20 18:10

Mätvädret har inte varit det bästa. Det måste vara absolut vindstilla. Bara nån enstaka m/s fuckar upp mätningarna totalt, när vi jagar halva dB. Vi gör ett försök imorrn tror jag.

mawes: Det kräver ett ganska långt svar. Skriver vid tillfälle.

Ps. Använd inte BRIK som (mät)förstärkare! Den verkar känslig för impedanser under sex ohm, och beter sig allmänt skumt i diskanten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-20 23:51

DanNorman skrev:Använd inte BRIK som (mät)förstärkare! Den verkar känslig för impedanser under sex ohm, och beter sig allmänt skumt i diskanten.

Det gäller väl flertalet klass-D förstärkare(eller om det möjligen ska heta switchande)?

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-25 09:16

DanNorman skrev:

mawes: Det kräver ett ganska långt svar. Skriver vid tillfälle.

Glöm min fråga Dan, jag började leta efter svar själv och märkte hur jobbig min fråga är att svara på :)

Googlar man lite så är det nog svårt att missa Earl Geddes, det finns några youtube-klipp samt en monstertråd på 755-sidor att frossa i.

Jag har ett par h290c wg:s i beställning, jag blev väldigt nyfiken på att prova en open cell-skumpropp i dom efter att ha läst lite vad Geddes skriver.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-25 10:01

Min gissning är att andelen högtalare med waveguide till diskanten kommer att öka över tid.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-25 10:43

paa skrev:Min gissning är att andelen högtalare med waveguide till diskanten kommer att öka över tid.

+2

Det tycker jag ska vara en förhoppning hos alla hifinördar. Jag skulle vilja se elementtillverkar erbjuda WG's av olika storlek till en och samma diskant för att det skall integrera bättre spridningsmässigt med den bas/mellanregister man skall dela med. Men men, vi får se vad framtiden har att erbjuda. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-25 10:58

paa skrev:Min gissning är att andelen högtalare med waveguide till diskanten kommer att öka över tid.

Enskilt största lyftet i högtalardesign på länge då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-08-25 13:29

Tycker det är en hel del högtalare som kommit fram de sista åren med just waveguide, typ de finska med Amphion, Aurelia, Genelec men även Sonos Faber Venere, Revel Performa och några andra. JBL / Klipsch är väl mer hornladdat men var går gränsen?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-25 17:33

Hos hembyggare verkar konstruktioner med wg och kunskap/tänkande kring spridning vara mycket mer utbrett än inom komersiell högtalarverksamhet. Ofta undrar man om det finns några tankar (akustiskt) alls bakom många köpehögtalare :)

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-25 18:14

http://youtu.be/fE2nWVwFT9k Sevärt tycker jag, en hel del intressanta uttalanden.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-25 18:16

Marknaden med köpare som är villiga att betala för bättre *ljud* (från en waveguide t.ex.) är nog inte jättestor. Därav oviljan bland kommersiella fabrikanter skulle jag gissa.

Helt appropå utan egentlig koppling till detta,
Såg och lyssande på en högtalare för ca 30 papp i en affär för några veckor sedan. Och om de säljer några ex av den så är det enbart på utseendet. För det hade den. Lät den nåt då? Tja, inte bättre än mina ... i mina öron iaf. Blev faktiskt paff hur icke-speciellt den lät. Inte ens "inte alls" vilket ju är en bra egenskap.

Men, tillbaka till "vågledaren". Förlåt en okunnig,
Vad är den egentliga grejen med en waveguide?
Jag misstänker att den koncentrerar spridning och därmed inte "läcker" åt sidorna samt därmed ger högre förstärkning (rakt fram) vilket i praktiken innebär lägre dist vid bibehållen "dB i örat". Dvs, den har lite mindre reflektioner som är i ofas och mindre dist - men låter samtidigt troligen sämre i en vidare vinkel - typ för de som sitter på ytterplats i soffan ... 8)
Alltså en sorts osocial feature ... f'låt.
Eller är jag fel ute?

/Frågan är helt seriös trots ev. "tråkande" vinkling. Dvs, vad är grejen med en waveguide?/
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-25 19:02

Grejen med waveguide är att diskanten ska ha samma utstrålning som mellanregistret vid delningen, men även att den ska sprida jämnt, och inte så mycket till väggar och tak.
Horn och waveguide är förstås olika varianter på samma tema.
Horn är gjorda för att ge så hög och jämn verkningsgrad som möjligt över sitt arbetsområde, och utvecklades för att ge bra nivå från svaga rörförstärkare för typ 100år sedan, och användsför att kunna spela extremt starkt i PA-anläggningar idag.
Waveguiden däremot är gjord för att ge så jämn utstrålning som möjligt över sitt arbetsområde, och att frekvensgången blir som en banan fixar man lätt i filtret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-08-25 21:35

Skriv upp mig på listan av folk som vill komma och lyssna på skapelsen när den känns redo för det.

/Johan

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-25 22:17

paa skrev:Grejen med waveguide är att diskanten ska ha samma utstrålning som mellanregistret vid delningen, men även att den ska sprida jämnt, och inte så mycket till väggar och tak.
Horn och waveguide är förstås olika varianter på samma tema.
Horn är gjorda för att ge så hög och jämn verkningsgrad som möjligt över sitt arbetsområde, och utvecklades för att ge bra nivå från svaga rörförstärkare för typ 100år sedan, och användsför att kunna spela extremt starkt i PA-anläggningar idag.
Waveguiden däremot är gjord för att ge så jämn utstrålning som möjligt över sitt arbetsområde, och att frekvensgången blir som en banan fixar man lätt i filtret.

Ok, så en waveguide har liten skillnad i tonkurva för små vinklar (upp till 30 eller 45 grader) och/men stor skillnad i tonkurva (svagare) för stora vinklar. Och syftet är att undvika reflektioner i rummets väggar o tak. Dvs, en riktad spridare har mindre sidoreflexer. Ok.

- Jag vill också lyssna på denna skapelse :D
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-27 18:03

Har inget att tillföra tråden tekniskt, men tycker det är sjukt intressant, följer i det tysta och vill ha den högt i listan..*s*..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-28 17:33

fukdist spridning.jpg
fukdist spridning.jpg (138.24 KiB) Visad 20581 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-28 17:41

Det är inte helt lätt att få till såna där diagram. Under 1kHz ballar det ur (i diagrammet, inte irl).
Jämnt och fint förutom vid stora vinklar vid 11,5kHz, men det spelar ingen roll.

Delningsfrekvensen är 2,8kHz.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-28 18:48

Jag känner igen det där med en peak en bit off axis med waveguide. Är den nödvändig följd av waveguidens närvaro, eller går det att optimera bort utan att kompromissa med waveguidens beteende i området t.ex. 2000 - 8000 Hz?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-28 18:52

Jag ser det som en dip 11,5kHz, eller pratar vi olika frekvenser?

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-28 19:07

DanNorman skrev:
fukdist spridning.jpg

Snyggt! :D

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-28 22:02

Samma data i annat format:

tonkurvor 0-90 grader.JPG
tonkurvor 0-90 grader.JPG (128.36 KiB) Visad 20467 gånger

Färgkoder på motstånds-färger :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum