Moderator: Redaktörer
mawes skrev:Jag har någon tanke om att bygga aktivt drivet, så grund låda som möjligt så det blir mer som ett par tavlor på väggen.
Cortado skrev:mawes skrev:Jag har någon tanke om att bygga aktivt drivet, så grund låda som möjligt så det blir mer som ett par tavlor på väggen.
Alla är såklart fria att göra sina egna versioner, men din lösning kommer säkert kräva en hel del anpassning om du vill att den ska fungera som vi tänkt. Typ en helt ny, annan högtalare.
DanNorman skrev:darkg: Elementavståndet diskant-diskant blir stort, och det ger extremt snäv spridning vertikalt. Waveguiden ger ju redan en fin boost i diskantens låga register. Tio gånger högre effekttålighet och tre gånger lägre dist typ. Även en medioker diskant blir extremt bra i stor waveguide, och det oaktat de fina (och nödvändiga?) spridningsegenskaperna
DanNorman skrev:Använd inte BRIK som (mät)förstärkare! Den verkar känslig för impedanser under sex ohm, och beter sig allmänt skumt i diskanten.
DanNorman skrev:
mawes: Det kräver ett ganska långt svar. Skriver vid tillfälle.
paa skrev:Min gissning är att andelen högtalare med waveguide till diskanten kommer att öka över tid.
paa skrev:Min gissning är att andelen högtalare med waveguide till diskanten kommer att öka över tid.
paa skrev:Grejen med waveguide är att diskanten ska ha samma utstrålning som mellanregistret vid delningen, men även att den ska sprida jämnt, och inte så mycket till väggar och tak.
Horn och waveguide är förstås olika varianter på samma tema.
Horn är gjorda för att ge så hög och jämn verkningsgrad som möjligt över sitt arbetsområde, och utvecklades för att ge bra nivå från svaga rörförstärkare för typ 100år sedan, och användsför att kunna spela extremt starkt i PA-anläggningar idag.
Waveguiden däremot är gjord för att ge så jämn utstrålning som möjligt över sitt arbetsområde, och att frekvensgången blir som en banan fixar man lätt i filtret.
DanNorman skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 223 gäster