Purifi Ny tillverkare av högtalarelement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Re: Purifi Ny tillverkare av högtalarelement

Inläggav Belker » 2020-11-24 21:59

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-24 23:41

Well, det där resultatet har mindre med baselementet att göra än implementation och design att göra i prototypstadie.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-25 00:52

Självklart. Klantigt implementerat av Purify, dock. Inte likt dem.

Ligger det förresten något i Amirs spekulation?
” Thinking out loud, I wonder how much bass energy we loose by lowering distortion. Harmonics of low frequencies perceptually would raise the total energy in that region. I wonder if this, together with port issue, was behind lack of sufficient impact in bass response.”

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-25 02:41

ASR borde inte ha publicerat sin recension när det är så många frågor obesvarade och tveksamheter kring hur allt är monterat efter en dålig transport. Det lär väl följas upp iofs.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Ayebee

Inläggav Ayebee » 2020-11-25 21:44

Jag var också förvånad över att ASR publicerade testet med så många osäkerhetsfaktorer. Samtidigt måste man ha realistiska förväntningar - det är ju "bara" ett 6,5-tumselement, om än med väldigt imponerande slaglängd. (Lite tillspetsat, det innehåller väl fler innovationer än bara +/- 10 mm Xmax.) Ett normalt åttatumselement flyttar trots allt lika mycket luft som Purifi's. Fördelen ligger väl då i att man kan dela högre utifrån elementets riktverkan... Det är kanske det man primärt försökt påvisa i prototypen som ASR testat, där delningsfrekvensen ligger runt 3,2 (?) kHz.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-25 23:09

Har du sett recensionen av Selah Audio Purezza? Verkar finnas stor potential.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... o_purezza/
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-25 23:11

Belker skrev:Ligger det förresten något i Amirs spekulation?
” Thinking out loud, I wonder how much bass energy we loose by lowering distortion. Harmonics of low frequencies perceptually would raise the total energy in that region. I wonder if this, together with port issue, was behind lack of sufficient impact in bass response.”

Jag gillar inte alls hur han formulerar sig och när jag tittar på frekvensgången tänker jag mer att han hör ingen bas för det finns ingen bas. Lätt överdrift, men det känns som grundproblemet ligger där. Sedan anser jag att det låter starkare än det är med mer distorsion, men jag är mycket tveksam till om det är fallet i basområdet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-25 23:46

Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-28 09:56

06FE4977-48C5-4867-A9F0-2CC2DDB29ACA.jpeg
06FE4977-48C5-4867-A9F0-2CC2DDB29ACA.jpeg (343.21 KiB) Visad 4825 gånger
Belker skrev:Självklart. Klantigt implementerat av Purify, dock. Inte likt dem.

Ligger det förresten något i Amirs spekulation?

Det verkar inte vara Purifi själva som skickat in ”prototypen”, någon firma i England som gjort dem den björntjänsten.

https://celuaris.com/products/celuaris- ... ing-purifi

De länkar inte till recensionen...
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-28 10:09

Javisst. Och ja, den var i dåligt skick. Men det är ju ändå enligt Purifys ritningar, som jag förstår det. Och om den var trasig verkar det ju konstigt om det inte gick att reparera. Särskilt om han har ett par att jämföra. Om syftet var att visa hur högt man kan dela kunde de ju lika gärna låtit bli att bygga en låda med diskanter och bara skickat elementet. I vilket fall som helst lär ju fortsättning följa. ASR (forumet, inte bara Amir) kommer aldrig acceptera att Vadsohelst Purify mäter dåligt.
Senast redigerad av Belker 2020-11-28 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-28 10:15

Tre högtalare i jämförelse :

Lite intressant är det att jämföra distorsionskurvorna på den lilla monitorn Genelec 8030c som har en 5:tummare samt förstärkare-chipet tpa3118.

Revel m105 har en SB NBAC 15 i basen samt en SB 26ADC i diskanten .

Genelec använder en Peerless d19ad i diskanten i 8030c, samt en ( möjligen modifierad ) peerless HDS 5:a i basen.
Prisbilliga element !

Purifi verkar lida av ett för dåligt diskantelement samt resonanser från basröret. ( förutom ojämn frekvensgång )

Såhär ser det ut vid rätt kraftig volym.
Observera skalan till vänster .

Den högre disten i basområdet för revel m105 tror jag till dels beror på delningsspolen som går i mättning och som har järnkärna .

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-28 13:45

Belker skrev:Javisst. Och ja, den var i dåligt skick. Men det är ju ändå enligt Purifys ritningar, som jag förstår det. Och om den var trasig verkar det ju konstigt om det inte gick att reparera. Särskilt om han har ett par att jämföra. Om syftet var att visa hur högt man kan dela kunde de ju lika gärna låtit bli att bygga en låda med diskanter och bara skickat elementet. I vilket fall som helst lär ju fortsättning följa. ASR (forumet, inte bara Amir) kommer aldrig acceptera att Vadsohelst Purify mäter dåligt.

Så är det säkert. Det kommer mera.
Men jag tycker det ger minuspoäng till ASR att släppa ett reportage på med det högst oklara förutsättningarna. Särskilt som det inte är Purify som skickat in den.
De hängs ut rejält. De borde fått chansen att lämna synpunkter när Amir märkte att mätningarna han utför ligger långt från specifikationerna.
Det luktar både läckage och andra problem.
Mvh Johan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-28 14:45

juanth skrev:
Belker skrev:Javisst. Och ja, den var i dåligt skick. Men det är ju ändå enligt Purifys ritningar, som jag förstår det. Och om den var trasig verkar det ju konstigt om det inte gick att reparera. Särskilt om han har ett par att jämföra. Om syftet var att visa hur högt man kan dela kunde de ju lika gärna låtit bli att bygga en låda med diskanter och bara skickat elementet. I vilket fall som helst lär ju fortsättning följa. ASR (forumet, inte bara Amir) kommer aldrig acceptera att Vadsohelst Purify mäter dåligt.

Så är det säkert. Det kommer mera.
Men jag tycker det ger minuspoäng till ASR att släppa ett reportage på med det högst oklara förutsättningarna. Särskilt som det inte är Purify som skickat in den.
De hängs ut rejält. De borde fått chansen att lämna synpunkter när Amir märkte att mätningarna han utför ligger långt från specifikationerna.
Det luktar både läckage och andra problem.

Om purifi gjort den testade högtalaren skulle det isådanafall vittna om ganska stor okunskap om hur man konstruerar en bra högtalare.
Valet av diskant utan waveguide och rörets placering precis bakom boomern är bara två exempel, väl ?
Jag tror nog att konstruktören av purifi-elementet och själva högtalaren är helt olika personer.

Jag är inte alls säker på att något är fel i högtalaren som testats, som beror på transporten.
Med de förutsättningar som givits med diskanten kan det inte bli jättebra.
Senast redigerad av Tangband 2020-11-28 14:47, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-28 14:46

Alla oklara förutsättningar är tydligt redogjorda för i testet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-28 14:49

rajapruk skrev:Alla oklara förutsättningar är tydligt redogjorda för.

Distorsionen verkar hur som helst väldigt låg för purifi-boomern om man bortser från inverkan ( framförallt basrörets placering ) i hela högtalarkonstruktionen.

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-11-28 21:07

xrk971 har byggt TL av dom så även jag.
Finns en mätning i länken så helt klart trasigt elemenet eller otät box.
"That’s the same conclusion that I had, the driver is badly damaged. Probably the voice coil or suspension is out of alignment. That impedance peak (split with anomaly) near 55Hz looks nasty and a DATS sweep on the bare driver would probably have been more instructive than proceeding with the whole review. A PTT6.5 should not be making 3.5% THD at 86dB. That’s crazy way off from specs or other people’s measurements. It’s like C&D receiving a McLaren after delivery from UK that looks like it was in a wreck and proceeding with the car evaluation after asking their local mechanic to fix it without a manual and then proceeding to test it and write the report.

In my PTT6.5 TL, I measured -50dB THD at 2.0Vrms and 0.5m. You can probably extrapolate that to -44dB at 2.83v and 1m as the driver is operating well below its Xmax. That’s about 0.6% THD. Although a TL is in general, able to get bass with lower distortion than a bass reflex box.
Finally, a big tell tale that something is very wrong was this statement: “ There was a big miss though and that was any kind of physical bass response. Even at much elevated levels, you could barely feel the bass.” Complete antithesis of what the PTT6.5 seems to provide for all other reviewers. Real bass that kicks hard."
Post #555
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ost6428464
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-11-28 22:09

Tangband skrev:Valet av diskant utan waveguide och rörets placering precis bakom boomern är bara två exempel, väl ?

Röret är dubbelkrökt i demoversionen och mynnar precis bakom diskanten invändigt i lådan, inte bakom basen.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 00:48

I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.

+1

Jag är ledsen folks. Jag ser inte AudioScienceReview som en seriös verksamhet och har heller aldrig gjort det. För mig stinker det korruption lång väg, ända från början. Det är min personliga syn efter att ha läst det de skriver och sett deras mätningar. Jag är dock lite branschskadad eftersom jag vet hur det fungerar bakom kulisserna. Då kan man lukta sig till lik ganska snabbt. Texterna är alldeles för personligt ensidigt präglade enligt ett ganska distinkt mönster och mätningarna har för dålig specificering för att vara utförd av någon kunnig person inom mätteknik. Är personen okunnig så är det i grund och botten brist på kunskap och därmed har företeelsen som sådan en oseriös prägel, är personen på AudioScienceReview kunnig så är testerna helt enkelt riggade och än mer oseriöst. Bakom kulisserna råder djungelns lag med rovdjur och byte. Det är bara att älska läget och acceptera det man inte kan göra något åt. Det är spelets regler. Man får hålla sig till reglerna och load the dice i hifibranshens vals. Den enes bröd, den andres död. Stereophile är eller var korrupt fast där specificeras mätningarna ganska bra, vilket betyder att man som utomstående kan göra vissa bedömningar om apparaten som testas och om testpersonens omdöme och kunskap.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-29 01:12

Om man undrar över någon mätspec så är det bara att fråga Amir så svarar han direkt. Inte svårare än så.
Så som jag har förstått det så mäter han på samma sätt varje gång om inget annat anges, och det är specat på forumet på annat ställe än i varje review hur den mätspecen är. Har du kollat efter det?
Jag ser ASR som populärvetenskap, och det bästa som hänt mig inom audio typ :) kunna se hur olika högtalare sprider, och hur dacar mäter jämförbart med andra. Det är grymt bra för mig att lyftas ur det subjektiva review-träsket. Men jag kan förstå att det kanske inte är bra nog för andra mer professionella syften.
Jag tror inte att han är korrupt. Men han har ju en egen bild av hur saker ”ska” mäta i sina slutsatser som man inte behöver hålla med om.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 03:44

rajapruk skrev:Om man undrar över någon mätspec så är det bara att fråga Amir så svarar han direkt. Inte svårare än så. Helt ointressant och irrelevant. Om det måste frågas om något fundamentalt, så är det redan där något knasigt. På en offentlig sajt som ger sig ut att redovisa objektiva sanna adekvata data så medföljer ett ansvar. Jag kan inte någonstans se att Amir tagit den pinnen. Snarast tvärtom. Det finns en psykologi involverad och den kan vara svår för konsumenter att se, men för gamla rävar i branschen syns det igenom direkt. Det, liksom bara lyser. /PS

Så som jag har förstått det så mäter han på samma sätt varje gång om inget annat anges, och det är specat på forumet på annat ställe än i varje review hur den mätspecen är. Har du kollat efter det? Jag har kollat. Det är inte tillräckligt dokumenterat. Dessutom bör inte helt olika högtalare med olika principer mätas på samma sätt. I alla fall inte om om mätning och lyssning skall korrelera med varandra. /PS

Jag ser ASR som populärvetenskap, och det bästa som hänt mig inom audio typ :) kunna se hur olika högtalare sprider, och hur dacar mäter jämförbart med andra. Det är grymt bra för mig att lyftas ur det subjektiva review-träsket. Men jag kan förstå att det kanske inte är bra nog för andra mer professionella syften. Populärvetenskap?? Genom att inte dokumentera på ett adekvat sätt hur mätprocedurerna är så blir det stolpe ut. Han får heller inte de mätresultat som visar på de brister som högtalarna har då de används i bostadsrum d v s såsom normalkonsumenten kommer använda högtalarna. Han ser sin rangordning som absolut - istället borde ha se det som en möjlig rangordning över produkterna där mer noggrann lyssning kan ge helt annat resultat och till och med diametralt motsatt resultat./PS

Jag tror inte att han är korrupt. Men han har ju en egen bild av hur saker ”ska” mäta i sina slutsatser som man inte behöver hålla med om. Har han en egen bild av hur saker skall mäta så är han de facto korrupt. Han anser sig veta och bestämmer därmed mätmetod och har en bild över hur det skall mäta och ger en absolut rangordning efter denna mätprincip. Då har han låst in sig i sitt korrupta tänk./PS

Det är en utbredd tokighet om en slags jämlikhet som människor idag nappar på. Dessutom försöker det pådyvlas övriga att denna så kallade equality skulle leda till justice. Ledarna vill vara högst upp, inte på samma plan som de andra och definitivt inte som de minsta. Denna bild får åskådliggöra dagens andas barn i deras strävan efter en total snedvriden korrupt verklighet. Han till vänster sitter i sweetspot.

Equality doesn't mean justice.jpg
Equality doesn't mean justice.jpg (63.15 KiB) Visad 4653 gånger

Nästa bild får på sitt sätt visa på skillnaden mellan objektiv mätning av objektet kontra perception av objektet. Du kan lägga in bilden i en scanner. Då har du gjort en objektiv mätning. Du kan även se det som en inspelning av något. Det finns en kod som din perception kan avkoda.

Illusion.jpg
Illusion.jpg (69.69 KiB) Visad 4653 gånger

Du kan istället välja att med din perception scanna in bilden såsom det står i bilden. Då ser du resultatet av din subjektiva mätning.
Hur handskas perception med kod, det är frågan. Samma gäller inspelad kod i stereo med fantomprojektion av ljudkällor. Att återge en ljudillusion av en verklighet som är kodad med minimal kod där perceptionen bygger upp en ny verklighet med hjälp av koden. Det gäller att ha rätt kod. Kom gärna igen då du hittat en mätning som redovisar objektiv adekvat avkodning som visar subjektiv perceptuell avkodning. Då har man något att komma med. Hittills har jag aldrig sett något sådant mätlabb, inte ens som ett teoretiskt försök på pappret. Man förfinar befintliga mätinstrument och det är bra. De kan komma att behövas i ett framtidslabb för forskning på objektiv fysikalisk kodning av perceptuella fenomen, speciellt gällande fenomenet ljud, där perceptuell avkodning skall ske för att återskapa Ljudillusionen av den kodade ljudverkligheten som jag kallar Ljudeventets källkod.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-11-29 09:35

petersteindl skrev:
I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.

+1

Jag är ledsen folks. Jag ser inte AudioScienceReview som en seriös verksamhet och har heller aldrig gjort det. För mig stinker det korruption lång väg, ända från början. Det är min personliga syn efter att ha läst det de skriver och sett deras mätningar. Jag är dock lite branschskadad eftersom jag vet hur det fungerar bakom kulisserna. Då kan man lukta sig till lik ganska snabbt. Texterna är alldeles för personligt ensidigt präglade enligt ett ganska distinkt mönster och mätningarna har för dålig specificering för att vara utförd av någon kunnig person inom mätteknik. Är personen okunnig så är det i grund och botten brist på kunskap och därmed har företeelsen som sådan en oseriös prägel, är personen på AudioScienceReview kunnig så är testerna helt enkelt riggade och än mer oseriöst. Bakom kulisserna råder djungelns lag med rovdjur och byte. Det är bara att älska läget och acceptera det man inte kan göra något åt. Det är spelets regler. Man får hålla sig till reglerna och load the dice i hifibranshens vals. Den enes bröd, den andres död. Stereophile är eller var korrupt fast där specificeras mätningarna ganska bra, vilket betyder att man som utomstående kan göra vissa bedömningar om apparaten som testas och om testpersonens omdöme och kunskap.

Mvh
Peter

Kan du ge exempel på vilka mätningar som är oseriösa?
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-29 10:34

Att få objektiv mätdata presenterad av populära audioprodukter är oerhört bra. Punkt slut!
Sen kan man lägga på vilken perception på den datan som man vill. Sin egen perception. Och andras.
Sen får man skylla sig själv om man tolkar datat fel. Men då har man chansen att lära sig något över tid.
Står man bara med massa subjektivt bludder så är man helt i blindo. Någon tycker att högtalaren låter ”varmt”. Ok....

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-29 10:52

Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 11:12

rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.

Amir är moderator på ASR och anställd av Harman. Det borde du i konsekvensens namn ha synpunkter på.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 11:16

För övrigt gillar jag ASR. Alla mätningar är inte perfekta (långt ifrån) men nettoeffekten är att kunskapsnivån höjs. Det är mer objektiva faktorer och färre vinprovartermer. Det tycker jag är bra. I många fall hade jag velat att det fanns lite större ansats att koppla subjektiva lyssningsintryck till mätningarna, och ibland trampad det i klaveret. I detta fall - att testa en trasig högtalare- tycker jag han kunde besparat sig arbetet. Han får ju ändå göra om hela klabbet när ett friskt exemplar kommer in.

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-11-29 11:20

jonasp skrev:
rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.

Amir är moderator på ASR och anställd av Harman. Det borde du i konsekvensens namn ha synpunkter på.

Fast han är ärlig med det.
"Note: our company Madrona Digital is a dealer for Harman company which acquired Arcam a few years ago. So feel free to read as much bias as you like into this review."
Och den här sågar han.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 11:21

Jag har inga problem med Amir!

JM

Inläggav JM » 2020-11-29 12:16

petersteindl skrev:Hur handskas perception med kod, det är frågan. Samma gäller inspelad kod i stereo med fantomprojektion av ljudkällor. Att återge en ljudillusion av en verklighet som är kodad med minimal kod där perceptionen bygger upp en ny verklighet med hjälp av koden. Det gäller att ha rätt kod. Kom gärna igen då du hittat en mätning som redovisar objektiv adekvat avkodning som visar subjektiv perceptuell avkodning. Då har man något att komma med. Hittills har jag aldrig sett något sådant mätlabb, inte ens som ett teoretiskt försök på pappret. Man förfinar befintliga mätinstrument och det är bra. De kan komma att behövas i ett framtidslabb för forskning på objektiv fysikalisk kodning av perceptuella fenomen, speciellt gällande fenomenet ljud, där perceptuell avkodning skall ske för att återskapa Ljudillusionen av den kodade ljudverkligheten som jag kallar Ljudeventets källkod.
Mvh
Peter

Problemet med stereo är att upplevelsen av viss lokalisation annan än mitt emellan högtalarna bygger på att samma ljud återges i höger respektive vänster högtalare med något olika ljudstyrka och/eller med viss olika fördröjning under 0.6 ms.

Dessutom ger vissa optimala refexer (med optimal tonkurva, lokalisation, ljudstyrka, fördröjning, mm) en viss lokalisation/spatial upplevelse hos normalhörande. Övriga reflexer ger en maskering av direktljudet i varierande grad. DETTA ÅTERSPEGLAS TILL VISS DEL I HARMANS/AMIRS RUMSKURVA. Lådhögtalare, dipoler, vägghögtalare, hörnhögtalare mfl ger alla olika reflexer relativt direktljudet och förutsätter olika rumskurvor relativt optimal ljudupplevelse.

RUMSKURVAN är Harmans fusk för att sälja sina egna lådhögtalare. Kurvan är just anpassad för lådhögtalare och ej dipoler i Harmans lyssningsrum. I föreläsning har jag hört Floyd Toole med viss skadeglädje notera att Martin Logan = dipolhögtalare mäter dåligt och upplevs som sämre Harmans lådhögtalare i dubbelblind studie. Floyds konstaterande att dipoler mäter sämre bekräftas av Amirs mätningar.
Kontexten dvs rummet är anpassat för lådhögtalare i Harmans mätprogram.
Vore rummet anpassat för dipoler kan jag garantera att mätmässigt och upplevelsemässigt kommer högtalare som svenska dipolen Direct-8 besegra Harmans lådhögtalare mätmässigt och upplevelsemässigt i en dubbelblidstudie.
Peters ägghgt och tänkta högtalare i hörn kommer aldrig mäta bra med Harmans metod.
Således är finns det inslag i Amir mätningar vilka är direkt felaktiga ffa map kontexen och rumskurvan i min subjektiva värld. Trots detta finns det intressanta delar vilka ger viktig delvis unik information om testobjekten. Jag läser Amirs testningar med stor behållning beaktat mätningarnas begränsningar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 12:44

Har för mig att det fanns någon Carlsson som byggde högtalare anpassade för vanliga lyssningsrum :wink:

Så hur ska egentligen högtalare mätas?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-29 15:05

jonasp skrev:

Att han är moderator för sitt egenstartade forum har jag inga problem med.
Men jag tror faktiskt inte att han modererar. Han har andra till det.

Är han anställd av Harman? Du menar indirekt? Han har gett dåliga reviewer till flera Harman-produkter, så han ger inget ”köpt” intryck alls för mig. Men han har ju samma grundideal som Harman sprunget från Toole mfl, så att han kommer topptesta Revel etc är inte så konstigt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum