Moderator: Redaktörer
Belker skrev:ASR är inte imponerad. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/purifi-spk5-speaker-review-prototype.17806/
Belker skrev:ASR är inte imponerad. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/purifi-spk5-speaker-review-prototype.17806/
Belker skrev:Ligger det förresten något i Amirs spekulation?
” Thinking out loud, I wonder how much bass energy we loose by lowering distortion. Harmonics of low frequencies perceptually would raise the total energy in that region. I wonder if this, together with port issue, was behind lack of sufficient impact in bass response.”
Belker skrev:Självklart. Klantigt implementerat av Purify, dock. Inte likt dem.
Ligger det förresten något i Amirs spekulation?
” Thinking out loud, I wonder how much bass energy we loose by lowering distortion. Harmonics of low frequencies perceptually would raise the total energy in that region. I wonder if this, together with port issue, was behind lack of sufficient impact in bass response.”
Belker skrev:Javisst. Och ja, den var i dåligt skick. Men det är ju ändå enligt Purifys ritningar, som jag förstår det. Och om den var trasig verkar det ju konstigt om det inte gick att reparera. Särskilt om han har ett par att jämföra. Om syftet var att visa hur högt man kan dela kunde de ju lika gärna låtit bli att bygga en låda med diskanter och bara skickat elementet. I vilket fall som helst lär ju fortsättning följa. ASR (forumet, inte bara Amir) kommer aldrig acceptera att Vadsohelst Purify mäter dåligt.
juanth skrev:Belker skrev:Javisst. Och ja, den var i dåligt skick. Men det är ju ändå enligt Purifys ritningar, som jag förstår det. Och om den var trasig verkar det ju konstigt om det inte gick att reparera. Särskilt om han har ett par att jämföra. Om syftet var att visa hur högt man kan dela kunde de ju lika gärna låtit bli att bygga en låda med diskanter och bara skickat elementet. I vilket fall som helst lär ju fortsättning följa. ASR (forumet, inte bara Amir) kommer aldrig acceptera att Vadsohelst Purify mäter dåligt.
Så är det säkert. Det kommer mera.
Men jag tycker det ger minuspoäng till ASR att släppa ett reportage på med det högst oklara förutsättningarna. Särskilt som det inte är Purify som skickat in den.
De hängs ut rejält. De borde fått chansen att lämna synpunkter när Amir märkte att mätningarna han utför ligger långt från specifikationerna.
Det luktar både läckage och andra problem.
rajapruk skrev:Alla oklara förutsättningar är tydligt redogjorda för.
Tangband skrev:Valet av diskant utan waveguide och rörets placering precis bakom boomern är bara två exempel, väl ?
I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
rajapruk skrev:Om man undrar över någon mätspec så är det bara att fråga Amir så svarar han direkt. Inte svårare än så. Helt ointressant och irrelevant. Om det måste frågas om något fundamentalt, så är det redan där något knasigt. På en offentlig sajt som ger sig ut att redovisa objektiva sanna adekvata data så medföljer ett ansvar. Jag kan inte någonstans se att Amir tagit den pinnen. Snarast tvärtom. Det finns en psykologi involverad och den kan vara svår för konsumenter att se, men för gamla rävar i branschen syns det igenom direkt. Det, liksom bara lyser. /PS
Så som jag har förstått det så mäter han på samma sätt varje gång om inget annat anges, och det är specat på forumet på annat ställe än i varje review hur den mätspecen är. Har du kollat efter det? Jag har kollat. Det är inte tillräckligt dokumenterat. Dessutom bör inte helt olika högtalare med olika principer mätas på samma sätt. I alla fall inte om om mätning och lyssning skall korrelera med varandra. /PS
Jag ser ASR som populärvetenskap, och det bästa som hänt mig inom audio typkunna se hur olika högtalare sprider, och hur dacar mäter jämförbart med andra. Det är grymt bra för mig att lyftas ur det subjektiva review-träsket. Men jag kan förstå att det kanske inte är bra nog för andra mer professionella syften. Populärvetenskap?? Genom att inte dokumentera på ett adekvat sätt hur mätprocedurerna är så blir det stolpe ut. Han får heller inte de mätresultat som visar på de brister som högtalarna har då de används i bostadsrum d v s såsom normalkonsumenten kommer använda högtalarna. Han ser sin rangordning som absolut - istället borde ha se det som en möjlig rangordning över produkterna där mer noggrann lyssning kan ge helt annat resultat och till och med diametralt motsatt resultat./PS
Jag tror inte att han är korrupt. Men han har ju en egen bild av hur saker ”ska” mäta i sina slutsatser som man inte behöver hålla med om. Har han en egen bild av hur saker skall mäta så är han de facto korrupt. Han anser sig veta och bestämmer därmed mätmetod och har en bild över hur det skall mäta och ger en absolut rangordning efter denna mätprincip. Då har han låst in sig i sitt korrupta tänk./PS
petersteindl skrev:I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
+1
Jag är ledsen folks. Jag ser inte AudioScienceReview som en seriös verksamhet och har heller aldrig gjort det. För mig stinker det korruption lång väg, ända från början. Det är min personliga syn efter att ha läst det de skriver och sett deras mätningar. Jag är dock lite branschskadad eftersom jag vet hur det fungerar bakom kulisserna. Då kan man lukta sig till lik ganska snabbt. Texterna är alldeles för personligt ensidigt präglade enligt ett ganska distinkt mönster och mätningarna har för dålig specificering för att vara utförd av någon kunnig person inom mätteknik. Är personen okunnig så är det i grund och botten brist på kunskap och därmed har företeelsen som sådan en oseriös prägel, är personen på AudioScienceReview kunnig så är testerna helt enkelt riggade och än mer oseriöst. Bakom kulisserna råder djungelns lag med rovdjur och byte. Det är bara att älska läget och acceptera det man inte kan göra något åt. Det är spelets regler. Man får hålla sig till reglerna och load the dice i hifibranshens vals. Den enes bröd, den andres död. Stereophile är eller var korrupt fast där specificeras mätningarna ganska bra, vilket betyder att man som utomstående kan göra vissa bedömningar om apparaten som testas och om testpersonens omdöme och kunskap.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.
jonasp skrev:rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.
Amir är moderator på ASR och anställd av Harman. Det borde du i konsekvensens namn ha synpunkter på.
petersteindl skrev:Hur handskas perception med kod, det är frågan. Samma gäller inspelad kod i stereo med fantomprojektion av ljudkällor. Att återge en ljudillusion av en verklighet som är kodad med minimal kod där perceptionen bygger upp en ny verklighet med hjälp av koden. Det gäller att ha rätt kod. Kom gärna igen då du hittat en mätning som redovisar objektiv adekvat avkodning som visar subjektiv perceptuell avkodning. Då har man något att komma med. Hittills har jag aldrig sett något sådant mätlabb, inte ens som ett teoretiskt försök på pappret. Man förfinar befintliga mätinstrument och det är bra. De kan komma att behövas i ett framtidslabb för forskning på objektiv fysikalisk kodning av perceptuella fenomen, speciellt gällande fenomenet ljud, där perceptuell avkodning skall ske för att återskapa Ljudillusionen av den kodade ljudverkligheten som jag kallar Ljudeventets källkod.
Mvh
Peter
jonasp skrev:rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.
Amir är moderator på ASR och anställd av Harman. Det borde du i konsekvensens namn ha synpunkter på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 213 gäster