Illuminatus skrev:
Hmm, 8700:- får jag det till när jag räknar lite grovt och väljer Jetcarrier som bud. Flygfrakt där förtullning ingår i flygpriset. Sen tillkommer moms så 10800:- får jag det till.
Jag har inget speciellt mål eller anledning varför jag skall ner på 0,5. Det är uppfattningen vad jag fått av vad som ska vara ett bra q-värde, mer än så har jag faktiskt inte tänkt.
Jag spelar lika mycket musik som jag tittar film.
Ok, låter ju bra. Meddela gärna vad det hamnar på i slutändan hemma vid dörr när allt är klart och levererat.
Tror inte du ska fokusera för mycket på om Q ska vara 0,65 eller 0,67, utan mer om du ska sikta på 0,6 0,7 eller 0,8 och ta praktiskt hänsyn till vilken volym du har att jobba med, och kostnad för elementen. Som jag sett din ritning, skulle jag personligen valt 3 element per torn som då haft lite mindre volym per element och något högre Q. Men om ekonomi säger totalt 4 element så har du ju svaret där

och då blir det lite lägre Q värde. Eller alternativet med 6st 15" istället.
Sen, egentligen så snart du börjar köra med EQ så ändrar du ju signalen och upplägget av Qtc och group delay. Och så har du ju även intern dämpning i lådan och du kan enkelt köra med en Linkwitz Transform och sänka Q värdet lite om du vill, men då behöver du något som en Minidsp eller liknande, men de är ju rätt så billiga och mycket enkla att använda.
Vad jag vill ha sagt är att Qtc ändras av andra saker också, medvetet eller omedvetet, som man kan tänka på om man verkligen Vill ha ett speciellt Qtc av någon anledning.
Jo och frågan med Film/Musik var lite av nyfikenhet, alla tycker inte lika i detta, men jag upplever det mer ok med högre Q till film än till musik, dvs högre Q kan låta maffigare/fylligare till film, iofs också till musik men just jag föredrar lägre Q där. Men nu pratar vi inte högre Q än 0,9 även till film. Har man inte testat olika Q är det svårt att veta vad man gillar, då får man chansa lite, kanske i mitten