rikkitikkitavi skrev:du skulle inte kunna posta bilder på kretskortet från båda sidorna?
Jo vänta 2 minuter... fast bara den genererade, har inga bilder på undersidan på det riktiga prototypkortet, kameran är paj och mobilens kamera är så dålig.
Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:du skulle inte kunna posta bilder på kretskortet från båda sidorna?
rikkitikkitavi skrev:En sak till jag insåg vid lite eftertanke, man kan fundera på att installera ett motstånd före 1 K ner mot jord parallellt med en liten kondensator. Värdet är lämpligen 5 ggr " 1K" motståndet ...
rikkitikkitavi skrev:tja47 pF eller i det häradet? tanken är att det skall dämpa signaler över ca 50 kHz eller så.
om jag bygger om till icke inverterad config kör jag utan DC-servo, eftersom man istället sätter en konding mellan R7 och jord vilket begränsar DC på utgången till ingångsoffset och det är hanterbart .
Man måste dock ha lite "tur" med kretsarna, alternativt sätta dit större R1-R3 ( säg 0,47 ohm) för att begränsa offsetströmmar. kanske det går att relativt lätt att bygga om och köra med servo också. det är några kopparbanor att kapa, några komponenter att löda dit som inte ser så vackert ut. möjligt är det dock.
Bullit skrev:Svante skrev:Hmm, med den tredubbla varianten blir alltså inimpedansen för slutsteget 333 ohm?
mmm + 47K (R24 eller R23 beroende på vilken man monterar). Så impedansen blir totalt 47K333.
rikkitikkitavi skrev:Fördelen är då att om man tar bort ingångssignalen och låter ingången flyta har den fortfarande jordpotential .
rikkitikkitavi skrev:öppnar du ingången har du utan 47 k motståndet en icke inverterande förstärkare med G= 1 istället för en inverterande med förstärkningen 20.
Är LM3886 stabil då?
Det var så du menade , Svante?
rikkitikkitavi skrev:IngOehman skrev:Hej alla!
Har just upptäckt den här tråden, och om jag förstått Bullit rätt (i hans inlägg ons apr 30, 2008 12:23 pm) så är detta schemat för den aktuella konstruktionen (eller är det Jeff Rowlands?):
Noteringar för den som tänker bygga, som jag kan tänka mig kan vara till nytta och glädje för någon är dessa:
1. Ingångsimpedansen är väldigt låg, minst tio gånger lägre än de flesta effektförstärkare (10 - 20 kohm) och faktiskt till och med lägre än utimpedansen från vissa förstegsutgångar. Det kan vara olyckligt, inte minst på grund av att det påverkar förstärkningen som alltså kan sjunka från avsedda 20 ggr till under 10 ggr. Det är inte säkert att det räcker med alla kombinationer av apparater, för att styra ut förstärkaren fullt.
2. Det tycks saknas ett seriöst ingångsfilter, vilket är en bra grej att ha om man vill slippa problem med RF-instrålning. Förvisso finns en schunt kondensator över ingångarna, men det skyddar inte mot common mode störningar, vilket kan vara ett väl så stort problem i det radiofrekventa området.
3. Valet av operationsförstärkare för DC-servot är kanske inte helt optimalt med tanke på att huvudsyftet är att undvika tvärströmmar mellan parallellkopplade förstärkare. Tillräckligt bra blir det säkert med tanke på den där 0,2 ohmsmotstånden, men det finns ju operationsförstärkare som är mera lämpade för syftet.
Flera av de ovanstående anmärkningarna kan mycket väl vara att ropa varg för det praktiska fallet, och kanske några av dem desutom redan är nämnda (jag har inte läst igenom tråden). Men jag tänkte att OM någon får problem så kan det vara bra att ha en lista på saker som man kan fundera på.
Kan nämna en annan sak (som kanske också redan är nämnd i tråden) och det är att man kan bryggkoppla förstärkaren utan att introducera någon speciell elektronik för det, genom att helt enkelt driva hälften av förstärkana från den andras utgång, och byta ingångsmotståndet från 1 kohm till 20 kohm.
Vh, iö
tack för kommentarerna Ingvar. Ju flera som engagerar sig, desto större succe blir detta. Det är redan nästan 200 st potentiella förstärkare som kan byggas
1) har tidigare nämnts, men det tål att upprepas.
Föregående stegs drivförmåga och utgångsimpendans får stor påverkan på frekvensgång och utsignalen.
Lämpligen ökas 20k/1k motstånden så att ingångsimpendansen blir tillräckligt stor. Det beror på antalet paralllellkopplade kretsar och föregående stegs egenskaper. 20 k motståndet får inte bli för stort då det kan ge instabilitet (och sämre distortion vid onödigt hög förstärkning samt sämre bandbredd) . Min känsla är inte > 200 k men det måste verifieras.
rikkitikkitavi skrev:2) Du menar att montera en kondensator före 1 K motståndet ner mot jord?
rikkitikkitavi skrev:3) Ngn form av JFET med låg ingångsbiasström är nödvändigt. Min tidigre rekommendation om OP07 är att kasta pärlor till svinen då 2.2Mohm och biasströmmen ger mera offsetspänning än OPns egen offset.
rikkitikkitavi skrev:4) Jag har för mig att jag läst på forumet att någon menar att LM3886 uppvisar instabilitet vid förstärkning < 10 ggr.
Att koppla som du föreslår innebär just att förstärkningen är 1 ggr för den andra förstärkaren (20K/20K) och därför måste detta studeras noggrannare eller så kompenseras LM3886. Stegen kommer då också uppvisa något olika egenskaper då förstärkningen är olika.
Principen är dock mycket elegant
IngOehman skrev:Stegen kommer alltid att uppvisa olika egenskaper i bryggade konfigurationer. ;? Om det inte beror på att det ena stegen slavar det andra, så är ändå inte en inverterande och en icke-inverterande koppling identiska. Det icke inverterade drabbas ju av common mode-distorsioner.
Piotr skrev:Kaffekoppen skrev:Låter bra detrikkitikkitavi skrev:Kaffekoppen, det skall väl inte vara några problem att löda några LM3886?
Det är stora, fina, feta paddar...
Jag tar 8 kort jag med, vem vet.. man kommer kanske tycka det här är kul
Ja och med åtta kort får man fyra bryggade kanaler på ca. 250W. Perfekt för huvudhögtalare + basmackapärer!!
/Peter
BACH skrev:Är det här något man gör främst för att man tycker att det är kul, eller för att det skulle bli mycket billigare än att köpa en färdig förstärkare![]()
rikkitikkitavi skrev:ja, men 47 K, 1K samt 220 pF kondensatorn behövs det en av (på varje sida av kortet) . 9K motståndet behövs det 3 st av. Så
Kommentarer?
Bullit skrev:rikkitikkitavi skrev:ja, men 47 K, 1K samt 220 pF kondensatorn behövs det en av (på varje sida av kortet) . 9K motståndet behövs det 3 st av. Så
Kommentarer?
Aha.... då förstod jag fel igen
Trodde det blev 47K på en sida, sedan 1K -> 220pF -> 9K innan varje LM3886.
Användare som besöker denna kategori: Freddy_J och 14 gäster