LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 20:07

rikkitikkitavi skrev:du skulle inte kunna posta bilder på kretskortet från båda sidorna?

Jo vänta 2 minuter... fast bara den genererade, har inga bilder på undersidan på det riktiga prototypkortet, kameran är paj och mobilens kamera är så dålig.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 20:10

det räcker, ville bara se mönsterlayouten ...
väntar... :)

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 20:17

Här är den, stooor bild, 1,34 meg. http://www.leetmaa.se/misc/stooor.jpg

Värt att tänka på om du ska lägga ner energi på att göra om den till icke inverterad konfig och vill behålla DC-servot så måste även det byggas om...

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 20:49

rikkitikkitavi skrev:En sak till jag insåg vid lite eftertanke, man kan fundera på att installera ett motstånd före 1 K ner mot jord parallellt med en liten kondensator. Värdet är lämpligen 5 ggr " 1K" motståndet ...

Vilket värde skulle det vara på kondingen?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 21:11

tja47 pF eller i det häradet? tanken är att det skall dämpa signaler över ca 50 kHz eller så.

om jag bygger om till icke inverterad config kör jag utan DC-servo, eftersom man istället sätter en konding mellan R7 och jord vilket begränsar DC på utgången till ingångsoffset och det är hanterbart .

Man måste dock ha lite "tur" med kretsarna, alternativt sätta dit större R1-R3 ( säg 0,47 ohm) för att begränsa offsetströmmar. kanske det går att relativt lätt att bygga om och köra med servo också. det är några kopparbanor att kapa, några komponenter att löda dit som inte ser så vackert ut. möjligt är det dock.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 21:29

rikkitikkitavi skrev:tja47 pF eller i det häradet? tanken är att det skall dämpa signaler över ca 50 kHz eller så.

om jag bygger om till icke inverterad config kör jag utan DC-servo, eftersom man istället sätter en konding mellan R7 och jord vilket begränsar DC på utgången till ingångsoffset och det är hanterbart .

Man måste dock ha lite "tur" med kretsarna, alternativt sätta dit större R1-R3 ( säg 0,47 ohm) för att begränsa offsetströmmar. kanske det går att relativt lätt att bygga om och köra med servo också. det är några kopparbanor att kapa, några komponenter att löda dit som inte ser så vackert ut. möjligt är det dock.

Hehe jaja allt går om man bara har viljan.

Tänkte att jag caddar in kondingen eftersom det ändå finns plats. Något sådant här kanske? C31 pratar vi om nu...

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 21:53

ser bra ut :) släng dit ett motstånd parallellt också :)

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 22:24

rikkitikkitavi skrev:ser bra ut :) släng dit ett motstånd parallellt också :)

Nice. Jo men R24 (47k) sitter ju där parallelt. Var det inte så du menade?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 22:29

jovisst, vad det så. såg inte , är nog trött.

här är en bra tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=lm3886

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 22:38

Hehe ok. Ändrade layouten så att det blev lite tydligare :)

Bild

Bra länk, tackar...

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 23:06

Uppdaterat längre ner...
Senast redigerad av Bullit 2008-05-07 09:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 23:28

Hmm, med den tredubbla varianten blir alltså inimpedansen för slutsteget 333 ohm?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 23:29

Svante skrev:Hmm, med den tredubbla varianten blir alltså inimpedansen för slutsteget 333 ohm?

mmm + 47K (R24 eller R23 beroende på vilken man monterar). Så impedansen blir totalt 47K333.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 23:39

Svante, det stämmer om man vill använda 20K/1K varianten.

Jag hade nog hellre använt mig av 3,3K/68K eller så.

Bullit,
som du har ritat i schemat i din sista post går R24 (R23 ) ner mot jord FÖRE 1K motståndet.

Då bli inimpendansen 333 ohm parallellt med 47 kohm.

Fördelen är då att om man tar bort ingångssignalen och låter ingången flyta har den fortfarande jordpotential .

edit: ah, Svante hann först.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2008-05-06 23:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 23:40

Bullit skrev:
Svante skrev:Hmm, med den tredubbla varianten blir alltså inimpedansen för slutsteget 333 ohm?

mmm + 47K (R24 eller R23 beroende på vilken man monterar). Så impedansen blir totalt 47K333.

Nää...

47k // 1k // 1k // 1k = 330 ohm

...inte blir det plus, inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 23:43

rikkitikkitavi skrev:Fördelen är då att om man tar bort ingångssignalen och låter ingången flyta har den fortfarande jordpotential .

Nja, det har den iofs ändå, via virtuell jord på 3886ans ingång. Fördelen är väl att 3886an ser ett återkopplingsnät som ger en tillräckligt låg motkoppling för att hålla kretsen stabil? [s]Och i sådana fall måste R24 vara i trakterna av 330 ohm, dvs inimpedansen blir 166 ohm.[/s]

Edit: fast nu ljuger jag, det sitter ju en konding där som kopplar ingången HF-mässigt till jord.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 23:53

du har helt rätt. jag uttryckte mig felaktigt.

har lärt mig att man skall ha ett motstånd ner mot jord, men det är nog for icke inverterande förstärkare , där ser man vad tumregler kan göra. Men jag tänkte på det så här:

öppnar du ingången har du utan 47 k motståndet en icke inverterande förstärkare med G= 1 istället för en inverterande med förstärkningen 20.

Är LM3886 stabil då?

beroende på hur DC servot arbetar får man då lite olika resultat... DC servot arbetar ju inte heller vid HF. Och inte någonstans däremellan där kondingen fortfarande är dålig på att avkoppla.

Det var så du menade , Svante?

Behöver vi det eller inte då, det däringa 47 kohms motståndet?

tycker det är kul att vi diskuterar genom detta ordentligt. det är trots allt många som är intresserade.

Användarvisningsbild
Niklase

Inläggav Niklase » 2008-05-07 00:15

Nu var det betalt, hoppas jag...

Kul att det diskuteras flitigt, jag hänger med på ungefär hälften :) Menmen, bara det blir bra i slutet så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-07 00:28

rikkitikkitavi skrev:öppnar du ingången har du utan 47 k motståndet en icke inverterande förstärkare med G= 1 istället för en inverterande med förstärkningen 20.

Är LM3886 stabil då?

Det var så du menade , Svante?

Ja, så var det jag menade. Servot har inget med stabiliteten att göra, åtminstone inte som jag tänker. Däremot får tydligen inte 3886an konfigureras för < 100 ggr förstärkning av stabilitetsskäl. Eller är det så att kondingen mellan ingångarna fixar det? kanske måste man läsa databladet en gång till.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-07 01:27

rikkitikkitavi skrev:
IngOehman skrev:Hej alla!

Har just upptäckt den här tråden, och om jag förstått Bullit rätt (i hans inlägg ons apr 30, 2008 12:23 pm) så är detta schemat för den aktuella konstruktionen (eller är det Jeff Rowlands?):

Bild

Noteringar för den som tänker bygga, som jag kan tänka mig kan vara till nytta och glädje för någon är dessa:

1. Ingångsimpedansen är väldigt låg, minst tio gånger lägre än de flesta effektförstärkare (10 - 20 kohm) och faktiskt till och med lägre än utimpedansen från vissa förstegsutgångar. Det kan vara olyckligt, inte minst på grund av att det påverkar förstärkningen som alltså kan sjunka från avsedda 20 ggr till under 10 ggr. Det är inte säkert att det räcker med alla kombinationer av apparater, för att styra ut förstärkaren fullt.

2. Det tycks saknas ett seriöst ingångsfilter, vilket är en bra grej att ha om man vill slippa problem med RF-instrålning. Förvisso finns en schunt kondensator över ingångarna, men det skyddar inte mot common mode störningar, vilket kan vara ett väl så stort problem i det radiofrekventa området.

3. Valet av operationsförstärkare för DC-servot är kanske inte helt optimalt med tanke på att huvudsyftet är att undvika tvärströmmar mellan parallellkopplade förstärkare. Tillräckligt bra blir det säkert med tanke på den där 0,2 ohmsmotstånden, men det finns ju operationsförstärkare som är mera lämpade för syftet.

Flera av de ovanstående anmärkningarna kan mycket väl vara att ropa varg för det praktiska fallet, och kanske några av dem desutom redan är nämnda (jag har inte läst igenom tråden). Men jag tänkte att OM någon får problem så kan det vara bra att ha en lista på saker som man kan fundera på.

Kan nämna en annan sak (som kanske också redan är nämnd i tråden) och det är att man kan bryggkoppla förstärkaren utan att introducera någon speciell elektronik för det, genom att helt enkelt driva hälften av förstärkana från den andras utgång, och byta ingångsmotståndet från 1 kohm till 20 kohm.

Vh, iö

tack för kommentarerna Ingvar. Ju flera som engagerar sig, desto större succe blir detta. Det är redan nästan 200 st potentiella förstärkare som kan byggas :)

1) har tidigare nämnts, men det tål att upprepas.
Föregående stegs drivförmåga och utgångsimpendans får stor påverkan på frekvensgång och utsignalen.

Lämpligen ökas 20k/1k motstånden så att ingångsimpendansen blir tillräckligt stor. Det beror på antalet paralllellkopplade kretsar och föregående stegs egenskaper. 20 k motståndet får inte bli för stort då det kan ge instabilitet (och sämre distortion vid onödigt hög förstärkning samt sämre bandbredd) . Min känsla är inte > 200 k men det måste verifieras.

Skulle nog föreslå 10 kohm in, i form av 1 k + 9 k, där man kan sätta en kondensator till jord emellan de tu (så man får ett ingångsfilter). Vill man använda en icke bryggkopplad konfiguration är det lämpligt med en gain om 28,3 gånger, det vill säga 283 kohm i feedbacken. I en bryggkopplad konfiguration blir det 141,5 kohm för första operationsförstärkaren.

rikkitikkitavi skrev:2) Du menar att montera en kondensator före 1 K motståndet ner mot jord?

Nej, efter, fast sedan behövs det ett motstånd till, och högra impedans i återkopplingen. ;)

rikkitikkitavi skrev:3) Ngn form av JFET med låg ingångsbiasström är nödvändigt. Min tidigre rekommendation om OP07 är att kasta pärlor till svinen då 2.2Mohm och biasströmmen ger mera offsetspänning än OPns egen offset.

Ja, självklart skall det vara en J-fet, men den för gärna ha extra låg offset på också (vilket man kan diskutera om 2 mV är). Annars kan man ju lika gärna välja att halv-AC-koppla genom att köra icke-inverterat och jorda feedbackens spänningsdelare kapacitivt. LM3886ans 10 mV och 1 uA är ju med 0,2 ohm mellan utgångarna ändå rätt rimligt. 1 uA gånger 1 kohm blir 1 mV, det vill säga 11 mV allt som allt, vilket håller tvärströmmarna till 55 mA som absolut värst, det vill säga mindre än tomgångsströmmen som kan vara uppåt 85 mA. Troligen blir det en bråkdel av det (alltså helt utan DC-servo).

Bild

Parallellkopplar med tre förstärkare så kanske man rent av kan tänka sig att ändra 0,2 ohm till 0,33 ohm? Fast inte om man dessutom bryggkopplar (om man inte har något speciellt skäl till att vilja ha 0,2 ohm ut vill säga).

rikkitikkitavi skrev:4) Jag har för mig att jag läst på forumet att någon menar att LM3886 uppvisar instabilitet vid förstärkning < 10 ggr.

Att koppla som du föreslår innebär just att förstärkningen är 1 ggr för den andra förstärkaren (20K/20K) och därför måste detta studeras noggrannare eller så kompenseras LM3886. Stegen kommer då också uppvisa något olika egenskaper då förstärkningen är olika.

Principen är dock mycket elegant :)

Nja, vad jag menade var alltså att man efter att ha bytt 1 kohm till 20 kohm och sedan skall lägga det där 1 kohmsmotståndet mellan den virtuella jordpunkten och jord. (Glömde nog skriva det:oops:.) Det ger en faktisk gain om 1 ggr, trots att förstärkaren tycker att gain är >20 ggr. :)

Bild

Stegen kommer alltid att uppvisa olika egenskaper i bryggade konfigurationer. ;? Om det inte beror på att det ena stegen slavar det andra, så är ändå inte en inverterande och en icke-inverterande koppling identiska. Det icke inverterade drabbas ju av common mode-distorsioner.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-05-07 04:28

IngOehman skrev:Stegen kommer alltid att uppvisa olika egenskaper i bryggade konfigurationer. ;? Om det inte beror på att det ena stegen slavar det andra, så är ändå inte en inverterande och en icke-inverterande koppling identiska. Det icke inverterade drabbas ju av common mode-distorsioner.

Innebär det här att man för maximalt rent ljud inte bör bryggkoppla korten, eller missförstår jag totalt, det kanske är mer komplext än så? :)

Skit, att jag precis ser den här tråden då det så gott som är för sent redan. :? 8O

Piotr skrev:
Kaffekoppen skrev:
rikkitikkitavi skrev:Kaffekoppen, det skall väl inte vara några problem att löda några LM3886?
Det är stora, fina, feta paddar...
Låter bra det :)

Jag tar 8 kort jag med, vem vet.. man kommer kanske tycka det här är kul 8O

Ja och med åtta kort får man fyra bryggade kanaler på ca. 250W. Perfekt för huvudhögtalare + basmackapärer!!

/Peter

Nu vet ju inte jag om jag överhuvudtaget kan komma med på det här, då måste jag väl bestämma mig typ...i dag. 8O

Men om man skulle bygga en sådan fyrkanalig, eller möjligtvis sexkanalig förstärkare (alltså 8 eller 12 kort) som du beskriver, hur mycket kan det då ungefär tänkas kosta totalt med alla komponenterna som behövs på korten och sedan transformator, kondensatorer osv. till nätdelen?

Lådan kanske man inte behöver räkna med, man kan väl hitta något skrot att stoppa allt i. :wink:

Är det här något man gör främst för att man tycker att det är kul, eller för att det skulle bli mycket billigare än att köpa en färdig förstärkare :?:

Vh :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-05-07 08:36

BACH skrev:Är det här något man gör främst för att man tycker att det är kul, eller för att det skulle bli mycket billigare än att köpa en färdig förstärkare :?:

LM3886 har ju diskuterats i ett antal trådar och dom flesta tycks vara överens om att den låter mycket bra och det är ju KUL.
Dessutom blir det troligen betydlig billigare än motsvarande kommersiella förstärkare, det är också KUL.
Sen är det ju KUL att bygga något själv, då kan man ju få sin egen design på lådan också.
Vill man ha en billig låda så kan man köpa en brödburk av plåt, man kan säkert hitta en på loppis.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 08:51

Ok nu förstår jag vad du menade rikkitikitavi. Dum som jag är.. kopplingen som du menade har jag ju använt förut och fattar inte varför jag dummade mig :oops:

Här är två bilder. Koppling 1 är den jag skulle föredra. Men har jag fel och är koppling 2 mer korrekt?

Än finns det tid att ändra och jag föredrar att vi är överens innan jag beställer korten...

Bild

Men jag tror att 47pF är väldigt fel. Borde det inte ligga runt 1nF för att ge mera korrekt värde?

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 09:08

det andra förslaget har fördelen att man har en bättre dämpning av skräp på ingången .

nackdelen är att förstärkningen halveras (20 K // 1+1 k) = 10 ggr

så man måste dubbla 20 K motståndet för att behålla förstärkningen > 10 ggr.

Det bör man nog göra ändå , så att man kör med 40K/2K åtminstonde så att försteget inte lastas ner för mycket.

Som jag tidigare nämnt , jag tänkte mig 68K/3,3K åtminstone.

220 pF är nog bättre än 47 pF.

Jag föredrar då detta förslaget.

Det är enklast att vi endast funderar inverterande koppling.
(övriga ombyggnader sker på eget ansvar :)

Kommentarer ?

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 09:09

Fast efter att ha läst igenom svaren igen så borde detta vara korrekt då?

Bild

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 09:34

Uppdaterat...
Senast redigerad av Bullit 2008-05-08 13:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 10:00

ja, men 47 K, 1K samt 220 pF kondensatorn behövs det en av (på varje sida av kortet) . 9K motståndet behövs det 3 st av. Så
Kommentarer?

BACH, jag tror inte du hör någon skillnad mellan inverterad och icke inverterad koppling i ärlighetens namn. Brygga är bra om man behöver effekten.

Vad det kostar? Omöjligt att säga.

Varje kort kostar 30 kr.
Lägg på 3*50 SEK för LM3886.
Övriga komponenter kanske 200 SEK per kort.
Trafo+ kylfläns + glättningskondensatorer+låda . Omöjligt att säga.
Jag skulle gissa att man bygger en stereoförstärkare för kanske 3000 SEK (men klaga inte om det blir dyrare) kapabel att lämna 2*150W i 4 ohm, 2*80W i 8ohm.

Givetvis gör man det för att det är kul!
Hade jag räknat med tiden jag lägger ner, hade det inte varit lönsamt.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2008-05-07 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 10:05

rikkitikkitavi skrev:ja, men 47 K, 1K samt 220 pF kondensatorn behövs det en av (på varje sida av kortet) . 9K motståndet behövs det 3 st av. Så
Kommentarer?

Aha.... då förstod jag fel igen :oops:

Trodde det blev 47K på en sida, sedan 1K -> 220pF -> 9K innan varje LM3886.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 10:13

Bullit skrev:
rikkitikkitavi skrev:ja, men 47 K, 1K samt 220 pF kondensatorn behövs det en av (på varje sida av kortet) . 9K motståndet behövs det 3 st av. Så
Kommentarer?

Aha.... då förstod jag fel igen :oops:

Trodde det blev 47K på en sida, sedan 1K -> 220pF -> 9K innan varje LM3886.

jag funderade lite igen, var kanske lite förhastad här.

Vi borde vänta på lite flera kommentarer här.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 10:17

rikkitikkitavi skrev:jag funderade lite igen, var kanske lite förhastad här.

Vi borde vänta på lite flera kommentarer här.

Ja det kanske är bäst. Vi borde lösa detta innan jag beställer korten...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum