XTF har flyttat hit ...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-11 01:27

Schema 0.13 är nu (nästan, C18, C21, C19 och C20 saknas) avritat. Det finns här:

http://hem.passagen.se/aanou/XTF/

Det vore bra om någon kollar igenom att det stämmer med det tidigare publicerade schemat på sid 2 i denna tråd.

Jag kommer på söndag att sätta igång med själva layouten. Jag kommer inte att garantera att den blir bra, eller ens korrekt jämfört med orginalschemat. Jag har inte någon skrivare själv (man böra alltså skriva ut båda schemorna och jämföra, svårt att sitta och kolla på skärm), så jag kan inte göra någon bra koll nu.

Som jag har tänkt mig kommer driv-steg-kortet att monteras i 90 grader vinkel mot effekt-steg-kortet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-11 01:30

Varför rita om schemat?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-11 01:33

För att jag använder att annat CAD-program. Jag måste rita av schemat, så jag har det i mitt program (eagle). Utan schema i eagle kan jag inte göra någon kretskortlayout :-( .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-11 01:36

Max_Headroom skrev:För att jag använder att annat CAD-program. Jag måste rita av schemat, så jag har det i mitt program (eagle). Utan schema i eagle kan jag inte göra någon kretskortlayout :-( .

Jodå. :wink: Jag skulle inte rekommendera autorouting till en så här pass känslig konstruktion. 8)

(jag ritar alltid schema i Orcad och caddar PCB i Eagle.)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-11 01:43

Jag använder inte autoroutern.

Visst, man kan sitta och plocka in komponenter direkt på kortet, men att hålla ordning på vilken som är kopplad vart, blir för svårt. Mycket lättare att göra schemat först, och sedan bit för bit lägga komponenterna på "rätt" ställe.

Om jag gör layout på effektsteget kanske jag gör det direkt, utan att först rita av schemat. Effektsteget är mycket enklare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 11:01

Jag har ju inte varit med från början, men C3, är det inte lite läskigt med en elektrolyt i signalvägen? För visst är det väl en lyt? Jag menar, om det nu ska vara ultralinjärt. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-11 14:07

Det är väl värre då med C1. 47u direkt på ingången. Det känns lite stort tycker jag. Men det går att klämma dit en polyesterkonding om man vill. Men det blir en stor fet rackare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 16:15

Max_Headroom skrev:Det är väl värre då med C1. 47u direkt på ingången. Det känns lite stort tycker jag. Men det går att klämma dit en polyesterkonding om man vill. Men det blir en stor fet rackare.

Ja den missade jag, men menar att båda två är precis lika mycket i signalvägen. Man kommer inte undan ev dist bara för att den sitter i återkopplingsslingan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-11 20:04

Ska man ha en elektrolyt i signalvägen ska den vara stor, eftersom konsekvensen av eventuella olinjäriteter i reaktansen blir små då.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 20:21

Morello skrev:Ska man ha en elektrolyt i signalvägen ska den vara stor, eftersom konsekvensen av eventuella olinjäriteter i reaktansen blir små då.

Mm, det förstås. Nu är jag lite dålig på hur en elektrolyt är olinjär, finns det inget "dödband" eller hysteres eller så? Nä, kanske inte. Jag har iaf fått för mig att det kan vara idé att parallellkoppla den med en liten finkonding också.

Hursomhelst så kommer det att märkas när man gör en distmätning om det är ett problem. Eller så har redan M* märkt att det inte är nåt problem.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-11 20:30

Den som är riktigt hard core använder inte dessa förståss utan pillar dit en bygel :wink: Men för oss övriga så kan det vara bra att cadda dit några kondingar i a f. Oscon-ellyter är nog rätt ok för dessa ändamål. Det lär inte bli någon backspänning av format ändå. För det som vill ha något alternativ så kan man cadda dit möjlighet att pilla dit en rimligt fin plastkonding i parallell med ellyten. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 20:39

Ja, vilka är argumenten emot kortslutning? Den i återkopplingsslingan tar ner offseten, och den andra tar bort ev DC på ingången. Nåt mer?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-11 20:49

Den i återkopplingen tar ner offsetten vilket troligen är lågt ändå om förstärkaren är ok så den kanske man kan eliminera. Den på ingången är lite knepigare om man inte vet vilka marginaler på offsetten det finns på apparaterna före men man kan ta bort den om man vet att den är låg. Vet man inte det och vill säkerställa tillräckligt låg gränsfrekvens för att det ska vara ohörbart så får man nog snällt pilla dit en konding men man kan använda en med låga förluster. Oscon eller en tantal borde bli fint tror jag. Om man parallellkopplar med två 2.2uF så tror jag distpåverkan kommer att bli väldigt låg ändå för det hörbara området. Minns att detta är en overkillförstärkare så den undre gränsfrekvensen är dimensionerad för det :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-11 20:57

Tittade lite på schemat och undrar varför kaskodkretsen på ingången är jordad? Jag skulle låta kaskodens bas "tracka" emitter-noden istället och således bootstrappa kollektorn på ingångstrissorna.

Matchar man ingångstrissorna med avseende på beta kan man faktiskt helt strunta i AC-kopplingen, men det kräver såklart att försteget inte lämnar någon signifikant DC-offset. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-11 21:02

Morello skrev:Tittade lite på schemat och undrar varför kaskodkretsen på ingången är jordad? Jag skulle låta kaskodens bas "tracka" emitter-noden istället och således bootstrappa kollektorn på ingångstrissorna.

Som på rb1090?

Simulerade faktiskt lite olika arrangemang och detta distade mindre men med rätt argument så kanske vi faller för det :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-11 21:08

Naqref skrev:
Morello skrev:Tittade lite på schemat och undrar varför kaskodkretsen på ingången är jordad? Jag skulle låta kaskodens bas "tracka" emitter-noden istället och således bootstrappa kollektorn på ingångstrissorna.

Som på rb1090?

Simulerade faktiskt lite olika arrangemang och detta distade mindre men med rätt argument så kanske vi faller för det :)

Ja, fast 1090 återför bara halva emitternodens signal på kollektorn :D . Sen måste man komma ihåg att pspice approximerar earlyeffekten/basbreddsmodulationen med en linjärapproximation.
Nåväl, det är ju lätt att testa när man har en proto att leka med. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-13 00:37

Nu tror jag jag fattar varför ingen velat göra någon layout på detta...
Jag är redan inne på version 2 av drivsteget, efter att ha kört fast på den första.

Hur viktigt är det med symetri mellan + och - sidan? Jag försöker göra dom så lika det går (spegelvända, typ) men framförallt transistorerna ställer till det eftersom dom INTE är spegelvända. Så man får dra banorna på olika sätt, och motsvarande banor blir lite olika långa. Hur mycket påverkar sånt?

Jag har fixat så man kan montera en mindre konding // med C1 för dom som önskar. Om jag bygger detta kommer jag nog köra med C1 i polyster i alla fall. Men nu kan man välja. C1 är på nuvarande layout valfri konding med benavstånd på 37,5mm. Elfa har polyesterkondingar som passar fint.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-12-13 11:26

Jag sträver alltid efter symmetri om det finns i konstruktionen men 100% symmetri det får man aldrig, varken komponentmässigt eller layoutmässigt. Ett gott försök är alltid lovvärt.

Hur viktigt är det då? Vet ej faktiskt! Man kan nog anse att ju bredbandigare steget är desto viktigare är det.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-13 11:41

Svante skrev:
Morello skrev:Ska man ha en elektrolyt i signalvägen ska den vara stor, eftersom konsekvensen av eventuella olinjäriteter i reaktansen blir små då.

Mm, det förstås. Nu är jag lite dålig på hur en elektrolyt är olinjär, finns det inget "dödband" eller hysteres eller så? Nä, kanske inte. Jag har iaf fått för mig att det kan vara idé att parallellkoppla den med en liten finkonding också.

Hursomhelst så kommer det att märkas när man gör en distmätning om det är ett problem. Eller så har redan M* märkt att det inte är nåt problem.

Distortionen i en kondensator, isynnerhet en ellyt, är starkt beroende av kretsimpedansen. Om impedansen hos kondensatorn är mycket låg jämfört med kretsimpedansen så är det inte längre ett problem. Det är först när man får filterverkan som man behöver diskutera kvaliteten. Att placera Oscon eller plast över en ellyt av god kvalitet (vars impedans är liten i förhållande till kretsimpedansen) torde varken göra från eller till: det finns helt enkelt ingen spänning att shunta bort.

Tror,

Dahlqvist
amatör

Edit: Ehhh, nu kanske jag sa samma sak som Morello. :oops:
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-13 13:22

Max_Headroom skrev: Så man får dra banorna på olika sätt, och motsvarande banor blir lite olika långa. Hur mycket påverkar sånt?

Om det inte är stora skillnader så lär det inte bli stora skillnader :)

Gör så bra du kan så kan vi granska lite och kanske ge en uppfattning om hur mycket vi tror att det påverkar.

Kom att tänka på en sak som i o f s inte är så viktig om du caddar med hålmonterad komponenter (gör du det?) och det är att R29 och R32 eventuellt ska kunna ersättas med zenerdioder.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-13 13:52

Naqref skrev:
Max_Headroom skrev: Så man får dra banorna på olika sätt, och motsvarande banor blir lite olika långa. Hur mycket påverkar sånt?

Om det inte är stora skillnader så lär det inte bli stora skillnader :)

Gör så bra du kan så kan vi granska lite och kanske ge en uppfattning om hur mycket vi tror att det påverkar.

Kom att tänka på en sak som i o f s inte är så viktig om du caddar med hålmonterad komponenter (gör du det?) och det är att R29 och R32 eventuellt ska kunna ersättas med zenerdioder.

Frågan är bara vad som menas med "stor" skillnad...

Jag kör en del ytmonterat, en del med hål. Jag sätter dit hålmonterat när jag behöver hoppa över ledare och/eller komponenter. Bättre än via's tycker jag.

En till sak är ju signaljorden? Vad göra med den? Ta ned den på kortet kopplad till 0V, eller vadå?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-14 21:00

Max_Headroom skrev:En till sak är ju signaljorden? Vad göra med den? Ta ned den på kortet kopplad till 0V, eller vadå?

Koppla den gärna till en stjärnpunkt som kommer att finnas på nätdelskortet senare. Du kan ta en gemensam signal-jordspunkt och en nätdelsjordpunkt (det som används för bl a till strömgeneratorerna).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-15 19:47

Nu finns bilder på layout i version 0,2 av drivsteg till XTF på denna adress:

http://hem.passagen.se/aanou/XTF/

Edit: Passagens server skickar inte ut andra filer än htm, gif och jpg. Ta bort .jpg-ändelsen på eagle (sch och brd) -filerna så funkar det att ladda ner.

Där finns också eagle-filer. Observera att kontakten mellan korten är bytt till en 26p.
Jag har inte lagt ner någon tid alls på finliret på detta, det tänkte jag vänta med till dom mer kunniga kommit med sina utlåtanden. Det går dock att pilla massor med att förfina ledningsdragningar, välja sida på ledre, byta bredd etc.
Matningarna tänkte jag mig göra betydligt bredare. Matningarna ut till OP-amparna också. Resten vete tusan. Det är 0,4mm nu.

Jag reser bort i morgon (skidåkning/skärmflygning i sälen) och är tillbaka på måndag. Då vill jag ha antingen nya fina, förbättrade layouter i eagle-format, eller en lista på förbättringsförslag på det som är gjort hitills. Så nu vet ni vad ni har att pyssla med resten av veckan...

Edit: Jo, en sak till. Det finns en pad där man kan löda fast signaljorden om man vill. Den går direkt till 0V (matningsjorden). Bra eller dåligt? Det går hur som helst att anpassa, man kan löda dit motsånd innan, t.ex., fixa omkopplare så matningsjord och signaljord hålls isär eller hur *** man nu vill ha det...
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-12-15 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-15 20:24

Kunde inte ladda ned BRD-filerna. :? Kanske bättre att lägga filerna på user.faktiskt.io/Max
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-15 20:35

Morello skrev:Kunde inte ladda ned BRD-filerna. :? Kanske bättre att lägga filerna på user.faktiskt.io/Max

Hurdå?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-15 20:38

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:Kunde inte ladda ned BRD-filerna. :? Kanske bättre att lägga filerna på user.faktiskt.io/Max

Hurdå?

skicka filerna till;

sterling_dynamics@home.se, så fixar jag det 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-15 21:01

Dahlqvist skrev:Distortionen i en kondensator, isynnerhet en ellyt, är starkt beroende av kretsimpedansen. Om impedansen hos kondensatorn är mycket låg jämfört med kretsimpedansen så är det inte längre ett problem. Det är först när man får filterverkan som man behöver diskutera kvaliteten. Att placera Oscon eller plast över en ellyt av god kvalitet (vars impedans är liten i förhållande till kretsimpedansen) torde varken göra från eller till: det finns helt enkelt ingen spänning att shunta bort.

Jo, jag har ju själv byggt med lytar i signalvägen. Men den här då: En lyt har väl mer läckström i backriktningen än i framriktningen. Om nu offseten skulle vara olyckligt polariserad, läcker det inte så att det blir offsetproblem då? Eller måste det till några volt innan det ska börja läcka?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-12-16 11:58

Läckströmmar är aldrig något problem just där.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-12-19 15:44

Underbart!

Ni är igång!! :D

Jag finns här om frågor uppstår. Jag skall göra färdigt layouten på utgångssteget med TO3P-kapslar och sänder PDF till Naqref inom några dagar.

Det vore bra om layouten på ingångssteget kom upp så att vi kan titta på den.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-19 19:57

Layouten på ingångssteget ÄR uppe. Se tidagre upp i tråden. Observera att jag använt en p26-kontakt mellan effekt och ingångssteg!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum