Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:För att jag använder att annat CAD-program. Jag måste rita av schemat, så jag har det i mitt program (eagle). Utan schema i eagle kan jag inte göra någon kretskortlayout.
Max_Headroom skrev:Det är väl värre då med C1. 47u direkt på ingången. Det känns lite stort tycker jag. Men det går att klämma dit en polyesterkonding om man vill. Men det blir en stor fet rackare.
Morello skrev:Ska man ha en elektrolyt i signalvägen ska den vara stor, eftersom konsekvensen av eventuella olinjäriteter i reaktansen blir små då.
Morello skrev:Tittade lite på schemat och undrar varför kaskodkretsen på ingången är jordad? Jag skulle låta kaskodens bas "tracka" emitter-noden istället och således bootstrappa kollektorn på ingångstrissorna.
Naqref skrev:Morello skrev:Tittade lite på schemat och undrar varför kaskodkretsen på ingången är jordad? Jag skulle låta kaskodens bas "tracka" emitter-noden istället och således bootstrappa kollektorn på ingångstrissorna.
Som på rb1090?
Simulerade faktiskt lite olika arrangemang och detta distade mindre men med rätt argument så kanske vi faller för det
Svante skrev:Morello skrev:Ska man ha en elektrolyt i signalvägen ska den vara stor, eftersom konsekvensen av eventuella olinjäriteter i reaktansen blir små då.
Mm, det förstås. Nu är jag lite dålig på hur en elektrolyt är olinjär, finns det inget "dödband" eller hysteres eller så? Nä, kanske inte. Jag har iaf fått för mig att det kan vara idé att parallellkoppla den med en liten finkonding också.
Hursomhelst så kommer det att märkas när man gör en distmätning om det är ett problem. Eller så har redan M* märkt att det inte är nåt problem.
Max_Headroom skrev: Så man får dra banorna på olika sätt, och motsvarande banor blir lite olika långa. Hur mycket påverkar sånt?
Naqref skrev:Max_Headroom skrev: Så man får dra banorna på olika sätt, och motsvarande banor blir lite olika långa. Hur mycket påverkar sånt?
Om det inte är stora skillnader så lär det inte bli stora skillnader
Gör så bra du kan så kan vi granska lite och kanske ge en uppfattning om hur mycket vi tror att det påverkar.
Kom att tänka på en sak som i o f s inte är så viktig om du caddar med hålmonterad komponenter (gör du det?) och det är att R29 och R32 eventuellt ska kunna ersättas med zenerdioder.
Max_Headroom skrev:En till sak är ju signaljorden? Vad göra med den? Ta ned den på kortet kopplad till 0V, eller vadå?
Morello skrev:Kunde inte ladda ned BRD-filerna.Kanske bättre att lägga filerna på user.faktiskt.io/Max
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Kunde inte ladda ned BRD-filerna.Kanske bättre att lägga filerna på user.faktiskt.io/Max
Hurdå?
Dahlqvist skrev:Distortionen i en kondensator, isynnerhet en ellyt, är starkt beroende av kretsimpedansen. Om impedansen hos kondensatorn är mycket låg jämfört med kretsimpedansen så är det inte längre ett problem. Det är först när man får filterverkan som man behöver diskutera kvaliteten. Att placera Oscon eller plast över en ellyt av god kvalitet (vars impedans är liten i förhållande till kretsimpedansen) torde varken göra från eller till: det finns helt enkelt ingen spänning att shunta bort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster