pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-08 09:26

Svante skrev:Apropå A/B-jämförelser. Vi gjorde ju ett sånt i MoLt nyligen när vi testade en högtalare och jag tyckte att det var mycket bra att ha ett ankarsystem att jämföra med. Visst finns det fallgropar när man gör såna jämförelser, men är man medveten om dem så är de hanterbara.

F/E-jämförelser är förstås bättre, men de är fruktansvärt svåra att åstadkomma med högtalare. Så valet är liksom lite att A/B-testa eller inte A/B-testa och då är det enkelt för mig att välja.

Håller med dig helt. Sedan är det ju alltid intressant vad man ska välja för ankarsystem...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-08 09:52

Naqref skrev:
Svante skrev:Apropå A/B-jämförelser. Vi gjorde ju ett sånt i MoLt nyligen när vi testade en högtalare och jag tyckte att det var mycket bra att ha ett ankarsystem att jämföra med. Visst finns det fallgropar när man gör såna jämförelser, men är man medveten om dem så är de hanterbara.

F/E-jämförelser är förstås bättre, men de är fruktansvärt svåra att åstadkomma med högtalare. Så valet är liksom lite att A/B-testa eller inte A/B-testa och då är det enkelt för mig att välja.

Håller med dig helt. Sedan är det ju alltid intressant vad man ska välja för ankarsystem...

Mm, och mitt förslag är ett system som man känner väl till. Det ska antingen vara helt idealt, eller så ska man veta vilka bristerna är. Syftet med ankarsystemet är att man ska ha en referens (som inte behöver vara perfekt) att gå tillbaka till, så att man kan skaka av sig tillvänjningen till testobjektet.

Att ha vana lyssnare är ett annat sätt att minska problemen med A/B-jämförelser. Och med van lyssnare menar jag då folk som ofta går på helakustiska konserter, inte bara såna som lyssnar mycket på högtalarljud.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-08 11:16

@ Peter & Naq:

Jag tänkte, är det inte bättre att de som kommer till Skillingaryd och ändå skall hämta lådorna samt övriga detaljer även hämtar elementen där samt gör upp hela affären där samtidigt?

Eller, det kanske är det som är meningen och jag missat lite som vanligt... :?: :oops:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-10-08 11:19

Hej!

Jag vill ändra min beställning från 2 BR-lådor + 1 sluten, till 3 BR-lådor.
I övrigt kvarstår samma beställning.

ARSTÅR SAMMA BESTÄLLNING.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 12:46

Stranne skrev:Jag kör på BR till alla mina 1,5 par. LM+L+60gl+VIT till alla 1,5 också tack!

Ok
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: PK (br/sl)?

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 12:49

FinnGus skrev: ...öööhhhh...står jag alltså på ordinarie eller vänte-/reservlistan?

Du står på vänte-/reservlistan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 12:53

Svante skrev:
Naqref skrev:

Mm, och mitt förslag är ett system som man känner väl till. Det ska antingen vara helt idealt, eller så ska man veta vilka bristerna är. Syftet med ankarsystemet är att man ska ha en referens (som inte behöver vara perfekt) att gå tillbaka till, så att man kan skaka av sig tillvänjningen till testobjektet.

Att ha vana lyssnare är ett annat sätt att minska problemen med A/B-jämförelser. Och med van lyssnare menar jag då folk som ofta går på helakustiska konserter, inte bara såna som lyssnar mycket på högtalarljud.

:D :D :D Tjolahopp, äntligen, det är den naturliga referensen som är avgörande och gäller om man vill återge det naturliga förståss. Det är inte alla som vill ha det. Men det finns än djupare synpunkter vad gäller människans hörsel och perception som jag tänkt återkomma till.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 14:25

screen skrev:@ Peter & Naq:

Jag tänkte, är det inte bättre att de som kommer till Skillingaryd och ändå skall hämta lådorna samt övriga detaljer även hämtar elementen där samt gör upp hela affären där samtidigt?

Eller, det kanske är det som är meningen och jag missat lite som vanligt... :?: :oops:

Screen, det är inte ett alternativ med betalning efter det att John eller jag har fixat allt. Varken jag eller John kommer att stå risk för att någon av någon anledning inte löser ut det som är förutbeställt. Det finns ingen risk inbakad i priserna.

Elementsatserna är reserverade till de som står på ordinarie plats i listan. Elementsatserna övergår från Bremens ägo då betalning för dessa finns på Bremens konto.

Från den dagen jag officiellt går ut med erbjudandet så finns det en Tidsbegränsning för de som står på ordinarie plats till att överföra pengar till Bremens konto för elementsatserna. Då betalningen har kommit in på Bremens bankkonto så äger köparen elementen. Det kommer dock att ta 2-3 veckor att vattenskära diskantfronterna om det alternativet blir aktuellt. Elementsatserna skickas lämpligen ut i en omgång till de som enbart skall ha elementsatser.

Då denna tidsgräns för betalning passerats övergår erbjudandet automatiskt från de på ordinarie plats till de som står på väntelistan d v s på reservplats. Jag skulle tro att denna Tidsgräns kommer att sättas till 1 vecka eller möjligtvis till 10 dagar. Vi får se, men håll ögonen öppna i er e-mail eller på denna tråd.

De som enbart skall ha elementsatser utan lådor kommer att få elementsatserna utskickade till att börja med, eftersom det tar tid med lådorna. Det finns ju även en fraktkostnad för de som endast skall ha elementsatserna och den skall John räkna ut. Både John och jag tycker att det verkar onödigt med pf-avgift på frakten, så kanske det är bäst att även frakten betalas i förskott. Vi får se vad som är bäst. Jag återkommer i ärendet.

De som hämtar sina saker direkt hos John Larsen slipper fraktavgiften.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 14:27

mikgr2 skrev:Hej!

Jag vill ändra min beställning från 2 BR-lådor + 1 sluten, till 3 BR-lådor.
I övrigt kvarstår samma beställning.

ARSTÅR SAMMA BESTÄLLNING.

Fixat

Användarvisningsbild
fjunet

Inläggav fjunet » 2009-10-08 15:27

Efter mycket om och men har jag ändrat mig angående dessa högtalare.

Jag avsäger mig alltså mitt högtalarpar till förmån för nästa man på listan!

Om det är en möjlighet?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-08 15:29

Verkar som att flera avbokar sin beställning efter att priset blev klart. Blev det högre än väntat?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 15:45

fjunet skrev:Efter mycket om och men har jag ändrat mig angående dessa högtalare.

Jag avsäger mig alltså mitt högtalarpar till förmån för nästa man på listan!

Om det är en möjlighet?

Ok, det går bra.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-08 15:51

Jaha, då förstår jag Peter. Betalning först men dock total avhämtning för dom som kommer till Skillingaryd. Fint! :)

Nu börjar det bli "oliiidliigt" spännande att se sin placering på excelarket. 8)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-08 15:55

niklas skrev:Verkar som att flera avbokar sin beställning efter att priset blev klart. Blev det högre än väntat?

Blev väl ungefär där det var sagt. Men alla kanske inte förstår hur mycket allt övrig förutom elementen på ett par högtalare kostar.

Är väl inget problem så länge det finns en väntelista.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-08 15:56

niklas skrev:Verkar som att flera avbokar sin beställning efter att priset blev klart. Blev det högre än väntat?

är priset satt nu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 15:56

I min lista stod det mycket riktigt "om resten blir rätt pris" vad gäller fjunet. Jag tror inte att något blivit dyrare. Själv tycker jag delningsfilterkomponenter är dyra, men det borde ju kunna göras gemensamma inköp för att få ner priset. Det är ju det som är fördelen med gruppköp. Vi gör vad vi kan för att hålla priserna i schack. Jag tror knappast någon kan klaga på lackeringspriserna t.ex.
Postens fraktkostnader är inte det billigaste alternativet heller, men det är smidigt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-08 16:00

Nja, lite högre än väntat tycker jag det blev. I vilket fall så lär det ju finnas möjlighet att avyttra dem med tanke på väntelistans längd.

Tog en titt på ritningarna. Är nästan så att man vill ha de små slutna lådorna också, om man skulle vilja ändra inriktning mot att köra med basmoduler i framtiden.

Användarvisningsbild
fjunet

Inläggav fjunet » 2009-10-08 16:04

För min del var det mycket annat än priset som spelade in.
Hade det tex inte funnits en väntelista så hade jag köpt mitt par.
Men nu fanns det andra som gärna ville ha mitt par, jag har redan ett
par fina stativare och jag badar inte i pengar :)

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-10-08 16:18

Vilka mer än Peter, Naqref & Karl XII har hört slutresultatet?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-08 16:28

RogerGustavsson skrev:Nja, lite högre än väntat tycker jag det blev. I vilket fall så lär det ju finnas möjlighet att avyttra dem med tanke på väntelistans längd.

Tog en titt på ritningarna. Är nästan så att man vill ha de små slutna lådorna också, om man skulle vilja ändra inriktning mot att köra med basmoduler i framtiden.

Själv så är jag mest sugen på att bygga om dem till ett par små golvare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 16:56

landa skrev:
RogerGustavsson skrev:Nja, lite högre än väntat tycker jag det blev. I vilket fall så lär det ju finnas möjlighet att avyttra dem med tanke på väntelistans längd.

Själv så är jag mest sugen på att bygga om dem till ett par små golvare.

Du måste alltid landa på golvet :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Väntelista pK

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 17:29

Nu har jag gått igenom tråden och kollat in hur det egentligen ser ut på väntelistan. Jag tror den är riktig. :)

Bild

Detta är i ordningsföljd enl datum och tid samt inklusive en del som beställt via PM.

McFlippaFlaster är med på ordinarie. Det finns även andra som är på ordinarie med deras första beställning.

De 6 första på listan är jag tämligen säker på kommer få sina elementsatser och byggsatser, under förutsättning att inget väldigt oförutsätt inträffar.

Från 6-12 finns det möjlighet. Det får vi se sedan.

Det kan finnas möjlighet för ytterligare därefter, så ge inte upp.

Vid avhopp ökar chanserna. Och som sagt allt beror på en del andra omständigheter också som reglerar hur många Bremen mid/woofers jag kan avstå från förrutom 200 st.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-08 17:38

:D

Det finns hopp!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-08 18:01

Försökte göra en uppskattning vad de kommer att kosta. Utgår ifrån ett par. Eftersom det är vad de flesta beställt.

OBS enbart mina uppskattningar:

Element 2,500
Låda 1,500
Delningsfilter 1,500
Dämpmaterial, Basreflexrör, Terminaler 500
Frakt 500
Summa: 6.500

Kan det vara rimligt?

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-10-08 18:28

landa skrev:Försökte göra en uppskattning vad de kommer att kosta. Utgår ifrån ett par. Eftersom det är vad de flesta beställt.

OBS enbart mina uppskattningar:

Element 2,500
Låda 1,500
Delningsfilter 1,500
Frakt 500
Summa: 6.500

Kan det vara rimligt?

Har 1500 för delningsfiltret nämnts någonstans? 8O
Premium! 8)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-08 18:35

landa skrev:Delningsfilter 1,500

Dessa två poster har du nog räknat lite för högt på. Tror det blir billigare än så.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-08 18:40

De 6 första på listan är jag tämligen säker på kommer få sina elementsatser och byggsatser, under förutsättning att inget väldigt oförutsätt inträffar.

Det är härligt att läsa Peter, Tack !

Julen är räddad !!! :P
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-08 18:46

niklas skrev:
landa skrev:Delningsfilter 1,500

Dessa två poster har du nog räknat lite för högt på. Tror det blir billigare än så.

När jag gjorde bomen (för allt utom element, låda och sd-fötter) så kom jag strax under 900kr. Men sen ska ju roxullen skäras till lite och lite fix och trix. Vi får se vad det landar på.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-08 18:59

Då ska vi seeeeeeeee....

2 Lådor vita 60 glans: 1520:-
2 Filter+Dämpmatr.+Rör+Terminaler+Vattenskurna disc.fronter: 1200:-
2 omgångar element: 2500:-
2 Omgångar Dämpfötter: 500:-
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Totalt ca: 5720:-

Nära så eller?

Ska vi säja 5 å 5 så slår jag till...? :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Re: Väntelista pK

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-08 19:19

petersteindl skrev:
McFlippaFlaster är med på ordinarie.

Hahahaha, tackar!
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum