ja, flera av oss här kan vittna om att PB15 är det bästa infra element vi hört.Aerob skrev:Är Cms på 0,4 lämpligt för en sluten låda?
Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:ja, flera av oss här kan vittna om att PB15 är det bästa infra element vi hört.Aerob skrev:Är Cms på 0,4 lämpligt för en sluten låda?
Aerob skrev:Alexi skrev:ja, flera av oss här kan vittna om att PB15 är det bästa infra element vi hört.Aerob skrev:Är Cms på 0,4 lämpligt för en sluten låda?
Jag tänker bara rent instinktivt att en lätt kon med mjuk upphängning inte är lämplig för en sluten låda, men så är det kanske inte alls?
ja det såg intressant ut, förutom framförallt den höga Le å bara 8mm xmax...Kraniet skrev:detta element verkar ha parametrar nära det som Alexi söker.
http://luxman.fi/pdf/SLS15.pdf
Har kikat på det förut men sen försvann det. Visste inte att finnarna satt på exemplar..
http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=3437
ist skrev:I am curious though - is it very cold there? Here in Winnipeg we are sitting at -26*C
Kitchenmaster skrev:IngOehman skrev:Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.
Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-dipacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).
"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-diplacementet.
"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.
Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.
En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.
PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.
"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.
"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.
PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst.
Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.
PPPS. *Specialregler gäller dock för konstruktioner med hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor.
Aerob skrev:Enligt IÖ´s text så kan man alltså sikta på femton gånger pumpvolymen för en högklassig basmodul.
menar du att den bara kommer kunna pumpa 1,8liter Xmech point to point?Aerob skrev:Intressant inlägg Anders!
Enligt IÖ´s text så kan man alltså sikta på femton gånger pumpvolymen för en högklassig basmodul. Det ger med parametrarna i första inlägget en lådvolym på 55 liter. Just hans parantes med att dom förhoppningsvis arbetar långt under sin maximala kapacitet är lite det jag har försökt få fram tidigare i diskussionen, men samtidigt ser jag dom argument som framkommit om varför man skulle betala för något som man ändå inte tänker använda. Kanske kan man lägga dom resurserna på andra saker som gynnar välljudet istället?
Skulle också gärna veta mer om dom specialregler som gäller för hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor. Vad betyder det per definition?
Alexi skrev:menar du att den bara kommer kunna pumpa 1,8liter Xmech point to point?Aerob skrev:Intressant inlägg Anders!
Enligt IÖ´s text så kan man alltså sikta på femton gånger pumpvolymen för en högklassig basmodul. Det ger med parametrarna i första inlägget en lådvolym på 55 liter. Just hans parantes med att dom förhoppningsvis arbetar långt under sin maximala kapacitet är lite det jag har försökt få fram tidigare i diskussionen, men samtidigt ser jag dom argument som framkommit om varför man skulle betala för något som man ändå inte tänker använda. Kanske kan man lägga dom resurserna på andra saker som gynnar välljudet istället?
Skulle också gärna veta mer om dom specialregler som gäller för hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor. Vad betyder det per definition?
Jag får det snarare till 110 liter minimum. Så mitt förslag att satsa på 120 liters låda känns helt rätt.
ist skrev:Ha, thank you very much.
Martin and I have a good dialog going so it makes sense to keep it that way. I will continue to pass information to him so he can share with all of you.
If I can leave something with you to discuss, it would be the type/style of cone to go with. If you prefer simplicity, a pulp cone can be used. If you desire something more 'sexy' looking, carbon fiber is an option. It does add cost, but if this is a one-time purchase for you, it is worth thinking about.
Best,
Mark
Aerob skrev:Kraniet, vad tror du är rimligt Cms om vi håller oss i 100 liters häraden? För slapp upphängning kan ju ge en del problem som det måste kompenseras för, men när och var det inträffar är jag osäker på.
Fackamato skrev:Aerob skrev:Kraniet, vad tror du är rimligt Cms om vi håller oss i 100 liters häraden? För slapp upphängning kan ju ge en del problem som det måste kompenseras för, men när och var det inträffar är jag osäker på.
Skulle du kunna utveckla vad för problem en för slapp upphängning kan orsaka?
Förresten är Cms endast för konupphängningen eller inkluderar det spidern?
Aerob skrev:Fackamato skrev:Aerob skrev:Kraniet, vad tror du är rimligt Cms om vi håller oss i 100 liters häraden? För slapp upphängning kan ju ge en del problem som det måste kompenseras för, men när och var det inträffar är jag osäker på.
OK, som jag förstått saken då, vilket ska ses med väldigt skeptiska ögon!
I alla fall, en mjuk upphängning kan ge problem med en kon som vobblar vid konutslag, vilket i sig är ett olinjärt beteende som man gärna undviker. Vobblandet gör också att risken för att spolen kommer skrapa ökar, och det kompenseras genom att öka spolgapet. Ett ökat spolgap påverkar i sin tur Q.
Som sagt, min tolkning!
celef skrev:Aerob skrev:Fackamato skrev:Aerob skrev:Kraniet, vad tror du är rimligt Cms om vi håller oss i 100 liters häraden? För slapp upphängning kan ju ge en del problem som det måste kompenseras för, men när och var det inträffar är jag osäker på.
OK, som jag förstått saken då, vilket ska ses med väldigt skeptiska ögon!
I alla fall, en mjuk upphängning kan ge problem med en kon som vobblar vid konutslag, vilket i sig är ett olinjärt beteende som man gärna undviker. Vobblandet gör också att risken för att spolen kommer skrapa ökar, och det kompenseras genom att öka spolgapet. Ett ökat spolgap påverkar i sin tur Q.
Som sagt, min tolkning!
är det upphängningen eller förstärkaren som håller konen i schack? har förstärkarens egenskaper någon betydelse?
ORgANic skrev:Högklassigt var med rimliga krav dvs 15x pp = 55.
Höga krav gav 30x pp = 110
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster